امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

لباس عروسی ملکه ایران: گشتی در کاخ سعدآباد

#1
مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد، مجموعه وسیعی از باغ ها و عمارت های مختلف است که در شمال تهران قرار دارد. این مجموعه چهار دوره تاریخی را پشت سر گذاشته و تعداد کاخ های آن 18 عدد ارزیابی می شود که هر کدام در یکی از دوره های قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم بنا شده اند. امروزه این مجموعه وسیع 12 موزه جذاب و متفاوت را در خود جای داده که از آن جمله می توان به کاخ موزه ملت، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه سلاح های دربار و موزه هنر ملل و ... اشاره کرد. یکی از جالب ترین موزه های مجموعه سعدآباد، موزه پوشاک سلطنتی است که در کاخ تابستانی شمس پهلوی برپا شده است. جالب است بدانید که پس از انقلاب این کاخ به عنوان محلی برای موزه مردم شناسی در نظر گرفته شد اما در سال 1388 تغییر کاربری داد و به موزه پوشاک سلطنتی بدل شد. در این موزه، مجموعه ای از لباس های خانواده پهلوی مانند فرح دیبا، محمدرضا پهلوی و اشرف و شهناز پهلوی در معرض دید قرار دارند.

  لباس عروسی ملکه ایران: گشتی در کاخ سعدآباد 1

یکی از فاخر ترین و مهم ترین پوشاک این موزه، لباس عروسی فرح دیبا است. خوب است بدانید فرح دیبا و محمدرضا پهلوی در سال 1338 خورشیدی به عقد یک دیگر درآمدند و به این مناسبت جشنی بسیار باشکوه و تجملی برگزار کردند. گفته می شود محمدرضا شاه برای تهیه لوازم عروسی مانند لباس و جواهرات و ... 500 هزار دلار در اختیار فرح و زن دایی ایشان قرار داد که در این میان تنها بابت دوخت لباس عروسی، یک میلیون فرانک به حساب کمپانی معروف کریستین دیور واریز شد.

طراح لباس عروسی فرح، ایو سنت لورن بود و این جامه سلطنتی را به شکل پیراهنی آستین حلقه با دامن و دنباله ای بلند طراحی کرد که به همراه کتی با آستین سه ربع پوشیده می شد. بر روی این پیراهن باشکوه و ابریشمین، الگوهای متراکمی از نقوش ایرانی مانند بته جقه و گل های پنج پر و هشت پر به چشم می خورد و در جای جای لباس مروارید دوزی و سنگ دوزی های متنوعی دیده می شود.

لباس عروسی ملکه ایران: گشتی در کاخ سعدآباد 1

همان طور که گفته شد لباس عروسی فرح با هزینه 1 میلیون فرانک در آن زمان خریداری شده و در حال حاضر هر 1 میلیون فرانک برابر است با 4 میلیارد تومان! اما خوب است بدانید که بنا به نظر کارشناسان امر، ارزش این لباس مجلل غیر قابل قیمت گذاری است و مسلما بسیار بیش تر از 4 میلیارد تومان کنونی می ارزد!

به دلیل ارزش هنگفت این لباس عروسی، این پیراهن بر خلاف دیگر لباس ها در تن مانکن و به صورت ایستاده به نمایش درنیامده و آن را در حال استراحت و به روی میز در معرض دید گذاشته اند. همان طور که گفته شد امروزه لباس عروسی فرح در موزه پوشاک سلطنتی در کاخ موزه سعدآباد نگهداری می شود و همه روزه از ساعت 9 تا 17 می توانید به بازدید آن بروید.

لباس عروسی ملکه ایران: گشتی در کاخ سعدآباد 1

دوره تاریخی: پهلوی
سال دوخت: 1338 خورشیدی
طراح لباس عروس: ایو سنت لورن از کمپانی کریتسن دیور
جنس: ابریشم و مزین به مروارید دوزی و سنگ دوزی
محل نگهداری: موزه پوشاک سلطنتی، کاخ موزه سعدآباد
زمان بازدید: 9 تا 17 (در تعطیلات رسمی ساعت بازدید را کنترل کنید.)
آدرس کاخ موزه سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید کمال طاهری /کارناوال
.La mort est le remède
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان