امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

انواع سیم بکسل های آسانسوری و کاربردهای آن

#1
سیم بکسل ها یکی از لوازم پرمصرف در صنعت آسانسور می باشند. انتخاب سیم بکسل مناسب آسانسور دارای قواعد و قوانینی می باشد در این مطلب قصد داریم به تمامی نکات در رابطه با سیم بکسل های آسانسوری بپردازیم و در رابطه با قواعد و قوانین استفاده از سیم بکسل های آسانسوری بیشتر صحبت کنیم….


استفاده از سیم بکسل ها در صنعت آسانسور:
یکی از مهم ترین بخش های یک آسانسور، سیم بکسل های آن است. قطر و تنسایل(کشش) سیم بکسل آسانسوری
با توجه به فاکتورهایی از قبیل سرعت موتور آسانسور و وزن کابین آسانسور انتخاب می گردد.

یکی ازمتداول ترین انواع سیم بکسل های آسانسوری، سیم بکسل های آسانسوری هسته فیبری و هسته فولادی می باشند.

سیم بکسل آسانسوری هسته فیبری:
همانطور که گفتیم یکی از سیم بکسل های پرمصرف در صنعت آسانسور و جا‌به‌جایی کابین، سیم بکسل‌های هسته فیبری می باشند. سیم بکسل‌های هسته فیبری معمولا به دو دسته‌ی هسته طبیعی و هسته مصنوعی تقسیم می‌شوند.

معمولا جنس سیم بکسل‌های هسته فیبری با هسته‌های طبیعی از جنس کنف است که این نوع متریال موجب افزایش قابلیت روانکاری سیم بکسل می شود. سیم بکسل‌های هسته فیبری با هسته‌های مصنوعی معمولا از متریال پلی پروپیلن یا پلی آرامین ساخته شده است. این نوع سیم بکسل‌ آسانسوری در مقایسه با سیم بکسل هسته طبیعی، دارای پایداری بیشتری می باشد و در شرایط مرطوب و خاص دارای مقاومت بالاتری می باشد.

سیم بکسل‌های هسته فولادی
همانطور که میدانیم به سیم بکسل های آسانسوری معمولا نیروی کششی بالایی وارد می گردد و به همین دلیل استفاده از فلزات در این نوع سیم بکسل ها معمولا کاربرد فراوانی دارند. علاوه براین فلزات دارای مقاومت حرارتی بالایی دارند به همین دلیل در صنعت آسانسور از سیم بکسل‌های هسته فولادی بیشتر از سیم بکسل‌های هسته فیبری استفاده می‌شود.

مغزی سیم بکسل‌های فولادی قطر بیشتری نسبت به سیم بکسل‌های فیبری دارند که این امر باعث کاهش ارتجاع سیم می‌شود،‌ از این نوع سیم بکسل معمولا در آسانسور‌های با سرعت بالا و یا با ظرفیت بالا استفاده می‌شود، معمولا جنس سیم جبران آسانسور نیز از جنس سیم بکسل هسته فولادی است.

پروسه ی ساخت سیم بکسل آسانسوری چگونه است؟

متداولا سیم بکسل های آسانسوری از جنس فولاد و بافت معمولی ۱۹*۸ ساخته می گردد که این به این معنی است که، سیم بکسل آسانسوری دارای بافتی ۸ رشته ای می باشد و هر یک رشته متشکل از ۱۹مفتول می باشد.

پس از به هم پیوستن مفتول های سیم بکسل، درصد کربن فولاد مصرفی سیم بکسل مورد امتحان قرار می گیرد. سپس پس از انجام تست کربن، مفتول که از این به بعد wire نامیده می شود با درصد حساب شده ای از کربن تحت کشش قرار می گیرد تا مفتولی فولادی با ضخامت ۵/۵ میلی ایجاد شود.

پس از اینکه مواد اولیه سیم بکسل تبدیل به مفتول فولادی ۵/۵ میلی متری شد، حال نوبت آن است که سایز سیم بکسل کمی تغییر کند (حدود ۳/۳میلی متر) تا برای کار مناسب تر شود.

پس از انجام مراحل نازک سازی سیم و تبدیل آن به مفتول نوبت آن است که باید برای جلوگیری از فرسایش و زنگ زدگی سیم بکسل، توسط عنصر برنج آبکاری گردد. عملیات آبکاری جهت جلوگیری از فرسایش و زنگ زدگی سیم انجام می شود.

نحوه ی انجام آزمایشات کیفی سیم بکسل آسانسور چگونه است؟

معمولا در پروسه ی تولید سیم بکسل ها، یک آزمایش بسیار مهم وجود دارد که در طول آن مفتول های تولید شده دور هم پیچانده می شود تا مقاومت کششی سیم بکسل آزموده شود.توجه داشته باشید که نباید در طول این تست سیم بکسل دچار پاره گی و یا شکستگی شود.

سیم بکسل آسانسوری



چه تفاوت هایی میان سیم بکسل آسانسوری و سیم بکسل معمولی وجود دارد؟

در سیم بکسل های معمولی، فقط قسمتی از سیم بکسل در دستگاه تست قرار گرفته و سپس کشیده می شود و در صورت پاره نشدن سیم، سیم بکسل مورد تائید قرار می گیرد. اما برای عرضه ی سیم بکسل آسانسوری باید پیش از انجام تست MBL یا کشش، سیم بکسل چندین بار مورد امتحان قرار گیرد.



سیم بکسل آسانسوری

فاکتورهای مهم درانتخاب سیم بکسل آسانسوری

کاربرد سیم بکسل:
یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب سیم بکسل آسانسوری، نوع کاربرد آن سیم بکسل است. زیرا با دانستن کاربرد سیم بکسل می توان ساختار، استاندارد تولید و مغزی سیم بکسل را تعیین نمود.

میزان بار وارده بر آسانسور:
یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب سیم بکسل آسانسوری، میزان باری است که سیم بکسل باید آن را تحمل کند که این فاکتور با استفاده از حساب وکتاب های مهندسی شده باید تعیین گردد.

شرایط محیطی آسانسور:
یکی دیگر از فاکتورهای مهم دیگر برای انتخاب سیم بکسل های آسانسوری، درنظر گرفتن شرایط محیطی آسانسور یعنی در نظر گرفتن عواملی همچون میزان حرارت و رطوبت و …همجوار آسانسور و موثر بر سیم بکسل آسانسوری می باشد. برای مثال در مناطقی که آسانسور در مناطقی با رطوبت بالا قرار گیرد، باید برای جلوگیری از فرسایش و زنگ زدگی سیم بکسل های مورد استفاده در آسانسور باید از سیم بکسل های از جنس گالوانیزه و استنلس استیل استفاده نمود.

مشخصات فنی سیم بکسل آسانسور:

سیم بکسل های آسانسوری معمولا با مغزی الیافی و با ساختاری در ۸ استرند تولید و در بازار موجود می باشند.
مغزی الیاف سیم بکسل های آسانسوری معمولا از جنس کنف بوده، البته گاها از پروپیلن و سیزال که الیاف مصنوعی می باشند نیز در تولید این نوع سیم بکسل ها استفاده می شود.
الیاف مصرفی در سیم بکسل های آسانسوری، دارای استحکام بالا و انعطاف پذیری خوبی می باشند.
سیم بکسل های آسانسوری که کاربرد زیادی در صنایع دارند، بصورت گالوانیزه و گاها بصورت روغن زرد و سیاه رنگدر اندازه های ۸ میلیمتر،۱۰ میلیمتر، ۱۱ میلیمتر و ۱۲ میلیمتر تولید و عرضه می شوند.
سیم بکسلی که روی گاورنر آسانسور ها مورد استفاده قرار می گیرد معمولا سیم بکسل با استرند های ۱۹ مفتوله می باشد، البته سیم بکسل گاورنر معروف به هفت لایه نیز که از انعطاف بالایی برخوردار است و نیروی کششی پائینی دارد نیز برای قرار گیری روی گاورنر آسانسورها کاربرد ویژه ای دارد.
سیم بکسل آسانسوری

عمر مفید سیم بکسل آسانسوری چقدر می باشد؟

به هیچ وجه نمی توان زمان دقیقی برای تعیین عمر سیم بکسل های آسانسوری درنظر گرفت زیرا عوامل محیطی زیادی در تخریب و عمر سیم بکسل آسانسوری دخیل می باشد اما به صورت تقریبی معمولا عمر مفید سیم بکسل آسانسور بین ۸ تا ۱۰ سال می باشد. هرچند بهتر است هرچند وقت یکبار سیم بکسل های آسانسور توسط متخصص بررسی گردد.

زمان تعویض سیم بکسل آسانسور چه زمانی می باشد؟

همانطور که در بالا اشاره شد زمان تعویض سیم بکسل آسانسور بستگی به شرایط استفاده از آن دارد ولی بطور کلی در صورت مشاهده هرگون خرابی از جمله پاره گی، ساییدیگی شدید، پیچیدگی و یا شکستی ، باز شدن بافت سیم و از این قبیل صدمات بلافاصله می بایستی سیم بکسل تعویض گردد.


سیم بکسل | سیم بکسل آسانسوری | فولاد بکسل

fouladboxel.com
سیم بکسل | اتصالات سیم بکسل | فروش سیم بکسل | فروش اتصالات سیم بکسل

fouladboxel.com
پاسخ
آگهی
#2
جالب بود مخصوصا در رابطه با نحوه عملکردش قطعا یکی از عامل های بزرگ حرکت اسانسور اینه
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  لیست قیمت و فروش ارزان انواع قفل دیجیتال و هوشمند
  فال جالب حروف اول اسم مجموعه : انواع فال های گوناگون فال جالب حروف اول اسم توجه : در
  انواع آرایشگاه در زبان انگلیسی
Thumbs Up انواع پسر های موجود و دخترای....
  نام انواع پرچم های ال جی بی تی ها
  فروش ویژه انواع درب ضد سرقت شرکت اتحاد درب
  معنی انواع ایموجی قلب
  چاپ انواع لیوان کاغذی
Video سرقت انواع پراید در 13 ثانیه + فیلم
  انواع فحش دانشجویی + طنز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان