امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جنگنده های نسل 5 روسیه سیستم پشتیبانی حیات خود را به رخ می کشند

#1
جنگنده های نسل 5 روسیه سیستم پشتیبانی حیات خود را به رخ می کشند
جنگنده های نسل 5 روسیه سیستم پشتیبانی حیات خود را به رخ می کشند 1

جنگنده های نسل 5 Sukhoi T-50 روسیه مجهز به سیستم های پیشرفته پشتیبانی حیات کامپیوتری، شامل "واحد اکسیژن تامین امنیت نامحدود پشتیبانی گاز تنفسی" و "سیستم پیشرفته جبرانی خلبان" که پیش بینی شتاب جاذبه بیش از حد را ممکن می سازد می باشد.تحقیق و توسعه زوزدا اعلام کرده است که تست های نهایی بر روی سیستم تولید اکسیژن که در آینده بر روی تمامی جنگنده های روسیه نصب خواهد شد در حال انجام است.

بر خلاف سیستم بطری های اکسیژن 90 کیلوگرمی، وزن ژنراتور جدید 30 کیلوگرم می باشد که فاکتور مهی در وزن و فضا در ساختار بدنه جنگنده های جدید می باشد.سیستم ، اکسیژن موجود در اتمسفر را توسط کمپرسور موتور به ماسک خلبان هدایت می کند بناباین، زمان پرواز دیگر به پشتیبانی اکسیژن بستگی ندارد.

جنگنده های نسل 5 روسیه سیستم پشتیبانی حیات خود را به رخ می کشند 1 

5 سال زمان برای شکل گیری این سیستم زمان صرف شد. تمامی چهار فروند T-50 PAK-FA 5G که در نزدیکی مسکو در حال گذراندن تست های خود می باشند این سیستم جدید بر روی آنها نصب می باشد. جنگنده های نسل 5 پروازهای خود را بدون تانک های آکسیژن انجام داده اند. جنگنده های شوروی و روسیه سابق بر این از بطری های اکسیژن قدیمی استفاده می نمودند که خود باعث تحمیل محدودیت های خاص در حین ماموریت می گشت. درحالیکه سوخت گیری مجدد یک آپشن برای جنگنده های دورپرواز می باشد، سیستم پشتیبانی مجدد اکسیژن امکان پذیر نیود.

از این روی خلبان نه تنها باید مراقب سوخت جنگنده خود باشد بلکه مجبور می باشد مراقب ظرفیت اکسیژن جنگنده خود نیز باشد چنانکه ارتفاع 4 کیلومتر به بالا نیازمند پشتیبانی گاز تنفسی برای ممانعت از کمبود اکسیژن می باشد. نشت غیر منتظره اکسیژن ممکن است به شکست یا پایان یک عملیات حیاتی منجر گردد.در تنیجه، کلیه پایگاه های نیروی هوایی روسیه مجهز به ایستگاه های مولد اکسیژن می باشند که باید توسط افراد مجرب به کار گرفته شوند. به زودی چنین سیستم هایی جزئی از گذشته خواهند بود.


جنگنده های نسل 5 روسیه سیستم پشتیبانی حیات خود را به رخ می کشند 1


ماه ها زمین گیر شدن F-22 به خاطر سیستم پشتیبانی

رقیب عمده جنگنده Sukhoi T-50 PAK-FA در آسمان، جنگنده نسل 5 آمریکایی F-22 Raptor می باشد که مجهز به سیستم تولید اکسیژنOBOGS توسعه داده شده توسط Honeywell می باشد. بسیاری از جنگنده های مدرن مانند F-22, F-35, B-1B, B-2B, Eurofighter, Gripen, Nimrod و تعدادی دیگر مجهز به این سیستم می باشند اما فقط F-22 دچار این نقص میشود.

یک کمبود اکسیژن در کاکپیت که سبب hypoxia می گردد. Hypoxia زمانی رخ می دهد که مغز کمبود اکسیژن پیدا می کند. در نتیجه سبب سرگیجه، گم گشتگی، سیاهی رفتن چشم و از دست رفتن هشیاری منجر می گردد.هنگام عملیات جنگنده ای با سرعت نزدیک دو برابر سرعت صوت حتی لحظه ای خطا می تواند به فاجعه ای منجر گردد. حداقل 25 خلبان از حدود 200 خلبان F-22 گزارش شده است که به سرگیجه و دیگر علائم مشابه hypoxia مبتلا شده اند.

جنگنده های نسل 5 روسیه سیستم پشتیبانی حیات خود را به رخ می کشند 1

کاپیتان Jeff Haney در نوامبر2010 بر اثر نقص در سیستم پشتیبانی اکسیژن کشته شد. نیروی هوایی آمریکا پذیرفته است که تعداد کمی از خلبانان F-22 تا زمان بازگشت سلامت، از پرواز  با رپتور منع شده و یا به پرواز با دیگر جنگنده های بپردازند.پس از چندین ماه، F-22 ها زمینگیر شدند و همزمان متخصصان فنی در حال برطرف کردن مشکل با خلبانانی که تجربه مشکلات تنفسی و همینطور سرفه به سبب سیستم اکسیژن هواپیما را داشتند بودند. در مارچ 2013 سرانجام مقامات رسمی اعتراف کردند که راه حلی برای این موضوع ندارند.


برخی از ویژگی های چشمگیر PAK-FA
چه چیز دیگری وجود دارد؟


جنگنده های نسل 5 روسیه سیستم پشتیبانی حیات خود را به رخ می کشند 1

مشخصات پیشرفته پروازی و قابلیت مانور بسیار بالای  Sukhoi T-50 نشاندهنده مواجهه خلبان با نیروی- G بالا در حد انتهای تحمل انسان می باشد. خلبان T-50 بدون یاری گرفتن از تجهیزات فوق پیشرفته قادر نخواهد بود تا از تمام قابلیت های آن استفاده نماید. به همین دلیل است که خلبان جنگنده Sukhoi T-50 نیاز به G-Suit جدید جهت جبران تا 9G برای کشش 30 ثانیه مانور فرار موشکی خورد کننده استخوان می باشد.G-suit که توسط زوزدا توسعه داده شده است خلبان را قادر می سازد تا از ارتفاع تا 23 کیلومتری ایجکت نماید.

کامپیوترهای مستقر در جنگنده پیش بینی بیش از اندازه و ممانعت از تاخیر در پاسخ سیستم برای جبران فشار را به عهده دارند. سیستم جبران جاذبه همه چیز را محاسبه میکند. از فشار هوای ایجاد شده در شبکه به هم تنیده لوله های قابل انعطاف G-suit و پشتیبانی بدن خلبان برای جبران کمبود فشار خارجی قفسه سینه از طریق پمپ 6 تا 7 اتمسفر هوا به ریه خلبان. به گفته یکی از مدیران زوزدا، این سیستمی است که فقط ما میدانیم چگونه است، هیچ کس در جهان تاکنون به توسعه چنین سیستمی اقدام نکرده است.


پوشک، نه برای خلبانان نظامی

جنگنده های نسل 5 روسیه سیستم پشتیبانی حیات خود را به رخ می کشند 1
یک پرواز سالم، یک پرواز راحت است. خلبانان نظامی باید به نیازهای طبیعی خود به خصوص حین پروازهای بلند مدت پاسخ دهد. اگر خلبانی وجود داشته باشد که بتواند در یک پرواز سوپر سونیک در ارتفاع 20 کیلومتری در مدت 12 ساعت به اجرای عملیات، مانور، سوختگیری و غیره بپردازد بدین سان وی یک سوپر قهرمان است و باید آن را شبیه سازی کرد.

معاون طراحی زوزدا اظهار می دارد که لباس زیر مخصوص برای هواپیمای PAK-FA در حال تست و ارزیابی است. پس از رد پذیرش استفاده از پوشک توسط خلبانان شوروی، برخی از جنگنده های پیشین شوروی در دهه 90 برای اولین بار مجهز به سیستم "راحتی شخصی" شدند. استدلال خلبانان، عدم راحتی در هدایت جنگنده در هنگام استفاده از پوشک بوده است اما فقط در جنگنده PAK-FA است که سیستم راحتی شخصی با suit خلبان یکپارچه گشته و نیازی نیست تا خلبان از عملیات خود منحرف شود.



آسمان طلایی

خلبان PAK-FA همواره در محاصره طلا است. زیرا به جهت کاهش قابلیت شناسایی راداری، کاکپیت توسط پوششی از طلا کار شده است که باعث کاهش 250 برابری قابلیت شناسیایی رادار می گردد. پوشش طلا همچنین باعث محافظت خلبان از پالس رادار با انرژی بالا و اشعه خورشید می گردد. پوشش نه تنها شامل طلا بلکه ترکیبی از انواع فلزات از جمله استانوم و ایندیوم می باشد. NPP Technologia enterprise, نه تنها پوشش طلایی کاکپیت را فراهم آورده بلکه تولید بخش عمده عناصر کامپوزیتی پوسته Pak-FA را نیز در دست توسعه دارد.

پس از فروپاشی شوروی در دهه 90، روسیه در بخش دیجیتال الکترونیک نظامی و فضایی عقب ماند. از این روی توسعه جنگنده نسل 5 بدون تکمیل نوسازی تولیدات الکترونیک در روسیه به نظر غیر ممکن می رسید. سیستمهای محاسبه گر اطلاعات در Sukhoi T-50 از سیستم مولتی کامپیوتر کلاسیک به سیستم آوینیک مادولار یکپارچه تغییر یافته است.

همچنین در PAK-FA یک پروسسور واحد بسیاری از فرایندها را کنترل می نماید. تخصیص اولویت بندی به هر فرایند و محاسبه بحرانی ترین آن باعث جلوگیری از هنگ کردن کامپیوتر PAK-FA می شود. این ها پیش شرط های مطلقی است که PAK-FA از تنها از تجهیزات الکترونیکی ساخت داخل استفاده می نماید. صنایع الکترونیک روسیه مجبور بود تا به موفقیت های بسیار چشمگیر نایل آید.
جنگنده های نسل 5 روسیه سیستم پشتیبانی حیات خود را به رخ می کشند 1


منبع : سنترال كلوب

شبکه RT

July 17, 2013
زندگۓ سزاۓ کسۓ است که به شکم مادرش لگد مۓ زند
پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، لوک بد شانس ، ارمين2012 ، FARID.SHOMPET ، ţђę ɱąŋ wђǫ şǫɭd ţђę wǫŗɭd ، ×ThundeRBolT×
آگهی
#2
دیگه از توان ایران نا امید شدی چسبیدی به روسیهBig Grinپس شعار نشرقی نه غربیی که سرمیدایدید چی بود؟؟Huhممنونم از زحمت هاتون بد نبود بازم تشکر می کنم

تقاضای منبع دارم در مورد این که مقامات ازبهبود حالت رپتور ابراز ناتوانی کرده اند در ضمن معتبر وغیر روسی و فارسی باشه لطفا
پاسخ
#3
میگم اون رادار گریز جدیده ایران رو هم یه مطلب برو
The blood runs free
The rain turns red
Give me the wine
You keep the bread
پاسخ
#4
سنترال کلوب ؟ فروم خیلی جالبیهباتشکر از مطلبتون
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |عکس هایی از جنگنده آرادو ئی.555|
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  |عکس هایی از جنگنده میتسوبیشی اف-2|
  |عکس هایی از جنگنده میکویان میگ-31|
  |جنگنده های سوئد دهه 1940|
  |عکس هایی از جت جنگنده گرومن اف۴اف وایلدکت|
  -سه مدل از برترین جنگنده های آمریکا در دهه 1990-
  -چهار مدل جنگنده ساخته اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1930-
  -جنگنده‌های اتحاد شوروی و روسیه دهه ۱۹۹۰-
  |معرفی جنگنده فرانسوی داسو سوپر اتاندارد|

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان