امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شایتت 13

#1
شایِتِت ۱۳ (در عبری: שייטת 13) به معنای ناوگان کوچک ۱۳، نام یکی از سه یگان تکاوری فوق ویژه نیروی دریایی ارتش اسرائیل است. یگان فوق ویژه تکاوری شایتت ۱۳، یکی از سه یگان فوق ویژه اصلی در ارتش اسرائیل و یکی از سه یگان ویژه تحت امر نیروی دریایی ارتش اسرائیل است. شایِتِت ۱۳ مسئولیت برخی از «عملیات‌های نجات» و «عملیات‌های ضدتروریستی» ارتش اسرائیل را برعهده دارد.[۱][۲]

نیروهای یگان فوق ویژه تکاوری شایتت ۱۳، قابلیت حمله زمینی، هوایی و دریایی را دارند و تنها مختصر به نیروی دریایی ارتش اسرائیل نمی‌شوند. این نیروها وظیفه حملات دریایی ضربتی، عملیات‌های پنهانی و مخفی در عمق خاک دشمن و قابلیت حملات هم‌زمان را دارند.

پایگاه دریایی اتلیط، مرکز یگان تکاوری فوق ویژه شایتت ۱۳ و یکی از هشت پایگاه اصلی نیروی دریایی ارتش اسرائیل است. یگان شایتت ۱۳ تمرین‌های منظم نظامی‌ای را با یگان فوق ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا انجام می‌دهد.
فهرست زیر شامل نبردهای رسمی و جنگ‌هایی است که یگان شایتت ۱۳ رسماً در آن‌ها شرکت داشته‌است.

جنگ شش روزه
جنگ اصطکاک
جنگ یوم کیپور
جنگ لبنان (۱۹۸۲)
درگیری‌های جنوب لبنان ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲
انتفاضه اول
انتقاضه الاقصی
جنگ لبنان (۲۰۰۶)
در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۰۹ میلادی، یک تیم عملیاتی از واحد ویژهٔ شایتت 13 موفق شدند تا یک کشتی حامل صدها تن جنگ‌افزار و مهمات را در آب‌های شرق مدیترانه توقیف کرده و به بندر اِشدود منتقل کند. کشتی حامل ۴۰۰ کانتینر بوده که در ۳۶ کانتینر آن انواع مهمات و جنگ‌افزار جاسازی شده بود.
عملیات انصاریه: در تاریخ ۸ سپتامبر ۱۹۹۷ میلادی، تیم کوچکی از این واحد با یک عملیات نفوذ به خاک لبنان در روستای «انصاریه» که یکی از روستاهای حاشیه شهر صور در عمق مناطق آزاد شده جنوب لبنان است، در تله نیروهای حزب‌الله لبنان قرار گرفت. و یازده تن از نیروهای آن کشته شدند. به عقیده سید سمیه طباطبایی در کتاب «حزب‌الله» هدف اسرائیل از این عملیات ربودن رهبران حزب‌الله بود. چگونگی اجرای کمین موفق حزب‌الله لبنان هنوز اعلام نشده است. در این عملیات یوسف کورکین فرمانده گروه نیز کشته شد.
Everything is Temporary(:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان