امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مارک ۸۴

#1
مارک ۸۴(به انگلیسی: Mark 84) یا بی‌ال‌یو-۱۱۷ (به انگلیسی: BLU-117) بمب چندمنظوره ساخت آمریکا است و بزرگترین بمب از سری بمب‌های مارک-۸۰ می‌باشد. این بمب به عنوان بمب غیر هدایت شوندهُ سنگین به گونهٔ گسترده‌ای در جنگ ویتنام به کار برده شد. خلبانان اف-۱۱۷ نایت‌هاوک در جنگ خلیج فارس به خاطر نیروی مخرب قابل ملاحظه و شعاع تخریب زیاد این بمب نام آن را چکش گذاشته بودند. این بمب برای هواپیماهای اف-۱۱۷ مجهز به کیت جی‌بی‌یو-۲۷ پیووی ۳ بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مارک ۸۴ 1
ساخت و شیوهُ کاربرد
وزن اسمی مارک ۸۴ دو هزار پوند (۹۰۷/۲ کیلوگرم) است، ولی وزن واقعی آن بسته به نوع باله‌ها، فیوزها و قطعات بیش پسار از ۱۹۷۲ تا ۲۰۸۳ پوند(۹۴۴/۸ تا ۸۹۴/۵ کیلوگرم) متغیر است. بدنهٔ فولادی این بمب با ۹۴۵ پوند(۴۲۸/۶ کیلوگرم) مادهٔ منفجره تریتونال پر شده‌است.
مارک ۸۴ می‌تواند بسته به ارتفاعی که از آن پرتاب می‌شود گودالی به قطر پانزده متر و گودی یازده متر ایجاد کند و می‌تواند تا ۳۸۰ میلیمتر به درون فلز یا ۳/۵ متر به درون بتون نفوذ کند. همچنین ترکش‌های آن تا فاصلهٔ ۳۶۶ متری مرگبار هستند.
این بمب به عنوان کلاهک جنگی انواع مهمات هدایت دقیق از جمله بمب‌های هدایت لیزری جی بی یو-۱۰، جی بی یو-۲۴، جی بی یو-۲۷ و بمب الکترواپتیکال جی‌بی‌یو-۱۵ و بمب جی‌بی‌یو-۳۱ جی دم و مین‌های دریایی به کار می‌رود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان