امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درس_سوم نگارش۱

#1
#درس_سوم نگارش۱ :
#نوشته‌های_عینی:

این درس به چگونگی نگارش نوشته های عینی
(دیداری و حسی )با بهره گیری از حواس پنج گانه می پردازد.

دراین درس آموزش مراحل نوشته های عینی به شرح زیر آمده است :
۱-پرسش سازی
۲-شناسایی و جدا کردن پرسش های عینی
۳-گزینش و سازماندهی پرسش ها

در درس سوم نکته ای که در کنار نوشته های عینی مهم است و در متوسطه اول مطرح نشده است،
« شعرگردانی» است که به جای تصویر نویسی در کتاب های نگارش متوسطه اول آمده است .

اهداف درس سوم :
★تقویت توانایی به کارگیری حواس پنج گانه در نوشته های عینی .
★آشنایی بیشتر در بهره گیری از حواس پنج گانه .
★آشنایی با مفهوم نوشته های محسوس ،دیداری وواقعی .
★تقویت تونایی بهره گیری از پرسش و پاسخ های عینی در نوشتن موضوعات عینی .
★تقویت سامان دهی پرسش های عینی از ذهنی .
★ایجاد نگرش مثبت به طرح پرسش کلی وجزیی در سامان دهی پرسش ها به منظور تولید یک نوشته عینی .

روش تدریس :
روش پرسش سازی و پاسخ سازی:

دراین روش معلم فراگیران را به تفکر درباره مفهومی جدید یا بیان مطلبی تشویق می کند.
در این روش فراگیران تلاش می کنند با کوشش‌های ذهنی ، از معلوم به مجهول حرکت کنند .
به این روش ،روش سقراطی گفته شده است .
سقراط معتقد بود که دانش در طبیعت افراد هست و کافی است معلم زمینه را مساعد کند و به شاگردان کمک نماید تا خودشان به دانش مورد نظر برسند .
سقراط در جلسات بحث با شاگردانش ، ابتدا به انتقال اطلاعات یا پاسخ به سوال نمی پرداخت بلکه از راه پرسش های متوالی، افراد را به تفکر وا می داشت و آنان را قدم به قدم هدایت می کرد تا به جواب برسند .
در روش پرسش وپاسخ معلم برای ارائه درس جدید مستقیما به بیان مطلب نمی پردازد بلکه با طرح سوال هایی برنامه ریزی شده ،فراگیران را به کشف مفاهیم جدید سوق می دهد.
این روش برای پرورش قدزت تفکر و استدلال آنان ، مؤثر است .
محاسن این روش :

✔موجب تقویت اعتماد به نفس فراگیران می شود .
✔منجر به ایجاد علاقه و تقویت تفکر خلاق در فراگیران می شود .
✔استدلال و قدرت اظهار نظر آنان را تقویت می کند .
✔فراگیران را به شرکت در بحث و فعالیت های آموزشی و یادگیری مؤثر تشویق می کند .
مراحل پرسش سازی :
روش های گوناگونی برای پرسش سازی وجود دارد .یکی از این روش ها به شرح زیر است :
★در مرحله اول می توان برای پرسش سازی از قیدهای پرسشی بهره گرفت سپس براساس آن ها پرسش سازی کرد.
مثال :
چه ؟ چرا؟چگونه ؟ آیا ؟ کی ؟ کجا ؟چه وقت ؟ چیست ؟
نمونه :
*چرا مردم ایران خانه های خود را با قالی تزیین می کنند ؟
*نخ های قالی چگونه رنگ آمیزی می شوند ؟
*آیا قالی ها هم می توانند پرواز کنند ؟
*چرا قالی باف ها از نقشه استفاده می کنند ؟
*آیا می توان تصاویر قالی شکارگاه را به صورت داستان نوشت ؟
*قالی چیست ؟
*چگونه می توان احساس بافنده قالی را درک کرد ؟
*بزرگ ترین آرزوی قالی ها چیست ؟
*نقشه های متنوع قالی ایرانی نشانگر چیست ؟
*مهد قالی جهان کجاست ؟
*عبارت هر کس قالی زندگی خود را می بافد ، یعنی چه ؟
*قالی بافی چه تاثیری بر اقتصاد خانواده ها دارد ؟
★مرحله دوم:
*شناسایی وجدا کردن پرسش های عینی از ذهنی :
پرسش هایی که پاسخ شان بر اساس حواس پنج گانه صورت می گیرد ،عینی و پرسش هایی که با ذهن وخیال پاسخ داده شود ، ذهنی هستند.
*نخ های قالی چگونه رنگ آمیزی می شوند ؟
*چرا قالی باف ها از نقشه استفاده می کنند ؟
*قالی چیست ؟
*مهد قالی جهان کجاست ؟
*قالی بافی چه تاثیری بر اقتصاد خانواده ها دار د؟
و باقی پرسش ها ذهنی هستند

★مرحله سوم :
جدا سازی پرسش های عینی جذاب و مهم از سایر پرسش های عینی کم اهمیت است .در این صفحه پرسش های کمی مطرح شده ،اما دانش آموزان می توانند پرسش های بیشتری مطرح کنند تا راحت‌تر عینی و ذهنی و سپس مهم ها را تفکیک کنند.
★مرحله چهارم :
حرکت از کل به جز است .در این مرحله ابتدا پرسش های عینی که کلی هستند بر اساس ارتباط مفاهیم شان با هم سازماندهی و طبقه بندی می کنیم .و بعد ازآن پاسخ سازی وتولید متن شروع می شود .

✔مثال پرسش های کلی :
☆قالی چیست ؟
☆چرا قالی باف ها ازنقشه استفاده می کنند ؟
☆نخ های قالی چگونه رنگ آمیزی می شوند ؟
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
:}
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نگارش۲ درس_سوم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان