امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صنایع دستی مازندران را از کجا بخریم؟

#1
معرفی انواع صنایع دستی مازندران

چنته ‌بافی
چنته ‌بافی یکی از هنرهای دستی قدیمی در استان مازندران است و چنته نیز در زمره محبوب‌ترین صنایع دستی و سوغات‌‌های این منطقه به‌شمار می‌رود. چنته نوعی کیف سنتی دسته‌دار است که به آن توبره نیز گفته می‌شود. روش تهیه این صنایع دستی مازندران بسیار شبیه به مراحل تولید جاجیم است که با استفاده از دستگاه کرک چال صورت می‌گیرد.
عمده‌ترین منطقه تولید چنته در این استان، روستای لغور در شهرستان سوادکوه است؛ به همین دلیل به آن چنته لغور هم گفته می‌شود. برای تولید این محصول پرطرفدار، از نقوش سنتی حیوانات و گل و گیاهان و اسامی متبرک استفاده می‌شود؛ به‌طور معمول، نقوش چنته را با الیاف ضخیم طراحی می‌کنند تا آشکار و برجسته باشد. پس از تهیه این صنایع دستی و طراحی نقوش آن، در مرحله نهایی برای جذابیت بیشتر، از گره‌های کاموایی، خرمهره و سایر مهره‌های رنگی برای تزئین آن استفاده می‌کنند.
گلیم‌بافی و قالی‌بافی
گلیم‌بافی یکی از صنایع دستی رایج در استان مازندران است که توسط هنرمندان اغلب شهرهای این استان انجام می‌شود. عوامل ایجاد انواع نقوش گلیم های ایرانی این منطقه با الهام گرفتن از طبیعت طراحی می‌شوند؛ رنگ‌های مورد استفاده در تولید گلیم نیز اغلب شامل رنگ‌های شاد نظیر نارنجی، سبز، قرمز، سورمه‌ای و کرم هستند. از جمله معروف‌ترین گلیم‌های این استان می‌توان به گلیم چرخی ‌باف، گلیم ساده ‌باف و گلیم سوزنی اشاره نمود.
موج ‌بافی
موج ‌بافی، یکی دیگر از صنایع دستی اصیل استان مازندران است که با استفاده از پشم مرغوب و نرم تولید می‌شود. در گذشته به موج، رختخواب‌پیچ یا ایزار نیز گفته می‌شده است. علاوه بر موج، محصولات دیگری نظیر کرسی، پتو، رختخواب، پشتی و سجاده نیز با به‌کارگیری دستگاه بافندگی و پشم توسط هنرمندان این منطقه تولید می‌شوند. خوب است بدانید که موج ‌بافی در روستای کجور این استان بسیار زبانزد است.
مشهورترین موج این منطقه، چادر شب دارایی نام دارد که با استفاده از پشم‌ رنگی به‌خصوص پشم قرمز رنگ تولید می‌شود و طرفداران زیادی دارد. از این صنایع دستی به‌عنوان کاور مبل، روانداز و پوشش لوازم خواب استفاده می‌شود.
لاک تراشی
تولید محصولات چوبی با استفاده از تراش دادن تنه و ریشه درختان، لاک تراشی نام دارد که عمدتاً در مناطق جنگلی انجام می‌شود. لاک تراشی یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی مازندران به‌حساب می‌آید که انجام آن در این منطقه قدمتی بسیار طولانی دارد؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود مبدأ پیدایش آن به حدود 8 هزار سال پیش برمی‌گردد.
سفال‌گری
نظر به اینکه در استان مازندران، خاک رس به وفور یافت می‌شود، هنر سفال‌گری از دیرباز در این منطقه رایج بوده است. آثار سفال‌گری ارزشمندی از دوره تیموریان در این استان به جا مانده است که با دقت و ظرافت بالایی طراحی شده‌اند.

بهترین محصولات سفال‌گری این استان در مناطقی نظیر آمل، جویبار، بابل، قائمشهر، تنکابن و بهنمیر تولید می‌شوند. برخی از محصولات حاصل از این صنایع دستی استان مازندران شامل دوشون، نمک شور، قدره، گل لوه و گومبکا هستند که با زبان محلی نامگذاری شده‌اند.
صنایع دستی مازندران را از کجا بخریم؟
بازارهای محلی و هفتگی شهر رامسر
به‌جرئت باید گفت یکی از بهترین و معروف‌ترین مراکز خرید استان مازندران که کمتر فردی است آن را نادیده بگیرد، بازارهای هفتگی و محلی هستند که در شهر رامسر برپا می‌شوند. هرچه از خوراکی، صنایع دستی استان مازندران و غذاهای بومی، میوه‌ها، سبزی‌ها و ده‌ها محصول و کالای دیگر از مردمان شمال بشناسید را می‌توانید در این بازارهای هفتگی و محلی به‌راحتی آب خوردن پیدا کنید.
مدل‌های مختلف خوراکی‌های لذیذ مختص شمال کشور مانند رب انار، انواع ترشی، زیتون، ماهی و میگو و صدها خوراکی دیگر به همراه صنایع دستی مردمان بومی در این بازارها به شما عرضه می‌شوند. اگر شهر رامسر را برای سفر انتخاب نمودید از این بازارهای محلی و هفتگی حتماً بازدید به عمل‌آورید.
بازار ترکمن‌ها در ساری| صنایع‌دستی استان مازندران
یکی از بهترین و زیباترین مراکز خرید استان مازندران که در شهر ساری واقع‌شده است، بازار ترکمن‌ها است که یک بازار وسیع و بسیار مشهور است. بازار ترکمن‌ها به‌عنوان مکانی برای عرضه بورس مدل‌های مختلف لباس و پوشاک و همین‌طور صنایع دستی استان مازندران به‌صورت بومی توسط مردمان این شهر شناخته می‌شود.
اگر قصد دارید به مازندران سفر کنید، در شهر ساری حتماً از این بازار بازدید کنید و خاص‌ترین سوغاتی‌ها و صنایع دستی را تهیه کنید؛ محصولات تزئینی، لباس‌های زنانه، لوازم آشپزخانه، بدلیجات و هزاران محصول دیگر، با زیبایی منحصربه‌فردی در بازار ترکمن‌ها در شهر ساری چشم بینندگان را به خود خیره می‌کند.
بازار روز نوشهر
یکی دیگر از مشهورترین و بهترین مراکز خرید استان مازندران، بازار روز نوشهر است. در این بازار مانند یک بازار بومی شلوغ می‌توانید هر آنچه از احتیاجات روزانه نیاز دارید را تأمین کنید. انواع میوه و سبزی‌ها کاملاً تازه، خوراکی‌های لذیذ، ماهی، صنایع دستی استان مازندران و سوغاتی‌های زیبا در این بازار در دست شما قرار می‌گیرد. اگر قصد سفر به شهر نوشهر رادارید توصیه می‌کنیم وقت کافی برای گشت‌وگذار در بازار روز نوشهر را در برنامه خود بگذارید.
مطمئن باشید که از این گشت‌وگذار پشیمان نخواهید شد و در زمان خروج از بازار، کالاهای زیادی را خریداری نموده‌اید. بازار روز نوشهر را به‌عنوان بهترین مرکز خرید استان مازندران از یاد نبرید.
بازار الغدیر در شهر محمود آباد
یکی از دیگر مراکز خرید استان مازندران در شهر محمودآباد، بازار بزرگ الغدیر است. این بازار هم مانند بازار روز نوشهر یا بازارهای هفتگی و محلی در رامسر، همه نیازهای خانواده‌ها را فراهم می‌کند. شلوغی و ازدحام این بازار، شور و نشاط زیادی را برای گردشگران و مسافران، زمان خرید به وجود می‌آورد. خوراکی‌های لذیذ، صنایع دستی مردم این شهر و صدها محصول دیگر را می‌توانید از این بازار خریداری کنید.

خرید آنلاین صنایع‌دستی استان مازندران
اگر توانایی حضوری خریدن صنایع‌دستی استان مازندران را ندارید به‌آسانی و بدون صرف هزینه‌های مضاعف می‌توانید به‌وسیله فروشگاه‌های اینترنتی کالاهای موردنیاز خود را تهیه کنید. برای خرید غیرحضوری محصولات صنایع‌دستی بهتر است از فروشگاه‌های دارای اعتبار و معروف استفاده کنید. به‌وسیله خرید از این فروشگاه‌ها هم در زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید و هم توانایی مقایسه قیمت با سایر فروشگاه‌ها را خواهید داشت.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انواع صنایع دستی اصفهان + معرفی سایت برای خرید
  بهترین راه های خرید صنایع دستی یزد چیست
  صنایع دستی رنجان را از چه بازارهایی می توانیم بخریم؟
  ابزار و اصطلاحات چاپ دستی
  چاپ دستی
  قزوین قطب صنایع دستی ایران
  پرطرفدار ترین صنایع دستی ایران
  صنایع دستی اصفهان
  فرنجی (صنایع دستی کردستان)
  مفرشو رایج ترین صنایع دستی از قدیم الایام تا به امروز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان