امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ازمایش برای تشخیص کرونا

#1
کووید 19(COVID-19) بیماری ناشی از ویروس کرونا جدید است که در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان کشور چین پدیدار شد. ویروس کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس ها هستند که باعث عفونت های تنفسی می شوند.

این موارد می تواند از سرماخوردگی تا بیماریهای جدی تر متغیر باشد. سایر کرونا ویروسها شامل سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم تنفسی حاد (SARS) هستند. در نوشتار حاضر با ویروس کووید 19 و روش های آزمایشی و تشخیصی آن آشنا خواهید شد.

ویروس کرونا جدید چگونه انتقال می یابد؟
طبق تحقیقات انجام شده، محققان می گویند كه كرونا ویروس جدید هنگام سرفه یا عطسه و حرف زدن از طریق قطرات رها شده در هوا پخش می شود. قطرات به طور کلی نمی توانند فاصله زیادی را طی کنند و در عرض چند ثانیه به زمین (یا روی سطوح) سقوط می کنند. به همین دلیل مسافت فیزیکی در جلوگیری از انتشار موثر است.

ویروس کرونا جدید

چگونه ویروس کرونا جدید در انسان رواج یافت؟
COVID-19 در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان چین ظاهر شد. اگرچه مقامات بهداشتی هنوز در حال ردیابی منبع دقیق این كرونا ویروس جدید هستند ، اما فرضیه های اولیه ذکر می کند که ممکن است به یک بازار غذاهای دریایی در ووهان چین مرتبط باشد. تحقیقات در مورد چگونگی منشا و شیوع این ویروس ادامه دارد. به نظر می رسد علائم طی 14 روز بعد از مواجهه با ویروس در افراد بروز می کند.

علائم ویروس کرونا جدید
علائم کرونا ویروس جدید یا همان کووید 19 شامل موارد زیر است:>

سرفه خشک
تب یا لرز
تنگی نفس یا مشکل در تنفس
درد عضلانی و کلی بدن
گلو درد
از بین رفتن حس طعم و بو(چشایی و بویایی)
اسهال
سردرد
خستگی
حالت تهوع یا استفراغ
احتقان یا آبریزش بینی
در برخی موارد، کووید 19 می تواند منجر به مشکلات شدید تنفسی ، نارسایی کلیه یا مرگ شود. بیشتر افراد (حدود 80٪) بدون نیاز به معالجه در بیمارستان، بهبود می یابند. از هر 5 نفری که به کووید 19 مبتلا می شوند، 1 نفر به طور جدی بیمار شده و در تنفس دچار مشکل می شوند.

افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا ، مشکلات قلبی و ریه ، دیابت یا سرطان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این ویروس هستند. با این حال، هر کسی در معرض این ویروس قرار بگیرد ممکن است بیمار شود.

تشخیص ویروس کرونا

روش های تشخیصی ویروس کرونا جدید
سه روش معمول تشخیصی برای این ویروس وجود دارد:

آزمایش خون
رادیوگرافی ریه
سی تی اسکن ریه
انواع آزمایش خون برای تشخیص کرونا شامل موارد زیر می باشد:

آزمایش کرونا
دو نوع روش آزمایشگاهی برای تشخیص کرونا وجود دراد که شامل آزمایش خونی که وجود آنتی بادی در خون را می سنجد و آزمایش PCR، می باشد. در ادامه با این دو مورد آشنا خواهیم شد.

از روشهای سرپایی جهت تشخیص علائم کرونا می توان به بررسی سطح اکسیژن خون و تب سنجی اشاره کرد.

آزمایش تشخیص عفونی با نام اختصاری PCR
آزمایش PCR وجود ویروس فعال در بدن را نشان می¬دهد. در این تست نمونه برداری توسط یک سوآپ از مخاط ته حلق یا حفره بینی انجام می شود. معمولا میزان دقت این تست بالاست و در نتیجه نیاز به تکرار ندارد. لازم به ذکر است اگر قبلا به ویروس مبتلا شده باشید با این آزمایش قابل سنجش نیست و فقط حضور فعال ویروس را نشان می دهد.

آزمایش آنتی بادی کرونا
این تست با عنوان آزمایش سرولوژی نیز شناخته می‌شود. در این روش آزمایشگاهی به دنبال دونوع آنتی بادی در خون شما میگردند. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید میشوند تا با عوامل خارجی مانند ویروس ها و باکتری‌ها بجنگند. در برخورد با ویروس کووید 19 باید به دنبال دو نوع آنتی باشیم:

آنتی بادی های IgM : که در اوایل عفونت ایجاد می شوند.
آنتی بادی های IgG :که بعد از بهبودی فرد ظاهر می شوند.
در پروسه این آزمایش نمونه گیر از ورید دست فرد نمونه خون را دریافت می کند سپس نمونه آزمایش می شود تا تشخیص داده شود که آیا فرد مورد نظر آنتی بادی را علیه ویروس ایجاد کرده است یا خیر.

زمانیکه آزمایش مثبت شود به این معنیست که ویروس وارد بدن شده و بدن شروع به ساخت آنتی بادی برای مبارزه با آن کرده اس. اما دقت فرمایید وجود آنتی بادی به معنای مصونیت شما در برابر ابتلای بعدی نیست. طبق تحقیقات انجام شده هنوز میزان این مصونیت و زماتن آن قابل تشخیص نیست.

یکی دیگر از مزایای آزمایش آنتی بادی : افرادی که درگیر ویروس کرونا شده و اکنون بهبود یافته اند ممکن است واجد شرایط اهدا پلاسما باشند. این پلاسما می تواند برای معالجه دیگران که به صورت شدید درگیر ویروس کرونا هستند و همچنین تقویت توانایی مبارزه با ویروس، مورد استفاده قرار گیرد.

سی تی اسکن ریه

رادیوگرافی ریه
از رادیوگرافی میتوان برای غربالگری اولیه و وضعیت درگیری ریه استفاده کرد. مهم‌ترین برتری رادیوگرافی کمتر بودن احتمال انتقال ویروس در پروسه انجام آنها است، به خصوص در رادیوگرافی پورتابل این خطر می‌تواند به حداقل برسد چون دستگاه به راحتی قابل ضد عفونی میباشد. رادیوگرافی پروسه ای ساده وکم هزینه میباشد. در ایران طبق تصمیم انجمن رادیولوژی کشور از کمترین و بیخطرترین دوز اشعه برای تصویر برداری ریه بیماران مبتلا به کرونا استفاده می شود.

سی تی اسکن ریه
ارزیابی وضعیت ریه و درگیری آن توسط سی تی اسکن یکی از روشهای اصلی تشخیص کرونا و درگیری ریه می باشد اما انجام آن نسبت به رادیوگرافی سخت‌تر، پرهزینه‌تر خواهد بود و ضدعفونی کردن دستگاه‌های آن بسیار مشکل است.

ویروس کووید 19 چگونه درمان می شود؟
در حال حاضر ، درمان خاصی برای این ویروس وجود ندارد. افرادی که درگیر این ویروس می شوند باید با اقدامات حمایتی درمان شوند. در واقع از داروها و اقداماتی که علائم را تسکین می دهند استفاده می شود.

آزمایش آنتی بادی کرونا

آیا ویروس کووید 19 باعث مرگ می شود؟
از تاریخ 7 اوت سال 2020 ، تعداد 715163 نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونای جدید جان خود را از دست داده اند. با این حال بیش از 11 میلیون نفر از این بیماری بهبود یافته اند. این اطلاعات از نقشه Coronavirus COVID-19 Global Cases تهیه شده توسط مرکز علوم و مهندسی سیستم های جان هاپکینز تهیه شده است.

آیا ویروس کووید 19 با ویروس سارس متفاوت است؟
سارس به معنای سندرم تنفسی حاد است. در سال 2003 ، شیوع SARS در چین آغاز شد و قبل از پایان سال 2004 به سایر کشورها سرایت کرد. ویروسی که باعث کووید 19 می شود مشابه ویروسی است که باعث شیوع سارس در 2003 شد: هر دو نوع از انواع ویروس کرونا هستند. چیزهای زیادی هنوز ناشناخته است ، اما به نظر می رسد ویروس کووید 19 سریعتر از سارس انتقال می یابد و البته بیماری کمتری ایجاد می کند.

چگونه در برابر این ویروس از خود محافظت کنیم؟
در حال حاضر تنها راه پیشگیری، رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی است. در ادامه با برخی از نکات بهداشتی که باید رعایت کنید آشنا خواهید شد:

دستان خود را چندین بار در طول روز با آب و صابون بشویید. این شستشو حداقل 20 ثانیه انجام شود.
بجز در موارد ضروری از خانه خارج نشوید.
همیشه هنگام رسیدن به خانه یا محل کار ، دستان خود را بشویید.
اگر صابون و آب در دسترس نیست از ژل ضد عفونی کننده دست با پایه الکل استفاده کنید.
هنگام سرفه یا عطسه ، دهان و بینی خود را با یک بافت یا آستین خود (نه دستان) بپوشانید.
دستمال را بلافاصله درون سطل قرار دهید و دستان خود را بعد از آن بشویید.
سعی کنید از تماس نزدیک با افرادی که ناخوشایند هستند جلوگیری کنید
آیا کودکان یا نوجوانان ممکن است به این ویروس مبتلا شوند؟
تحقیقات نشان می دهد که کودکان و نوجوانان به همان اندازه که گروه های سنی دیگر ممکن است مبتلا شوند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی تا به امروز شواهد نشان می دهد كه كودكان و نوجوانان كمتر احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری را دارند ، با این حال در این گروه های سنی موارد شدید نیز دیده شده است.

منبع هوم ویزیت
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16669037807256
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16669037807256
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  بواسیر در نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
  فیستول مقعدی چیست؟ علت، علائم و روشهای تشخیص
  ویروس کرونا ورژن دلتا چیست؟
  شرایط مصرف داروهای آسم در دوران شیوع کرونا
  چه کسانی نمیتوانند واکسن کرونا را دریافت کنند؟
Subarrow موج سهمگین کرونا در هند؛ دهلی برای مرده‌سوزی جای کافی ندارد
  پر عارضه ترین واکسن کرونا شناخته شد
  چگونه خال سرطانی را از خال معمولی تشخیص دهیم؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان