امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دزیره، اثری از ماری سلینکو

#1
کتاب دزیره عاشقانه ای تاریخی در زمان ناپلئون بناپارت!

اگر کمی به تاریخ علاقه داشته باشید حتماً نام ناپلئون بناپارت به گوشتان آشناست. فرمانده بزرگ نظامی در فرانسه که سرنوشت اروپا را تغییر داد. اما چه کسی فکرش را می کند که این فرمانده کشورگشا و با قدرت داستان عاشقانه ای را پشت سر گذاشته است؟ آن‌ماری سلینکو نویسنده زیرکی است که این عاشقانه را به تصویر کشیده است. عاشقانه ای که از دل واقعیت روایت شده و پایان قابل پیش بینی ای ندارد. با ما همراه باشید تا داستان دزیره را با هم بخوانیم.

دزیره، اثری از  ماری سلینکو 1

 

داستان رمان عاشقانه دزیره چیست؟

اگر به تاریخ علاقه چندانی ندارید اما عاشق داستان های کلاسیک و عاشقانه هستید، به شما پیشنهاد می کنم خواندن رمان عاشقانه دزیره را از دست ندهید. این رمان داستانی است که از زبان خود برناردین اوژنی دزیره و به صورت خاطره هایی از سیزده سالگی این دختر نقل می شود. این داستان روایت های جذابی از نیمه دوم قرن هجدهم درعصر ناپلئون را روایت می کند که برای بسیاری از کسانی که به تاریخ علاقه دارند نیز بسیار جذاب است.

 

خلاصه رمان عاشقانه دزیره چیست؟

داستان از آنجا شروع می شود که برادر ناپلئون در زمانی که او تنها یک سرباز ساده بود با خواهر دزیره ازدواج می کند و از آن پس دزیره کلاری و ناپلئون به هم دل می بندند و پس از مدت ها نامزد هم می شوند. از این دلبستگی زمان زیادی نمی گذرد تا اینکه بعد از دو سال ناپلئون نامزدی خود را به هم می زند و علی رقم قول و قرارهای خود با دختر دیگری ازدواج می کند. بدعهدی ناپلئون قلب دزیره را می شکند به قدری او در نامه ای به ناپلئون می نویسد که: تو زندگی مرا به سوی بدبختی هدایت کردی اما من هنوز هم راهی برای فراموش کردن تو نمی بینم!

دزیدریا یا همان فرانسیس کلاری پس از به هم خوردن نامزدی اش با ناپلئون با ژنرال ژان باتیست برنادوت ازدواج می کند و از اینجا داستان به سمت و سوی جذاب تری سوق داده می شود که شما را دعوت به خواند آن می کنیم. 

 

آن‌ماری سلینکو نویسنده رمان عاشقانه دزیره

آن ماری سلینکو یکی از بهترین نویسنده های اتریشی به حساب می آید که در بازه زمانی 1930 تا 1950 و با نگارش 4 رمان به نام های «من دختر زشتی بودم، همیشه فردا بهتر است، فردا عروسی شوهرمه و دزیره» توانست نام خود را در تاریخ ادبیات جهان به عنوان یکی از بهترین نویسنده های قرن 19 ثبت کند.

آن ماریو یک خبرنگار نویسنده بود و فعالیت های سیاسی و آزادی خواهانه زیادی را در کشورش و در سوئد ادامه می داد تا اینکه بر حسب اتفاق در سوئد با یکی از نوادگان دزیره هم صحبت شد و شنیدن داستان زندگی دزیره از زبان اقوام او برای آن ماریو سوژه ای ناب در نگارش یک کتاب عاشقانه-تاریخی به حساب آمد و همین انگیزه موجب شد امروزه این کتاب را به عنوان یکی از 10 کتاب برتر ادبیات جهان بشناسیم.

 

کتاب دزیره چند جلد است؟

دزیره یک کتاب تک جلدی است اما بسیاری از انتشارات ایرانی که این کتاب را برای نوجوانان به چاپ رسانده اند با تقسیم بندی داستان دزیره به دو بخش، دو جلد مجزا از این کتاب را به فروش می رسانند.

 

کتاب دزیره چند صفحه است؟

رمان عاشقانه دزیره یکی از رمان های قطور و طولانی ادبیات داستانی جهان  به حساب می آید؛ چرا که نویسنده این کتاب با بیانی شیوا به تصویر سازی تمام وقایع مهم و تاریخی داستان پرداخته است. سیرکلی داستان زمان طولانی از نوجوانی تا مرگ دزیره به همراه اتفاقات و رویدادهای مختلف را روایت می کند. این رمان 750 صفحه ای آنقدر جذاب و هیجان انگیز است که مخاطب دوست ندارد حتی برای لحظه ای آن را زمین بگذارد.

 

بهترین ترجمه کتاب دزیره

شاید شما هم به عنوان یک مخاطب این سؤال را در ذهن داشته باشید که کدام یک از ترجمه های موجود در بازار به عنوان بهترین ترجمه این رمان به حساب می آید؟

ایرج پزشکزاد مترجم کار درستی است که توانسته با زبانی سلیس و روان این داستان تاریخی را به فارسی برگرداند.

پرویز شهدی یکی از مترجم های خوب کشورمان است که کار ترجمه را در زمان بازنشستگی خود آغاز کرد و رمان عاشقانه دزیره به عنوان یکی از بهترین و مشهورترین ترجمه این مترجم به حساب می آید. این دو ترجمه به عنوان بهترین نسخه ترجمه شده دزیره معروف هستند پس اگر ترجمه خوب کتاب برایتان اهمیت دارد یکی از این دو ترجمه را بخوانید.

دزیره، اثری از  ماری سلینکو 1

 

بهترین جملات رمان عاشقانه دزیره از متن کتاب

در ادامه بخش هایی از متن کتاب را با هم مطالعه می کنیم که از قسمت های مختلف متن این رمان انتخاب شده است:

لحظه هایی از تاریخ هیچ گاه از عشق خالی نبوده است و آنگاه که عشق به تاریخ ورود پیدا می کند تاریخ رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد و شوری دیگر می انگیزد.

و دزیره قصه عشق است. عشق دختری نوجوان به ژنرالی گمنام و نام آشنا که با رخش روزگار و به لطف دست های ناپیدای تقدیر برجسته ترین و ماندگار ترین چهره تاریخ سده های اخیر جهان می شود و نامی آشنا می یابد. ناپلئون بناپارت!

بناپارت نماد قدرت طلبی عهد شکنی و برتری جویی است و عشق این صفات را برنمی تابد و آنگاه که معشوق همه هستی خویش را در قمار عشق به تمنا نهاده است نا کام می ماند تا خود را به دست مرگ بسپارد و دست قدرتمند عشقی دیگر او را از میان اندوه و رنج می رهاند و به زندگی تازه ای فرا می خواند که سراسر مهر است و عشق و دلبستگی! دستانی که از آستین ژنرال دیگری برون آمده تا مهر بورزد و نوازش بخشد. ژنرال فرانسوی که به سوئد دعوت می شود و تاج پادشاهی بر سر می نهد.

و آنگاه که دزیره در اوج شکوه در مقام ملکه سوئد در کنار همسر خویش است. آن ژنرال جوان دیروز در هم شکسته و خرد در جزیره آلپ روزهای تبعید را پشت سر می گذارد و اینگونه است که تاریخ پیمان شکنی عشق را روایت می کند.

حقوق انسانی لغو شدنی نیست!ر چند که ممکن است پاره ای موقتاً آشکارا یا در نهان آن را زیر پا بگذارد و لگدمال نمایند. اما کسانی که چنین می کنند بی گمان مرتکب بزرگترین و خونبارترین جنایات شده اند و در هیچ کجا و هیچ زمانی هیچ کس حق طلب بخشایش برای یغماگران آزادی و برابری برادران خود را نخواهد داشت.

لحظه ای با خود اندیشیدم که چه خانواده وحشتناکی هستند اما بی درنگ از این فکر خود شرمنده و خجل شدم چرا که گناه فقر و پرشماری افراد خانواده را نمی باید به گردن تک تک آنان انداخت و اینکه به سبب تنگدستی اتاق نشیمنی جز آشپزخانه نداشتند گناهی نابخشودنی به شمار نمی آمد.

تاریخ بشر مجموعه ای از سرنوشت های افراد است، تنها مردانی که عهده دار امضای احکام و فرامین هستند و از بهترین و کارامدترین شیوه های کاربرد توپ ها آگاهند و می دانند چه وقت و چگونه آن ها را آتش کنند، سرنوشت جهان را نمی سازند، به گمان من دیگر مردمان نیز از شمار بنیادگران تاریخ بشریتند؛ تمامی مردان و زنانی که آماج گلوله قرار می گیرند و یا سرهاشان از پیکرهاشان جدا می گردد؛ تمام آنانی که امیدوارانه زندگی می کنند، عشق می روزند و سرانجام می میرند، سازندگان تاریخ بشری هستند.

 

درباه فیلم دزیره

بسیاری از افرادی که به مطالعه علاقه دارند بر این باورند که دیدن فبلمی که کتاب آن را خوانده اند چندان جذاب نیست چرا که موجب می شود تمام همزاد پنداری مخاطب را با آن کتاب از بین ببرد اما فیلم دزیره از جمله فیلم های سینمایی به حساب می آید که  با دیدن آن می توانید داستان کتاب و حس و حال تاریخی آن را بهتر درک کنید.

داستان های  آن ماری سلینکو توسط کارگردان های مختلف در سراسر دنیا به تصویر در آمده است. فیلم دزیره توسط هنری کاستر کارگردان آمریکائی ساخته شد. در این فیلم جذاب و هیجان انگیز مارلون براندو به ایفای نقش ناپلئون پرداخت و  جین سیمونز نقش دزیره کلاری را بازی کرد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان