امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا اپیدمی کرونا هنوز در کشور مهار نشده است؟

#1
چرا اپیدمی کرونا هنوز در کشور مهار نشده است؟ 1

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با هشدار نسبت به افزایش آمار ابتلا و آمار بستری بیماران کرونایی طی روزهای اخیر، مطالب مطرح شده در خصوص ضعیف شدن ویروس و یا کاهش قدرت کشندگی آن را بی‌اساس خواند و در ادامه تداوم جدی رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری‌های اجتماعی و همچنین تعیین جریمه نقدی برای قانون‌گریزان را تنها راهکار گذر از شرایط دشوار کنونی و مهار و کنترل قطعی اپیدمی کرونا عنوان کرد.

دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت بهداشت متاسفانه طی ۱۰ روز اخیر با روند افزایشی در ابتلای بیماری کووید ۱۹ روبرو بودیم، گفت: روند ابتلا و بستری طی یک هفته اخیر در تهران افزایش یافته است.

۲ منشا اصلی افزایش آمار ابتلا و بستری در تهران

وی با بیان اینکه این روند افزایشی در تهران دو منشاء عمده دارد، گفت: اولین عامل ایجاد پیک افزایشی این روزها به مسافرت‌های گسترده تعطیلات عید فطر و چند روز تعطیلی خرداد برمی‌گردد، دلیل بعدی این مساله نیز مربوط به بیمارانی است که از استان‌های دارای شیوع بالا به بیمارستان‌های شهر تهران مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این ۲ عامل منجر به افزایش آمار بستری در تهران شده است، گفت: به گونه‌ای که به دنبال آن یک بخش جدید برای بیماران کرونایی در بیمارستان مسیح دانشوری ایجاد شد.

وی با اشاره به آمار بستری در بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان یکی از مهمترین بیمارستان‌های مرجع بیماران کرونایی، گفت: در دوره‌های پیک اسفند و فروردین معمولا ۲۵۰ مریض بستری داشتیم که این آمار در اردیبهشت تا اوایل خرداد به ۷۰ بستری رسید و متاسفانه الان مجددا به حدود ۱۸۰ نفر افزایش یافته است. همچنین تغییری در شرایط و وضعیت بیمارن ایجاد نشده و درصد بیماران با شرایط حاد و متوسط مانند گذشته است، به گونه‌ای که از ابتدای شیوع بیماری در کشور بخش آی سی یوی بیمارستان مسیح هیچوقت خالی نشده است.

آیا آمار مرگ و میر کمتر شده است؟

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با کاهش آمار مرگ و میر بیماران کرونایی، با بیان اینکه این مساله علل مختلفی دارد، گفت: اول اینکه نسبت به روزهای اول دانش، تجربه و مهارت کادر پزشکی بیشتر شده، همچنین روش‌های درمانی موثرتری استفاده می‌شود. در همه جای دنیا شرایط مشابهی وجود دارد، زمانیکه دانش و اطلاعات درباره یک بیماری نوپدید افزایش پیدا می‌کند، آمار مرگ و میر کمتر می‌شود.

شدت و شیوع کروناویروس کمتر نشده است

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه کاهش مرگ و میر به علت کمتر شدن شیوع و یا شدت بیماری نیست، گفت: ویروس کووید۱۹ با همان شدت گذشته عمل می‌کند و صحبت‌هایی که درباره ضعیف شدن ویروس و یا کاهش قدرت کشندگی آن مطرح می‌شود،‌ بی اساس است. شاهد آن نیز وضعیتی است که در استان‌های دارای شیوع بالا مثل خوزستان دیده می‌شود.

وی همچنین درباره افزایش موارد جدید کرونا گفت: بسیاری از آماری که الان به عنوان کرونا مثبت اعلام می‌شود،‌ افراد سرپایی هستند، در حالیکه در پیک‌های گذشته اصلا سرپایی‌ها تست نمی‌شدند، بنابراین افزایش تعداد تست و شناسایی بیماران یکی از دلایل افزایش آمار است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه آمار مرگ و میر باید با تعداد بستری‌ها سنجیده شود، گفت: به عنوان نمونه اگر فرضا تعداد بستری‌ها ۵۰۰ باشد تعداد ۵۰ مرگ آمار بسیار بالایی است ولی در بین ۱۰ هزار بستری، ۱۰۰ مورد مرگ رقم پایینی است. بنابراین مقایسه آمار ابتلا با میزان مرگ و میر و مرتبط کردن آن با کاهش آمار فوت بیماران کرونا و یا ضعیف شدن قدرت ویروس کار درستی نیست.

علایم کووید ۱۹

وی همچنین تغییر عوارض و علایم کووید ۱۹ از اختلالات حاد ریوی به گوارشی را صحیح ندانست و ادامه داد: در گذشته نمی‌دانستیم که عوارض گوارشی هم می‌تواند از علایم کرونا باشد ولی امروز می‌دانیم که اسهال و عوارض گوارشی می‌تواند از ‌علامت‌های کرونا باشد، با این حال ویروس همچنان می‌تواند در بسیاری از بیماران عوارض حاد تنفسی ایجاد کند.

چرا کرونا در برخی کشورها مهار شد؟

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در رابطه با علت مهار قطعی کرونا در بسیاری از کشورهایی که بعد از ایران دچار شیوع شده و آمار مرگ و میر بالایی هم داشتند، توضیح داد: مهار اپیدمی با رفتارهای بهداشتی مردم ارتباط مستقیمی دارد. تا زمانی که محدودیت‌های رفت‌وآمدی و مشاغل و در کنار آن رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها در کشور اجرا می‌شد، وضعیت ما خوب بود، ولی متاسفانه از زمانی که برخی به دنبال عادی سازی شرایط بودند، در حالیکه هنوز چیزی عادی نشده، وضعیت خراب و آمار ابتلا مجددا افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه به دنبال بازگشایی‌ها درصد رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ابزار محافظتی مانند ماسک در بین مردم کاهش پیدا کرد، گفت:‌ الان متاسفانه درصد بسیار پایینی از افراد جامعه از ماسک و سایر ابزار حفاظتی استفاده می کنند و حتی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی به مسافرت رفته و در تجمعات و مراکز شلوغ حاضر می‌شوند. متاسفانه دیگر در سطح شهر و اداره‌ها چیزی به اسم فاصله‌گذاری‌های فیزیکی نمی‌بینیم و وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم حاصل همین عدم رعایت‌ها و عادی سازی شرایط است.

طبرسی با بیان اینکه کشورهای موفق در مهار بیماری، بعد از بازگشایی‌ها نکات بهداتی را بیش از پیش رعایت کرده و بستر لازم برای رعایت اصول بهداشتی را فراهم کردند، گفت: این در حالیست که اصول و نکات بهداشتی در کشور ما متوقف شده، زمانیکه مکررا آمار شهرهای زرد و سفید و قرمز از صدا و سیما و سایر رسانه‌ها اعلام می‌شود و برخی از کاهش آمار بستری و مرگ و میر صحبت می‌کنند، مردم نیز اعتماد کرده و شرایط را عادی تلقی می‌کنند، در حالیکه وزارت بهداشت چندین بار نسبت به وضعیت نامناسب این روزها تذکر جدی داده و اعلام کرده که باید برای شرایط بدتر از این آمادگی داشته باشیم.

تنها راهکار مهار قطعی کرونا

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه درصورت عدم رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها شرایط بسیار بدتری در انتظار ماست، گفت: آمار ابتلا هنوز از پیک اول پایین نیامده که بخواهیم وارد پیک های بعدی بشویم، هنوز در اوج پیک اول قرار داریم و اگرچه این آمار برای مدتی کوتاه و موقتا پایین آمد ولی مجددا افزایش پیدا کرد و روند افزایشی آن همچنان ادامه دارد.

طبرسی با بیان اینکه رفتارهای عادی سازی و رها سازی نکات بهداشتی و فاصله گذاری‌ها همزمان با بازگشایی‌ها باعث می‌شود که مدت‌ها در این وضعیت نامناسب گرفتار بمانیم، تصریح کرد: افراد جامعه باید بیش از پیش به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال سایرین عمل کنند، البته در کنار این مساله حتما باید اعمال قانون صورت گیرد. بسیاری از کشورها حتی افغانستان برای عدم رعایت نکات بهداشتی و ماسک نزدن در مجامع عمومی جریمه نقدی تعیین کرده‌اند،‌ در حالیکه ما هیچ قانونی برای آن نداریم.

رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری در خاتمه راهکار گذر از این شرایط دشوار را اعمال قانون و تعیین جریمه برای قانون گریزان عنوان کرد و گفت: افرادی که در تجمعات و مجامع و مکان‌های عمومی ماسک نمی‌زنند باید جریمه شوند و یا حداقل از حضور افراد بدون ماسک در مترو و اتوبوس و سایر محل‌های عمومی جلوگیری شود،‌ نظارت‌ها و اقدامات قهری باید بیشتر و قانونمندتر شود، در غیر اینصورت گذر از این شرایط دشوار است و باید منتظر شرایط بدتری باشیم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کدام کشور به خاطر چاقی اقامت نمیدهد؟+عکس
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
  مهاجرت به سوئد| هزینه‌های زندگی و معرفی یک روش ایده‌آل برای مهاجرت به این کشور
  کرونا هوای زمین را خنک کرد
  خرین آمار کرونا: ۲۸۴ فوتی/ حال ۵۷۹۶ وخیم است
  تعیین نوبت دریافت واکسن کرونا دربریتانیا: ملکه در اولویت دوم و نخست وزیر در اولویت نه
  بیش از هشت هزار روستای کشور در معرض خطر سیلاب قرار دارد
  تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد
  کرونا؛ واکسیناسیون گسترده در بریتانیا آغاز شد
  این مرد پس از بهبود از کرونا ۱۰۴ سالگی خود را جشن گرفت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان