امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علت ریختن آب در زیر ماشین چیست ؟

#1
علت ریختن آب در زیر ماشین چیست ؟ 1
بعضی‌ اوقات، ممکن است متوجه میزان قابل‌ توجهی آب در زیر خودرو خود شوید. به‌ نظر شما دلیل ریختن آب زیر ماشین چیست؟ ممکن است این میزان نشتی آب برای خودرو شما خطرناک نباشد اما به‌ هرحال، توجه شما را می‌طلبد.

زمان مطالعه: 11 دقیقه
بعضی‌ اوقات، ممکن است متوجه میزان قابل‌ توجهی آب در زیر خودرو خود شوید. به‌ نظر شما دلیل ریختن آب زیر ماشین چیست؟ ممکن است این میزان نشتی آب برای خودرو شما خطرناک نباشد اما به‌ هرحال، توجه شما را می‌طلبد.
نشت مایعات از زیر خودرو
این مشکل می‌تواند برای همه ما اتفاق بیفتد! اما معمولاً در مراحل ابتدایی نشت مایعات متوجه آن نمی‌شویم تا وقتی که به وضوح خودش را نشان دهد. از آنجائیکه بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند دردسر‌ساز باشد و خسارات زیادی را به اتومبیل شما وارد کند.

توصیه می‌شود که مایعات ماشین را به‌صورت دوره‌ای و مرتب چک کنید تا از کم شدن آن‌ها مطلع شوید و در صورت لزوم آن‌ها را سرریز کنید. در این مطلب سعی کرده‌ایم به مواردی اشاره کنیم که به شما در صورت بروز چنین مشکلاتی کمک کند.

آیا واقعا آب خالص از زیر خودرو نشت می‌کند؟
گاهی اوقات نشت آب می‌تواند موجب نگرانی افراد شود. اما، اگر آب ساده باشد، نیازی به نگرانی نیست. درابتدا باید اطمینان حاصل کنید که آن‌چه که از ماشین شما نشت می‌کند، آب واقعی است و مایعات دیگر نیست.

درهر صورت، اگر در مورد نوع نشتی اتومبیل خود شک‌وتردید دارید، می‌توانید یک کاغذ را درزیر محل نشتی قرار دهید تا تراکم و رنگ مایع مشخص شود. اگر رنگ مایع واضح باشد، این بدان معنی است که آب است، درغیر این صورت باید بررسی شود.

نحوه چک‌ کردن علت ریختن آب زیر خودرو
1. از یک تکه یا مقوا استفاده کنید
برای اینکه بتوانید راحت‌تر محل نشت و نوع مایع را تشخیص دهید بهتر است از یک تکه مقوای سفید یا کاغذ استفاده کنید تا مقدار و رنگ مایع ریخته شده روی مقوا قابل مشاهده باشد.

2. ماشین را روی یک سطح صاف قرار دهید
ماشین را در یک سطح صاف قرار داده و به مدت یک شب آن را جابجا نکنید. در برخی موارد برای این اینکه بهتر بتوانید محل نشت را پیدا کنید بهتر است ماشین را بوسیله جک بالا ببرید یا روی چال مکانیکی قرار دهید.

علت ریختن آب زیر ماشین
شش نوع از مایعاتی که معمولاً از زیر خودرو نشت می‌کنند عبارت‌اند از:

آب
خنک‌ کننده
روغن‌ موتور
روغن‌ گیربکس
روغن‌ دنده یا مایع دیفرانسیل
روغن‌ هیدرولیک فرمان
دراین لیست روغن‌ترمز را حذف کرده‌ایم، زیرا این امر معمولی نیست که مایع ترمز نشتی قابل‌توجهی زیر ماشین برجای بگذارد. بااین وجود، باید خاطر نشان کرد که نشت روغن ترمز ازنظر بالقوه یک خطر جدی است.

خاطرتان باشد که رنگ روغن‌ترمز کاملا روشن است و بوی روغن ماهی دارد. برخی دیگر از مهم‌ترین دلایل بروز نشت آب، اگزوز و سیستم واشر شیشه جلو اتومبیل نیز هستند.

در ادامه دررابطه با هر یک از نشتی‌ها به‌اختصار توضیح خواهیم داد.

1. نشت آب خودرو
یکی از رایج‌ترین دلیل دز بین گزینه‌ها برای ریختن آب زیر ماشین نشبت آب است. اگر مایعی شفاف و بی‌بو درزیر اتومبیل خود مشاهده کردید، احتمالا این فقط آب سیستم سرمایشی و گرمایشی (AC) خودرو شما است.

سیستم تهویه‌مطبوع ماشین، متداول‌ترین منبع نشت آب است. ممکن است در روزهای بسیار مرطوب، آب از تهویه‌مطبوع مانند شیر آب برروی زمین ریخته شود، تا جایی که رطوبت کابین تقریبا از بین برود.

این نشتی معمولا درسمت راست جلو (نزدیک محلی که سرنشین مسافر پای خود را استراحت می‌دهد) یا در وسط کابین اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، به‌جای قرار دادن آن روی آپشن هوای تازه، سوئیچ گردش مجدد را روشن کنید. علاوه بر نشت آب از سیستم AC، این نشت آب می‌تواند از اگزوز نیز منشا بگیرد.

احتراق‌سوخت نیز می‌تواند مقدار کمی آب بیرون بریزد. بنابراین، اگر می‌بینید که مقداری آب از اگزوز بیرون می‌آید، نیازی به نگرانی نیست، فقط کافی است سطح خنک‌کننده را بررسی کنید و اگر پایین نباشد، شرایط مطلوب است.

از طرف دیگر، اگر گمان می‌کنید که این نشت از سیستم واشر شیشه جلو اتومبیل باشد، به‌راحتی می‌توانید بدون هیچ‌گونه تنشی آن را نادیده بگیرید.

2. نشت خنک کننده یا ضد یخ ماشین
درحال حاضر، خنک‌کننده دربسیاری از رنگ‌ها عرضه می‌شود. رنگ آن قبلا سبز بوده‌است، اما اکنون رنگ آن به تولیدکننده ماشین یا نوع مایع خنک‌کننده بستگی دارد.

برای مثال، هوندا، خنک‌کننده آبی رنگ عرضه می‌کند، مرسدس از رنگ شفاف برای خنک‌کننده استفاده می‌کند، تویوتا از رنگ قرمز استفاده می‌کند. خنک‌کننده، بو و طعم شیرینی مانند آب نبات دارد. آن را مزه نکنید، زیرا از اتیلن‌گلیکول بوده که سمی است.

نشت مایع خنک‌کننده می‌تواند تقریبا درهر جایی باشد، زیرا شلنگ‌های خنک‌کننده تمام بخش‌های موتور را احاطه کرده‌اند. اما رایج‌ترین محل برای نشت مایع خنک‌کننده، رادیاتور است و آن هم در پشت هواکش و ورودی هوا درجلوی خودرو قرار دارد.
تفاوت بین نشت مایع خنک کننده و آب زیر ماشین
هنگامی‌که مایعی زیر اتومبیل خود مشاهده می‌کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دقیقا بررسی کنید آن چیست. اگرچه آب زیر ماشین عمدتا چیزی نیست که نگران آن باشید، اما وجود مایع خنک‌کننده یا مایعات دیگر، می‌تواند یک مشکل جدی را نشان دهد. بسته‌به جایی که اتومبیل خود را پارک می‌کنید، ممکن است تشخیص آنچه دقیقا دنبال آن هستید، بسیار آسان یا بسیار دشوار باشد.

مایع خنک‌کننده و آب می‌توانند روی یک سطح تاریک و ناهموار مانند جاده‌آسفالت یا پارکینگ بسیار شبیه به‌هم باشند. ممکن است بتوانید مایعات را با انگشت لمس کنید تا متوجه شوید روغنی است یا خیر، اما تشخیص این که مایع خنک‌کننده است یا آب قدیمی ساده، دشوارخواهد بود.

ساده‌ترین راه برای تشخیص تفاوت بین مایع خنک‌کننده و آب در زیر ماشین، بو و رنگ سیال است. آب به طور کلی بی بو است، در حالی که ضدیخ بوی شیرین دارد. بنابراین اگر مایعات زیر ماشین شما بوی شیرین می‌دهند، احتمالا خنک‌کننده است.

اگر یک پارچه، کاغذ، مقوا یا تابه‌ای درزیر مایع نشتی قرار دهید، می‌توانید به‌راحتی رنگ را تشخیص دهید. اگر بی‌رنگ باشد، آب است، در حالی که مایعات سبز، زرد یا آبی می‌توانند ضد یخ باشند.

تنها زمانی که آب از سیستم خنک‌کننده شما نشت می‌کند، وقتی است که کسی آب را به‌جای مخلوط آب و ضدیخ در سیستم خنک‌کننده ریخته باشد. البته این بعید است، زیرا هیچ شرایطی وجود ندارد که آب مستقیم مورداستفاده قرار گیرد، اما ارزش بررسی دارد.

اگر مقداری ضدیخ از رادیاتور بیرون بکشید و به‌نظر برسد مانند آب خالص است، این خود یک مشکل جدی است.

3. نشت روغن موتور
روغن‌موتور ممکن است ازنظر رنگ بسته به نوع استفاده شما از خودرو، کهربایی تا قهوه ای تیره باشد. اگر نشت روغن موتور وجود داشته باشد، عقل سلیم به‌شما می‌گوید که نشتی زیر موتور قرار دارد، اما همیشه بلافاصله مشخص نیست که موتور درکجا قرار دارد.

موتور شما می‌تواند درسمت چپ یا جلو سمت راست قرار داشته باشد و اگر پورشه یا فولکس واگن بیتل (VW) دارید، موتور می‌تواند درعقب خودرو باشد.

هنگامی که متوجه شدید روغن از موتور در حال ریزش است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منبع نشت را مشخص کنید. اگر نتوانستید متوجه شوید دقیقا از کجا نشتی دارد، می‌توانید با کمک یک مکانیک آن را موردبررسی قراردهید. اگر می‌دانید که نشت روغن‌موتور دارید، ژرفاسنج خود را مرتب بررسی کنید. با ماشینی که سطح روغن کمی دارد، رانندگی نکنید.

4. نشت روغن گیربکس
روغن‌گیربکس به‌رنگ قرمز یا صورتی است. اکثر اوقات، اولین علامت نشت روغن‌گیربکس در خودرو این است که گیربکس شروع‌به کند شدن می‌کند. اگر نشت ادامه یابد، درنهایت ماشین به‌هیچ وجه حرکت نخواهد کرد. گیربکس‌های اتوماتیک از مایعات مخصوص استفاده می‌کنند.

5. نشت روغن دنده یا دیفرانسیل سیال
مایع دیفرانسیل، هیپوئید، روغن‌دنده یا هرچه شما با آن راحت هستید، بسیار غلیظ است، گویی مانند عسل است و بوی تندی دارد، به‌طوری که اگر این مایع را روی دستان خود بکشید، بوی آن تا روزها ازبین نمی‌رود. روغن‌دنده اگر تازه و تمیز باشد، به‌رنگ قهوه‌ای تیره یا کهربایی تیره است. اگر دیفرانسیل عقب شما در حال نشت است، می‌توانید نشتی سیال را پیدا کنید.

گاهی اوقات خواهیددید که روغن از مرکز درسراسر حاشیه چرخ وسیله‌نقلیه درحال گردش است. اگر ماشین چهار چرخ دارید، روغن‌دنده می‌تواند از محور جلو نشت کند. لازم به‌ذکر است که بوی سیال به‌تنهایی شما را قادر می‌سازد تا تعیین کنید نشتی از روغن‌دنده است یا نه.

6. نشت روغن هیدرولیک فرمان
به‌طور خاص توصیف رنگ‌وبوی روغن‌هیدورلیک فرمان سخت است، زیرا برخی از تولیدکنندگان از روغن‌گیربکس استفاده می‌کنند و برخی از آن‌ها از مایع مخصوص فرمان برقی استفاده می‌کنند. هوندا از مایع فرمان اختصاصی خود استفاده می‌کند که به رنگ کهربایی کم‌رنگ است.

مایع فرمان ممکن است بوی متفاوتی داشته باشد، مانند روغن پخت‌وپز سوخته. اگر فکر می‌کنید ممکن است نشت روغن‌هیدورلیک داشته باشید، اولین جایی که باید به آن نگاه کنید، مخزن است. مخزن دارای علامت‌گذاری سطح بالا و پایین بوده و می‌توان به‌راحتی تشخیص داد که سطح سیال درآن کم است یا خیر.

علائم دیگر کم بودن سطح این مایع این است که پمپ فرمان درهنگام تلاش برای چرخاندن فرمان با صدا حرکت می‌کند، یا عامل دیگر این است که هنگام چرخاندن فرمان، احساس سفتی می‌کنید.

آیا هنگام نشت آب از زیر اتومبیل رانندگی ایمن است؟
عدم‌اطمینان از رانندگی پس از آن‌که متوجه آب ریختن آب زیر ماشین شدید، به‌این بستگی دارد که آب دقیقا از کجا نشت می‌کند. بنابراین اگر وقت ندارید منبع ریختن آب زیر ماشین را بررسی کنید یا تایید کنید که مایع، آب است یا خیر، استفاده از وسایل حمل‌ونقل دیگر ممکن است ایده خوبی باشد.

این امر به‌ویژه زمانی‌که اگر می‌خواهید به یک سفر طولانی بروید، بسیار حائز اهمیت است و استفاده از خودرویی با نشت آب می‌تواند شما را دروسط جاده دچار مشکل کند. اما اگر بتوانید تایید کنید که آب زیر خودرو شما، آب خالص است و از جایی درنزدیکی پشت محفظه موتور نشت می‌کند، رانندگی با آن خودرو ایمن است.

ازآنجایی که این نوع نشت از تهویه مطبوع است، معمولا هیچ چیز برای نگرانی وجود ندارد. اگر ریختن آب زیر ماشین از اگزوز است، بهترین کار این است که سطح خنک‌کننده را چک کنید و پس از خنک شدن موتور، برای رانندگی تصمیم بگیرید.

اگر سطح مایع خنک‌کننده کم نیست، می‌توان گفت شرایط خوب است، در حالی که سطح پایین خنک‌کننده ممکن است نشان‌دهنده مشکلی باشد.
چرا آب از زیر ماشین نشت می‌کند؟
اگر دیدید مقداری آب زیر ماشین چکه کرده است و شما قبل از آن سیستم تهویه استفاده کرده بودید جای نگرانی وجود ندارد چون این مورد به خاطر استفاده از کولر است.

امیدواریم با شناختن راه‌های بررسی نشتی این مایعات و مشکلاتی که ممکن است به‌وجود آورند بتوانید با بررسی‌ دقیق، نشتی مایعات از خودرو را تشخیص دهید و از بروز خرابی‌ها یا خطرات احتمالی جلوگیری به‌عمل آورید.

جمع‌ بندی ریختن آب زیر ماشین
باتوجه به مطالب فوق، ریختن آب زیر ماشین و روغن می‌تواند نشانه‌ای از نقص و یا بدکارکردن درسیستم باشد. بنابراین بهتر است این نشت‌ها را جدی بگیرید و با تشخیص به‌موقع آن‌ها از پرداخت هزینه‌های اضافی و یا وارد شدن مشکلات جدی‌تر به‌خودرو پیشگیری کنید.

امیدواریم با یادگرفتن راه‌های بررسی این نشتی‌ها و مشکلاتی که ممکن است ایجاد کنند، بتوانید نشتی‌ها را به‌دقت شناسایی و از بروز هرگونه خرابی یا خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

آیا تاکنون با نشتی دیگری در اتومبیل خود مواجه شده‌اید که دراین پست به آن اشاره نکرده‌باشیم؟ درصورت وجود، لطفاً به ما اطلاع دهید تا در مطالب بعدی آن‌ها را پوشش دهیم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اگه این روزها قصد خرید ماشین داری، حتما بخون
  ورود شیائومی به صنعت اتومبیل سازی ؛ آیا ماشین های برند Mi در راه هستند؟
  درخواست نویسندگی در بخش ماشین ها و موتور های روز دنیا و زیرشاخه ها
  اجاره خودرو چیست و چه زمانی به کار می آید ؟
  مشخصات ماشین های شما
  2 ماشین محبوب چینی در میان ایرانیان
Photo وظیفه سوپر تیوتر چیست ؟
  اصولی ترین روش برای گرم کردن ماشین در هوای سرد
  گران قیمت ترین ماشین های قدیمی
  باحال ترین ماشین

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان