امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تولید نانو پوشش ضد ویروس کرونا توسط محققان دانشگاه اراک

#1
تولید نانو پوشش ضد ویروس کرونا توسط محققان دانشگاه اراک 1

محققان دانشگاه اراک در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا، موفق به تولید نانو پوشش ضد ویروس کرونا شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی رئوفی عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک اظهار کرد: این نانو پوشش به صورت مایع روی سطوح لایه نشانی شده و پس از گذشت ۲۴ ساعت باعث پاکیزگی سطح نسبت به ویروس می‌شود و تاثیر آن تا سه ماه ماندگار است.

وی افزود: خاصیت این نانو پوشش به‌گونه‌ای است که می‌تواند در حوزه پیشگیری از انتقال ویروس‌ها به ویژه کووید ۱۹ و آنفلوآنزا نقش‌آفرینی کند چرا که یکی از بزرگترین عوامل انتشار و انتقال ویروس‌ها سطوح، اشیا، دیوارها، کف ساختمان‌ها، میزهای خدمت، عابربانک‌ها، رایانه و ملزومات آن، اتوبوس و تجهیرات عمومی در متروها، مراکز تفریحی و تجاری، بیمارستان‌ها، آشپزخانه، رستوران‌ها است و فرآیند فتوکاتالیستی ناشی از استفاده این نانو پوشش راهی اصولی در مهار این معضل است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک گفت: فرآیند فتوکاتالیستی نوعی فرآیند اکسایش پیشرفته است که در آن یک اکسیدانت یا کاتالیست در حضور و یا حتی نبود تابش فرابنفش برای تخریب مواد آلی به کار می‌رود در این فرآیند انرژی نور الکترون باند ظرفیت را برانگیخته و به باند هدایت انتقال می‌دهد و با انجام مجموعه‌ای از واکنش‌ها منجر به تشکیل رادیکال‌های هیدروکسیل می‌شود که این رادیکال‌ها به‌دلیل داشتن پتانسیل بالا با حمله به اکثر ترکیبات آلی از جمله غشا ویروس‌ها، موجب اکسایش آن‌ها می‌شوند.

دکتر رئوفی اضافه کرد: با جذب اشعه نور از سوی نانو پوشش قرار گرفته بر سطوح، مواد فتوکالیست موجود درآن فعال شده و توانایی از بین بردن آلاینده‌ها و مولکول‌های آلی را دارد و ویروس‌هایی، چون کرونا ویروس و آنفلوآنزا که دارای غشاء آلی هستند با بودن لایه‌ای از این نانوپوشش روی اشیا غیرفعال می‌شوند.

وی یادآور شد: این پوشش نانو شفاف و حاوی ذرات ۳۰ تا ۵۰ نانومتری است و حلال آن آب و اِتانول بوده و ضخامت پوشش بر روی سطوح در نهایت ۱۰ تا ۱۰۰ نانومتر است.
دکتر رئوفی افزود: این نانو پوشش مقاومت مکانیکی خوبی دارد و نسبت به اشعه UV مقاوم است.

به گفته وی، نانو پوشش ضدویروس هیچ‌گونه بوی نامطبوع ندارد و سازگار با محیط زیست می‌باشد و به سرعت پس از قرار گرفتن روی هر سطحی خشک شده و قابلیت اجرای سریع آن بر سطوح غیرجذبی مثل شیشه، کاشی، سرامیک، فلزات، پلاستیک و همچنین سطوح جذبی مثل پارچه، البسه، چوب، ام دی اف از ویژگی‌های خاص آن است.
دکتر رئوفی بیان کرد: این نانوپوشش قابلیت استفاده در سطوح داخلی ساختمان‌ها، مراکز درمانی و بیمارستانی، شیرآلات بهداشتی، سرویس‌های بهداشتی، مطب‌ها و سایر اماکن عمومی که در معرض ویروس‌ها هستند را دارد.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک اظهار کرد: نمونه اولیه این طرح در سطح محدود موفقیت‌آمیز بود و این پژوهش برای گرفتن مجوز تولید به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارجاع شده و در دست بررسی است.

دکتر رئوفی افزود: این پژوهش به همت حسین نجف‌خانی دانش آموخته مقطع ارشد دانشگاه صنعتی شریف و مهدی رئوفی در مدت ۶ ماه انجام شده است که فرآیند تحقیقات آن ۸۵۰ میلیون ریال هزینه در برداشته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک، وی با بیان اینکه ثبت این محصول نانو در اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی ایران اختراعات در حال انجام است، گفت: آزمایشگاه زیست محصول پرشین، آزمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو در تهران آزمایش‌های اولیه برای تایید این محصول نانو را انجام داده و اقدامات تکمیلی در دست انجام است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مخترع ملکانی آب مصنوعی تولید کرد
Thumbsdown کتک زدن و شکستن دست خبرنگار توسط حراست دانشگاه +تصویر
  کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی توسط فالگیران سایبری..♡
  کرونا هوای زمین را خنک کرد
  خرین آمار کرونا: ۲۸۴ فوتی/ حال ۵۷۹۶ وخیم است
  تعیین نوبت دریافت واکسن کرونا دربریتانیا: ملکه در اولویت دوم و نخست وزیر در اولویت نه
  تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد
  کرونا؛ واکسیناسیون گسترده در بریتانیا آغاز شد
  این مرد پس از بهبود از کرونا ۱۰۴ سالگی خود را جشن گرفت
Heart  تحریم‌های آمریکا مقابله با کرونا را دشوار کرده است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان