امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خواص گیاه کاکوتی و کاربرد دارویی آن

#1
خواص گیاه کاکوتی و کاربرد دارویی آن 1






گیاه کاکوتی با اصطلاح انگلیسی Ziziphora cliniopodiodes از جمله گیاهان دارویی با طبع گرم و خشک می باشد که از تیره نعنائیان محسوب می شوند. محل رویش این گیاه در نواحی کوهستانی ایران همچون ارتفاعات جاجرم واقع در خراسان شمالی و شهرستان بجنورد می باشد در گویش محلی خراسان به گیاه کاکوتی عنوان "آنخ" داده شده است.

گیاه دارویی کاکوتی هم دارای خاصیت غذایی می باشد و هم دارای خاصیت دارویی. این گیاه را در اکثر موارد به همراه چای دم کرده و با افزودن مزه آن به چای طعم خاصی به آن می بخشند و همینطور بعضی مواقع به تنهایی دم کرده و میل می کنند که این روش مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. قدمت گیاه کاکوتی به چندین سال قبل برمی گردد ، دارای گلهای بنفش با بوته هایی پرپشت و ارتفاع بین 20 تا 50 سانتی متری دارد به این گیاه کلکوتی یا کهلیک اُتی(همان علف کبک) نیز میگویند.

کاربرد این گیاه به عنوان یک ادویه معطر در غذاها جایگاه ویژه ای دارد جالب است بدانید عطر آن چیزی شبیه عطر آویشن دارد. برای کاهش دل پیچه و دل درد می توانید از برگ های خرد شده کاکوتی به عنوان یک طعم دهنده داخل دوغ استفاده کنید.

گیاه کاکوتی

طبع گیاه پرخاصیت کاکوتی
گیاه کاکوتی در دسته بندی گیاهانی قرار دارد که دارای طبع گرم و خشک هستند به همین خاطر مناسب برای استفاده از افرادی که سرد مزاج هستند می باشد.

خواص شگفت انگیز کاکوتی
برای اینکه از خواص گیاه کاکوتی اطلاعاتی به دست بیاورید در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید چراکه مواردی که به آنها اشاره خواهیم کرد ممکن است بسیاری از مشکلات شما نیز باشد.

تقویت قوای جنسی در مردان

یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها در گیاهان دارویی برای درمان قوای جنسی مردانه کاکوتی میباشد این گیاه معجزه آسا کمک شایانی به درمان ناباروری و ناتوانی جنسی در مردان می کند.

پیشگیری و درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

این گیاه منجر به کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی میشود و دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی می باشد.

درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

جلوگیری از خونریزی بینی

برای اینکه از خونریزی بینی پیشگیری و جلوگیری کنید می توانید کاکوتی را دم کرده و سپس با استفاده از یک پنبه آغشته به کاکوتی آن را داخل بینی قرار داده و خواص آن بهره مند شوید.

کاهش درد پریود و قاعدگی

کاکوتی کوهی به عنوان یک گیاه قاعده آور معرفی شده است و در تنظیم قاعدگی نامنظم نقش بسزایی دارد. این گیاه در طب سنتی به عنوان یک بادشکن طبیعی عمل می کند و به خاطر داشتن خاصیت ضد درد در درمان دردهای کمر در طول دوره قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشگیری و درمان اسهال

کاکوتی به خاطر اینکه از خواص ضدعفونی کننده قوی برخوردار است برای پاکسازی روده از آن استفاده می شود و با این کار درمان اسهال تسریع می شود.

خواص دارویی کاکوتی

درمان دردهای روماتیسمی

جوشانده کاکوتی بسیار مفید است و در رفع نرمی استخوان و روماتیسم تاثیر قابل توجهی دارد غرغره جوشانده گیاه کاکوتی در برطرف کردن ورم لوزتین موثر است.

رفع مشکلات گوارشی

خاصیت آرام بخش و ضد التهابی که در گیاه کاکوتی وجود دارد کمک بسیار زیادی به بهتر عمل کردن دستگاه گوارش کرده و دردهایی همچون دل پیچه ، معده درد و نفخ شکم را بهبود می بخشد حتی ثابت شده است که این گیاه در کاهش خطر ابتلا به زخم معده ناشی از هلیکوپیلوری نیز نقش دارد.

توصیه ای که داریم این است برای درمان و بهبود درد های ناشی از مشکلات معده اقدام به خوردن دمنوش این گیاه بکنید.

پاکسازی پوست صورت و بدن

روشن شدن پوست شما با استفاده از روغن کاکوتی بسیار عالی است این گیاه نه تنها در روشن شدن پوست نقش دارد بلکه در از بین بردن آلودگی های سطح پوست نیز موثر است.

خواص کاکوتی

نحوه ی مصرف کاکوتی
1. صفرابر: 3 گرم از گیاه را داخل 200 سی سی آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه دم کنید این دم کرده را توانید به جای چای در وعده های صبح و عصر میل بفرمایید.

2. آهن بدن: با خوردن چای کاکوتی پس از خوردن غذا هضم غذا به آسانی انجام می شود این چای همچون چای سیاه نه تنها باعث دفع آهن نمی شود بلکه بسیار خاصیت دارد.

3. مقوی قلب: برای تقویت عضلات قلب این گیاه را به صورت جوشانده 2 گرم در 150 سی سی آب جوش آورده 20 دقیقه دم کرده پس از غذا بخورید.

4.تب مالت: اگر جزو افرادی هستید که دچار تب مالت شده اید برای بهبودی خود از جوشانده کاکوتی مصرف کنید.

5.رماتیسم: افرادی که مبتلا به دردهای رماتیسمی هستند می توانند از جوشانده کاکوتی به صورت حمام کردن استفاده کنند بدین معنی که 100 گرم کاکوتی را داخل لیتر آب جوشانده بریزند و سپس آن را داخل وان ریخته و برای چند دقیقه درمان بنشیند و خود را ماساژ دهد.

6. خونریزی بینی: جهت پیشگیری و بند آوردن خونریزی بینی ابتدا دم کرده کاکوتی را آماده کرده و پنبه ای را آغاز کنید در داخل بینی قرار دهید تا از خونریزی جلوگیری کند.

7. بادشکن و خلط آور: برای این دو مورد نیز به صورت جوشانده 2 گرم در 150 سی سی آب جوش آورده 20 دقیقه دم کرده پس از غذا بخورید.

8. برونشیت: برای درمان برونشیت طولانی مدت می توانید از دم کرده گیاه دارویی کاکوتی استفاده کنید به این صورت که 3 گرم از گیاه را در 300 سی سی آب بریزید و دم کنید و در نهایت روزی 4 فنجان میل نمایید.

9. سیاتیک: همانطور که برای درمان روماتیسم حمام کاکوتی پیشنهاد دادیم برای درمان سیاتیک نیز این روش را در پیش بگیرید و با ریختن محلول جوشیده کاکوتی داخل وان به مدت چند دقیقه داخل آن بشینید البته در مورد سیاتیک کاکوتی را به صورت ضماد نیز می توانید استفاده کنید.

10. قاعده آور: برای قاعده آوری سه بار در روز گیاه کاکوتی را به صورت جوشانده مصرف کنید.

11. سیاه سرفه: جهت درمان سیاه سرفه اقدام به جوشاندن 5 گرم گیاه کاکوتی در 300 سی سی آب کرده و سپس دم کنید و روزانه 3 فنجان میل کنید.

12. نوشیدنی خنک: با این گیاه در فصل تابستان می توانید یک یک نوشیدنی بسیار لذیذ و درست کنید تا تاثیر آن را در جهت خنک شدن بدن خود ببینید.

کاکوتی در بارداری

عوارض کاکوتی در دوران بارداری
به خاطر اینکه گیاه کاکوتی قابلیت قاعده آوری دارد بنابراین می تواند باعث افزایش خطر سقط جنین در دوران بارداری شود پس توصیه می کنیم زنان باردار در مصرف آن احتیاط لازم را به جا آورند و زیاده روی نکنند اما ناگفته نماند این گیاه تاثیر منفی بر جذب آهن بدن ندارد.

امکان دارد گیاه کاکوتی فشار خون را بالا ببرد به خاطر همین برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند توصیه می کنیم در استفاده از این گیاه زیاده روی نکنند.

به طور کلی نکته مهمی که باید متذکر شویم این است که به طور مداوم و مکرر از این گیاه دارویی نباید استفاده کرد و بهترین و مناسب ترین راه این است که بعد از هر شش روز مصرف پی در پی ، یک روز و بعد از هر سه هفته مصرف یک هفته از استفاده آن خودداری شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خواص توتون و تنباکو
  آیا درمان خانگی فیستول با گیاهان دارویی واقعیت دارد؟
  آیا خواص آبغوره برای لاغری مفید است ؟
  شقاق یا ترک سینه؛ از درمان های خانگی و گیاهی تا درمان های پزشکی و دارویی
  خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان آب گرم
  خواص آب گوجه فرنگی که معجزه می کند!
  آشنایی با علائم حساسیت دارویی و انواع مختلف آن
  آشنایی با عسل مانوکا و خواص فوق العاده آن برای بدن
  خواص ثابت شده ی گوشت قرمز برای مغز، پوست و مو
  فواید و خواص چوب صندل چیست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان