امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ضربه ترامپ به هواوی در واپسین روزهای ریاست جمهوری همرس

#1
 روز 17 ژانویه 2021 (28 دی 1399)، دولت ترامپ به تأمین‌کنندگان هواوی، از جمله اینتل اعلام کرده که برخی مجوزهای فروش را لغو خواهد کرد و درخواست‌های جدید برای تأمین نیازهای این کمپانی را نخواهد پذیرفت. این در حالی است که دولت جو بایدن روز چهارشنبه با برگزاری مراسم تحلیف به طور رسمی بر سر کار آمد. این اقدام را می‌توان آخرین گام مدیران قبلی دولت آمریکا علیه هواوی به شمار آورد؛ اقداماتی که مجموعهای از آن‌ها را در راستای برنامه درازمدت دولت ترامپ برای تضعیف بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی جهان، با هدف آن‌چه حفاظت از امنیت ملی این کشور خوانده می‌شد، در طول چهار سال گذشته شاهد بوده‌ایم.



ضربه ترامپ به هواوی در واپسین روزهای ریاست جمهوری همرس 1
دو کمپانی هواوی و اینتل که هدف اصلی این مقررات تازه خواهند بود، از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده‌اند. وزارت بازرگانی آمریکا نیز ضمن پرهیز از هر توضیحی، بر ادامه همکاری خود با سایر ادارت دولتی، برای اِعمال سیاستهای صدور مجوز در جهت «حفاظت از امنیت ملی ایالات متحده» و «تامین منافع سیاست خارجی» تاکید کرده است.
انجمن صنایع نیمه‌رسانا (Semiconductor Industry Association) در ایمیلی که به رؤیت خبرنگار رویترز رسیده، روز جمعه اعلام كرد كه وزارت بازرگانی از قصد خود برای رد کردن درخواست‌های پرشمار صدور مجوز برای صادرات محصولات آمریکایی به هواوی و ابطال دست کم یك مجوز خبر داده که پیش از این صادر شده است. البته منابع آگاه و نزدیک به دولت که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، از لغو بیش از یک مجوز سخن گفته‌اند و برخی به باطل کردن هشت مجوز فروش به هواوی تا پایان کار این دولت اشاره نموده‌اند.
انتشار این خبر سبب تغییر نسبی قیمت سهام در برخی تولیدکنندگان آسیایی نیمه‌رساناها شد. چنان‌که سامسونگ الکترونیکس 1.5 درصد و Advantest shed و TokyoElectron ژاپن به ترتیب 1.5 و 0.8 درصد کاهش را تجربه کردند. به گفته منابع آگاه، در همین راستا مجوز شرکت ژاپنی Kioxia Corp هم که به تولید حافظه فلش می‌پردازد، ابطال شده است. البته این تولیدکننده که پیش‌تر با نام Toshiba Memory Corp شناخته می‌شد، ضمن پرهیز از ارائه اطلاعات گفته است که «جزئیات مربوط به محصولات خاص یا مشتریان خود را فاش نمی‌کند.»
در نامه انجمن نیمه‌رسانا به دامنه گسترده اقدامات دولت ترامپ در محدود ساختن فعالان صنعت برای همکاری با هواوی اشاره و در خصوص دریافت اخطاریه قطع همکاری از آن‌ها استعلام شده است. بر اساس این نامه، بسیاری از شرکت‌ها چندین ماه در انتظار تصمیمات مدیران برای صدور مجوز بود‌ه‌اند و حال کمتر از یک هفته تا پایان دولت قبلی، با چالشی بزرگ مواجه شده‌اند. البته سخنگوی این انجمن هم به درخواست رسانه‌ها برای اعلام موضع رسمی پاسخی نداده است.
شرکت‌هایی که اخطاریه‌ها را دریافت کرده‌اند ظاهراً 20 روز فرصت پاسخ‌دهی خواهند داشت و وزارت بازرگانی هم باید ظرف 45 روز آنها را از هرگونه تغییر در تصمیم یا قطعی شدن آن آگاه سازد. البته شرکت‌ها پس از آن همچنان یک فرصت 45 روزه دیگر برای اعتراض و درخواست تجدید نظر خواهند داشت.

ضربه ترامپ به هواوی در واپسین روزهای ریاست جمهوری همرس 1
ایالات متحده، هواوی را در ماه مه 2019 در فهرست سیاه وزارت بازرگانی قرار داد و فروش کالاها و فناوری‌ها یا محصولات تولیدشده با فناوری آمریکایی را به این کمپانی با محدودیت و ممنوعیت مواجه ساخت. البته با آن که دولت ترامپ اقدامات سختگیرانهای را علیه غول چینی سازمان می‌داد، برای جلوگیری از آسیب به ذی‌نفعان آمریکایی، همچنان بخشی از فروش را مجاز و آن را منوط به دریافت مجوز از وزارت بازرگانی کرد. در گام بعد و در ادامه روند تشدید مقابله با هواوی، این مجوزها یک‌به‌یک صادر شد و رفته‌رفته زمان صدور آن‌ها طولانی‌تر گردید. بنابر گزارش‌ها، پیش از آخرین تحریم، حدود 150 مجوز برای 120 میلیارد دلار کالا و فناوری در انتظار صدور بوده است. از این میان اغلب درخواست‌ها با پاسخ منفی مواجه شده و هشت مجوز صادرشده نیز به جهت سازگاری با مقررات جدید لغو گردیده‌اند. چنان که به گفته افراد نزدیک به دولت آمریکا، همینک حدود 280 میلیارد دلار کالا در انتظار صدور مجوز برای عرضه به شرکت چینی است که البته احتمال موافقت با آن بسیار اندک است.
در همین رابطه سخنگوی اینتل در سپتامبر سال گذشته اظهار داشت که این کمپانی مجوزهایی را برای ادامه تأمین محصولات خاصی به هواوی از مقامات ایالات متحده دریافت کرده است. البته در آگوست 2020 مقررات جدیدی از سوی دولت آمریکا اعلام شد که در آن، از احتمال صادر نشدن مجوز برای تکنولوژیهای مرتبط با 5G خبر داده شد. این در حالی است که به نظر می‌رسید عرضه محصولات با پیچیدگی فناوری کمتر با مشکل مواجه نشود.
حال اما منابع رویترز از برگزاری جلساتی میان مدیران ارشد دولت ترامپ، با حضور مقامات ارشد وزارت بازرگانی، امور خارجه، دفاع و انرژی در چهارم ژانویه 2021 خبر داده‌اند که در این جلسات با تهیه دستورالعمل کاملی برای شناسایی فناوری‌های مرتبط با نسل پنجم، مسیر اِعمال مقررات تصویب‌شده را همواره کرده‌اند. این امر به معنای صادر نشدن مجوز برای حدود 150 درخواست مورد اختلاف و نیز لغو 8 مجوز صادر‌شده پیشین خواهد بود.
البته آمریکا فشار بر کمپانی چینی را نه تنها از طریق تحریم، بلکه از مسیرهای دیگری نیز به اجرا درآورده است. چنان که منگ وانژو (Meng Wanzhou)، مدیر ارشد مالی هواوی در دسامبر 2018، با حکم ایالات متحده در کانادا دستگیر شد. این فرد که دختر بنیانگذار هواوی است، به سبب گمراه کردن بانک‌ها درباره برخی کسبوکارهای خود متهم شده بود. منگ خود را بی‌گناه دانست و هواوی نیز با رد ادعای جاسوسی، اتهامات مرتبط با نقض تحریمهای آمریکا علیه برخی کشورها و توطئه برای سرقت اسرار تجاری از شرکت‌های دارای فناوری آمریکایی را بدون دلیل موجه و ابزاری برای اعمال فشار تجاری بر خود قلمداد کرده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سری هواوی پی ۵۰ اوایل فروردین ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شوند
  نگاهی به دوربین چهارگانه هواوی Y7a
  هواوی P50 در سه مدل و با ابعاد مختلف نمایشگر معرفی می‌شود
  اس 21 اولترا در برابر پرچمدارهای اپل، شیائومی و هواوی
  اولین تصویر رندر هواوی پی 50 پرو منتشر شد
  گوشی Y9a هواوی؛ قابلیت‌های هیجان انگیز برای یک گوشی میان رده
  بهترین گوشی های هواوی در سال ۲۰۱۹
  بررسی گوشی هواوی P30 Pro
  هواوی گوشی G9 Plus را معرفی کرد!
  هواوی Honor 5 Play را معرفی کرد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان