امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

:: نقد و بررسی Microsoft Surface RT 64GB

#1
نقد و بررسی این محصول به واقع کار ساده ای نیست. مخصوصا که این تبلت ویندوزی که همانند یک لپ تاپ کارایی‌های متنوعی دارد، اولین محصول در این نوع است. مایکروسافت، تبلت جدید خود را در دو مدل RT و Pro معرفی نموده است که می‌خواهیم به بررسی مدل RT بپردازیم. به هر حال این تبلت اولین تبلت ساخت کمپانی مایکروسافت به شمار می‌رود و مایکروسافت شدیدا امیدوار است که با این محصول و در اولین تجربه، از صفر به صد در تولید تبلت برسد.

اصلی‌ترین تفاوت این دو مدل در کارکرد آن‌هاست. Surface RT با وجود نسخه ویندوز 8 آر تی، فقط قادر به اجرای برنامه‌هایی است که برای پردازنده های ARM ساخته شده باشند. این بدان معناست که هیچ یک از برنامه‌هایی که برای نسخه های قبلی ویندوز یعنی Seven و غیره نوشته شده‌اند اجرا نمی‌شوند. اما ویندوز Pro تمامی برنامه‌هایی که تا به حال برای ویندوز نوشته شده است را پشتیبانی و اجرا می‌نماید، چرا که بر مبنای پردازنده های 32 و 64 بیتی ( Intel و AMD ) ساخته شده است.

از نظر طراحی و ساخت باید بگوییم که سرفیس مایکروسافت مورد اعجاب انگیزی ندارد. اما تفاوت‌هایی هم با تبلت های موجود در بازار که اکثرا از یک صفحه نمایش و یک بدنه پلاستیکی تشکیل شده‌اند، دارد که باعث می‌گردد در کل، نوع ساخت آن بسیار جذاب به نظر رسد. جنس بدنه فلزی این تبلت کاملا مقاوم و با دوام است. پردازش فلز به کار رفته در این محصول با بخار منیزیم باعث مقاومت بیشتر آن گردیده و در کمال استحکام، لطافت بسیاری دارد که به کاربر حس خوبی را از در دست گرفتن آن می‌دهد و لذت کار با آن را نیز بیشتر می‌نماید. جلو و پشت این تبلت کاملا صاف طراحی شده و لبه های منحنی آن باعث می‌گردد که نگهداری آن در دست بسیار راحت‌تر صورت پذیرد و اطمینان خوبی را به کاربر بابت لیز خوردن از دست خواهد داد. پایه موجود در قسمت پشتی تبلت، تا حدود 22 درجه باز شده و تبلت را نگاه می‌دارد. البته متاسفانه این پایه قابل تنظیم نیست و فقط در همین زاویه تبلت را ایستاده نگاه می‌دارد که شاید در بعضی مواقع احتیاج به تغییر زاویه آن احساس گردد. این نحوه ایستادن تبلت، کار با آن و همین طور صفحه کلید متصل شده به آن را بسیار راحت‌تر می‌نماید. اما در مورد صفحه کلید این دستگاه که Touch Cover نام دارد هم توضیحاتی لازم است. چرا که چیزی بسیار فراتر از یک صفحه کلید ساده و یا کاور است. این صفحه کلید بسیار باریک که بصورت جداگانه به آن متصل می‌گردد، یکی دیگر از جذابیت‌های آن محسوب می‌گردد. شگفت زده خواهید شد وقتی که بدانید برای اتصال آن‌ها به هم، حتی به نگاه کردن هم نیازی نیست، فقط کافیست آن‌ها را به هم نزدیک نمایید تا جاذبه مغناطیسی آن‌ها، باعث اتصال سریع آن‌ها و آمادگیشان برای کار شود. بنابراین، مایکروسافت کاربران را راحت نموده و نوید تایپ با صفحه کلید را بر روی این تبلت به کاربران داده است. اما صفحه کلید دیگری نیز برای این تبلت ساخته شده که Type Cover نام دارد و بر خلاف مورد قبلی که صفحه کلید مجازی و در واقع خازنی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، این یکی یک صفحه کلید واقعی با کلید های فیزیکی است که کار با آن کاملا حس کار با یک لپ تاپ را به کاربر منتقل می‌نماید.

ابعاد این تبلت به دلیل وجود صفحه نمایش 10.6 اینچی آن 172×275 میلی‌متر و حتی بزرگ‌تر از اکثر تبلت های موجود در بازار می‌باشد. وزن 680 گرمی آن نیز وزنی تقریبا زیاد برای یک تبلت محسوب می‌گردد. در کل، باید بگوییم که طراحی این تبلت از طراحی تبلت ها تا به امروز که یا از پلاستیک و یا از آلومینیوم بودند متفاوت می‌باشد و یک نوآوری توسط مایکروسافت محسوب می‌گردد که بسیار دوست داشتنی است. در این تبلت پورت‌های مختلفی وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان درگاه USB را نام برد که از نوع USB On the Go می‌باشد، یعنی کافیست هر دستگاهی مانند ماوس یا صفحه کلید را از طریق این درگاه به تبلت متصل نمایید تا آماده کار گردد. از دیگر شکاف‌های موجود بر روی دستگاه می‌توان به شکاف کارت حافظه، جک هدفون، خروجی TV و درگاه اتصال داک کیبورد اشاره نمود.

اما با اینکه صفحه نمایش این تبلت از آیپد جدید بزرگ‌تر است، رزولوشن آن بسیار کمتر یعنی 768×1366 است که در مقایسه با رزولوشن 1536×2048 آیپد، حرفی برای گفتن ندارد.
با وجود اینکه مایکروسافت بصورت سیستمی از تکنولوژی‌های ClearType و Optical Bonding جهت نمایش بهتر متون استفاده می‌نماید، اما با این حال متون در آیپد جدید خوانا تر و بهتر نمایش داده می‌شوند. اما در نهایت با همه این اوصاف باید بگوییم که صفحه نمایش این تبلت برای کارایی‌های آن مناسب و کافیست. چرا که تبلت Surface RT برای استفاده های معمولی مانند ارسال ایمیل، هماهنگ کردن امور در Organizer، ویرایش اسناد آفیس و یا مرورگری اینترنت طراحی گردیده است و برای کارهای حرفه ای گرافیکی، هم از لحاظ سخت افزاری و هم به جهت عدم پشتیبانی Windows 8 RT از برنامه های طراحی شده برای نسخه های قبلی ویندوز، نامناسب می‌باشد. اما با وجود استفاده مایکروسافت از پنل Touch و LCD در یک لایه، دید در زاویه و همچنین عملکرد این صفحه نمایش در زیر نور آفتاب، بسیار عالی و راضی کننده خواهد بود. این صفحه نمایش قابلیت دریافت و درک چندین لمس همزمان( تا 5 لمس ) را داراست و درک لمس در این صفحه نمایش بدون نقص صورت می‌پذیرد. با اینکه در کل عملکرد صفحه نمایش آیپد جدید در بین تبلت ها هنوز هم برترین است، اما به واقع در یک نگاه کلی به هر دو آن‌ها، باید بگوییم که عملکرد صفحه نمایش Surface هم بسیار خوب است و حتی نسبت تصویر آن که 16:9 است در مقایسه با نسبت 4:3 آیپد، ابعاد بزرگ‌تری از تصاویر را نمایش می‌دهد.

حال می‌خواهیم مشخصات سخت افزاری این تبلت را شرح دهیم. یک پردازنده چهار هسته ای از نوعCortex-A9 که میزان فرکانس آن توسط مایکروسافت اعلام نشده است ولی احتمالا 1.3 یا 1.4 گیگاهرتز خواهد بود، به همراه یک چیپ Nvidia Tegra 3 و 2 گیگابایت رم ، به اجرای بی عیب و نقص فرامین کمک خواهد نمود. پردازشگر گرافیکی این تبلت نیز ULP GeForce است که به همراه بقیه مشخصات فوق، سخت افزار قدرتمندی را برای این تبلت تشکیل خواهند داد. با وجود این سخت افزار مناسب و البته سیستم عامل روان ویندوز که همواره با مدیریت خوب بر حافظه رم، سرعت مناسبی را به کاربر ارائه نموده است، تمامی کارها در این تبلت با سرعتی بسیار خوب انجام خواهند شد. مرورگری اینترنت در مرورگر استاندارد ویندوز یعنی Internet Explorer با وجود پشتیبانی آن از Wi-Fi با سرعتی مبهوت کننده صورت می‌پذیرد. در تست‌های انجام شده، عملکرد این تبلت از نظر سرعت اجرای مرورگر و باز کردن صفحات وب، کاملا مشابه آیپد جدید و در واقع جزو برترین‌ها قرار گرفت. اما به هر حال برای ویندوز RT به اندازه ویندوز سون برنامه و بازی وجود ندارد و برای لذت بردن از آن، باید کمی صبر کرد تا به مرور بر تعداد برنامه های سازگار با ویندوز آر تی اضافه گردد. اما در کل، کار با این تبلت کاملا لذت بخش است که سرعت عمل بسیار خوب آن در کنار تاخیر های کم ، تجربه جدیدی را به کاربر خواهد داد . اما شارژ دهی این تبلت نیز بسیار خوب است. با استفاده عادی از آن مانند مرورگری اینترنت، تماشای ویدئو، کار با آفیس، بازی و یا گوش دادن به موزیک، چیزی حدود یک روز این تبلت شارژدهی می‌کند که عملکرد بسیار مناسبیست.
این تبلت در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی تولید گردیده که با امکان پشتیبانی آن از کارت حافظه microSD حداکثر تا 64 گیگابایت دیگر نیز می‌توان به آن افزود که از بابت فضا برای ذخیره اطلاعات، خیال کاربر را کاملا آسوده می‌نماید. همچنین بر روی این تبلت نسخه 4 از تکنولوژی بلوتوث نیز قرار دارد تا به کمک آن بتوان با سرعت بالا با دیگر گجت ها تبادل اطلاعات نمود. مایکروسافت برای این تبلت جذاب سنسور های مختلفی را استفاده نموده است. سنسور Ambient Light برای تنظیم خودکار نور صفحه نمایش، سنسور شتاب سنج، سنسور ژیروسکوپ و نهایتا سنسور قطب نما.

اما نهایتا در مورد دوربین این تبلت هم باید بگوییم که یک دوربین کاملا متوسط 1.2 مگاپیکسلی در قسمت جلو و یکی در قسمت پشتی آن تعبیه شده است که صرفا برای انجام مکالمات تصویری مناسب می‌باشد و در رقابت با دیگر تبلت های موجود در بازار، هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

در کل، با یک تبلت جدید آشنا شدیم که به گفته مایکروسافت قرار بود جای لپ تاپ را نیز برای کاربر بگیرد. اما باید بگوییم که این دستگاه در مورد انجام وظایف خود بعنوان تبلت و لپ تاپ، تقریبا در هیچ کدام کامل نیست و از هر یک شاید نیمی را با موفقیت پشت سر می‌گذارد. جذابیت‌های فراوان آن باعث گردیده که به یک تبلت جالب تبدیل گردد، اما به هر حال باید بپذیریم که تجربه اول مایکروسافت، بدون نقص نیست و باید منتظر انتشار تبلت های بعدی این کمپانی ( یا حداقل Surface Pro ) باشیم تا بتوانیم لذت داشتن یک تبلت-لپ تاپ را نیز تجربه نماییم. اما با همه این اوصاف، بجز وجود برنامه های محدود برای نسخه RT از سیستم عامل ویندوز، نمی‌توان ایراد عمده دیگری به این دستگاه وارد نمود و پیش بینی ما این است که تبلت Surface Pro با وجود پشتیبانی ویندوز 8 پرو از تمامی برنامه های ویندوز های پیشین، توفیق زیادی را عاید مایکروسافت نماید.

:: نقد و بررسی Microsoft Surface RT 64GB 1
سیستم عامل ویندوز 8 آر تی
طراحی منحصر به فرد، پایه جذاب و صفحه کلید های کاربردی
صفحه نمایش 10.6 اینچی با قدرت درک لمس بسیار خوب
پشتیبانی کامل از برنامه Microsoft Office
پردازنده چهار هسته ای به همراه 2 گیگا بایت رم
پشتیبانی از کارت حافظه جانبی حداکثر تا 64 گیگابایت
شارژدهی مناسب باتری

:: نقد و بررسی Microsoft Surface RT 64GB 1
کیفیت متوسط صفحه نمایش
عدم پشتیبانی ویندوز آر تی از تمامی برنامه های موجود برای ویندوز
عملکرد ضعیف دوربین‌ها و عدم وجود فلاش
عدم وجود GPS
:: نقد و بررسی Microsoft Surface RT 64GB 1
  Heart B0z0rG Heart
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی لپ تاب های روز دنیا (Dell)
  نقد و بررسی 10 لپ‌تاپ اولتراپرتابل برتر
  مایکروسافت با آغاز پیش فروش گران قیمت ترین پیکربندی Surface Book، اپل را رو سفید کرد
  قابلیت‌های Surface Book، اولین لپ تاپ ساخت مایکروسافت
  لپ تاپ 13.5 اینچی Surface Book مایکروسافت معرفی شد، رقیبی جدی برای MacBook Pro
  بررسی Lenovo W540: خشن، قدرتمند و خستگی ناپذیر
  بررسی لپ تاپ Asus X451CA : زیبای خوش قیمت !
  بررسی اولترابوک GIGABYTE U35F: جذاب و همه فن حریف!
  بررسی لپ تاپ DELL Inspiron 15R: پر مدعای قدیمی!
  بررسی لپ تاپ GIGABYTE P25W: پادشاه بازیها!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان