امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

•حیوانیت•

#1
سلام؛
تصمیم گرفتم یه هدیه بهتون بدم حالا راجع به چی؟
راجع به اینکه
اصلا چرا باید گیاهخوار بشیم؟
چه فایده ای داره؟
اصلا چه دلیلی داره؟
مگه من ی نفر گوشت نخورم چیزی تغییر میکنه؟
گیاه خوار شدیم چی باید بخوریم؟
و ....

همه نوشته ها با منبع معتبره



گیاه خواری گرچه مسائله مهمی در دنیای امروزه به شمار نمیرود ولی همچنان مسئله ای تاثیر گذار بر جهان و انسان هاست. گیاه خواری صرفا حمایت از حیوانات یا عدم آسیب به آن ها نیست، مشکل بزرگ تر از رنج حیواناته. درسته که رنج یک موجود زنده تلخه و وقتی متوجه بشیم ضرورتی بر این رنج نیست بیشتر از پیش تلخ خواهد بود. گوشت خواری مشکلات بزرگی و برای ما، جامعه، کره زمین به وجود میاره. از این مشکلات و آسیب ها به صورت مفصل خواهیم گفت.



هرگاه همهٔ مردم وادار می شدند حیواناتی را که می خوردند با دست خودشان بکشند،بیشتر آنان از گوشت خواری دست می کشیدند.

کتاب_فواید‌_گیاه‌خواری
صادق_هدایت


در پاسخ به کسانی که میگویند اگر ما گوشت نخوریم باز حیوانات توسط یکدیگر خورده می شوند

حیوانات حقوقی دارند. آنها دارای حیات یا نفس حیوانی اند و همین هم به آنها حق می دهد. همین که حیوان حیات دارد و جان دارد، حق هم دارد و انسان نمی تواند این حق را از آنها بگیرد. حتی اگر انسان در شرایطی، مثلا در قحطی و گرسنگی، برای تداوم حیاتش مجاز باشد که در حد رفع نیاز و سدّ جوع از گوشت حیوانات بخورد، باز باید تا آنجا که ممکن است به حیوان ظلم نکند. در خود طبیعت هم حیوانات به یکدیگر بیهوده جفا نمی کنند. حیوانات شکارچی برای تنوع و تفریح شکار نمی کنند. و تازه انسان باید شفقتی نسبت به حیوانات داشته باشد که از آن حیوان انتظار آن نمی رود.

- دکتر نصر الله پور جوادی

"حیوانیت"


در پاسخ به کسانی که می گویند انسان از قدیم گوشت می خورد و و برای سلامتی ضروری است

گوشتخواری امروزی ها با گوشتخواری قدیمی ها یکسان نیست. قدیم که می گویم منظورم همین یکی دو نسل پیش است.
مثلا پدران ما، پدر خود من و پدربزرگم، اعتقاد داشتند که نباید هر روز گوشت خورد و حتی اگر یک وعده گوشت می خوردند، در وعده بعد سعی می کردند غذای بدون گوشت بخورند. تازه مقدار گوشتی هم که در غذاهای گوشتی قدیم می ریختند به مراتب کمتر بود. غذاهای گوشتی آنها هرگز پر از گوشت نبود. گوشت را در حد متعادلی در غذا می ریختند. مثلا در «گوشت بار کرده» یا آبگوشت چند گرمی گوشت می ریختند و تعادل آن را با سیب زمینی و حبوبات و سبزیجات برقرار می کردند.
در خورش های سنتی ما هم گوشت خیلی کم ریخته می شد. چند تکه گوشت بود و باقی اش حبوبات و سبزیجات و دیگر مواد غذایی. اما امروزه تعادل در غذاهای ما به هم خورده است. شما به کباب هایی که امروزه در رستوران ها می فروشند، نگاه کنید. هیچ وقت مردم، به خصوص مردم عادی، به روش امروز کباب نمی خوردند و قوت غالب شان گوشت خالص نبود. کباب یک غذای ایلیاتی بود و چون در بیابان و در کوچ امکان پخت و پز دیگری نبود، گوسفندی را می کشتند و کبابش می کردند. اصلا آنها فرصت طبخ غذاهای دیگر را نداشتند.

- دکتر نصرالله پور جوادی




قربانی کردن حیوانات به سهولت انجام نمیپذیرد: گله های حیوانات از شهر های دوردست در مدت پانزده روز یا سی روز به ضرب چوب و تازیانه رانده میشوند.اگر بین راه از خستگی بیفتند،با سیخک بلندشان می‌کنند و گاهی چندین روز، بدون خوراک،زیر تابش افتاب سوزان یا در دل آغل های چرک و متعفن به سر میبرند.
بعضی از آنها میمیرند؛و هرگاه یکی از انها بین راه زایید، برای اینکه از کاروان عقب نماند بچه او را جلوی چشم مادرش سر میبرند.
هنوز حیوانات بیچاره از خستگی راه نیاسوده اند که با تازیانه به سوی سلاخ خانه روانه میشوند. به محض ورود به این ساختمان کثیف غم انگیز بوی خونی که خفقان قلب می آورد، زمین نمناک،خون تازه ای که از هر سو روان است،فریاد های جان گداز حیوانات، جسد هایی که به خون خود اغشته شده و با تشنج میلرزند ، اسب های لاغر نیمه جان که دو طرف انها لاشه آویخته‌اند ، و قصاب هایی که برای خرید لش مرده آمد و رفت میکنند و از طرف دیگر ناله گوسفندان و همهمه صدای دشنام و داد و فریاد آدمیان.
حیوانات بیچاره از این منظر چرکین و بوی گوشت گندیده و خون برادرانشان پیش بینی سرگذشت هولناک خود را می نمایند.

#کتاب_فواید‌_گیاه‌خواری
#صادق_هدایت



اگر حقوق حیوانات را رعایت کنیم و آنان را نکشیم و نخوریم و طور دیگری مورد بهره‌برداری قرار ندهیم. پس با آن‌ها چه کنیم؟! در مدت کوتاهی شمارشان چنان افزایش خواهد یافت و چنان آزاد خواهند بود که خیابان‌ها و حتا خانه‌های ما را خواهند گرفت.
سالانه در حدود چهار تا پنج میلیارد نفر از حیوانات صرفاً برای تغذیه‌ی انسان‌ها به کشتارگاه فرستاده می‌شوند، آن‌هم فقط در کشور آمریکا. شمار حیواناتِ قربانی در سطح جهانی به‌مراتب از این هم بیشتر است. علت این رقمِ سرسام‌آور بسیار ساده است: هنوز بس فراوان‌اند انسان‌هایی که گوشت مصرف می‌کنند. مقدار عرضه‌ی کالای حیوانی مستقیماً به مقدار تقاضای مشتریان بستگی دارد.
اما اگر فلسفه‌ی حقوق حیوانات چنان رواج یابد که انسان‌ها همگی گیاهخوار شوند، دلیلی ندارد که نگران شویم از این که مثلا میلیاردها گاو و گوسفند و خوک سرازیر شوند به خیابان‌ها و خانه‌های ما... چرا؟ زیرا به‌همان تدریج که میزان تقاضا برای گوشت کاهش می‌یابد، از شمار حیواناتی که به این منظور پرورش داده می‌شوند نیز کاسته خواهد شد، یعنی دیگر میلیاردهایی وجود نخواهند داشت که بیایند مزاحم زندگی ما شوند. همین مثال را می‌توانیم در مورد دیگر حیواناتی بزنیم که به منظورهایی دیگر پرورش داده می‌شوند، مثلا موش و خرگوش‌های آزمایشگاه‌های علمی. به‌موازاتی که فلسفه‌ی حقوق حیوانات در میان انسان‌ها پیروان بیشتری بیابد، از تقاضا برای فرآورده‌های حیوانی کاسته خواهد و بنابراین فشارهای مالی و اقتصادی برای پرورش حیوانات کاهش خواهد یافت و بنابراین حیوان کمتری پرورش داده خواهد شد. تا زمانی که دلیل وجودی چنین پرورشی به‌کلی از میان برود.

- تام ریگان

فرض کنیم شما هر روز 7 دقیقه دوش می‌گیرید و در هر دقیقه 7.5 لیتر آب مصرف می‌کنید. با این حساب، شما سالانه به 19162 لیتر آب برای دوش گرفتن نیاز دارید. برای تولید نیم کیلوگرم گوشت گاو در کالیفرنیا 9327 لیتر آب مصرف می‌شود. به عبارت دیگر، با چشمپوشی کردن از نیم کیلو گوشت گاو به اندازۀ شش ماه دوش نگرفتن در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنید.

- جان رابینز و دین ارنیش


روان شناسان می گویند مرغ نسبت به جوجه هایش خیلی شبیه انسان است. یعنی از جان و دل مایه می گذارد که جوجه هایش را زیر بال و پر خود بگیرد اما کاری که در مرغداری می کنند، بسیار رقت انگیز است. برای این که مرغ ها بیشتر تخم کنند، آنها را عصبی می کنند و با نور مصنوعی فریب شان می دهند تا کمتر بخوابند و بیشتر بخورند و پروار شوند و تخم بگذارند. خیلی وضع فجیعی است.

- دکتر نصر الله پور جوادی


فواید گیاهخواری :

۱. بیشتر عمر می‌کنید

بر اساس یک مطالعه انجام شده در دانشگاه لوما لیندا، گیاهخواران، ۷ سال و وگان‌ها (کسانی که هیچ محصول حیوانی مصرف نمی‌کنند) ۱۵ سال بیشتر از فراد گوشتخوار عمر می‌کنند. این یافته‌ها با پروژه سلامت چین ( بزرگ‌ترین مطالعه بر رژیم غذایی و سلامتی تا کنون) که دریافت چینی‌هایی که کمترین میزان چربی و محصولات حیوانی مصرف می‌کنند،  با کمترین خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی و دیگر بیماری‌های دژنراتیو مزمن مواجه می‌شوند، تایید می‌شوند. یک مطالعه بریتانیایی که ۶۰۰۰ فرد گیاهخوار و ۵۰۰۰ فرد گوشتخوار را به مدت ۱۲ سال مورد مطالعه قرار داد، دریافت که احتمال مرگ گیاهخواران با سرطان ۴۰ درصد و با بیماری‌های دیگر ۲۰ درصد کمتر است.

#فواید_گیاهخواری

۲: قلب خود را نجات می‌دهید

بیماری قلبی، هنوز هم قاتل شماره یک در ایالات متحده است و رژیم غذایی استاندارد آمریکایی (SAD) که سرشار از چربی اشباع و کلسترول گوشت و محصولات لبنی است، مقصر این مسئله محسوب می‌شود. بر اساس مطالعه  Bogalusa Heart که در دانشگاه ایالت لوییزیانا انجام شد، کودکان ۳ ساله که با مصرف فست فود و هله هوله بزرگ می‌شوند، دچار علائم زودهنگام بیماری قلبی می‌شوند. بیماری قلبی، در یک زن از ۹ زن در سن ۴۵ تا ۶۴ و در یک زن از سه زن بالای ۶۵ سال دیده می‌شود.
حملات قلبی نیز در زنان کشنده‌تر است: ۵۳ درصد از زنانی که حمله قلبی داشته‌اند، از دنیا رفته‌اند که این مسئله در مردان، ۴۷ درصد است. امروزه، متوسط مردان آمریکایی که رژیم غذایی گوشتی دارند، به احتمال ۵۰ درصد با حمله قلبی می‌میرند. اگر مردان میزان مصرف گوشت را کم کنند، این احتمال به ۱۵ درصد می‌رسد و  اگر مصرف گوشت، لبنیات و تخم مرغ را کاهش دهند، این احتمال به ۴ درصد می‌رسد. دلیل این مسئله می‌تواند این باشد که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدان هستند که از قلب و عروق محافظت می‌کنند. سطح کلسترول گیاهخواران، ۱۴ درصد کمتر از افراد گوشتخوار است.

#فواید_گیاهخواری

۳. از دیابت جلوگیری می‌کنید

سه نوع دیابت وجود دارد اما اکثر مردم به دیابت نوع ۲ که ناشی از مقاومت انسولین است و بدن نمی‌تواند برای متابولیسم، از انسولین استفاده کند، مبتلا می‌شوند. یک فرد گیاهخوار نباید نگران این مسئله باشد زیرا رژیم غذایی او که سرشار از غذاهای گیاهی با چربی پایین مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه است برای تثبیت سطح قند خون عالی است.

#فواید_گیاهخواری

۴. سلامت پوست خود را افزایش می‌دهید

حتما متعجب خواهید شد اگر بفهمید که فقط با گیاهخوار شدن می‌توانید پوستی سالم داشته باشید. زیرا میزان آنتی اکسیدانی که شما روزانه مصرف می‌کنید از آنتی اکسیدان دریافتی یک فرد غیر گیاهخوار بیشتر است. آنتی اکسیدان‌ها به بازسازی سلول‌های پوست کمک کرده و پوست را سالم، سفت و جوان می‌کنند.

#فواید_گیاهخواری


این مطالب آپدیت میشه و چیزای بیشتری هم میگم
پاسخ
 سپاس شده توسط ᴠᴀᴍᴘɪʀᴇ ، Prometheus ، سهَ‌ند ، امیر‌حسین ، مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב ، DarkLight
آگهی
#2
آیا میتونیم ضد این هم حرف بزنیم؟
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناشناس
پاسخ
 سپاس شده توسط امیر‌حسین ، TinaMk
#3
(26-09-2021، 23:29)سهَ‌ند نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
آیا میتونیم ضد این هم حرف بزنیم؟

بله بفرمایید
پاسخ
#4
حلال خدارو حرام کردن ، حرام خدارو حلال
پاسخ
 سپاس شده توسط TinaMk ، م‍حمّد ، مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב ، DarkLight
#5
نتیجه بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که اگر ما گوشت را از رژیم غذایی‌مان حذف کنیم، شاید بتوانیم تاحدودی سلامت خود و سیاره‌مان را حفظ کنیم اما این مساله به طور قطع به میلیون‌ها انسان آسیب خواهد زد.

انسان‌ها بنا به دلایل عدیده به گیاهخواری روی می‌آورند. برخی این‌کار را انجام می‌دهند که از رنج حیوانات بکاهند و برخی دیگر هم برای اینکه می‌خواهند سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند، گیاهخوار می‌شوند. در عین حال برخی دیگر طرفدار پایداری هستند یا آرزو دارند که با اینکار میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

مهم نیست که تا چه اندازه گوشتخوارها، گیاهخوارها و وگان‌ها را انکار کنند؛ گیاهخواران تنها بر یک نکته پافشاری می‌کنند: حذف گوشت از رژیم غذایی، مزایای زیادی به همراه دارد. گیاهخواران باور دارند که هر چقدر این تغییر نگرش بیش‌تر باشد، تاثیر آن هم در مقیاس جهانی بیش‌تر خواهد بود. اما واقعیت این است که اگر همه انسان‌ها گیاهخوار شوند، مشکلات عدیده‌ و جدی برای میلیون‌ها نفر، البته اگر نگوییم میلیاردها، پیش خواهد آمد.

تاثیرات ناگهانی حذف گوشت از رژیم غذایی بر محیط‌زیست
اندرو جارویس (Andrew Jarvis) از بخش کشاورزی حاره‌ای مرکز جهانی کلمبیا در این‌باره می‌گوید: «این مساله داستان دو دنیای مختلف است. در کشورهای توسعه‌یافته، رژیم گیاهخواری ممکن است که همه نوع مزیت زیست محیطی و بهداشتی را به همراه داشته باشد اما در کشورهای در حال توسعه بالعکس می‌تواند تاثیرات منفی را بالاخص از نظر فقر و تنگدستی زمینه‌سازی کند.»

جارویس و همکارانش در مرکز مطالعاتی خود به این مساله پرداخته‌اند که اگر گوشت به ناگهان از منوی غذایی کل این سیاره رخت بربندد، آنگاه چه اتفاقی می‌تواند رخ دهد. نخستین موردی که آن‌ها مورد بررسی قرار دادند، تغییرات اقلیمی بود. آمارها نشان می‌دهد که تولید غذا عامل انتشار یک‌چهارم تا یک‌سوم گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساز در سرتاسر دنیاست و بخش عمده این مشکل هم به صنعت دامپروری مربوط می‌شود. اما به طور کلی، اینکه انتخاب‌های غذایی ما چگونه بر تغییرات اقلیمی تاثیر می‌گذارد، به درستی شناخته نشده. در ایالات متحده آمریکا، برای مثال، یک خانواده متوسط چهار نفری بیش از دو ماشین سواری گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند و علت آن هم مصرف گوشت است اما این یک واقعیت است که شما معمولاً در بحث‌های مربوط به گرمایش جهانی، نام ماشین‌ها را بعنوان مقصر می‌شنوید تا نام تکه‌های خوشمزه استیک گوشت را.

مسئولیت بخش عمده‌ای از گازهای گلخانه‌ای تولید شده بر عهده‌ی دام‌ها است.
مسئولیت انتشار بخش عمده‌ای از گازهای گلخانه‌ای بر گردن صنعت دام‌پروری است.
تیم بنتون (Tim Benton) یک متخصص امنیت غذایی از دانشگاه لیدز در این‌باره می‌گوید: «اغلب مردم درباره تاثیرات غذا بر تغییرات اقلیمی چیزی نمی‌دانند. اما اگر از همین الان گوشت کم‌تری مصرف کنیم، خیلی چیزها برای بچه‌ها و نوه‌هایمان در آینده بهتر پیش خواهد رفت.» مارکو اسپرینگ‌من(Marco Springmann) یک محقق از مدرسه آکسفورد مارتین، بخش برنامه غذایی آینده است که تلاش کرده تا این موضوع را از نظر کیفی بهتر توضیح دهد. وی و همکارانش موفق شده‌اند مدل‌های کامپیوتری بسازند که از طریق آن‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر همه انسان‌ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی به سمت رژیم گیاهخواری بروند، دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد. نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که اگر گوشت قرمز به طور کامل حذف بشود، ۶۰ درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کم می‌شود و اگر همه از رژیم غذایی وگان پیروی کنند، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای چیزی در حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اسپرینگ‌من می‌گوید: «وقتی که بررسی می‌کنیم چه چیزی می‌تواند هم ارزش با این میزان افت گازهای گلخانه‌ای باشد، به این نتیجه می‌رسیم که شاید معادلی پیدا نشود. اما اگر همه رژیم غذایی گیاهخواری داشته باشند، آنگاه شما تنها می‌توانید نسبت انتشار گازهای گلخانه‌ای را که با تولید گوشت در ارتباط هستند، ثابت نگه دارید در حالی که کل این سناریو آنطور هم که باید واقعی نیست اما به هر حال اهمیت انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با غذا را در آینده بصورت ملموس نشان خواهد داد.»

غذا، بالاخص احشام و دام‌ها، بخش اعظم مشکل را به خود اختصاص داده‌اند چرا که در اصل ریشه‌ی انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط آن‌ها در دو مورد تغییر کاربری زمین و تخریب تنوع‌زیستی خلاصه می‌شود. از مجموع تقریباً ۵ میلیارد هکتار زمین کشاورزی که در کل کره زمین وجود دارد، ۶۸ درصد آن توسط دام‌های اهلی و احشام مورد استفاده قرار گرفته است.

حال پرسش اینجاست که آیا ما می‌توانیم یا اصلاً می خواهیم که دست‌کم ۸۰ درصد از مراتعی را که پوشش علفزار یا جنگلی دارند، با تغییر رژیم غذایی خودمان احیاء کنیم و از این طریق نقش موثری در جذب کربن و بالطبع آن بهبود تغییرات اقلیمی داشته باشیم؟ تبدیل مراتع پیشین به زیستگاه‌های بومی احتمالاً می‌تواند لطف بزرگی برای تنوع‌زیستی باشد و به علفخواران بزرگی مانند بوفالوها که توسط احشام از زیستگاه‌های طبیعی‌شان رانده شده‌اند، اجازه بازگشت دهد. حتی شکارچیانی مانند گرگ‌ها و پلنگ‌ها هم که اغلب به جرم حمله به احشام کشته می‌شوند، از این مساله منتفع خواهند شد. باقی آن ۱۰ الی ۲۰ درصد از مراتعی هم که مورد استفاده قرار گرفته‌اند را می‌توان برای رشد بیش‌تر دانه‌های غلات استفاده کرد تا از این طریق غذای لازم برای انسان‌ها تامین شود. اما آیا همه اینها به صلاح ما خواهد بود؟ جارویس در این‌باره می‌گوید: «مساله اینجاست که کار به همین راحتی هم نیست که شما گاوها و سایر احشام را از مراتع بیرون کنید و انتظار داشته باشید که به همان وضعیت جنگل‌ها و مرغزارهای اولیه برگردید.»

افراد گیاهخوار استدلال‌های مختلفی برای نخوردن گوشت می‌آورند.
افراد گیاهخوار استدلال‌های مختلفی برای نخوردن گوشت می‌آورند.
مشاغل مرتبط با گوشت‌خواری
یک مشکل در مورد تبعیت از رژیم گیاهخواری این است که باید در نهایت فکری هم به حال افرادی کرد که در صنعت دامداری مشغول به کار هستند. پیتر الکساندر (Peter Alexander) یک محقق مدل‌سازی سیستم‌های اجتماعی اکولوژیکی از دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: «من در اسکاتلند زندگی می‌کنم یعنی جایی که زمین‌های مرتفع آن بشدت انسان‌ساز است و اساس شکل‌گیری آنهم بر پایه چرای گوسفندان بوده است. اگر ما همه این گوسفندان را از مراتع‌مان برانیم، محیط‌زیست بدون‌تردید ظاهری متفاوت خواهد داشت و خود این کار جدای خیلی از مسائل، پتانسیل آن را دارد که بر تنوع‌زیستی تاثیر منفی بگذارد.» یکی از مهم‌ترین معضلات این نوع رژیم غذایی آن است که می‌تواند منجر به تغییرات فاحش اجتماعی بالاخص برای جوامع روستایی یعنی کسانی که به طور مستقیم با این صنعت در ارتباط هستند، شود.

بن فالان (Ben Phalan) یکی از محققانی است که درباره تعادل میان تقاضای غذا و تنوع‌زیستی در دانشگاه کمبریج تحقیق می‌کند. وی درباره این مشکل می‌گوید: «در حال حاضر بالغ بر ۳٫۵ میلیارد نشخوارکننده اهلی در روی کره زمین وجود دارد، ده‌ها میلیارد جوجه نیز هر ساله برای تولید غذا پرورش داده شده و سپس کشته می‌شوند. همه این‌ اعداد و ارقام بیانگر این واقعیت است که ما درباره مقادیر عظیمی ضرر و زیان اقتصادی صحبت می‌کنیم.» مساله اینجاست که حتی بهترین طرح‌ها هم نمی‌توانند سیستم معاش جایگزینی را برای همه در اقصی نقاط دنیا پیشنهاد کنند. در حدود یک‌سوم خشکی‌های کره زمین را مرغزارهای مناطق خشک و نیمه‌خشک در برگرفته‌اند که تنها می‌توانند از دامداری حمایت کنند. به گفته‌ی دکتر فالان بدون دام، زندگی در برخی محیط‌ها عملاً برای مردم غیرممکن است. عشایری مانند اقوام مغول و بربر اگر بخواهند از این سیستم دست بردارند، جدای از خیلی مسائل هویت فرهنگی خودشان را هم از دست خواهند داد.

علاوه بر این، حتی کسانی که کل زندگی‌شان به دام هم وابسته نیست از این امر متاثر خواهند شد. در حقیقت گوشت تاریخچه، سنت و هویت فرهنگی مهمی دارد. گروه‌های متعددی در سرتاسر دنیا هستند که بعنوان کادوی عروسی یا حتی مهمانی شام به مهمانان غذای گوشتی می‌دهند. دکتر فالان در ادامه می‌افزاید: «تاثیر فرهنگی حذف کامل گوشت خیلی زیاد است و درست به همین دلیل هم هست که تلاش‌ها برای حذف این ماده غذایی در عمل با مشکل برخورد کرده و غیرممکن است.»

زندگی بسیاری از مردم روی زمین به دام و دامپروری وابسته است.
زندگی بسیاری از مردم روی زمین به دام و دامپروری وابسته است.
تاثیرات بهداشتی
اثر این رژیم غذایی بر سلامت نیز هنوز پیچیده است. مدل کامپیوتری اسپرینگ‌من نشان می‌دهد که اگر همه انسان‌ها تا سال ۲۰۵۰ گیاهخوار شوند، مرگ و میر هم در سطح جهان بین ۶ تا ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت و این مساله به دلیل کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سکته و برخی از انواع سرطان‌ها است. اما یک مساله همچنان به قوت خود باقی است، فرآورده‌های حیوانی به ازای هر کالری، مواد مغذی بیش‌تری دارند لذا حتی اگر می‌خواهید که گیاهخوار شوید، باید اطمینان حاصل کنید که جایگزین‌های مهم را می‌توانید به بدن خود برسانید. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که یادمان نرود، حدوداً بالغ بر ۲ میلیارد انسان در کل دنیا با مشکل تغذیه نادرست دست به گریبان هستند. مساله اینجاست که اگر همه دنیا به سمت رژیم غذایی گیاهخواری برود، آنگاه یک بحران جدی سلامت مردم را بالاخص در کشورهای در حال توسعه، تهدید خواهد کرد چرا که در اینصورت این سوال پیش می‌آید که مواد مغذی کوچک که عبارتند از آهن، کبالت، کرومیوم، مس، ید، منگنز، سلنیوم، روی و مولیبدن دقیقاً قرار است که از کجا تامین شوند؟

کارشناسان در مورد گیاهخواری تعابیری جالب دارند، بعنوان مثال دکتر جارویس می‌گوید: «در اصل تغییر در رژیم غذایی چیزی است که کم‌تر به آن توجه می‌شود در حالی که اصل مساله نه گیاهخواری نه گوشتخواری صرف است، ما حتی با کم کردن مصرف گوشت هم می‌توانیم شاهد تاثیرات ملموس نه‌تنها بر سلامت بلکه حتی بر محیط‌زیست باشیم.» و این موردی است که دکتر اسپرینگ‌من هم بر آن تاکید می‌کند: «تغییرات مشخص بر سیستم غذایی ما را تشویق می‌کند که تصمیمات غذایی محیط‌زیست دوست‌تر و سالم‌تر بگیریم. در واقع اگر قیمت گوشت گران‌تر بشود و قیمت سبزی و میوه‌جات کاهش پیدا کند ما به شکل ناخودآگاه به سمت رژیم غذایی مطلوب میل خواهیم کرد.»

منبع: BBC Future
پاسخ
 سپاس شده توسط TinaMk ، م‍حمّد
#6
(26-09-2021، 23:36)امیر‌حسین نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
نتیجه بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که اگر ما گوشت را از رژیم غذایی‌مان حذف کنیم، شاید بتوانیم تاحدودی سلامت خود و سیاره‌مان را حفظ کنیم اما این مساله به طور قطع به میلیون‌ها انسان آسیب خواهد زد.

انسان‌ها بنا به دلایل عدیده به گیاهخواری روی می‌آورند. برخی این‌کار را انجام می‌دهند که از رنج حیوانات بکاهند و برخی دیگر هم برای اینکه می‌خواهند سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند، گیاهخوار می‌شوند. در عین حال برخی دیگر طرفدار پایداری هستند یا آرزو دارند که با اینکار میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

مهم نیست که تا چه اندازه گوشتخوارها، گیاهخوارها و وگان‌ها را انکار کنند؛ گیاهخواران تنها بر یک نکته پافشاری می‌کنند: حذف گوشت از رژیم غذایی، مزایای زیادی به همراه دارد. گیاهخواران باور دارند که هر چقدر این تغییر نگرش بیش‌تر باشد، تاثیر آن هم در مقیاس جهانی بیش‌تر خواهد بود. اما واقعیت این است که اگر همه انسان‌ها گیاهخوار شوند، مشکلات عدیده‌ و جدی برای میلیون‌ها نفر، البته اگر نگوییم میلیاردها، پیش خواهد آمد.

تاثیرات ناگهانی حذف گوشت از رژیم غذایی بر محیط‌زیست
اندرو جارویس (Andrew Jarvis) از بخش کشاورزی حاره‌ای مرکز جهانی کلمبیا در این‌باره می‌گوید: «این مساله داستان دو دنیای مختلف است. در کشورهای توسعه‌یافته، رژیم گیاهخواری ممکن است که همه نوع مزیت زیست محیطی و بهداشتی را به همراه داشته باشد اما در کشورهای در حال توسعه بالعکس می‌تواند تاثیرات منفی را بالاخص از نظر فقر و تنگدستی زمینه‌سازی کند.»

جارویس و همکارانش در مرکز مطالعاتی خود به این مساله پرداخته‌اند که اگر گوشت به ناگهان از منوی غذایی کل این سیاره رخت بربندد، آنگاه چه اتفاقی می‌تواند رخ دهد. نخستین موردی که آن‌ها مورد بررسی قرار دادند، تغییرات اقلیمی بود. آمارها نشان می‌دهد که تولید غذا عامل انتشار یک‌چهارم تا یک‌سوم گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساز در سرتاسر دنیاست و بخش عمده این مشکل هم به صنعت دامپروری مربوط می‌شود. اما به طور کلی، اینکه انتخاب‌های غذایی ما چگونه بر تغییرات اقلیمی تاثیر می‌گذارد، به درستی شناخته نشده. در ایالات متحده آمریکا، برای مثال، یک خانواده متوسط چهار نفری بیش از دو ماشین سواری گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند و علت آن هم مصرف گوشت است اما این یک واقعیت است که شما معمولاً در بحث‌های مربوط به گرمایش جهانی، نام ماشین‌ها را بعنوان مقصر می‌شنوید تا نام تکه‌های خوشمزه استیک گوشت را.

مسئولیت بخش عمده‌ای از گازهای گلخانه‌ای تولید شده بر عهده‌ی دام‌ها است.
مسئولیت انتشار بخش عمده‌ای از گازهای گلخانه‌ای بر گردن صنعت دام‌پروری است.
تیم بنتون (Tim Benton) یک متخصص امنیت غذایی از دانشگاه لیدز در این‌باره می‌گوید: «اغلب مردم درباره تاثیرات غذا بر تغییرات اقلیمی چیزی نمی‌دانند. اما اگر از همین الان گوشت کم‌تری مصرف کنیم، خیلی چیزها برای بچه‌ها و نوه‌هایمان در آینده بهتر پیش خواهد رفت.» مارکو اسپرینگ‌من(Marco Springmann) یک محقق از مدرسه آکسفورد مارتین، بخش برنامه غذایی آینده است که تلاش کرده تا این موضوع را از نظر کیفی بهتر توضیح دهد. وی و همکارانش موفق شده‌اند مدل‌های کامپیوتری بسازند که از طریق آن‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر همه انسان‌ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی به سمت رژیم گیاهخواری بروند، دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد. نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که اگر گوشت قرمز به طور کامل حذف بشود، ۶۰ درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کم می‌شود و اگر همه از رژیم غذایی وگان پیروی کنند، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای چیزی در حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اسپرینگ‌من می‌گوید: «وقتی که بررسی می‌کنیم چه چیزی می‌تواند هم ارزش با این میزان افت گازهای گلخانه‌ای باشد، به این نتیجه می‌رسیم که شاید معادلی پیدا نشود. اما اگر همه رژیم غذایی گیاهخواری داشته باشند، آنگاه شما تنها می‌توانید نسبت انتشار گازهای گلخانه‌ای را که با تولید گوشت در ارتباط هستند، ثابت نگه دارید در حالی که کل این سناریو آنطور هم که باید واقعی نیست اما به هر حال اهمیت انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با غذا را در آینده بصورت ملموس نشان خواهد داد.»

غذا، بالاخص احشام و دام‌ها، بخش اعظم مشکل را به خود اختصاص داده‌اند چرا که در اصل ریشه‌ی انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط آن‌ها در دو مورد تغییر کاربری زمین و تخریب تنوع‌زیستی خلاصه می‌شود. از مجموع تقریباً ۵ میلیارد هکتار زمین کشاورزی که در کل کره زمین وجود دارد، ۶۸ درصد آن توسط دام‌های اهلی و احشام مورد استفاده قرار گرفته است.

حال پرسش اینجاست که آیا ما می‌توانیم یا اصلاً می خواهیم که دست‌کم ۸۰ درصد از مراتعی را که پوشش علفزار یا جنگلی دارند، با تغییر رژیم غذایی خودمان احیاء کنیم و از این طریق نقش موثری در جذب کربن و بالطبع آن بهبود تغییرات اقلیمی داشته باشیم؟ تبدیل مراتع پیشین به زیستگاه‌های بومی احتمالاً می‌تواند لطف بزرگی برای تنوع‌زیستی باشد و به علفخواران بزرگی مانند بوفالوها که توسط احشام از زیستگاه‌های طبیعی‌شان رانده شده‌اند، اجازه بازگشت دهد. حتی شکارچیانی مانند گرگ‌ها و پلنگ‌ها هم که اغلب به جرم حمله به احشام کشته می‌شوند، از این مساله منتفع خواهند شد. باقی آن ۱۰ الی ۲۰ درصد از مراتعی هم که مورد استفاده قرار گرفته‌اند را می‌توان برای رشد بیش‌تر دانه‌های غلات استفاده کرد تا از این طریق غذای لازم برای انسان‌ها تامین شود. اما آیا همه اینها به صلاح ما خواهد بود؟ جارویس در این‌باره می‌گوید: «مساله اینجاست که کار به همین راحتی هم نیست که شما گاوها و سایر احشام را از مراتع بیرون کنید و انتظار داشته باشید که به همان وضعیت جنگل‌ها و مرغزارهای اولیه برگردید.»

افراد گیاهخوار استدلال‌های مختلفی برای نخوردن گوشت می‌آورند.
افراد گیاهخوار استدلال‌های مختلفی برای نخوردن گوشت می‌آورند.
مشاغل مرتبط با گوشت‌خواری
یک مشکل در مورد تبعیت از رژیم گیاهخواری این است که باید در نهایت فکری هم به حال افرادی کرد که در صنعت دامداری مشغول به کار هستند. پیتر الکساندر (Peter Alexander) یک محقق مدل‌سازی سیستم‌های اجتماعی اکولوژیکی از دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: «من در اسکاتلند زندگی می‌کنم یعنی جایی که زمین‌های مرتفع آن بشدت انسان‌ساز است و اساس شکل‌گیری آنهم بر پایه چرای گوسفندان بوده است. اگر ما همه این گوسفندان را از مراتع‌مان برانیم، محیط‌زیست بدون‌تردید ظاهری متفاوت خواهد داشت و خود این کار جدای خیلی از مسائل، پتانسیل آن را دارد که بر تنوع‌زیستی تاثیر منفی بگذارد.» یکی از مهم‌ترین معضلات این نوع رژیم غذایی آن است که می‌تواند منجر به تغییرات فاحش اجتماعی بالاخص برای جوامع روستایی یعنی کسانی که به طور مستقیم با این صنعت در ارتباط هستند، شود.

بن فالان (Ben Phalan) یکی از محققانی است که درباره تعادل میان تقاضای غذا و تنوع‌زیستی در دانشگاه کمبریج تحقیق می‌کند. وی درباره این مشکل می‌گوید: «در حال حاضر بالغ بر ۳٫۵ میلیارد نشخوارکننده اهلی در روی کره زمین وجود دارد، ده‌ها میلیارد جوجه نیز هر ساله برای تولید غذا پرورش داده شده و سپس کشته می‌شوند. همه این‌ اعداد و ارقام بیانگر این واقعیت است که ما درباره مقادیر عظیمی ضرر و زیان اقتصادی صحبت می‌کنیم.» مساله اینجاست که حتی بهترین طرح‌ها هم نمی‌توانند سیستم معاش جایگزینی را برای همه در اقصی نقاط دنیا پیشنهاد کنند. در حدود یک‌سوم خشکی‌های کره زمین را مرغزارهای مناطق خشک و نیمه‌خشک در برگرفته‌اند که تنها می‌توانند از دامداری حمایت کنند. به گفته‌ی دکتر فالان بدون دام، زندگی در برخی محیط‌ها عملاً برای مردم غیرممکن است. عشایری مانند اقوام مغول و بربر اگر بخواهند از این سیستم دست بردارند، جدای از خیلی مسائل هویت فرهنگی خودشان را هم از دست خواهند داد.

علاوه بر این، حتی کسانی که کل زندگی‌شان به دام هم وابسته نیست از این امر متاثر خواهند شد. در حقیقت گوشت تاریخچه، سنت و هویت فرهنگی مهمی دارد. گروه‌های متعددی در سرتاسر دنیا هستند که بعنوان کادوی عروسی یا حتی مهمانی شام به مهمانان غذای گوشتی می‌دهند. دکتر فالان در ادامه می‌افزاید: «تاثیر فرهنگی حذف کامل گوشت خیلی زیاد است و درست به همین دلیل هم هست که تلاش‌ها برای حذف این ماده غذایی در عمل با مشکل برخورد کرده و غیرممکن است.»

زندگی بسیاری از مردم روی زمین به دام و دامپروری وابسته است.
زندگی بسیاری از مردم روی زمین به دام و دامپروری وابسته است.
تاثیرات بهداشتی
اثر این رژیم غذایی بر سلامت نیز هنوز پیچیده است. مدل کامپیوتری اسپرینگ‌من نشان می‌دهد که اگر همه انسان‌ها تا سال ۲۰۵۰ گیاهخوار شوند، مرگ و میر هم در سطح جهان بین ۶ تا ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت و این مساله به دلیل کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سکته و برخی از انواع سرطان‌ها است. اما یک مساله همچنان به قوت خود باقی است، فرآورده‌های حیوانی به ازای هر کالری، مواد مغذی بیش‌تری دارند لذا حتی اگر می‌خواهید که گیاهخوار شوید، باید اطمینان حاصل کنید که جایگزین‌های مهم را می‌توانید به بدن خود برسانید. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که یادمان نرود، حدوداً بالغ بر ۲ میلیارد انسان در کل دنیا با مشکل تغذیه نادرست دست به گریبان هستند. مساله اینجاست که اگر همه دنیا به سمت رژیم غذایی گیاهخواری برود، آنگاه یک بحران جدی سلامت مردم را بالاخص در کشورهای در حال توسعه، تهدید خواهد کرد چرا که در اینصورت این سوال پیش می‌آید که مواد مغذی کوچک که عبارتند از آهن، کبالت، کرومیوم، مس، ید، منگنز، سلنیوم، روی و مولیبدن دقیقاً قرار است که از کجا تامین شوند؟

کارشناسان در مورد گیاهخواری تعابیری جالب دارند، بعنوان مثال دکتر جارویس می‌گوید: «در اصل تغییر در رژیم غذایی چیزی است که کم‌تر به آن توجه می‌شود در حالی که اصل مساله نه گیاهخواری نه گوشتخواری صرف است، ما حتی با کم کردن مصرف گوشت هم می‌توانیم شاهد تاثیرات ملموس نه‌تنها بر سلامت بلکه حتی بر محیط‌زیست باشیم.» و این موردی است که دکتر اسپرینگ‌من هم بر آن تاکید می‌کند: «تغییرات مشخص بر سیستم غذایی ما را تشویق می‌کند که تصمیمات غذایی محیط‌زیست دوست‌تر و سالم‌تر بگیریم. در واقع اگر قیمت گوشت گران‌تر بشود و قیمت سبزی و میوه‌جات کاهش پیدا کند ما به شکل ناخودآگاه به سمت رژیم غذایی مطلوب میل خواهیم کرد.»

منبع: BBC Future

اینا درسته
ولی کلی چیز هستش‌ که میشه جایگیزین کرد به جای گوشت

بعد اینو شنیدی که انسان کلا گوشت خوار نبوده؟
یه چیز‌دیگ ام هست اگه حیوانات برای این بودن ک نابود بشن و کشته بشن چرا درد رو حس میکنن؟چرا وابسه میشن به کسی ک اونار نگه میداره؟


انسان ذاتا گوشتخوار نیست.

اگر قرار بود بدن انسان برای گوشت خواری افریده شده باشد می بایست مانند سایر گوشت خواران دارای دندان های بلند و تیز می بود و میتوانست مانند ان ها گوشت را خام و همراه استخوان ببلعد.

همچنین روده انسان دراز است و اکثر اوقات گوشت در آن فاسد می شود و موجب بروز بیماری میگردد. در حالی که روده سایر گوشت خوار ها برای هضم راحت تر گوشت کوتاه است.

دندان های کوچک و منظم انسان
نشان از میوه خوار و گیاه خوار بودن اوست نه گوشت خواری.

معده انسان آزت زیادی که در گوشت هست را نمیتواند هضم کند و کبد انسان در دفع ان ناتوان است و سبب بیماری هایی همچون : نقرس ، روماتیسم و ناخوشی عصاب می شود.

این نوشته مال کتاب صادق هدایته

ترجیح منافع خودمون بر حیوانات توجیه نداره. در واقع این فکر که حیوانات بی ارزش هستند و هر کاری میخوایم میتونیم با اونا بکنیم اشتباهه.
در واقع اگر شما در حال مردن از گشنگی هستید و فقط یک حیوون گیرتون میاد میتونید اونو بخورید، یعنی از نظر اخلاقی توجیهی برای خوردن اون وجود داره چون رنج شما از گشنگی و مرگتون از رنج ناشی از مردن اون حیوون بیشتره.
ولی برای اکثریت انسان ها بحث سر نیاز نیست، سر مزه و راحتی است. خب بزارید اینجوری بگیم؛ شما یه گربه دارید که از بچگی ازش مراقبت کردید. اما حالا بعد از چندین سال گربتون میمیره. خب چرا نمیخوریدش؟ یعنی میگم اگر گیاه خوار نیستید با خوردن حیوانات نباید مشکلی داشته باشید. درد؟ قطعا دردی حس نمیکنه چون مرده و خب برخی هم میگن بحث احترام به مردگانه که اینم میدونیم که برخی از فرهنگ ها بر این باورند که خوردن گوشت مردگان بهترین راه احترام گذاری به اوناست. پس اگه با خوردن گربتون مشکل دارید ولی با خوردن حیوانات دیگه نه پس شما یه گونه پرستید.
پاسخ
 سپاس شده توسط امیر‌حسین
آگهی
#7
اولا که گیاهخواری بدون مشورت با پزشک واسه بدن میتونه خطرناک باشه. یعنی واسه همه نمیتونه خوب باشه. مخصوصا اونایی که بدنشون ضعیفه. البته اینکه مصرف زیاد گوشت ضرر داره واسه بدن که هیچ بحثی توش نیست ولی حذف کاملش هم سخته هم باعث ضعف بدن میشه. کلا واسه هر بدنی میتونه متفاوت باشه تاثیرش. پسسس هر چی میخواین بخورین. کار نداشته باشین بقیه چی میخورن‌. همونطوری که لباس هر کسی به خودش ربط داره غذایی هم که میخوره به خودش ربط داره.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناشناس
پاسخ
 سپاس شده توسط _sehun_ ، امیر‌حسین ، Mohlek ، م‍حمّد ، DarkLight
#8
(26-09-2021، 23:44)سهَ‌ند نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
اولا که گیاهخواری بدون مشورت با پزشک واسه بدن میتونه خطرناک باشه. یعنی واسه همه نمیتونه خوب باشه. مخصوصا اونایی که بدنشون ضعیفه. البته اینکه مصرف زیاد گوشت ضرر داره واسه بدن که هیچ بحثی توش نیست ولی حذف کاملش هم سخته هم باعث ضعف بدن میشه. کلا واسه هر بدنی میتونه متفاوت باشه تاثیرش. پسسس هر چی میخواین بخورین. کار نداشته باشین بقیه چی میخورن‌. همونطوری که لباس هر کسی به خودش ربط داره غذایی هم که میخوره به خودش ربط داره.

درسته ک لباس هر کس به خودش مربوطه ولی وقتی یه لباس بهتر میاد که مدل پارچش عالیه کلی بلاگر کلی مدل هستن که میان تبلیغش میکنن مردم جنسش رو میبینن و تصمیم میگیرن استفاده کنن اون جنس پارچه یا اون مدل لباسو کسیم مجبورشون نمیکنه بعد تحقیق استفادش میکنن کسی که از یه جنس دیگ پارچه استفاده میکنه حق نداره بیاد بگه اره تو نباید جنس جدید پارچه رو بخری و این لباسو استفاده کنی
گیاه خواریم همینه دقیقا میتونی این مطلبو ببینی و بی اهمیت رد شی (:
پاسخ
 سپاس شده توسط سهَ‌ند ، DarkLight
#9
(26-09-2021، 23:49)^t!ana^ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(26-09-2021، 23:44)سهَ‌ند نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
اولا که گیاهخواری بدون مشورت با پزشک واسه بدن میتونه خطرناک باشه. یعنی واسه همه نمیتونه خوب باشه. مخصوصا اونایی که بدنشون ضعیفه. البته اینکه مصرف زیاد گوشت ضرر داره واسه بدن که هیچ بحثی توش نیست ولی حذف کاملش هم سخته هم باعث ضعف بدن میشه. کلا واسه هر بدنی میتونه متفاوت باشه تاثیرش. پسسس هر چی میخواین بخورین. کار نداشته باشین بقیه چی میخورن‌. همونطوری که لباس هر کسی به خودش ربط داره غذایی هم که میخوره به خودش ربط داره.

درسته ک لباس هر کس به خودش مربوطه ولی وقتی یه لباس بهتر میاد که مدل پارچش عالیه  کلی بلاگر کلی مدل هستن که میان تبلیغش میکنن مردم جنسش رو میبینن و تصمیم میگیرن استفاده کنن اون جنس پارچه یا اون مدل لباسو کسیم مجبورشون نمیکنه بعد تحقیق استفادش میکنن کسی که از یه جنس دیگ پارچه استفاده میکنه  حق نداره بیاد بگه اره تو نباید جنس جدید پارچه رو بخری و این لباسو استفاده کنی
گیاه خواریم همینه دقیقا میتونی این مطلبو ببینی و بی اهمیت رد شی (:

اطلاعات دادن که اوکیه قطعا. ولی من منظورم اینه که واسه همه نمیتونه چیز خوبی باشه و هر کسی همونطوری که راحت تره جلو میره.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناشناس
پاسخ
#10
خب این چرخه طبیعته که حیوونا کشته بشن
مثل اینه که بگی شیرا نباید گورخرارو شکار کنن چون گناه داره ولی اونم باید یچیزی بخوره نه؟
حتی اماما و پیامبرا هم حیوانات حلال گوشت و سر میبریدن میخوردن
کشتن حیوانات به طور شکاز گناه داره و حیوان آسیب میبینه
انسانا برای گوشت آفریده نشدن ولی از همون انسانای اولیه هم شکار میکردن و گوشت میخوردن
خوردن هرکدوم بیش از حد ضرر داره
باید در کناز سبزی و گیاه حد اقل هفته ای یکی دوبار گوشت هم خورد
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16290184051222
پاسخ
 سپاس شده توسط سهَ‌ند ، امیر‌حسین ، Mohlek ، DarkLight


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان