امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هون

#1
هون‌ها یا هون‌های زرد (پارسی میانه: خیون) اتحادی از اقوام ترک و مغول بودند که در سده‌های چهارم و پنجم میلادی به سوی غرب مهاجرت کرده و در موازات آمودریا کوچ‌نشین‌هایی تأسیس کردند
هون‌ها قومی عشایری بودند که در سده‌های چهارم و ششم میلادی در آسیای میانه ، قفقاز و اروپای شرقی زندگی می‌کردند. طبق رسم اروپایی ، نخستین بار گزارش شده‌است که آنها در شرق رودخانه ولگا ، در منطقه ای که در آن زمان بخشی از اسکتیا بوده ، زندگی می‌کردند. ورود هون‌ها با مهاجرت به سمت غرب یک ملت ایرانی یعنی آلان‌ها همراه است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هون 1
آن‌ها در حدود سال ۳۵۰ پس از میلاد به مرزهای خاوری ایران حمله کردند ولی لشکر ایران تحت شاهنشاهی شاپور دوم از ورود آن‌ها به مرزهای ایران جلوگیری کرد. البته گروه‌ها و قبایلی از ترکان حتی پیش از قرن پنجم میلادی به مرزهای شرقی و نیز شمالی دولت ساسانی در قفقاز رسیده بوده‌اند. بعدها هون‌ها به رهبری شاه خود گرومبات به لشکر ایران پیوستند و در لشکرکشی شاپور دوم به بخش تحت چیرگی رومیان در میان‌رودان او را همراهی کردند.
هون‌ها بیشتر گروهی متحد از قبایل مختلف ترک بودند. ولی گروه‌های مختلف قومی نیز در بین آن‌ها وجود داشت. بیش از هزار سال نام خود را در نقشهٔ آسیا و اروپا به عنوان عشایری جنگجو ثبت کردند. در سدهٔ پنجم میلادی حتی تا نزدیکی رم پیش رفتند ولی سپس ناپدید و مجذوب اقوام اوراسیا شدند. حتی ممکن است مهاجرت بزرگ هون‌ها عامل محرک در فروپاشی امپراتوری روم باشد.پژوهش‌های معاصر نشان می‌دهدکه زبان ارتباطی بین هونها زبان ترکی بوده است.
از آن‌جایی که هیچ نوشته‌ای از هون‌ها به جای نمانده و تنها اطلاعات ما از این قوم از حفاری‌ها و همچنین آنچه مورخان زمان (اکثراً دشمنانشان) از آن‌ها نوشته‌اند به دست می‌آید. این شواهد گویای آن است که این قوم پیرامون ۵ سده پیش از میلاد در زمین‌های شمال چین حدود مغولستان امروزی به دام‌داری مشغول بوده و عمدتاً قومی کوچ‌نشین بودند.معروف است که به دلیل زندگی عشایری‌شان، سوارکارانی بسیار ماهر بودند و می‌توانستند در ضمن یورتمه، تیراندازی کنند.
منابع غربي زماني كه به بررسي هون هاي غربي ميپردازند آنها را طوايف و اقوام باقيمانده از مغول ميخوانند كه اين به دليل تشخيص غلط و اشتباه آنهاست و بايد آنها توجه كنند كه فقط گونه هايي با استخوان برآمده و چشمان نسبتا كشيده و پوست گندمگون به جاي پوست سفيد و صورتي نمي تواند دليلي بر منسوبيت آنها به نژاد مغول باشد.
در اروپاي امروزي به اين خصوصيتهايي كه توصيف كرديم بيشتر برخورد ميكنيم. يك مثال واضح شخصي به نام دكتر كونراد است كه تمامي اين خصوصياتها را دارا بود. دكتر كونراد بعد از جنگ جهانی دوم رئيس جمهور آلمان شد. همچنين در مورد منشا هونهاي غربي ميتوان به صراحت گفت كه خصوصيتهاي نژادي و حالت چهره آنها تفاوت چنداني با مردم تُرك خاورمیانه نداشت. در حال حاضر مورخين به اين نكته اذعان دارند كه بر عكس امپراتوري مغولان كه در زمان چنگیز خان تشكيل شدند، درون امپراتوري هون غربي، اقوام و طوايفي كه از نژاد و نسل خالص مغول باشند وجود نداشته و اقوامي كه همراه هونها بودند بيشتر طوايفی از نژاد ترك و مغول محسوب ميشدند. اطلاعات موجود در اين دوره از تاريخ نشان ميدهد اقوامي از هونها كه به غرب كوچ كردند اقوامي از تركان بود هرچند در مورد چگونگي تلاش آنها براي بدست آوردن استقلال و تشكيل حكومت مستقل خود اطلاعات مناسبي وجود ندارد
Everything is Temporary(:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان