امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مجارستان سفرای کشورهای نوردیک را احضار کرد

#1
مجارستان سفرای کشورهای نوردیک را احضار کرد 1

مجارستان سفرای چهار کشور حوزه نوردیک را که به طرح یک قانون مناقشه‌برانگیز برای اعطای اختیار صدور حکم در قبال مبارزه با کروناویروس به ویکتور اوربان انتقاد و اعتراض کرده بودند، احضار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز یکشنبه اظهار کرد، دیپلمات‌های چهار کشور حوزه نوردیک را به منظور ابلاغ مراتب اعتراض احضار می‌کند چرا که مجارستان خواستار هیچگونه‌ ابراز "قیمومیت ریاکارانه رقت‌انگیز" نیست و تاکید دارد که بوداپست خودش راهش را انتخاب می‌کند.

نوردیک به منطقه‌ای فرهنگی و جغرافیایی در اروپای شمالی و اقیانوس اطلس شمالی گفته‌ می‌شود. این منطقه شامل کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد و همچنین قلمروهای خودمختار الند، گرینلند، سوالبار و فاروئه را شامل می‌گردد.

قانون جنجالی مذکور به نوعی به ویکتور اوربان، نخست‌ وزیر مجارستان اجازه می‌دهد در راستای عمل با هدف مهار شیوع ویروس، پارلمان را دور بزند؛ هر چند که طرح آن باعث برانگیخته شدن انتقادات بین‌المللی شده است.

جپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک به رویترز گفت: زمانی که کشورها از وضعیت مربوط به شیوع کرونا به منظور دست زدن به اقداماتی در راستای تضعیف حقوق اساسی استفاده می‌کنند، ما هم بر جلب توجهات به آن تاکید می‌کنیم.

کوفود ادامه داد: البته مشکل تنها مربوط به ویروس کووید ۱۹ نیست اما وضعیت بدتر شده زیرا مجارستانی‌ها تدابیری را اتخاذ کرده‌اند که در کنار یک سری کارهای دیگر خطر تضعیف آزادی مطبوعات را در پی دارد.

او عنوان کرد، چنانچه ارزش‌های اساسی مورد احترام قرار نگیرند، باید تبعاتی از جمله تنبیهات مالی وجود داشته باشد.

همچنین وزارت امور خارجه نروژ روز دوشنبه به رویترز تصریح کرده بود که پیتر ستارای، وزیر مشاور در امور خارجه دولت مجارستان گفته که معقد است نامه تاریخ شش مارس وزرای خارجه پنج کشور حوزه نوردیک به شکلی غلط جوانب رسمی قوانین وضعیت اضطراری مجارستان در قبال کروناویروس را توصیف کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ خاطر نشان کرد: سفرای کشورهای اسکاندیناوی به توضیح نگرانی کشورهایشان از بابت اجرای قانون وضعیت اضطراری مربوط به کروناویروس در مجارستان به ویژه از بابت اختیارات بدون محدودیت مربوط به این وضعیت و بندهای مربوط به جرم دانستن اطلاع‌رسانی غلط که باعث فشار مضاعف به خبرنگاران می‌شود پرداختند.

شورای اروپا که نهاد حقوق بشری اصلی این قاره است به مجارستان در خصوص پسرفت‌های دموکراتیکش و مسائل پیرامون آزادی بیان در این کشور طی نامه‌ای به تاریخ ۲۴ مارس هشدار داده است.

وزرای خارجه کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد در نامه‌ای به دبیر کل شورای اروپا در تاریخ ششم مه نوشتند که "نگرانی‌های مشترکی با نگرانی‌های مطرح شده در آن نامه دارند. حتی در یک وضعیت اضطراری باید حاکمیت قانون برقرار باشد."

اوربان با نهادهای اتحادیه اروپا از زمان به قدرت رسیدنش در سال ۲۰۱۰ اختلاف های متعددی بر سر سیاست‌های اقتصادی، مبارزه با فساد در کشورش، مهاجرت و دیگر مسائل داشته است. اوربان به دبیرکل شورای اروپا تصریح کرده که قانون مناقشه‌برانگیز کشورش قرار نیست به او اختیارات نامحدود بدهد و پارلمان می‌تواند آن را پس بگیرد. این در حالی است که پارلمان مجارستان در اختیار حزب وی است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Heart توافق موساد و مصر برای کاهش شدت واکنش کشورهای عربی به طرح الحاق
  اقدامات کشورهای مختلف در پی افزایش مجدد شیوع کرونا
  بیانیه ۱۲ ماده‌ای کنفرانس مجازی وزرای کشورهای عضو آیسسکو
  بحران کرونا، بودجه نظامی کشورهای اتحادیه اروپا را نیز به خطر انداخت !
Heart چرا کشورهای پیشرفته خواهان "کیت تولیدی ایران" هستند؟
  واکنش «ظریف» به ادعاهای کشورهای ثالث درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱
  این دختر ملکه زیبایی کشورهای عرب شد (عکس)
Shocked کره شمالی به کشورهای اروپایی «هشدار شدید» داد
Exclamation عاقبت هولناک مراسم احضار روح دختران یک دبیرستان ! + عکس
  دولت آمریکا رسما به دادگــاه ایران احضار شُد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان