امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ماه‌پیکر سلطان

#1
ماه‌پیکر سلطان، همسر عقدی و خاصگی سلطان احمد یکم و والده سلطان و مادر مراد چهارم، ابراهیم یکم، هم‌چنین نامادری عثمان دوم و مادربزرگ محمد چهارم بود. او به مدت هشت سال نایب‌السلطنه پسرش مراد چهارم بود و سپس به مدت سه سال نایب‌السلطنه نوه‌اش محمد چهارم شد. او هم‌چنین در زمان سلطنت ابراهیم یکم تمام ارکان دولت را رسماً دردست داشت و همانند نایب السلطنه رفتار می‌کرد.کوسم اصالتاً یونانی بود. گفته می‌شود که او دختر یک کشیش در جزیره تینوس بود که قبل از ازدواج آناستازیا بات نام داشت. البته این اطلاعات کاملاً موثق نیستند. او به عنوان برده توسط حکمران بوسنی خریداری شده و در سن چهارده سالگی به حرم‌سرای سلطان احمد اول فرستاده شد. بعد از گرایش به اسلام نام او را به ماه‌پیکر (به معمای اندامی مانند ماه) تغییر دادند. بعدها سلطان احمد او را کوسم نامید.در ابتدای سلطنت احمد تغییراتی در اداره حرمسرای سلطان به‌وجود آمد. صفیه سلطان مادر بزرگ قدرتمند و بانفوذ احمد که اداره حرم را به‌عهده داشت و شخصاً کل سیاست‌های دربار عثمانی را تعیین می کرد و متحدانی قدرتمند بر اداره کل امپراتوری عثمانی داشت از قدرت همراه افراد جناح خود برکنار شد و در ۱۹ فوریه ۱۶۰۴ به کاخ قدیمی منتقل گردید. یک سال بعد در نوامبر سال ۱۶۰۵ خندان سلطان والده سلطان احمد و رئیس حرمسرا درگذشت. این موقعیت سبب شد که کوسم که یکی از بانوان خاص حرم بود در راس هرم قدرت اداره حرم قرار گیرد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ماه‌پیکر سلطان 1
کوسم، به عنوان یکی از زنان خاص حرم‌سرای احمد یکم، وظیفه‌ای طولانی مدت به عنوان نگهبان شاهزاده‌ها در دربار داشت و به نظر می‌رسد که تغییرات قابل توجهی که در الگوی جانشینی تاج و تخت در زمان احمد به‌وجود آمد نتیجه تلاش‌های وی باشد. کوسم اهمیت منافع شخصی خود را دریافته بود به ویژه این که او دیگر به عنوان یکی از زنان خاص حرم نبود بلکه مادر شاهزاده‌ای بود که در انتظار تخت پادشاهی بود. به گفته سفیر ونیزی کوسم برای نجات مصطفی از کشته شدن بوسیله برادرش با این هدف که پسر خود را نیز از این سرنوشت نجات دهد لابی کرد. کوسم در زمان زندگی خود به‌عنوان خاصگی سلطان روزانه ۱۰۰۰ آپرس دریافت می‌کرد.
سفیر رومی گزارشی از ضرب و شتم یکی از زنان حرم‌سرا به‌دستور سلطان در سال ۱۶۱۲ را داده به این دلیل که ماه‌پیکر را رنجانده بود. احتمال دارد که این زن ماه‌فیروز سلطان همسر دیگر احمد و رقیب کوسم باشد. او همچنین تلاش کرد که مصطفی برادر شوهر خود را از اعدام نجات دهد و موانع سر راه ماه فیروز که مشغول لابی به نفع پسرش بود را از بین ببرد، او همچنین در اواخر سلطنت شوهرش احمد در سال ۱۶۱۶ به عقد سلطان در آمد و این نفوذ زیادی را در امور دربار که مرکز اداره همه امپراتوری بود به او داد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سلطان‌نشین دهلی
  گلنوش سلطان
  سلطان‌نشین بهمنی
  نشانه هایی از حضور پسر خرم​سلطان در قزوین
  سلطان صلاح‌الدین بیت المقدس را محاصره کرد + عکس
  حمام خرم سلطان تبدیل به موزه شد!
  زندگی و چهره واقعی خرم سلطان !+عکس
  تلاش برای انتقال پیکر ریچارد فرای به تاجیکستان
  جنگ چالدران نبرد شاه اسماعیل صفوی با سلطان سلیم عثمانی
  یک نگاره از سلطان‌های عثمانی در زمان محمد پنجم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان