نظرسنجی: مطالب مفید بودن؟بازم بزارم؟
یس
نوچ
[نمایش نتایج]
 
توضیح: این یک نظرسنجی عمومی‌است. کاربران می‌توانند گزینه‌ی انتخابی شما را مشاهده کنند.
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کیهان شناسی

#1
کیهان شناسی 1

سردترين مکان شناخته شده در عالم مربوط به يك سحابی به نام بومرنگ می باشد. وزش بادهایی از گاز سرد با سرعت ۶۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت دمای این سحابی را به ۲۷۲- درجه سانتیگراد رسانده است!

کیهان شناسی 1

#تریتون بزرگترین ماه طبیعی نپتون است و دمایی در حدود منفی ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد دارد! سطح این سیاره توسط یخهای عجیبی که مخلوطی از آب، نیتروژن و متان است، پوشیده شده است.


کیهان شناسی 1
اگه تموم اب و هوای کره زمین رو یه جا جمع کنیم

کیهان شناسی 1
اگه حلقه های زحل دور زمین بودن

کیهان شناسی 1
آیو قمر مشتری فعال ترین شی منظومه شمسی که بیش از 400 آتشفشان فعال دارد. در مقایسه با آمریکای شمالی 100 آتشفشان دارد.

کیهان شناسی 1
اگر زمین جاذبه ای نداشت شعله شمع آبی رنگ و دایره ای شکل و گرد دیده میشد!

کیهان شناسی 1
سحابی آبشار HH-222
با ارتفاع ده سال نوری یکی از عجیب ترین پدیده هايى ست که دانشمندان از حل معمای آن درمانده اند.
سحابی آبشار یا waterfall_nebula در صورت فلکی اوریون و در منطقه ای به نام NGC1999 قرار دارد که شامل ستاره های جوان ،سحابیهای پرنور و ابرهای تیره می باشد.
یکی از دلایل مرموز بودن این سحابی،فرکانسهای رادیویی است که بصورت کدهای باینری از خود گسیل می کند. این فرکانسها مربوط به سیاهچاله ها ستاره های نوترونی و کوتوله های سفید می باشند. اما علیرغم انتظار هیچ اثری از پرتوهای X  (که هر سیاهچاله،ستاره نوترونی و کوتوله سفید از خود ساطع می کنند) در این سحابی دیده نمی شود و این مسئله ای است که دانشمندان از حل آن عاجز مانده اند.

کیهان شناسی 1
فاصله تقریبی ماه از زمین 384400 کیلومتر می باشد که یک فرد پیاده می تواند این فاصله را در مدت 11 سال بدود. با این حال این فاصله در نجوم بسیار بسیار اندک است.
پاسخ
 سپاس شده توسط ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ ، The moon ، ßяɪcε ، Sirvan10_a ، کــــــــــⓐرمَن ، نیما جان ، ρσєѕɪ ، Medusa ، مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב
آگهی
#2
کیهان شناسی 1
سحابی مرداب M8 یا NGC_6523 ، قطر آن ۱۰۰ سال نوری بوده فاصله از ما 5000 سال نوری صورت فلکی قوس

کیهان شناسی 1
فوران شعله های سوزان خورشید تا ارتفاع حدود 75،000 کیلومتر.! جالب است بدانید قطر کره زمین حدود 12،500 کیلومتر میباشد Huh

کیهان شناسی 1
نوترینو دومین ذره فراوان در کیهان است و هر ۶۰ ثانیه، یک میلیارد نوترینوی پرتاب شده از خورشید از ناحیه ای به اندازه ناخن دست شما رد می شود

کیهان شناسی 1
در زمان تبدیل خورشید به یک غول سرخ در پنج میلیارد سال آینده، سیاره تیر (عطارد)توسط آن بلعیده شده و سیاره ناهید (زهره) نیز سرنوشتی مشابه خواهد داشت. اما سرنوشت زمین در آن زمان معلوم نیست

کیهان شناسی 1
سطحی از اروپا قمر مشتری که گمان میرود زمانی آب روی آن جاری بوده است.

کیهان شناسی 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://uupload.ir/files/nfxi_img_20200420_024902.jpg
سیاره های سامانه خورشیدی چه بویی میدهند؟
سامانه خورشیدی، سامانه ای در بر گیرنده خورشید و تعدادی سیاره است که مدارهای پیرامون آن میگردند. هر سیاره طبیعت خاص خود را دارد که بر شکل خارجی و همچنین بوی آن منعکس میشود.
اورانوس‌: بدلیل وجود سولفید هیدروژن بوی تخم مرغ گندیده میدهد!
ماه بوی باروت میدهد!
ناهید(زهره): بدلیل سولفید هیدروژن بوی تخم مرغ گندیده میدهد!
بهرام(مریخ):بدلیل وجود سولفید هیدروژن بوی تخم مرغ گندیده میدهد!
تیر(عطارد): بدلیل تعدّد بوها و نزدیکی شدید تیر به خورشید، نا مشخص!
مشتری: بدلیل تمرکز آمونیاک بوی 《مایعات و مواد شوینده》بدلیل وجود سولفید هیدروژن بوی《تخم مرغ گندیده》و به خاطره داشتن مقادیر زیادی "هیدروژن سیانید"بویی همانند"بادام تلخ"دارد.
زمین کیوان (زحل)و نپتون: این سیاره ها بدون بو هستند زیرا از گاز های بی بو هیدروژن و هلیوم تشکیل شده اند

کیهان شناسی 1
درسه کشور ایتالیا-فرانسه و شیلی بطور رسمی اعلام شده که موجودات فرازمینی وجود دارند،یعنی اگر برای حمله یک آدم فضایی به پلیس شکایت کنید ازلحاظ قانونی باید پیگیری کند.


کیهان شناسی 1
تناسب اندازه های سیاره های منظومه_شمسی و خورشید را در این تصویر ببینید.
آن دایره ی بسیار ریز زمین است . محل زندگی ما. چقد ناچیزیم در این کهکشان.چقدغارت وظلم میکنیم

کیهان شناسی 1
پیشتر در خبرها خواندید که در سطح تایتان (قمر زحل) بارانی غنی از متان می بارد حالا دانشمندان سیاره ای به شدت داغ به نام WASP_76b راشناسایی  کرده اند که حدودا ۶۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و شب ها در سطح آن آهن می بارد.

این کشف به لطف رصد ۶۰ روزه  از طریق تلسکوپ بسیار عظیم رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی انجام شد.
اخترشناسان با کمک دیتای طیف نگارEchelleاز اگزوپلنت های خاکی و همچنین طیف سنج Espresso که روی تلسکوپ بسیار عظیم رصدخانه شیلی نصب شده به مطالعه جذب نور ساطع شده از این سیاره به شدت داغ پرداختند و با پدیده باران فلزی به شدت داغ در سطح آن روبرو شدند.
WAS_76b
سیاره ای با قفل کشندی است؛ بدان معنا که درست مثه ماه زمین تنها یک وجه خود را به ستاره مادرش یعنی WAS-76 نشان می دهد. آن وجهی که به سمت ستاره قرار دارد نیز در معرض تشعشعات کیهانی قرار می گیرد که باعث شده دمای آن به ۲۱۰۰ درجه سانتی گراد برسد؛ دمایی که فلزاتی نظیر آهن را تبخیر می کند. بادهای شدیدی که در این سیاره می وزند نیز شب ها بخارات آهن را به سمت دیگر آن می برند؛ یعنی جایی که دما به ۱۴۸۲ درجه سانتی گراد کاهش می یابد و آهن در آن به حالت مایع در می آید.

کیهان شناسی 1
این پسر۱۷ سالشه و بچه‌ی نیویورکه (خوش به حالش) تو تعطیلات تابستونی، یه دوره ۲ ماهه کارآموزی تو ناسا ثبت‌نام کرده! روز سوم کارآموزی یه سیاره کشف کرده که ۶.۹ برابر از زمین بزرگتره، #ناسا اسم سیاره رو TOI 1338 b گذاشته !
اشتباه نکنید این بچه نابغه نیست، این اتفاق حاصل سیستم درست تحصیلی و اعتماد به نسل جوون !

کیهان شناسی 1
هرشمع با سوختن در هرثانیه 2 میلیون الماس بسیار بسیار ریز (میکروسکوپی) تولید میکند،دانشمندان درحال پیداکردن راهی برای استخراج #الماس از شعله #شمع هستند !

کیهان شناسی 1
آیا سیاه_چاله ها مواد را به آینده می‌فرستند؟
یکی از چالش‌های موجود در مورد پدیده کیهانی موردنظر این مطلب، بحث بی‌نهایت است؛ یک سیاه_چاله جرم خود را در یک نقطه بی‌نهایت کوچک و چگال فشرده می‌کند و این موضوع با قواعد کلی علم فیزیک سازگار نیست. به همین دلیل پژوهشگران به دنبال ارائه توجیهی برای این مسئله هستند.

یکی از پاسخ‌های مطرح شده در مورد معمای بی‌نهایت سیاه چاله ها «گرانش حلقه کوانتوم» نام دارد که بر اساس آن تار و پود فضا زمان در نزدیکی مرکز سیاه چاله با قدرت زیادی خمیده شده و به این ترتیب بخشی از این جرم آسمانی عجیب را در آینده وارد می‌کند؛ بنابراین ماده وارد شده به سیاه چاله در زمان سفر کرده و به آینده می‌رود. البته تا به امروز این ایده عجیب و غریب هنوز به اثبات نرسیده است.
پاسخ
 سپاس شده توسط کــــــــــⓐرمَن ، Sirvan10_a ، ßяɪcε ، Medusa ، ρσєѕɪ
#3
کیهان شناسی 1

#مریخ که این روزها برای زندگی روی آن بسیار تلاش می شود یکی دیگر از سیارات عجیب و ترسناکی است که در #منظومه_شمسی وجود دارد. در این سیاره طوفان های شنی بسیار عظیمی رخ می دهد که ارتفاع برخی از آن ها از کوه اورست بلندتر و سرعتی بیش از 300 کیلومتر برساعت دارند. این طوفان ها تمام سیاره را پوشانده و در یک روز می توانند همه فضای آن را دگرگون کنند همچنین تغییرات دمایی روی این طوفان ها تاثیر گذاشته و آن ها را بسیار خطرناک تر می کند. زندگی روی این سیاره می تواند یکی از ترسناک ترین زندگی ها باشد.

کیهان شناسی 1

سیاره ای در #کهکشان ما وجود دارد که 150 برابر زمین اندازه آن است. این سیاره هر روز در حال سرخ شدن است زیرا ستاره ای در نزدیکی خود دارد که گرمایی نزدیک به خورشید را تولید می کند این ستاره باعث شده است تا دمای این سیاره 1000 درجه سانتی گراد باشد. فشار هوای گرم و البته وجود مقدار کمی هوای سرد باعث می شود تا بادهای شدیدی به اندازه 1000 کیلومتر بر ساعت به وجود آید. البته دمای بالا بدین معنی نیست که بارانی در این منطقه نمی بارد. باران های این سیاره وارد هوای گرم شده و ناگهان به جریان سرد میرسد البته با توجه به هیدروژنی بودن سیاره تبدیل به موادی مانند آهن شده و روی سطح کره فرود می ایند.

کیهان شناسی 1
کورت 3B


چگال ترین و عظیم ترین سیاره ای که تا به حال شناخته شده است به نام "کورت3B" شناخته می شود. این سیاره اندازه ای برابر با #مشتری دارد اما از نظر جرمی 20 برابر مشتری است. این بدین معنی است که سطح آن 50 برابر فشار بیشتر به هر چیزی وارد خواهد کرد. اگر انسان ها بخوانند روی این سیاره زندگی کنند وزن آن ها 50 برابر خواهد شد بدین معنی که یک انسان 70 کیلویی روی روی این سیاره 450 کیلو وزن احساس می کند این مقدار سیستم و استخوان های داخلی بدن را در یک چشم بهم زدن نابود می کند.
کیهان شناسی 1
ستاره‌شناس‌ها برای اولین بار از طریق امواج رادیویی موفق به کشف سیاره‌ای فراخورشیدی شدند
پژوهشگرها برای اولین‌بار با استفاده از امواج رادیویی موفق به کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در فاصله‌ی ۲۶ سال نوری از زمین شدند.
ستاره‌ای که تا دیروز به‌نظر کسل‌کننده می‌آمد و کسی به آن توجهی نمی‌کرد حالا در مرکز توجه قرار گرفته است. ستاره‌شناسان متوجه شده‌اند این ستاره که در فاصله‌ی ۲۶ سال نوری از زمین قرار دارد، دارای یک سیاره است که جرم آن تنها پنج برابر جرم زمین است. آن‌ها برای این کشف از روش جدیدی برگرفته از شفق‌های مشتری استفاده کردند.
فعالیت امواج رادیویی ستاره‌ی موسوم به GJ 1151، ارتباط زیادی به واکنش بین میدان مغناطیسی و سیاره‌ی آن دارد. این ارتباط درست مانند تعامل میدان مغناطیسی مشتری با قمر آن، آیو است. با این روش می‌توان سیاره‌های فراخورشیدی سنگی مثل عطارد، زهره، زمین یا مریخ را کشف کرد.

کیهان شناسی 1
کهکشان ها بزرگ هستند و توده های بسیار زیادی دارند.
اگر کهکشان های کوچک دیگری از نزدیک یک کهکشان بزرگتر رد شوند، کهکشان بزرگتر میتواند ستاره ها و گاز های آن را جذب کند.
کهکشان #راه_شیری بسیار زیباست اما وحشی هم هست. اخیراً کهکشان های زیادی را بلعیده است. کمانهای زیادی از ستارگان که به دور مرکز راه شیری می چرخند را به سمت خود کشیده است. این کهکشان ها به کهکشان ما ملحق شده و کهکشان ما بزرگتر میشود. حقیقت این است که خوردن هرچه بیشتر کهکشان های دیگر، این کهکشان را گرسنه تر میکند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Sirvan10_a ، Medusa
#4
(23-04-2020، 16:05)*SIRVAN* نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
عالی فقط تعداد عکساشو زیاد تر کن ممنون

هر متن یه عکس داره بیشتر بزارم زیاد جالب نمیشه
پاسخ
 سپاس شده توسط Sirvan10_a
#5
کیهان شناسی 1

نوع بسیار نادری از مواد اولیه حیات از اعماق فضا به زمین آمده است!
مواد اولیه حیات عناصر ابتدایی لازم برای شکل‌گیری زندگی بر روی سیاره ما هستند که بر اساس تازه‌ترین پژوهش‌های محققان، سوار بر شهاب‌ سنگ‌ها از اعماق فضا به زمین آمده‌اند.

یکی از مواد اولیه حیات که نقشی کلیدی در شکل‌گیری دی ان ای و به وجود آمدن زندگی بر روی زمین دارد،‌ عنصر فسفر بوده که بر اساس جدیدترین پژوهش‌ها، ممکن است از جایی در دورترین اعماق فضا و توسط شهاب‌ سنگ‌هایی حاصل انفجارهای ستاره‌های تازه متولد شده، به سیاره ما آمده باشد.

از آنجایی که عنصر مورد نظر به ندرت در کیهان یافت می‌شود، منشا رسیدن فسفر به سیاره ما برای مدت‌ها موضوعی جنجال‌برانگیز بوده است. با این وجود محققان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) گفته‌اند که به احتمال قوی مولکول مونواکسید فسفر که از اتصال فسفر و یک مولکول اکسیژن به وجود می‌آید، عنصر کلیدی شکل‌گیری دی ان ای و سوخت‌رسانی به حیات سیاره ما را به منظومه شمسی آورده است.

منواکسید فسفر در ستاره‌های جوان و تازه متولد شده به وجود می‌آید و از آنجایی که مدتی پیش یکی از شهاب‌ سنگ‌های اطراف مشتری به نام “67P” حاوی ترکیباتی از منواکسید فسفر بود، دانشمندان ESO در مقاله خود که ژورنال “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society” آن را چاپ کرده، گفته‌اند که این ماده اولیه حیات از راه برخورد شهاب‌ سنگ با زمین به سیاره ما رسیده است.

کیهان شناسی 1

همه ما شنیده‌ایم که فضانوردان در فضا معلق هستند چون گرانشی وجود ندارد. اما حقیقت این است که در فضا هم گرانش وجود دارد که ریزگرانش نامیده می‌شود، چون بسیار کم است. این ریزگرانش باعث می‌شود فضانوردان در فضا بی وزن به نظر برسند. بدون گرانش در فضا، سیارات نمی‌توانستند دور خورشید بگردند یا ماه دور زمین بچرخد. هرچه فاصله بیشتر شود گرانش ضعیف‌تر می‌شود. در فضا گرانش بسیار کم است، چون همه چیز از زمین بسیار دور است. هم چنین گرانش در جرم‌های کوچک ضعیف‌تر می‌شود. مثلا در اتم گرانش بسیار ضعیف است، اما وقتی اتم‌ها ترکیب شوند قوی‌تر می‌شود.

کیهان شناسی 1

سفر زمان رازی است که سال هاست ما را مجذوب خود کرده است. نظریه‌های بسیاری از جمله نظریه گرانش می‌تواند توضیح دهد که چرا سفر زمان ممکن است واقعا وجود داشته باشد. گرانش یک خمیدگی در فضا-زمان ایجاد می‌کند که باعث می‌شود اجسام در مسیر منحنی حرکت کنند. در نتیجه اجسام در فضا نسبت به زمین سریع‌تر حرکت می‌کنند. به طور مثال ساعت‌ در ماهواره‌های فضایی ۳۸ میکروثانیه در روز سریع‌تر حرکت می‌کنند. از آنجا که گرانش در فضا باعث می‌شود اجسام سریع‌تر حرکت کنند، فضانوردان وقتی به زمین برمی گردند مسافر زمان در نظر گرفته می‌شوند. این اثر روی فضانوردان آنقدر کم است که متوجه آن نمی‌شوید. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا گرانش در نهایت می‌تواند باعث نوعی سفر در زمان شود که در فیلم‌ها می‌بینیم؟

کیهان شناسی 1

مناطق مسکونی در همه جای #کهکشان #راه_شیری بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره و ۱۰۰ میلیارد سیاره وجود دارند. حدود یک پنجمِ ستارگان شبیه خورشیدمان هستند و منجمان برآورد کرده اند که حدود ۲۲% از آنها در مناطق سکونت پذیر دارای سیاراتی به اندازه ی زمین می باشند؛ یعنی جایی که آب بصورت مایع وجود دارد. این امر بدین معنا است که ممکن است ۸.۸ میلیارد سیاره ی زندگیبخش در کهکشان وجود داشته باشد (که تشکیل سیاره یا اتمسفر را توضیح نمی دهند)

کیهان شناسی 1

در طی دهه‌ی گذشته دانشمندان متوجه سیگنال‌هایی عجیب شدند که از نقاط دور دست جهان ارسال می‌شوند. این سیگنال‌ها به‌عنوان سیگنال‌های ‌FRB شناخته می‌شوند. علی‌رغم شناخت این پالس‌ها به مدت ۱۰ سال دانشمندان تنها ۳۰ نمونه از آن‌ها را دریافت کرده‌اند؛ اما دانشمندان استرالیایی موفق به دریافت ۲۰ نمونه بیش‌تر شدند.  در حالی که دانشمندان قادر به تشخیص منشأ این پالس‌ها؛ نیستند اما می‌دانند این پالس‌ها از میلیاردها سال نوری دورتر با عبور از گازها و گرد و غبار کیهانی به این نقطه از جهان رسیده‌اند.

کیهان شناسی 1
سریع ترین بادهای منظومه شمسی را می توانید بر روی سطح کره #نپتون تجربه کنید. این سیاره تنها به بادهای بسیار سرد و البته سریعش معروف است که می تواند هر جسمی را در یک چشم به هم زدن نابود کند. سرعت این بادها گاهی اوقات به دو برابر سرعت صوت می رسد و این باعث می شود تا بدن انسان تنها در یک پلک زدن متلاشی شده و تکه هایش در آسمان پخش شود. دانشمندان همچنان نیز در حال بررسی این سیاره هستند تا بتوانند دلیلی برای بادهای شدید آن بیابند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Medusa ، ρσєѕɪ
#6
کیهان شناسی 1

متأسفانه کهکشان ما جاودان نخواهد بود. طبق مطالعات #ستاره_شناسان ما با سرعت ۴۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت به سمت کهکشان آندرومدا در حرکت هستیم. بیش‌تر تحقیقات نشان می‌دهد هنگامی که برخورد صورت می‌گیرد کهکشان آندرومداکه جرم بیش‌تری نسبت به کهکشان ما دارد، کهکشان ما را می‌بلعد. اما پژوهشگران با بررسی دوباره‌ی جرم آندرومدا دریافتند که آندرومدا تقریبا ۸۰۰ میلیارد برابر خورشید جرم دارد؛ ینی تقریبای برابر جرم راه شیری. این بدان معناست که کهکشانی باقی خواهد ماند که صدمه‌ی کمتری ببیند.

کیهان شناسی 1

فضای خالی بین ستاره‌ها در #کهکشان_راه شیری پر از نوعی روغن سمی است. این مولکول‌های آلی روغنی که به‌عنوان ترکیبات کربن آلیفاتیک شناخته می‌شوند در نوع خاصی از ستاره‌ها تولید می‌شوند  و سپس در اثر انفجارهای سطح ستاره‌ها به فضای بین ستاره‌ای منتقل می‌شوند. طبق گزارش لیو ساینس، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این مواد در بین یک چهارم تا نصف فضای بین ستاره‌ای در کهکشان راه شیری وجود دارند و این مقدار در مقایسه با نتیجه‌ی مطالعات قبل پنج برابر بیش‌تر است. از آنجایی که کربن یک ساختار ضروری از موجودات زنده است وجود این ماده در راه شیری احتمال وجود سیستم‌های ستاره‌ای دیگر با موجودات زنده در جای دیگری از کهکشان را تقویت می‌کند.

کیهان شناسی 1
مطالعات متعددی نشان می‌دهد که راه شیری و همسایگانش در یک جای پرت و دورافتاده از جهان قرار دارند. ساختار بزرگ مقیاس جهان از دور شبیه به یک شبکه‌ی عظیم کیهانی است که در آن نقاط متراکم که توسط حفره‌های عظیم و تقریبا خالی از یکدیگر جدا شده‌اند به وسیله‌ی رشته‌هایی به یکدیگر متصل شده‌اند. به نظر می‌رسد کهکشان محل سکونت ما بین سه حفره خالی به نام‌های کینن، بارگر و کوی، نام سه ستاره‌شناس مکتشف آن‌ها در سال ۲۰۱۳، احاطه شده است. سال گذشته یه تیم از دانشمندان به‌طور جداگانه به بررسی حرکت کهکشان‌هادر شبکه‌ی عظیم جهانی پرداختند تا بتوانند فرضیه‌ی قرارگیری کهکشان ما در یک فضای خالی از جهان را اثبات کنند.

کیهان شناسی 1

منجمان یک سیاره فراخورشیدی کشف کردند که در قسمت‌ تاریک آن همواره برف‌هایی از جنس تیتانیوم‌ اکسیدمی‌بارد. نکته جالب این است که ماده تیتانیوم اکسیدبرای ساخت ضدآفتاب بکار می رود!

کیهان شناسی 1
اگر در فضا شلیک کنید گلوله برای همیشه پرواز خواهد کرد. به علاوه ممکن است از پشت سر به خودتان شلیک کنید.

کیهان شناسی 1

به دلیل قانون آنتروپی است که شما نمی توانید یک تخم مرغ شکسته را به حالت اولش برگردانید. جهان هستی تنها یک مسیر دارد و آن بی نظمی است. بعد از بی نظمی، نظم از دست رفته هرگز برنخواهد گشت.

کیهان شناسی 1

اگر به فرزندان خود #کیهان_شناسی بیاموزید، آنها دیگر وقتی برای الکل و مواد ندارند
پاسخ
 سپاس شده توسط ρσєѕɪ
آگهی
#7
کیهان شناسی 1
چگونه یک ماده ژله‌ای با جرم ۱.۵ کیلوگرم که در کف دستان شما جای می‌گیرد، قادر است جهانی بی‌انتها را تصور، و در مورد مکان خودش در #کیهان سوال بپرسد!
این #مغز شماست که اتم‌های آن میلیاردها سال پیش در قلب #ستارگان پخته شد سپس نیروی جاذبه آنها را گرد هم آورد.
امروز همان مغز نه تنها به #ستاره‌هایی می‌اندیشد که آن را متولد کرده‌اند، بلکه در مورد توانایی خودش هم شگفت زده شده است.
گفته می‌شود با ظهور بشر، جهان ناگهان از وجود خودش آگاه شد که باید با چیزی زندگی کند که آن را خلق کرده، این حقیقت بزرگترین راز ناگفته جهان است.


کیهان شناسی 1
اگر همه ی سلول های مغز را کنار هم بچینیم 25 بار کره زمین را دور می زند. مغز با حجم ناچیزش، 4 میلیون اتصال عصبی دارد!



کیهان شناسی 1
وزن هر یک از #اتم‌های تشکیل دهندهٔ یک شخص چقدر است؟
بدن یک شخص ۶۲ کیلوگرمی از ۳۵ کیلوگرم اکسیژن، ۶.۴ کیلوگرم هیدروژن، ۱۷.۵ کیلوگرم کربن، ۱.۵ کیلوگرم نیتروژن، ۱ کیلوگرم کلسیم، ۵۴۰ گرم فسفر، ۱۱۰ گرم گوگرد، ۷۲ گرم سدیم، ۱۲۰ گرم پتاسیم، ۷۶ گرم کلر، ۱۷ گرم منیزیم، ۱۸ گرم سیلیسیم، ۲.۵ گرم آهن، ۲.۴ گرم روی، ۸۳ میلی گرم مس، ۳۱ میلی‌ گرم ید، ۱۲ میلی گرم منگنز، ۴.۲ میلی گرم فلوئور، ۶.۲ میلی گرم کروم، ۵.۴ میلی گرم سلنیوم، ۴.۹ میلی گرم مولیبدیوم و ۱ میلی گرم کبالت تشکیل شده است.
تمام اتم‌های بدن ما روزی در مرکز #ستارگانی پخته شده که ممکن است میلیون‌ها سال قبل از بین رفته باشند. این اتم‌ها در کیهان دست به دست می‌چرخند و در هر نقطه از این جهان پهناور، مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند.



کیهان شناسی 1
ناسا با انتخاب دشواری روبه‌رو شده است: برنامه‌ی این سازمان برای تلسکوپ بزرگ بعدی خود چیست؟ ابزاری که می‌تواند پژوهش دانشمندان در دهه‌ی ۲۰۴۰ را تغییر دهد. در آینده به این پرسش پاسخ داده خواهد شد. از طرفی ناسا روی تحلیل‌های دقیقی از چهار پروژه‌ی احتمالی سرمایه‌گذاری کرده است. این تحلیل‌ها می‌توانند به درک بهتری از ریسک‌ها و فرصت‌های احتمالی هر کدام از طرح‌های پیشنهادی کمک کنند.

یکی از طرح‌های مفهومی پیشنهادی، LUVOIR یا نقشه‌بردار بزرگ فرابنفش نوری فروسرخ است. اگر این تلسکوپ ساخته شود، می‌‌تواند بسیاری از مباحث علمی را پوشش دهد و از طرفی واقعی‌ترین چشم‌انداز از سیاره‌های فراخورشیدی مشابه زمین را ارائه دهد. به‌گفته‌ی آکی روبرگ، اخترشناس از مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در مریلند و پژوهشگر مأموریت مفهومی LUVOIR «موفقیت در این تلاش می‌تواند به‌معنای تولد رشته‌ای کاملا جدید از زیست‌اخترشناسی تطبیقی باشد.»


کیهان شناسی 1
عمر عالم نامحدود نیست. جهان آغازی (پیدایشی) دارد. برای نوری که به چشم ما می رسد، مرزی وجود دارد. نور دورترین ستارگان ، هنوز وقت کافی برای رسیدن به چشمان مان نیافته است.
پاسخ
#8
کیهان شناسی 1
دانشمندان بزرگ که نام  آنها به عنوان واحد در صنعت برق استفاده می شود:
فارادی . اهم . آمپر . ولت . وات . کولن
هرتز . تسلا . ژول . زیمنس . وبر . هنری

کیهان شناسی 1
دایره ی قرمز با فاصله ی ۱۶ هزار سال نوری دورترین فاصله ی یک ستاره که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است، را نشان می دهد
فضا واقعا بزرگ است

کیهان شناسی 1
نزدیک‌ترین، دورترین و بزرگترین #کهکشان شناخته شده عالم

کیهان شناسی 1
اگر یک دانه شن را بلند کنید و رو به اسمان بگیرید مساحتی که در برمیگیرد بیش از 10000 #کهکشان شامل میشود

کیهان شناسی 1
نسبیت عام #انیشتین به ما می‌گوید اگر تمام  ماده و انرژی جهان را شناخته باشید،  از لحظه‌ای  که نور و زمان متولد شدند تا زمانی که ازبین می‌روند را می‌بینید و سرنوشت را می فهمید
پاسخ
#9
شاید کیهان ابعاد بیشتری داشته باشد!


محققان نظریۀ ریسمان را شکلی از “نظریه­ همه­ چیز” می‌دانند که امید است روزی بتواند “تمام چیزها” در کیهان ما را توضیح دهد. از مؤلفه‌های مهم و چشم‌گیر نظریۀ ریسمان ابعاد اضافی آن است، زیرا این نظریه برای شرح موضوعاتش به این ابعاد بیشتر نیاز دارد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیهان شناسی 1

تمام نیروها، تمام ذرات، تمام ثابت­‌ها، تمام چیزهایی که تحت تاثیر یک نظریه قرار دارند و ما آنها را می­‌بینیم، حاصلی از ریسمان­‌های کوچک مرتعش هستند. نظریه­‌پردازان از دهۀ ۱۹۶۰ بر روی این ایده کار می­‌کنند و یکی از نتایج بدست آمده این است که اگر این نظریه درست باشد، ابعاد بیشتری باید در جهان ۴ بُعدی ما وجود داشته باشد. چندان هم که به نظر می‌­آید نظریه­ عجیب نیست.

فاجعه­ ابعادی


در نظریه­ ریسمان، طناب­‌های کوچک ریسمان مرتعش (در این نظریه، این ریسمان­‌ها اجزای بنیادین واقعیت دنیای ما هستند) به شکل ذراتی مختلف (الکترون، کوارک، نوترینو و…) و همچنین حامل‌­های نیرو در طبیعت (فوتون، گلوئون، گراویتون) نمود پیدا می‌کنند. این ریسمان­‌ها با ارتعاشاتی که دارند به اشکال نامبرده تبدیل می­‌شوند. هر ریسمان به قدری کوچک است که در نظر ما مثل ذره­‌ای نقطه­ شکل دیده می­‌شود اما هر ریسمان می­‌تواند با حالتی مختلف ارتعاش پیدا کند؛ مثل یک گیتار که می‌­توان نت‌­های مختلفی از آن بیرون کشید.

تصور بر این است هر ذره، حالت ارتعاشی مخصوص به خود را داشته باشد. برای مثال تمام ریسمان­‌هایی که به شکلی خاص ارتعاش دارند، ذره‌­ای خاص مثل الکترون هستند و تمام ریسمان­‌هایی که به شکل خاص دیگری ارتعاش دارند، فوتون هستند. وقتی ما شاهد برخورد ذرات هستیم، در دیدگاه نظریۀ ریسمان در واقع دو ریسمان در حال ادغام یا جداشدن هستند.

اما برای اینکه درست از آب در بیاید، باید بیش از ۴ بُعد در کیهان وجود داشته باشد. به این خاطر که فضا-زمان کنونی به این ریسمان­‌ها “فضای” کافی برای ارتعاش مناسب به آنها نمی‌­دهند تا به شکلی که می­‌خواهند نمود پیدا کنند. آنها بسیار محدود هستند. به بیانی دیگر، این ریسمان­‌ها ورای ابعاد تکان می­‌خورند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیهان شناسی 1

نسخه­‌های کنونی نظریه ریسمان، به ۱۰ بعد نیاز دارند. ما حتی فرضیه‌­ای به نام M داریم که نیاز به ۱۱ بعد دارد اما وقتی به کیهان نگاه می­‌کنیم، همان سه بعد مکانی همیشگی و بعد زمان را مشاهده می­‌کنیم. ما مطمئنیم اگر ابعاد جهان هستی بیش از عدد ۴ بود، تا الان باید متوجه آن می­شدیم.


جمع و جور


خوشبختانه، نظریه­‌پردازان ریسمان اشاره به رویداد تاریخی خاصی برای این مفهوم به نظر تندرویانه دارند. در سال ۱۹۱۹، کمی پس از انتشار نظریه نسبیت عام اینشتین، ریاضیدان و فیزیکدانی به نام تئودور کالوزا سر خود را با معادلات آن گرم کرده بود و وقتی بُعد پنجم را به معادله اضافه کرد، به نکته‌­ای عجیب برخورد: هیچ اتفاقی نیافتاد! معادله­‌های نسبیت اهمیتی به تعداد بُعد موجود نمی­‌دهند. در واقع ابعاد را به این دلیل استفاده می­‌کنیم که نظریه، منطبق با جهان ما باشد.

اما کالوزا نکته­‌ای ویژه به بعد پنجم اضافه کرد که آن را به دور خود در چیزی با نام “شرایط استوانه” پیچیده شود. این مسئله باعث شکل­‌گیری چیز جدیدی شد: کالوزا معادله‌­های چهار بُعدی نسبیت عام را بیرون کشید و معادله‌­ای جدید بر جای ماند که شمایلی مانند الکترومغناطیس را نشان می­ داد.

به نظر می ­آمد اضافه­ کردن ابعاد شاید بتواند فیزیک را یکپارچه کند. حال که فکرش را می­‌کنیم، در واقع پی نخود سیاه دویدن بود. با این حال، چند دهه بعد اسکار کلاین سعی داشت ایدۀ کالوزا را از دید مکانیک کوانتوم بررسی کند. او متوجه شد اگر این ابعاد بیشتر وجود داشت و به گونه‌­ای منشأ وجود الکترومغناطیس بود، باید مچاله می­‌شد و به دور خود می­ پیچید (مثل نظریه کالوزا) اما بسیار کوچکتر.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیهان شناسی 1

خمینه­‌های متعدد نظریه­ ریسمان


اگر یک بُعد (یا ابعاد) اضافی اینقدر کوچک بوده باشد ما نمی­‌توانستیم متوجه آن بشویم. این مقدار آنقدر کوچک است که امیدی نمی­ رود بتوانیم با آزمایش­‌های انرژی­مند خود آن را تشخیص بدهیم. اگر این ابعاد به دور خودشان پیچیده­ شده­‌اند، پس هر زمانی که شما در ابعاد چهارگانه حرکت می­‌کنید در واقع میلیارد­ها بار آن ابعاد کوچک را پیموده‌­اید. ریسمان‌های نظریه­ ریسمان در این ابعاد حضور دارند.

با بررسی­‌های ریاضیاتی بیشتر کشف شد ۶ بُعد فضایی-مکانی دیگری که در نظریه ریسمان مورد نیاز هستند باید بر اساس یک سری پیکربندی خاصی با نام خمینه یا منیفلدهای کالابی-یائو پیچیده شوند؛ اما نظریه­ ریسمان هیچ تک خمینه­ خاصی را تایید نکرده است. ما ۱۰۲۰۰۰۰۰ خمینه داریم.

به نظر می­ آید وقتی شما ۶ بعد را می‌­خواهید به دور خودشان بپیچانید و همۀ راه‌­های ممکن برای این کار را در اختیارشان قرار دهید، این عدد سر به فلک می­ کشد. راه­‌های بسیاری وجود دارد که این ابعاد اضافی را به دور خودشان پیچید. هر پیکربندی ممکنی بر روی ارتعاش ریسمان­‌های درون آنها تاثیر می­‌گذارد. از آنجایی که چگونگی ارتعاش ریسمان­‌ها رفتار آنها در جهانی بیرونی را مشخص می‌­کند، هر خمینه به شکل‌­گیری جهانی با قوانین فیزیک منحصر به خود، منتهی می­‌شود.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیهان شناسی 1

بنابراین تنها یک خمینه می‌­تواند جهانی که ما آن را می­‌بینیم بسازد اما کدام خمینه؟


شوربختانه نظریه­ ریسمان هنوز پاسخی برای این پرسش ندارد. مشکل اینجا است که نظریه­ ریسمان هنوز به پایان خود نرسیده است. رویکردهای متعددی وجود دارند که امید داریم با آنها به پاسخ اصلی برسیم اما در حال حاضر ما هیچ نظری در مورد میزان درستی آنها خود نداریم. ما هیچ امکانات ریاضیاتی برای دنبال­ کردن زنجیره نداریم؛ از خمینه‌­های به خصوص گرفته تا فیزیک جهان ِ ما.

پاسخ نظریه­ پردازان ریسمان به این مسئله را منظره می‌­نامند؛ چندجهانی متشکل از تمام جهان­‌های پیش­‌بینی شده با خمینه‌های مختلف که جهان ما نیز یکی از این جهان‌هاست. نظریه­ ریسمان امروزه در اینجا است؛ جایی در این منظره.
پاسخ
 سپاس شده توسط DarkLight
#10
توزیع “ساختار کیهان” چگونه است؟


کیهان یک آش شله قلمکارِ بدون ساختار نیست، اما هنوز چیزهای زیادی دربارۀ آن نمی‌دانیم. اگرچه می‌دانیم که همه چیز توسط یک شبکۀ گسترده و رشته‌ای بهم متصل شده‌، اما این فرض را مطرح می‌کنیم که توزیع کهکشان‌ها در بین این رشته‌ها تا حدودی تصادفی است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیهان شناسی 1

به عبارت دیگر، اگر تکه‌ای از آسمان را انتخاب کنید، دانشمندان اصولأ تصور می‌کنند که جهت‌ ِ چرخش تمام کهکشان‌ها در آن تکه از آسمان کم و بیش به طور مساوی و یکنواخت توزیع شده است. خب معلوم است که این فرض ممکن است نادرست باشد.

“لیور شامیر” اخترشناس محاسباتی، از دانشگاه ایالتی کانزاس، یک بررسی بر روی ۲۰۰ هزار کهکشان انجام داد و دریافت که توزیع جهت چرخش کهکشان‌ها الگویی را تشکیل می‌دهد که به هیچ وجه کاملاً تصادفی نیستند. در حقیقت، این الگو را می‌توان در یک تراز چهارقطبی با احتمال بسیار بالاتری نسبت به روش شانسی پیدا کرد – نشان می‌دهد که کیهان اولیه بعنوان یک کلیت می‌توانست مانند یک کهکشان غول‌پیکر چرخش داشته باشد.

شامیر مقالۀ خود را که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته در دویست و سی و ششمین نشست انجمن نجوم آمریکا ارائه داد. وی نوشت: «داده‌های تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی(CMB) شواهدی از قطبش احتمالی در مقیاس کیهان‌شناسی نشان می‌دهد و برای ترازبندی چهارگانه مناسب است. این مشاهدات منجر به طرح نظریاتی شده که با “مدل‌ استاندارد کیهان‌شناسی” متفاوت می‌باشد.»

وی افزود: «از آنجاییکه الگوی چرخش یک کهکشان که از زمین قابل مشاهده است نیز نشانه‌ای از جهت واقعی چرخش کهکشان است، الگوی بزرگ‌مقیاس در توزیع جهت چرخش نیز می‌تواند نشانه‌ای از یک کیهانِ در حال چرخش باشد». کهکشان‌های مارپیچ نسبتاً مرتب و کاملاً معین و دارای شکلی شبیه دیسک مسطح، بازوهای مارپیچ و چرخش هستند که می‌توانیم بر اساس تغییر نور دوپلر از طرفین دیسک، آنها را اندازه‌گیری کنیم.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیهان شناسی 1

نور متمایل به آبی از طول موج‌های کوتاه‌تر ساخته شده و نشان دهندۀ چرخش ِ به سمت ما است. نور قرمز نیز از طول موج‌های بلندتر ساخته شده و نشان دهندۀ چرخش دورتر از ما (دور شدن چرخش) است. فقط دو جهت برای چرخش این کهکشان‌ها وجود دارد – در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت. اگر جهان از تمام جهت‌ها همسانگرد باشد، همانطور که در اصل کیهان‌شناسی توضیح داده شده، توزیع کهکشان‌ها باید تقریبأ ۵۰-۵۰ و جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت باشد.

اما هنگامی که شامیر سرشماری خود را با استفاده از داده‌های بدست آمده از “پیمایش دیجیتالی آسمان اسلون”(SDSS) و تلسکوپ پیمایش پانورامیک و سیستم واکنش سریع(Pan-STARRS) انجام داد، چیزی بسیار عجیب و غریب پیدا کرد. شکافِ شناسایی شده با کهکشان‌های جهت عقربه‌های ساعت به ۵۱-۴۹ نزدیکتر بود تا خلاف جهت عقربه‌های ساعت. ممکن است این یک تفاوت کوچک به نظر برسد، اما به گفتۀ شامیر، احتمال وجود چنین عدم تقارن در کیهان همسانگرد، حداقل یک در میلیارد است.

وی همچنین دریافت که خود ِ عدم‌تقارن به طور یکنواخت توزیع نمی‌شود. در فاصلۀ نزدیکتر به زمین، شکاف بسته می‌شود و توزیع کهکشان‌ها یکنواخت‌تر است – اما در فاصله‌های دورتر در کیهان، عدم‌تقارن برجسته‌تر است. شامیر معتقد است که این یافته‌ها نشان می‌دهد که کیهان اولیه نسبت به امروز آشفتگی کمتری داشته و ثبات و پایداری آن با گذشت زمان رو به کاهش رفته است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیهان شناسی 1

اختلافات در عدم‌تقارن در نقاط مختلف کیهان، مطابق با یک الگوی چهارقطبی است – یعنی، جهان در یک محور واحد نمی‌چرخد ​​بلکه چهار محور در یک تراز پیچیده قرار دارند. چهارقطبیِ یافت شده در تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی – تابش ضعیف باقیمانده از بیگ بنگ که در سراسر کیهان پر شده است – بعنوان «ناهنجاری»، «مشکل» و «محور شیطان» از آن یاد شده است.

از آنجا که تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی بسیار ضعیف است، ممکن است این سیگنال توسط نور بسیار درخشان کیهان فعلی، آلوده شده باشد. با این حال، اندازه‌گیری چرخش کهکشان‌ها بسیار آسان است، بنابراین تحقیقات شامیر نشان می‌دهد که ناهنجاری چهارقطبی تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی ممکن است حتی دشوارتر از آن چیزی باشد که کیهان‌شناسان تصور می‌کنند.

شامیر می‌گوید: «هیچ خطا یا آلودگی وجود ندارد که بتواند خود را از طریق چنین الگوهای منحصر به فرد، پیچیده و پایداری به نمایش بگذارد. دو پیمایش آسمان متفاوت داریم که الگوهای دقیقأ مشابهی را نشان می‌دهند، حتی وقتی کهکشان‌ها کاملاً متفاوت باشند. هیچ خطایی وجود ندارد که منجر به چنین چیزی شود. این کیهانی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. اینجا خانه‌ی ما است.» این تحقیق در وب سایت arXiv.org منتشر شده است.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کاوشی در عجیب‌ترین اجرام کیهان
  شبیه‌سازی نخستین ساختارهای کیهان بعد از بیگ بنگ
  چرا همه چیز در کیهان می‌چرخد؟
Star ' ستاره شناسی '
  چرخۀ حیات ستارگان باعث ایجاد عناصر در کیهان می‌شود
  سیاهچاله‌ها در آغاز کیهان چگونه متولد شدند؟
  مواد تشکیل دهنده کیهان
  کشف قدیمی‌ترین کوتوله‌ی سفید در کیهان
  در جستجوی جرم گمشدۀ کیهان!
  ستاره‌های سرد و تاریک که در کیهان کمین کرده‌اند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان