امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دی ان ای نئاندرتال به برخی از ما قابلیت مقاومت در برابر کووید ۱۹ می‌دهد

#1
دی ان ای نئاندرتال به برخی از ما قابلیت مقاومت در برابر کووید ۱۹ می‌دهد


دی ان ای نئاندرتال به برخی از ما قابلیت مقاومت در برابر کووید ۱۹ می‌دهد 1

تحقیقات جدید نشان داده که دی ان ای نئاندرتال ها باعث شده تا برخی از انسان‌ها پس از آلوده شدن به ویروس کرونا جدید، مقاومت بالاتری از خود نشان دهند؛ در ادامه با ما همراه باشید.


دی ان ای نئاندرتال ها باعث شده تا عده‌ای از مبتلایان به کووید ۱۹ شانس بالاتری در جان سالم به در بردن از این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی داشته باشند؛ این ادعای تحقیق جدیدی بوده که بحث آلوده شدن به کرونا ویروس را از جنبه ژنتیکی بررسی کرده است.

گروهی از محققان در کار پژوهشی تازه‌ای دریافته‌اند که عده‌ای از افراد به واسطه برخورداری از ویژگی‌های ژنتیکی که از نئاندرتال‌ها به ارث رسیده‌اند، تا ۲۲ درصد نسبت به سایر مبتلایان بیشتر در برابر کووید ۱۹ مقاومت می‌کنند؛ در واقع گفته شده که این ژن‌ها شانس ابتلا به شکل شدیدی از این بیماری مرگبار را کاهش می‌دهند. گفته شده که ژن‌های مورد نظر در میان اروپایی‌ها و آسیایی‌ها بیشتر از ساکنین سایر قسمت‌های کره زمین رایج بوده و کسانی که از اجدادی مرتبط با این دو قاره زمین هستند، می‌توانند از شانس مقاومت ۲۲ درصدی کشف شده برخوردار شوند.


تحقیق در مورد دی ان ای نئاندرتال

نئاندرتال‌ها (Neanderthals) گونه‌ای از نسل بشر بودند که حدودا ۴۰ هزار سال پیش منقرض شده‌اند؛ با این حال محققان می‌گویند که نئاندرتال‌ها از طریق تولیدمثل بین گونه‌ای، ژن‌های خاصی را به سایر گونه‌های نسل بشر انتقال داده‌اند و موضوع مقاومتی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته هم به واسطه همین مسئله بروز کرده است.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که دی ان ای نئاندرتال چیزی بین ۱ تا ۲ درصد از ژنوم افرادی که از اجداد اروپایی یا آسیایی هستند را تشکیل داده‌ است. این در حالی بوده که همین درصد پایین خصوصیات ژنتیکی به احتمال قوی دلیل اصلی مقاومت بالای سیستم دفاعی همین افراد در مقابل ویروس کرونا جدید و سایر انواع عوامل بیماری‌زا بوده است.

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که این برتری ژنتیکی آسیایی‌ها و اروپایی‌ها به یک هاپلوتیپ (haplotype) یا همان بلوک بلندی از دی ان ای مربوط می‌شود؛ این بلوک که در کروموزوم ۱۲ قرار گرفته، تاکنون مسئول مقاومت بدن برخی افراد در برابر هپاتیت سی، ویروس سارس (SARS) از خانواده کرونا ویروس‌ها و همچنین ویروس نیل غربی (West Nile) هم شناخته شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، همین کروموزوم می‌تواند بدن انسان‌ها را در برابر ویروس به وجود آورنده بیماری کووید ۱۹، یعنی SARS-CoV-2 مقاوم کند.

ویروس SARS-CoV-2 شباهت‌های زیادی با رشته ویروسی اصلی خانواده کرونا ویروس‌ها دارد و بحث مقاومت ناشی از دی ان ای نئاندرتال می‌تواند توضیح مناسبی در رابطه با ابتلا کمتر اروپایی‌ها و آسیایی‌ها به اشکال شدیدتر بیماری کووید ۱۹ باشد. برای تحقیق اخیر، دانشمندان بر اساس اطلاعات سه نمونه ژنوم نئاندرتال‌ها که در سیبری و کرواسی پیدا شده‌اند و به ده‌ها هزار سال پیش مربوط می‌شوند، مقایسه‌های مورد نیاز برای دستیابی به نتایج گزارش شده را انجام داده‌اند.


به ارث بردن ژن دردسرساز

در واقع این سه نمونه ژنومی قدمتی بین ۵۰ تا ۱۲۰ هزار سال دارند؛ در مراحل اصلی تحقیقات اخیر، دانشمندان این ژنوم‌ها را با اطلاعات ژنتیکی هزاران نفر که به شکل شدیدی از کووید ۱۹ مبتلا شده بودند، تطابق دادند و دیده شد که هاپلوتیپ مرتبط با ابتلا افراد به شکل خفیف‌تری از این بیماری دستگاه تنفسی، در هر سه نمونه دی ان ای نئاندرتال ها وجود دارد.

دی ان ای نئاندرتال به برخی از ما قابلیت مقاومت در برابر کووید ۱۹ می‌دهد 1

در مورد جزئیات عملکرد این هاپلوتیپ شگفت‌انگیز نئاندرتالی باید گفت که بلوک دی ان ای مورد نظر پروتئین‌هایی را کدگذاری می‌کند که آنزیم‌های مبارزه کننده با ویروس‌های نوع آر ان ای را متلاشی می‌کنند.

از طرف دیگر جالب است بدانید که به ارث بردن خصوصیات ژنتیکی از این گونه منقرض شده نسل بشر آن‌قدرها هم به سود انسان‌ها نیست؛ بررسی‌های دیگر همین تیم محققان نشان داده که به ارث بردن هاپلوتیپ دیگری که روی کروموزوم ۳ قرار دارد، از نئاندرتال‌ها، باعث می‌شود تا افراد به شکل ویژه‌ای در معرض خطر از کار افتادن دستگاه تنفسی در اثر آلودگی به کرونا ویروس جدید باشند. اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به این نتیجه‌گیری، در نمونه ژنتیکی کشف شده در کرواسی وجود داشت.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که برخی از اطلاعات ژنتیکی نئاندرتال‌ها می‌تواند به کمک مبتلایان کووید ۱۹ بیاید، در حالی که در جایی دیگر، دی ان ای متفاوتی که از همین گونه نسل بشر به ارث رسیده، مبتلایان را بیشتر از سایرین به خطر میندازد.
پاسخ
 سپاس شده توسط امیررضا* ، βάરãɲ ، مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב
آگهی
#2
قديماا اكثراخوب بود؛چ آدماش و جو زندگي
الانا كه  پي هر چي ميرن تا مردم و ب كشتن هاي عجيب نزديك كنن.
 اما خب آدماي ماقبل تراز ما باور خاصي داشتن كه بعد از مردن شون دنيا دچار تغيير ميشه؛زندگي رو زيباترخلق مي كردن
 انرژي خاصي و زيبايي هم داشتن
ودرزمان حال كه سپري ميشه مي بينيد اكثرا بي اميد و براي روزمرگي يا حتي اجبار زندگي ميكنن
 ويه جورايي اين مريضي ها و حوادث خبر از اين كه قصه زندگي به تهش ميرسه.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
LIFE
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نئاندرتال‌ها دونده‌های ماهری بودند!
  بشر از نئاندرتال­ ها باهوش­ تر نبود؛ ما فقط توانستیم زنده بمانیم!
  چرا برخی افراد در ذهن خود صداهایی می‌شنوند؟
Information قانون عدم مقاومت - فلورانس
  ظرفیت حافظه ما ۱۰ برابر حد تصور است!
  ساخت نوعی ماده خود-ترمیم با قابلیت حفظ خواص توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا
  ساخت پنجره غبارگیر با قابلیت جلوگیری از ورود گرد و غبار
  کشف قابلیت دارویی گاز سمی مونواکسیدکربن
  طراحی سلول‌های خورشیدی کارآمدتر با قابلیت بازیابی نور
  برخی افراد سه برابر سریعتر از سایرین پیر می‌شوند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان