امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صدور مجوز به «شاخ اینستاگرام» بهانه‌ای برای فریب افکار عمومی نشود!

#1
صدور مجوز به «شاخ اینستاگرام» بهانه‌ای برای فریب افکار عمومی نشود! 1

سعید الهی، کارشناس فرهنگ و رسانه معتقد است که انتقاد از صدور مجوز ساخت فیلم به شاخ اینستاگرام نباید بهانه‌ای برای فریب افکار عمومی با هدف مطامع جناحی باشد.


از سوی دیگر، برخی نیز این‌گونه نگاه‌ها را انحصارطلبانه خوانده و با عادی‌دانستن این موضوع، روند فعلی دادن مجوز ساخت فیلم را نادرست خواندند. نگاهی که درنهایت به غیرضروری بودن وجود شورای پروانه ساخت و تغییر سازوکار صدور پروانه تأکید دارد.

صدور مجوز به «شاخ اینستاگرام» بهانه‌ای برای فریب افکار عمومی نشود! 1

 همین روال درست است!

ازجمله  «احسان ظلی‌پور»، روزنامه‌نگار و مجری تلویزیون در یادداشتی عنوان کرد: شورای پروانه ساخت برای اولین بار کاملاً به شکل غیرارادی (تأکید می‌کنم به شکل غیرارادی و از روی نبود آگاهی)  برای دادن مجوز بدون در نظر گرفتن سلیقه شخصی فقط بر اساس معیارهای موجود، سوابق یک نفر را سنجیده و به او مجوز فیلمسازی داده است. [این] یعنی درست‌ترین روال ممکن که در تمام این سال‌ها از تمام مجموعه‌های ارشاد توقع داشتیم.

او در ادامه این یادداشت با تأکید بر این که اصلاً چرا باید سدی به نام وزارت ارشاد وجود داشته باشد تا مثلاً بر اساس ظرفیت از پیش تعیین‌شده برای متقاضیان فیلمسازی در طول سال، مجوز صادر شود نوشت: اینکه عده‌ای را فقط به‌خاطر جور نبودن با سلیقه‌مان نادیده بگیریم اشتباه بزرگی است که طی این سال‌ها به وفور شاهدش بودیم و نتیجه‌اش را هم دیده‌ایم. حالا هم که یک بار این نگاه سلیقه‌ای از دست مسئولان در رفته، خودمان در صفِ اول منتقدان قرار گرفتیم.

صدور مجوز به «شاخ اینستاگرام» بهانه‌ای برای فریب افکار عمومی نشود! 1


 منتظر باشیم، فیلم را ببینیم و بعد قضاوت کنیم

از سوی دیگر، رضا کریمی، تهیه‌کننده و کارگردان سینما که تهیه‌کنندگی فیلم «حکم تجدیدنظر» به کارگردانی محمدامین کریم‌پور را بر عهده گرفته است نیز در یادداشتی عنوان کرد: این‌که جوانی قصد دارد فیلم اولش را بسازد، اتفاق ساده‌ای است مثل ده‌ها فیلم اولی در سال که با داشتن شرایط لازم و طی کردن مراحل قانونی فیلم می‌سازند. محمدامین کریم‌پور در چند فیلم کارآموزی کرده، آموزش‌های لازم سینمایی دیده، چند فیلم کوتاه با موضوعات اجتماعی ساخته که مورد تأیید اعضای شورای پروانه ساخت قرار گرفته است.

صدور مجوز به «شاخ اینستاگرام» بهانه‌ای برای فریب افکار عمومی نشود! 1

او در ادامه نوشت: نکته مهم اینکه ایشان بر خلاف تصور، تصمیم به ساخت یک قصه اجتماعی و کاملاً جدی بر اساس طرح مشترکی از خودشان و حسین سلیمانی به عنوان فیلم اول داشتند و از من خواستند که فیلمنامه‌اش را بنویسم، و فیلمنامه متفاوتی نوشته شد که در ادامه من را هم برای تهیه‌کنندگی کار ترغیب کرد. فراموش نکنیم این جوان هم مثل هر انسان دیگری حق کار یا انتخاب مسیر تازه را برای خود دارد. پس بهتر است منتظر باشیم تا فیلم ساخته شود و آن را ببینیم و بعد قضاوت کنیم.

صدور مجوز به «شاخ اینستاگرام» بهانه‌ای برای فریب افکار عمومی نشود! 1


مطالبه‌گری عاقلانه با فریب افکار عمومی تفاوت دارد!

اما در کنار این رویکرد، نگاه سومی هم شکل گرفته است.  سعید الهی، منتقد سینما و کارشناس رسانه امروز با انتشار یک توئیت نوشت: «از وظایف شورای پروانه ساخت در سینما، کنترل کمّی فیلم‌ها متناسب با فضای جامعه و مقدار سالن‌هاست. برخی در پی انتقاد به اعطای مجوز ساخت فیلم به شاخ اینستاگرام عامدانه خواهان حذف این مرجع هستند!؟  ایجاد مطالبه‌گری عاقلانه را با فریب افکار عمومی برای حصول مطامع جناحی یکسان نبینیم!»

با توجه به علامت سؤال و تعجبی که این کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه هوشمندانه در انتهای جمله محوری توئیت خود گذاشته است، می‌توان گفت که انتقاد از شیوه عمل شورای پروانه ساخت (درست یا غلط)   نباید مانع از انجام وظیفه نظارتی و تنظیم‌گر این نهاد شود. موضوعی که البته  با نگاه عادلانه و فراهم کردن بسترهای لازم برای فعالیت فیلمسازان با گرایش‌های فکری مختلف در چارچوب قوانین کشور منافاتی ندارد.

پاسخ
 سپاس شده توسط red_Queen
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نگاهی دیگر به کرونا به بهانه مستند"لمس مرگ"/کسانی که "مرگ"برایشان عدد نشد!
  هنر به هیچ بهانه، متوقف نمی­‌شود!
  برنامه ۹۹ عادل فردوسی پور مجوز پخش زنده دریافت نکرد
  اسکار قوانین مرتبط با نحوه اکران فیلم ها برای رقابت آن‌ها برای کسب جوایز را آسان کرد
  سینماهای چین مجوز اکران فیلم Tenet را صادر کردند
  شاخ اینستاگرام کارگردان سینمایی می شود!
  دستور رئیس صداوسیما برای ساخت سریالی برای کرونا
  هنرمندانی که بیشترین فالوور را در اینستاگرام دارند
  اکران فیلم‌های خارجی که بدون مجوز در حال انجام است، رسما دزدی است
  نگاهی به سرنوشت شوم بازیگران « Glee » به بهانه مرگ ناگهانی نایا ریورا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان