امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پامپئو نفر اول حمله آمریکا به چین در موضوع کرونا

#1
پامپئو نفر اول حمله آمریکا به چین در موضوع کرونا 1

وزیر امور خارجه آمریکا با نمایش خود به عنوان تهاجمی‌ترین منتقد چین در دولت ترامپ، این استدلال را پیش می‌برد که پکن مسوول شیوع ویروس کروناست.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل،‌ مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا خشم مقام‌ها و رسانه‌های تحت حمایت دولت چین را برانگیخته و آن‌ها برچسب "دروغگو" به او می‌زنند و او را بابت حملاتش به حزب کمونیست "دشمن مشترک بشریت" نامیده و حملاتشان را مستقیما به سوی وزیر خارجه گرفته و از اتهام‌زنی اولیه مبنی بر اینکه ارتش آمریکا در شیوع کووید-۱۹ نقش داشته است، دست کشیده‌اند.

با وجود پیام‌های متضاد مقام‌های آمریکایی و دست رد متحدان، این وزیر خارجه گمانه‌زنی می‌کند که امکان دارد کروناویروس از یک آزمایشگاه چینی به بیرون درز کرده باشد و خواستار تحقیقات جهانی در این باره شده است.

پامپئو پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: می‌دانیم که این از ووهان چین سرچشمه گرفته است. این قطعیت وجود دارد. آنچه نمی‌دانیم این است که این دقیقا از کجا شروع شد و چطور شیوع پیدا کرد. نمی‌توانیم ناقل اول را پیدا کنیم. شواهدی دیده‌ایم که نشان می‌دهد این ویروس از آزمایشگاه است.

برخی از متحدان آمریکا نظیر استرالیا و اتحادیه اروپا دیدگاه پامپئو را تکرار کرده و خواستار تحقیقاتی درباره چگونگی شیوع کروناویروس شده‌اند؛ ویروسی که بسیاری را در سراسر جهان در خانه‌هایشان حبس کرده و لطمه اقتصادی فراوانی وارد آورده است.

آن‌ها اما اختلاف‌نظر دارند که آیا این تحقیق باید روی گمانه‌زنی درباره نشات گرفتن کرونا از آزمایشگاهی در چین متمرکز باشد یا خیر و مستقیما چین را هدف قرار نمی‌دهند.

آژانس‌های اطلاعاتی استرالیا که بخشی از ائتلاف اشتراک اطلاعاتی بین‌المللی موسوم به "پنج چشم" با آمریکا هستند، ادعاهایی مبنی بر اینکه شواهدی دال بر تئوری آزمایشگاهی وجود دارد، رد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند، هرگونه اطلاعاتی که دیده‌اند عمدتا از منابع باز و بر پایه گزارش‌های خبری بوده است.

در همین حال، اتحادیه اروپا درباره رشد تنش‌ها میان آمریکا و چین و خطر آسیب دیدن واکنش جهانی به کروناویروس هشدار می‌دهد. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه در مصاحبه‌ای با یورونیوز گفت: می‌دانیم کشمکشی میان چین و ایالات متحده درباره منشاء این ویروس وجود دارد. ما به رویکردی علمی و مستقل نیاز داریم، برای اینکه بدانیم، نه اینکه سرزنش کنیم.

مقام‌ها و رسانه‌های تحت حمایت دولت چین از تلاش‌های آمریکا برای مسوول دانستن پکن انتقاد کرده و مستقیما پامپئو را هدف قرار می‌دهند. بونی گلاسر، مدیر پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی تاکید دارد: چین در حملاتش به پامپئو خویشتنداری را کنار گذاشته است و آن‌ها چنین حملاتی علیه هیچ شخص دیگری در این دولت ندارند.

ترامپ بارها چین را عامل شیوع ویروس کرونا دانسته و چندین مرتبه از آن به عنوان "ویروس چینی" یاد کرده است اما او از آن زمان از تکرار صریح اتهاماتی مبنی بر اینکه این ویروس از آزمایشگاهی در چین آمده است، خودداری می‌کند. این در حالیست که او پیشتر گفته بود مدارکی دال بر آن وجود دارد و اخیرا هم گفت که انتشار این ویروس "اشتباهی مهلک" بوده و دلیل شیوع آن را عدم صلاحیت فردی دانست.

ترامپ پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: اتفاقی افتاده است. آن‌ها شاید مرتکب اشتباه مهلکی شده‌اند، ممکن است عدم کفایت باشد. یکی احمق بوده و آن‌ها کاری که باید انجام می‌دادند، انجام ندادند. این خیلی بد است.

بونی گلاسر، مدیر پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید: پامپئو در چشم شما بیش از دیگر وزیر خارجه‌های سابق آمریکا، صریح و تهاجمی است و این لفاظی او به چشم چینی‌ها تهدیدی علیه حزب حاکم کمونیست است.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین مستقیما در پاسخ به اتهام‌زنی‌های پامپئو، این وزیر خارجه را به "دروغ‌پردازی" و "مدرک‌سازی" برای مرتبط کردن این ویروس به یک آزمایشگاه متهم کرده است. او پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: مدرک کجاست؟ نشانمان دهید! شاید هم او همچنان در فرایند ساخت مدرک به سر می‌برد؟

به گفته بونی گلاسر،‌ سطح روابط آمریکا و چین کاهش یافته است اما هنوز به پایین‌ترین حد نرسیده است. مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا و همتایان چینی آن‌ها در یک کنفرانس تلفنی شرکت کرده و گفتند "پیشرفت خوبی" در توافق‌های تجاری در حال رخ دادن است.

گلاسر می‌گوید: این تا حد زیادی بخشی از رقابت بر سر ابر قدرتی است. نمی‌خواهیم چین اولین طرفی باشد که به واکسن دسترسی می‌یابد.

توماس جوسلین، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (مستقر در واشنگتن) می‌گوید، برخی از انتقادهای پامپئو از پکن بی‌اساس است، از جمله گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مقام‌های چینی افشاگران را سرکوب می‌کنند، آمارهای غلط درباره شیوع کرونا ارائه می‌دهند و اطلاعات نادرستی درباره انتقال کرونا به انسان داشته‌اند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Clocket حمله تروریستی داعش به مسکو
  بمب گذاری کرمان: جنایت دوم داعش پس از حمله تروریستی حرم شاه چراغ !
  سگی ایرانی سوژه جدید در آمریکا شد (+عکس)
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
Subarrow فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: در آینده‌ای نزدیک عراق را ترک نخواهیم کرد
  کرونا هوای زمین را خنک کرد
  استایل و جواهرات کامالا هریس در مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا
  خرین آمار کرونا: ۲۸۴ فوتی/ حال ۵۷۹۶ وخیم است
  تعیین نوبت دریافت واکسن کرونا دربریتانیا: ملکه در اولویت دوم و نخست وزیر در اولویت نه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان