امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

از ماده به انرژی_ گفتار دوم فصل پنجم زیست۳

#1
از ماده به انرژی_ گفتار دوم فصل پنجم زیست۳ 1

از ماده به انرژی
گفتار دوم فصل پنجم سال دوازدهم

۱- در مرحله اول چرخه کربس ، استیل کوآنزیم A با ترکیب آغازگر چرخه یعنی مولکول ۴ کربنه ترکیب می شود و ضمن این واکنش کوآنزیم A جدا می شود ، پس جدا شدن کوآنزیم A طی چرخه کربس رخ می‌دهد و نه قبل از آن !

۲- از اکسایش هر مولکول ۶ کربنه در واکنش‌های چرخه کربس مولکولهای NADH , FADH۲ و ATP در محل های متفاوتی از چرخ تشکیل می شوند.

۳- محصولات حاصل از چرخه کربس به جز کربن‌دی‌اکسید همگی ساختار نوکلئوتیدی دارند به طوری که NADH و FADH۲ دی‌نوکلئوتید و حامل الکترون و ATP یک نوکلئوتید و حامل‌ انرژی محسوب می‌شوند.

۴- به ازای سوختن کامل یک مولکول گلوکز ، طی قندکافت ۲ مولکول پیرووات درون ماده زمینه‌ای سیتوپلاسم ، طی اکسایش پیرووات ۲ تا استیل کوآنزیم A و ۲ چرخه کربس نیز درون میتوکندری رخ می دهد.

۵- با انجام قندکافت ، اکسایش پیرووات و چرخه کربس مولکول گلوکز تا حد تشکیل مولکول های کربن‌دی‌اکسید تجزیه و انرژی آن صرف ساخته شدن ATP و مولکول های حامل الکترون (NADH و FADH۲) می شود.

۶- در تنفس یاخته ای هوازی ماده دفعی در راکیزه ساخته می شود نه در ماده زمینه ای سیتوپلاسم. (منظور CO۲ است که طی اکسایش پیرووات و چرخه کربس در راکیزه تولید می‌شود)

۷- می‌توان گفت هر یاخته‌ای که تنفس یاخته ای هوازی دارد ، چرخه کربس دارد اما نمی توان گفت هر یاخته با تنفس هوازی میتوکندری دارد زیرا باکتری‌های هوازی میتوکندری ندارند.

۸- در یک زنجیره انتقال الکترون ، پروتون ها در سه محل از زنجیره انتقال الکترون از بخش داخلی به فضای بین ۲ غشا پمپ می شوند ، انرژی لازم برای انتقال پروتون‌ها از الکترون های پر انرژی NADH و FADH۲ تامین می شود و از ATP فراهم نمی‌شود.

۹- دقت کنید در یاخته‌های هوهسته‌ای مجموعه پروتئینی ATP ساز در غشای سیتوپلاسمی وجود ندارد و فقط در غشای داخلی میتوکندری و همچنین در یاخته‌های هوهسته‌ای فتوسنتزکننده در غشای تیلاکوئیدهای درون سبزدیسه‌ها نیز دیده می شود.

۱۰- در بین یاخته های بدن یاخته‌های ماهیچه ای به دلیل قابلیت انجام تخمیر لاکتیکی و گلبول‌های قرمز به دلیل نداشتن هسته و راکیزه میتوانند پیرووات را درون ماده زمینه‌ای سیتوپلاسم خود به مصرف برسانند.

۱۱- تداوم مرحله اکسایش پیرووات نیازمند وجود +NAD و تداوم چرخه کربس نیازمند وجود +NAD و FAD است که بازسازی آنها در زنجیره انتقال الکترون صورت می گیرد.

۱۲- تولید و مصرف نوکلئوتیدها در تمام مراحل تنفس یاخته‌ایِ هوازی مشاهده می‌شود.

۱۳- پذیرنده نهایی انرژی الکترون‌های وارد شده به زنجیره انتقال الکترون ترکیبی آلی یعنی ADP است.
توجه شود که ADP پذیرنده نهایی انرژی الکترون‌ها و O۲ پذیرنده نهایی خود الکترون‌ها است‌.

۱۴- در افراد مبتلا به دیابت شیرین پیشرفته چون یاخته‌های بدن امکان استفاده از گلوکز را ندارند بدن برای تولید ATP به سراغ چربی ها و پروتئین‌ها می‌رود و چون از تجزیه چربی‌ها اسیدهای چرب و از تجزیه پروتئین‌ها آمینو اسید ایجاد می شود :
اولاً در بدن این افراد مواد اسیدی تولید شده و pH را کاهش می‌دهند.
ثانیاً به دلیل تجزیه چربی‌ها در این افراد کاهش وزن مشاهده می‌شود.

۱۵- توجه داشته باشید که در اغلب یاخته‌های بدن هورمون‌های انسولین ، گلوکاگون ، T۳ و T۴ روی مصرف یا ذخیره شدن گلوکز در بدن دارای نقش‌اند ، بنابراین می توان گفت این هورمون ها در تنفس یاخته‌ای و انجام فرآیندهایی مثل قندکافت ، اکسیداسیون پیرووات و چرخه کربس دارای نقش هستند.

,
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
:}
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان