امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جرگه اسپارتاکوس

#1
رگه اسپارتاکوس یا اتحادیه اسپارتاکیست (آلمانی: Spartakusbund‎) نام گروهی مارکسیست بوده که در حین جنگ جهانی اول در آلمان فعالیت می‌کرده‌است. نام این جرگه، برگرفته از نام اسپارتاکوس، رهبر سومین جنگ بردگان در دوران امپراتوری روم است. مشهورترین بنیانگذاران این جرگه رزا لوکزامبورگ، کارل لیبکنشت و کلارا زتکین هستند. این جرگه در سال ۱۹۱۹ میلادی با تغییر نام خود به حزب کمونیست آلمان به کمینترن پیوسته و برای استقرار یک دولت سوسیالیستی در آلمان فعالیت می‌کرده‌است. از دیگر اعصای معروف جرگهٔ اسپارتاکوس می‌توان به فرانتس مرینگ، ویلهلم پیک، گئورگه گروس و آگوست تالهایمر اشاره کرد.

سرنوشت
در ژانویه ۱۹۱۹، جرگهٔ اسپارتاکوس در همکاری با دیگر گروه‌های سوسیالیست آلمانی، تظاهراتی گسترده موسوم به خیزش اسپارتاکیست‌ها را با هدف بی‌ثبات‌سازی جمهوری وایمار ترتیب دادند. فردریش ابرت، صدر اعظم آلمانبا همکاری فرای کورپس موفق شد این ناآرامی‌ها را مهار کند. رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت در این شورش‌ها دستگیر شده و در طول بازداشت کشته شدند.
گئورگه گروس (آلمانی: George Grosz‎؛ ۲۶ ژوئیهٔ ۱۸۹۳ – ۶ ژوئیه ۱۹۵۹) نقاش و عکاس اهل آلمان و از هنرمندان برجستهٔ جنبش‌های دادا و عینیت نو در دوره جمهوری وایمار بود.

او بیشتر به‌خاطر طرح‌های کاریکاتوری از زندگی در برلین و فتومونتاژهای دادائیستی‌اش شناخته می‌شود.
Everything is Temporary(:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان