امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مقایسه کامل هارد دیسک پرسرعت SSD با HDD

#1
امروزه اکثر افراد به‌مظور برآورده‌کردن نیاز به رایانه‌ از لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کنند. انتخاب لپ‌تاپی مناسب به نیاز کاربر و استفاده وی از این دستگاه هوشمند بستگی دارد. با این اوصاف انتخاب میان لپ‌تاپ مجهز به دیسک حالت جامد یا همان SSD و دیسک سخت یا همان HDD یکی از مواردی است که برای کاربران به عنوان یک پرسش مطرح می‌شود.


SSD چیست؟
مطمئنا در هنگام خرید رایانه‌های جدید با لفظ SSD برخورد خواهیدکرد. پیش از هرچیز باید بدانید که SSD مخففی برای عبارت Solid State Drive است. به زبان ساده‌تر می‌توان SSD را نسخه هوشمندتر و البته با ابعاد متفاوت از فلش‌مموری‌هایی که برای انتقال اطلاعات از آن‌ها استفاده می‌کنیم دانست و طبیعتا همانند فلش‌مموری‌ها هیچ خبری از قسمت‌های متحرک در SSD نیست. در این دستگاه‌های ذخیره‌سازی، اطلاعات بر روی میکروتراشه‌ها ذخیره می‌شوند. در طرف مقابل دیسک سخت از یک بازوی مکانیکی به‌همراه هد خواندن/نوشتن به‌منظور خواندن اطلاعات از مکان صحیح بر روی فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد. تفاوت این دو دستگاه منجر به سریع‌تر شدن SSD در مقایسه با دیسک سخت می‌شود. با مثالی ساده می‌توان استفاده از دیسک سخت را گشتن به دنبال یک کتاب در اتاقی مملو از کتاب‌های مختلف دانست اما در مقابل استفاده از SSD همانند آنستکه این کتاب، حاضر و آماده در مقابل شما قرارگیرد. HDD یا همان دیسک سخت به‌منظور بدست‌آوردن اطلاعات به کار فیزیکی (جابجایی مکانیکی) بیشتری در مقایسه با SSD نیاز دارد.


مقایسه کامل هارد دیسک پرسرعت SSD با HDD 1


SSDهای متداول از آنچه حافظه فلش برپایه NAND خوانده می‌شود استفاده می‌کنند. این حافظه از نوع حافظه‌های غیرفرار است. در صورتی که بخواهیم توضیح بیشتری از واژه “غیرفرار” ارائه دهیم باید گفت می‌توانید دیسک را خاموش کنید و این دیسک فراموش نخواهد کرد که چه اطلاعاتی بر روی آن موجود بوده است که البته این ویژگی ضروری هر حافظه دائمی است. در آغاز عرضه SSDها به بازار این شایعه مطرح شده بود که اطلاعات ذخیره‌شده بر روی این دیسک‌ها تنها پس از چندسال ازبین می‌روند. با بهره‌گیری تکنولوژی امروز می‌توان اطمینان حاصل کرد که این شایعه از پایه و اساس اشتباه است و می‌توانید اقدام به خواندن و نوشتن اطلاعات برای مدت طولانی بر روی این دیسک‌ها کنید و تا زمانی که عمر SSD به دنیا باشد اطلاعات شما نیز امن خواهند بود.
هر چقدر که صنعت و تکنولوژی های مرتبط با فناوری اطلاعات گسترش پیدا می کنند به همان نسبت تجهیزات قدیمی به مرور از مدار خارج می شوند و جایگزین هایی برای آنها معرفی می شود ، تجارت های امروزی برای کاربردهای کلان خود با معزلی روبرو خواهند بود به نام ذخیره سازی داده ها ، سیستم ها و تجهیزات ذخیره سازی سنتی که امروزه به وفور استفاده می شوند دیگر قادر نخواهند بود نیاز ما را برای ذخیره سازی اطلاعات و دستیابی به آنها برآورده کنند و محدودیت های زیادی که در تکنولوژی بکار رفته آنان دارد باعث می شود کاربردهای آنها به مرور کمتر و کمتر شود. در سالهای اخیر و با معرفی شدن درایوهای Solid State یا SSD تحولی شگرفت در عرصه ذخیره سازی اطلاعات به وجود آمد اما این تحول بیشتر کاربردهای خانگی و کوچک داشت و در سطح کلان و سازمانی کمتر مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از چند سال از گذشت معرفی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
SSD  ها کمپانی های سازنده SSD و سرور هم تصمیم گرفتند SSD های مخصوص دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سرور  با کارایی و سرعت تقریبا غیرقابل مقایسه یا HDD های قدیمی به بازار معرفی کنند که به شدت در کنار بالا بردن سرعت دستیابی به اطلاعات ، سرعت عملکرد و بازدهی CPU را نیز بالا می برد. اما سئوال اصلی اینجا به وجود می آید که آیا این نوع از حافظه ها در آینده کاملا جایگزین فضاهای ذخیره سازی اطلاعات ما بر روی سرورها خواهند شد یا خیر ؟
در حال حاضر SSD ها در کجا ها توصیه میشود؟
همانطور که اشاره کردیم در حال حاضر استفاده از SSD ها به عنوان حافظه اصلی برای نگهداری داده ها صرفه اقتصادی ندارد اما ما می توانیم از این نوع حافظه ها در کنار حافظه های HDD بصورت ترکیبی استفاده کنیم و از برخی مزایای آنها استفاده کنیم ، برای مثال اگر وب سایتی دارید که دارای بازدیدهای بسیار زیادی است و یک فروشگاه هم در آن ایجاد شده است و سرعت دسترسی به آنها بسیار مهم است را می توانیم بر روی SSD ها قرار دهیم البته منظورم خود وب سایت است نه پایگاه داده سنگین آن ، اگر وب سایتی یا سرویس تحت وبی دارید که سرعت دستیابی به اطلاعات آن بسیار باید زیاد باشد بهتر است از SSD در آن استفاده کنید. شما می توانید در چنین شرایطی سیستم عامل سرور خود را بر روی SSD نصب کنید و داده های حجیم پایگاه داده را بر روی یک هارد دیسک HDD قرار بدهید ، در چنین حالتی ضمن اینکه سرعت عملکرد سیستم عامل بالا می رود دیگر نگران فضای ذخیره سازی داده ها نیز نخواهید بود.
از طرفی یکی دیگر از استفاده هایی که امروزه بصورت گسترده ای از SSD ها می شود ، استفاده از SSD به عنوان یک Cache برای بالا بردن سرعت انتقال های داده ها است ، نمونه ملموس این استفاده در سرویس های مجازی مانند VMotion و یا Live Migration در VMware و Hyper-V قابل مشاهده هستند که شما برای منتقل کردن ماشین های مجازی در بین سرورهای مختلف از SSD به عنوان Flash Read Cache استفاده می کنید و طبیعتا سرعت شما به شدت در انتقال ها بالا خواهد رفت ، تقریبا به عنوان یک حافظه RAM کمکی با ظرفیت بسیار بالا به کمک شما می آید. یکی دیگر از مزایای استفاده از SSD در سرورها کاهش دمای سرور است زیرا SSD مانند HDD هیچگونه حرکت مکانیکی ندارد و به همین دلیل حرارت کمتری تولید می کند.
نتیجه گیری : آیا در حال حاضر از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
SSD برای سرورها  استفاده کنیم ؟
از نظر من Unity ، اگر Load شدیدی بر روی سرور از لحاظ خواندن و نوشتن اطلاعات دارید برای مثال وقتی به Performance Monitor سیستم مراجعه می کنید استفاده از دیسک به شکل بالای 60 درصد نمایش داده می شود و به ویژه سرورهای Database با ظرفیت نسبتا کم اما با تعداد Query های بالا ، بهتر است از SSD استفاده کنید اما نه به عنوان حافظه ذخیره سازی اصلی برای نگهداری Backup ها ، بلکه به عنوان یک حافظه برای سرعت بخشیدن به فرآیند های کاری ، اگر Load کاری شما بر روی سرور حال حاضر و در حالت عادی 10 تا 15 درصد است نیاز و الزمی برای استفاده از SSD ندارید و البته همیشه در حال حاضر پیشنهاد می کنم بصورت ترکیبی همانطور که عنوان شد از SSD ها به عنوان یک حافظه ذخیره سازی کمکی فعلا استفاده کنید. در نهایت تمامی ملاک برای استفاده از SSD بر روی هارد دیسک ها وابسته به میزان استفاده شما از حافظه و البته Load کاری و در نهایت هزینه ای است که سازمان حاضر است بابت آن پرداخت کند.
.
.
مزایا و معایب تکنولوژی SSD :
مزایا :
۱- میزان استفاده اندک آن ها از برق ، که میزان برق استفاده شده در آن ها تنها ۵ درصد هاردیسک های معمولی است.
۲- SSD ها مقاومت بیشتری نسبت به هارد دیسک های معمولی در برابر شرایط نا مساعد محیطی و شوک های الکتریکی دارند. علت آن هم استفاده از قطعات جدا شونده است.
۳- بی صدا بودن آن ها در زمان کار از دیگر مزایای این هارد های جامد هستش.
۴-گرمای تولید شده توسط SSD ها در مقایسه با حافظه های سنتی بسیار کمتر است.
۵-به دلیل نداشتن قطعه ی متحرک زمان تاخیر بسیار کمتری نسبت به هارد های معمولی دارند.
معایب:
۱- عدم بازیابی اطلاعات یکی از مهم ترین آن هاست. زمانی که HDD از کار می افتد کارشناسان اغلب قادرند حداقل مقداری از داده ها را بازیابی کنند(البته این وابسته به علل خرابی و شرایط فیزیکی صفحه ها دارد) که این امکان در SSD ها وجود ندارد.
۲- محدودیت ظرفیت SSD ها – در حال حاضر از لحاظ ظرفیت توانایی رقابت با HHD ها را ندارند، اما این محدودیت موقتی است و درآینده رفع خواهد شد.
۳- تنها دلیل عدم موفقیت هارد های پیشرفته SSD قیمت بالای آنهاست.


مقایسه کامل هارد دیسک پرسرعت SSD با HDD 1


هارد HDD چیست؟
H.D.D مخفف Hard Disk Drive و در لغت به معنی درایو سخت افزاری می باشد. هارد یک حافظه دائمی است و به صورت دیجیتالی رمزنگاری شده اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. شما به میزان ظرفیت هارد خود می توانید اطلاعات بر روی سرور ذخیره کنید.
مقایسه کامل هارد دیسک پرسرعت SSD با HDD 1
HDD ها به دلیل داشتن قسمتهای مکانیکی و چرخشی ، در برابر گرما و سرمای بیش از اندازه و همچنین ضربه شدید دچار نواقصی می شوند که گهگاه باعث از بین رفتن اطلاعات خواهد شد . اما در حال حاضر تنها هاردی که به دلیل مقاومت و عدم از دست رفتن اطلاعات در کاربردهای نظامی استفاده می شود ، SSD ها هستند . طی تحقیقات انجام شده SSD ها در شرایطی که HDDها دچار نقص می شوند ، مقاوم خواهند بود .
یکی از مزایای دیسک‌های سخت آنستکه این دستگاه‌ها می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت ارزان برای شما نگهداری کنند. امروزه دیسک‌های یک ترابایتی برای لپ‌تاپ‌ها غیرعادی نیستند و این میزان پیوسته در حال افزایش است. از سوی دیگر حساب‌کردن هزینه‌ای که به ‌ازای هرگیگابایت پرداخت می‌کنید با توجه به تعدد کلاس‌ها و کیفیت‌های این دیسک‌های سخت کار آسانی نیست با این وجود می‌توان با قاطعیت اعلام کرد این دیسک‌های سخت در مقایسه با SSD با ظرفیت مشابه بسیار ارزان‌تر هستند. به‌عنوان مقایسه دیسک‌هایی مانند WD Black با ظرفیت یک ترابایت از نوع دیسک سخت، قیمتی در حدود 69 دلار دارند و این درحالیستکه مدل‌هایی مطرح از SSD مانند Crucial M500 با ظرفیت 960 گیگابایت و یا Samsung 840 EVO با ظرفیت یک ترابایت به ترتیب 369 دلار و 439 دلار قیمت دارند که چیزی در حدود بیش از پنج برابر قیمت مدل دیسک‌سخت یادشده است. با این اوصاف اگر به‌دنبال فضای ذخیره‌سازی با قیمت مناسب هستید بهترین گزینه برای شما همان دیسک‌های سخت هستند.
در خصوص ویژگی‌های ظاهری نیز دیسک‌های سخت تقریبا ظاهری مشابه SSD دارند. این دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات نیز اغلب از رابط SATA استفاده می‌کنند. متداول‌ترین اندازه برای دیسک‌سخت لپ‌تاپ، 2.5 اینچ است و نسخه 3.5 اینچی نیز معمولا در رایانه‌های رومیزی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. هرچه اندازه دیسک سخت بزرگ‌تر باشد تعداد سیلندرها و صفحات، بیشتر شده و طبیعتا فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار شما خواهد بود. برخی دیسک‌سخت‌های رایانه‌های رومیزی می‌توانند چیزی در حدود شش ترابایت اطلاعات را در خود جای دهند. در زیر می‌توانید تصاویری از دیسک سخت هیتاچی مدل Deststar 7K4000 با ظرفیت چهار ترابایت را مشاهده کنید.
سرعت هارد دیسک به نسبت SSD
هارددیسک های SAS بدلیل RAID شدن سرعتی در حدود 750 مگابایت بر ثانیه را در اختیار شما قرار می دهد، در حالی که هاردهای SSD سرعتی در حدود 460 مگابایت برثانیه دارند. این مزیت سرعت نسبت به هاردهای SSD مزیتی در سرعت کل سرویس خواهد شد که در کسری از ثانیه پاسخگو خواهد بود و به اطلاعات دسترسی خواهد داشت.
کلام اخر : 
  • SSD ها بر خلاف هارد درایو ها قسمت مکانیکی ندارند .
  • SSD ها در قیاس با هارد درایوها ازسرعت بیشتری برخوردارند.
  • SSD ها در برابر فشار و ضربه مقاومت بیشتری دارند.
  • SSD ها توان کمتری مصرف می کنند .
  • SSD ها قبل از تخریب با محدودیت تعداد نوشتن مواجه هستند .
  • SSD ها گرانتر از هارد درایو ها می باشند.
 
منبع : علم فردا – فارنت
مقایسه کامل هارد دیسک پرسرعت SSD با HDD 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  راهنمای خرید هارد دیسک HDD
  دیسک فلاپی
  کدام هارد دیسک‌ها بهتر هستند؟
  نقد و بررسی هارد دیسک‌های ADATA
  اینتل اولین مینی پی‎سی کامل خود را روانه بازار کرد
  با داک Continuum اسمارت فون خود را به یک کامپیو‌تر شخصی کامل تبدیل کنید
  مقایسه Snapdragon 820 با Snapdragon 810، نتایج بنچمارک جدید نشان از بهبود کارآیی دارد
  سامسونگ SSD‌های M.2 PCIe پرسرعت سری 950 پرو را معرفی کرد
  مقایسه آیفون 6 اس با رقبای اندرویدی
  مقایسه چیپ ست Z170 با Z97؛ چه چیز تغییر کرده است؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان