امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

كشوراستراليا

#1
Heart 
درباره کشور استرالیا
جمعه 02 دی 1390 ساعت 01:59 مدیریت سایت
استرالياي كنوني كمي بيش از دو قرن قدمت دارد،‌ اما بوميان استراليا، دهها هزار سال ريشه در تاريخ اين كشور دارند.

درسرتاسر اين قاره جزيره اي، چشم اندازهاي طبيعي گوناگوني وجود دارد كه صحراها در بخش مياني ،‌ تپه ها و مناطق كوهستاني،‌ جنگل هاي استوايي و حاشيه هاي طويل ساحلي كه بيشترين جمعيت استراليا را در خود جاي داده شامل مي شود. همچنين تپه هاي مرجاني دركنار خطوط ساحلي از جلوه هاي طبيعي استراليا به شمار مي آيند. استراليا كه قاره اي منفك از قاره هاي ديگر جهان است، پوشيده از گياهان و جانوران منحصر بفرد است.

نگاه اجمالي :
در سال 1788 انگليسي ها اولين كساني بودند كه در اين سرزمين سكني گزيدند و در ابتدا به آن نام سيدني اطلاق كردند. بسياري از ساكنان اوليه استراليا را محكومان تشكيل مي دادند كه با گذشت زمان، به تعداد مهاجران جديدي كه با ميل خود قدم به اين سرزمين مي گذاشتند افزوده شد كه اين امر، ‌بدليل پيدا شدن طلا در اواسط قرن 19 ميلادي بود.

در واقع ، ساكنان اصلي اين كشور، بوميان استراليا( (The Aborigines هستند كه قبل از رخنه اروپاييان به اين قاره، چند صد هزار نفر آنان در استراليا ماوي گزيده بودند . اما بدليل دويست سال تبعيض نژادي و استثمار، تعداد بوميان استراليا در يك مقطع زماني به ميزان 60000 نفر كاهش يافت.

در حال حاضر 99 درصد از جمعيت استراليا را نژادهاي اروپايي يا آسيايي تشكيل مي دهند، اما بخاطر بيعدالتي هاي تاريخي كه به بوميان استراليا روا داشته شده ، هنوز از آنان عذرخواهي رسمي صورت ميگيرد. نرخ بيكاري ، بزهكاري واعتياد به مواد مخدر در ميان بوميان استراليا بسيار زياد است.

در دهه هاي پس از جنگ جهاني دوم ، برچيده شدن تدريجي سياست مهاجرتي "استرالياي سفيد" ،‌ سبب افزايش ميزان مهاجران غير اروپايي به استراليا گرديد. در حال حاضر، مهاجرت همچنان مهمترين عنصر شكل دهنده استرالياست و از لحاظ سياسي، موضوعي حساس به شمار مي آيد.

استراليا، موضعي بسيار سرسختانه در قبال مهاجرين غير قانوني دارد و پناهجويان را تا زمان بررسي پرونده، در بازداشتگاهها نگهداري مي كند كه اين امر ، انتقادات بسياري را درمجامع داخلي و خارجي به همراه داشته است.

تقريباً در 20 سال گذشته ، رويكرد سياست خارجي استراليا از سمت اروپا به آمريكا و توجه به همسايگانش تغيير جهت داده است. بر همين اساس، استراليا بعنوان ميانجي بين نيروهاي درگير در گينه پاپوآ و جزاير سليمان وارد عمل شد و هزاران سرباز حافظ صلح را به تيمور شرقي اعزام داشت.

اقتصاد استراليا به آسيا گره خورده است. استراليا يكي از اعضاي پيشرو در APEC ( مجمع همكاريهاي اقتصادي آسيا و پاسيفيك) است و قصد دارد كه مبحث تجارت آزاد را با چين و كشورهاي آ سه آن پيش ببرد.

استراليا در نظر داشت تا روابط خود را با رژيم سلطنتي انگلستان قطع نمايد؛ اما در راي گيري سال 1999 بيشتر شهروندان استراليا به تبديل شدن اين كشور به يك كشور جمهوري راي مخالف دادند.

اطلاعات كلي :

نام كامل: كامون ولث استراليا

جمعيت : 6/20 ميليون نفر نظر سنجي رسمي در سال 2006

پايتخت: كانبرا

بزرگترين شهر: سيدني

مساحت: 7/7 ميليون كيلومتر مربع

زبان اكثريت : انگليسي

مذهب اكثريت: مسيحي

اميد به زندگي: 78 سال ( مردان)،‌ 83 سال ( زنان) ( بر اساس آمار سازمان ملل)

واحد پول: ا دلار استراليا = 100 سنت

صادرات عمده: سنگهاي معدني و فلزات ، پشم ، مواد غذايي و حيوانات زنده ، سوخت، ماشين آلات حمل و نقل و تجهيزات

ميانگين درآمد سالانه: 32.220 دلار آمريكا ( بر اساس آمار بانك جهاني در سال 2006)

نشان ثبت اينترنتي: AU

كد تلفن بين المللي: 61+

رهبران سياسي :

رئيس كشور: ملكه اليزابت دوم ، مايكل جفري بعنوان نماينده ملكه در استراليا

نخست وزير: کوین راد


در نوامبر سال 2007 ، کوین راد از حزب کارگر برای اولین باردر انتخابات برنده شد. وی توانست جان هاوارد از حزب لیبرال را در انتخابات شکست دهد. کوین راد بیست و ششمین رئیس جمهور استرالیاست. پیوستن به پیمان کیوتو، خروج سربازان استرالیایی از عراق مهمترين مسائل مبارزات انتخابي وي بود.

کوین راد در 21 سپتامبر سال 1957 در ایالت کویینزلند به دنیا آمده است و در یک خانواده کشاورز و دامدار رشد کرد. او دارای همسر و سه فرزند و به زبان چینی مسلط است.

رسانه ها :
رسانه هاي جمعي در استراليا از لحاظ اقتصادي، ابتكار و فن آوري پيشرفته هستند. پخش برنامه هاي سراسري بطور سنتي در استراليا وجود دارد اما تلويزيون هاي خصوصي و راديو، بيشترين سهم شنوندگان و بينندگان را به خود اختصاص داده اند.

مالكيت بر رسانه هاي جمعي اعم از روزنامه ها و تلويزيون در استراليا بسيار متمركز است . بعنوان مثال چهار گروه عمده رسانه اي،‌ صاحبان بيش از 80 درصد از روزنامه ها هستند.

بنگاه خبررساني استراليا ( ABC ) ، داراي ايستگاههاي تلويزيوني و راديويي محلي و سراسري است و همچنين برنامه هاي تلويزيوني را براي منطقه آسيا پاسيفيك پخش مي كند. يكي ديگر از مهمترين رسانه هاي چند فرهنگي در استراليا، اس بي اس ( Special Broadcasting Service ) نام دارد كه شبكه هاي مختلف راديويي و تلويزيوني به زبانهاي مختلف دارد.

تلويزيون تجاري نشنال نيز توسط سه شبكه بزرگ اداره مي شود. بر اساس قانون ،‌ شبكه هاي تجاري موظفند كه درصد اندكي از برنامه هايي را كه در استراليا ساخته مي شود بر روي آنتن ببرند. تلويزيونهاي پولي خصوصي نيز جاي خود را در استراليا باز كرده اند كه برنامه هاي خود را بر اساس تمايل مشتري از طريق ماهواره،‌ كابل و يا زمين ارائه مي دهند.

برنامه هاي ورزشي، ‌اخبار،‌ مسابقات تلويزيوني و سريال هاي وارداتي يا ساخت داخل، در صدر پر بيننده ترين برنامه هاي تلويزيوني در استراليا هستند. صنعت رسانه اي استراليا، بطور موفقيت آميزي توانسته توليدات خود به ديگر كشورهاي انگليسي زبان نيز صادر كند.

بيش از 70 درصد از استرالياييها از اينترنت استفاده مي كنند.

دولت جان هاوارد در حال تغييردادن مقرراتي است كه بر مالكيت رسانه اي حاكم است كه قوانين جديد، اجازه مي دهند كه رسانه ها سهم بيشتري را در مالكيت هاي چند گانه بر توليدات مطبوعات و تلويزيون داشته باشند و همچنين بتوانند درصد بالاتري از مالكيت خارجي ها را جذب نمايند.
@@@ @@@
@@@@@@ @@@@@
@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@
@@@@@@
@@@@
@@
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان