امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا می‌خوابیم اثر متیوواکر

#1
  • چرا می‌خوابیم اثر متیوواکر 1



یکی از تأثیرات مهم دنیای جدید تغییر ساعت و کیفیت خواب و استراحت افراد است. بسیاری از زنان و مردان در دنیای مدرن و گره خورده با تکنولوژی نمی‌توانند هشت ساعت خواب شبانه‌ی توصیه شده‌ را داشته باشند. بسیاری از افراد از این مسئله به‌راحتی عبور می‌کنند و از تأثیرات مخرب و آسیب‌رسان آن غافل هستند. «متیو واکر» دانشمند و محقق برجسته‌ی انگلیسی درزمینه‌ی خواب اظهار می‌کند که کمبود خواب با بیماری‌های مهلک متعددی ازجمله زوال عقل در ارتباط است و کمبود آن بسیار خطرناک است و تمامی ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. او حدود چهار سال را صرف نوشتن کتاب «چرا می‌خوابیم» کرده است تا به‌تمامی مردم دنیا ضرورت خواب کافی و باکیفیت را یادآور شود.
چرا می‌خوابیم اثر متیوواکر 1
درباره کتاب چرا می خوابیم اثر متیو واکر
کتاب «چرا می‌خوابیم» Why We Sleep نوشته‌ی «متیو واکر»، متخصص مغز و اعصاب و محقق خواب در 3 اکتبر سال 2017 منتشر شد. این کتاب یک اثر علمی مشهور و جدید درباره‌ی خواب و رؤیا است که پس از انتشار با استقبال خوبی از سوی خوانندگان روبه‌رو شد. این اثر پس از انتشار و ترجمه به زبان‌های مختلف به‌عنوان یکی از آثار پرفروش جهانی معرفی و در جایگاه اول پرفروش‌ترین آثار ساندی تایمز Sunday Times در انگلیس و پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز شناخته شد.
«متیو واکر» در کتاب «چرا می خوابیم» از عواقب خواب شبانه‌ی کمتر از شش یا هفت ساعت می‌گوید و پیامدهای مربوط به‌سلامتی آن را بیان می‌کند. او معتقد است خواب کوتاه سبب طول عمر کوتاه می‌شود و زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های خطرناک است. او براساس سال‌ها پژوهش و تحصیل درزمینه‌ی قدرت خواب در این کتاب نشان می‌دهد خوابیدن عملکردهای متنوعی ازجمله یادگیری، حفظ کردن، تصمیم‌گیری و انتخاب منطقی را تقویت می‌کند و تأثیر مستقیم بر روی سلامت جسم و روان دارد. او در این کتاب با زبانی ساده نتایج سال‌ها تحقیقاتش را با مردم به اشتراک گذاشته است و آن‌ها را به داشتن خواب خوب دعوت کرده است. او این اثر را در طی پنج بخش اصلی به نگارش درآورده است که عبارت‌اند از:
  • بخش اول:چیزی که خواب نامیده می‌شود
  • بخش دوم: چرا باید خوابید؟
  • بخش سوم: چگونه و چرا رؤیا می‌بینیم
  • بخش چهارم: از قرص‌های خواب تا تحول اجتماعی
  • نتیجه‌گیری؛ خوابیدن یا نخوابیدن

درباره متیو واکر
«متیو واکر» Matthew Walker دانشمند انگلیسی و استاد علوم اعصاب و روانشناسی در سال 1972 در لیورپول به دنیا آمد. او یکی از مشهورترین متفکران حال حاضر است که به موضوع خواب توجه دارد. او در چند سال گذشته بر تأثیر خواب بر سلامت انسان تمرکز کرده و در بیش از صد تحقیق علمی حضور داشته است. او به دنبال انتشار کتاب «چرا می خوابیم»، اولین اثر علمی محبوبش به یک روشنفکر و متفکر عمومی تبدیل شد.
«متیو واکر» در سال 1996 در رشته‌ی علوم اعصاب از دانشگاه ناتینگهام فارغ‌التحصیل شد و در سال 1999 در رشته‌ی فیزیولوژی مغز و اعصاب از دانشگاه نیوکاسل دکترای خود را دریافت کرد. او پس از این دوران به‌عنوان استادیار روان‌پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد مشغول به کار شد. او در این دوران در طی آزمایشی متوجه‌ تفاوت عملکرد میان گروه صبح و گروه عصر شد. او و همكارانش دریافتند كه كسانی كه پس از خواب خوب آزمایش می‌شوند، در مقایسه با همتایان خود عملكرد بسیار بهتری دارند.  
«متیو واکر» در ژوئیه 2007 هاروارد را ترک کرد و به‌عنوان استاد علوم اعصاب و روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مشغول به کار شد. او پس از این دوران تمام زندگی‌اش را وقف تحقیق درباره‌ی خواب و تأثیر آن بر سلامتی انسان کرد. او در حال حاضر بنیان‌گذار و مدیر مرکز علوم خواب انسان است که با موسسه علوم اعصاب هلن ویلز Helen Wills Neuroscience Institute و مرکز تصویربرداری مغز هنری اچ. ویلر جونیور Henry H. Wheeler Jr. Brain در بخش روانشناسی دانشگاه برکلی همکاری می‌کند. این سازمان به بررسی نقش خواب در سلامت انسان و بیماری‌ها مشغول است که هرساله به نتایج قابل توجهی دست می‌یابد. در چند سال گذشته تحقیقات این موسسه اطلاعات جالبی درباره‌ی ارتباط میان خواب و بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون، سرطان، افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و دیابت ارائه داده است.
ترجمه کتاب چرا می‌خوابیم به زبان فارسی
کتاب «چرا می‌خوابیم» نوشته‌ی «متیو واکر» با ترجمه‌ی «ناهید ملکی» از سوی نشر نوین در سال 1399 منتشر شد که نسخه‌ی الکترونیک آن در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «ناهید ملکی» مترجم این اثر کتاب‌های حوزه‌ی موفقیت، روانشناسی و توسعه‌ی فردی را به فارسی ترجمه می‌کند. از آثار دیگر او می‌توان به ترجمه‌ی کتاب «مینیمالیسم دیجیتال» اثر «کارل نیوپورت»، «انعطاف پذیری» اثر «فارست هانسون» و «کار عمیق» اثر «کارل نیوپورت» اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیک و صوتی همه‌ی آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.  
کتاب «چرا می‌خوابیم» نوشته‌ی «متیو واکر» با ترجمه‌ی «محمدهادی آقاجانی» هم از سوی انتشارات دیموند بلورین در ایران به چاپ رسیده است.
چرا می‌خوابیم اثر متیوواکر 1
در بخشی از کتاب چرا می‌خوابیم می‌خوانیم
کتاب رکوردهای جهانی گینس تحت تأثیر شواهد علمی فراوان، تلاش‌هایش را برای شکستن رکورد جهانی محرومیت از خواب متوقف کرده است. به یاد بیاورید که گینس پذیرفت شخصی به نام فلیکس بامگارتنر، بیش از ۳۹ کیلومتر و تا دورترین نقطه‌ی اتمسفر با یک بالن هوای گرم بالا برود و در حالی که لباس فضانوردی پوشیده بود، درب کپسولش را باز کند، بالای یک نردبان معلق بر فراز کره‌ی زمین بایستد و سپس به سمت زمین سقوط آزاد کند و در حالی که فقط با بدنش یک انفجار صوتی ایجاد می‌کرد، از دیوار صوتی عبور کند و به‌سرعت ۸۴۳ مایل در ساعت (۱۳۵۸ کیلومتر در ساعت برسد. اما خطرات مرتبط با کمبود خواب، خیلی خیلی بیشتر از این‌ها در نظر گرفته می‌شود. در واقع بر اساس شواهد، این خطرات به‌صورت غیرقابل قبولی زیاد هستند.
این شواهد قانع‌کننده چه چیزهایی هستند؟ در دو فصل بعد، به‌طور دقیق یاد خواهیم گرفت که چرا و چطور خواب‌آلودگی چنین تأثیرات مخربی بر مغز وارد می‌کند و آن را به مشکلات عصبی و روانی متعددی (مانند بیماری آلزایمر، اضطراب، افسردگی، اختلال دوقطبی، خودکشی، سکته‌ی مغزی و دردهای مزمن) پیوند می‌دهد و همچنین موجب ایجاد مشکلات مربوط به سیستم فیزیولوژیکی بدن می‌شود و به ایجاد بیشتر اختلالات و بیماری‌های بی‌شماری (مانند سرطان، دیابت، سکته‌ی قلبی، ناباروری، افزایش وزن، بیماری چاقی و نقص ایمنی کمک می‌کند. هیچ جنبه‌ای از بدن انسان از اثرات مخرب و مضر کمبود خواب در امان نیست. همان‌طور که خواهید دید، ما از نظر اجتماعی، سازمانی، اقتصادی، جسمی، رفتاری، تغذیه‌ای، زبانی، شناختی و عاطفی به خواب وابسته هستیم.
این فصل به اثرات ناگوار و گاه مرگبار خواب ناکافی روی مغز می‌پردازد. در فصل بعد، تأثیرات مختلف - هرچند به همان اندازه ویرانگر و کشنده‌ی خواب کوتاه را بر بدن بازگو خواهیم کرد. توجه کنید، روش‌های زیادی وجود دارد که از طریق آن‌ها عدم خواب کافی می تواند شما را بکشد. برخی از آن‌ها زمان‌بر هستند؛ اما مابقی بسیار فوری‌اند. تمرکز یکی از کارکردهای مغز است که حتی در برابر کمترین میزان محرومیت از خواب نیز تسلیم می‌شود.
عواقب اجتماعی و کشنده‌ی این عدم وجود تمرکز، در رانندگی در حالت خواب‌آلودگی کاملاً آشکار و مهلک است. هر ساعت یک نفر در ایالات‌متحده به دلیل خطای مربوط به خستگی در تصادفات رانندگی می‌میرد.
در تصادفات ناشی از خواب‌آلودگی دو حالت ممکن است پیش بیاید. مورد اول، زمانی است که راننده کاملاً پشت فرمان بخوابد. این حالت به‌ندرت اتفاق می‌افتد و معمولاً مستلزم این است که فرد به‌شدت دچار محرومیت از خواب باشد (بیش از بیست ساعت چشمانش را نبسته باشد).




پاسخ
 سپاس شده توسط моои ، βάરãɲ ، Emmɑ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان