امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قیام محمد تقی خان پسیان

#1
قیام محمد تقی خان پسیان 1
محمد تقی خان پسیان(۱۲۷۰ تبریز - ۱۳۰۰ قوچان)
اولین خلبان ایرانی که در المان 33 بار پرواز کرده بود و میخواست این هنر را در ایران نیز رواج دهد
میتوانید مدال المانی را روی سینه اش ببینید
سید علی آذری در فصلی از کتاب ارجدادش تحت عنوان <<اولین هوانورد ایرانی در آسمان آلمان>> می نویسد:
در آن دورانی که از آثار و اختراعات حیرت انگیز و شگفت آور اروپا، فقط معدودی اتومبیل در کشور ما راه یافته بود و در آن موقع که از تعمیرات جزئی آن هم عاجز بودیم، کلنل محمد تقی خان پسیان فرزند لایق ایران که نبوغ در سیمای آن پدیدار است، در صفوف لشکریان آلمان با طی ادوار صنوف مختلف، کار زمین را تا حد ممکن ساخت و با عظمت روحی به کار آسمان پرداخت...

... در تمام پروازهایش نگاهش را به سوی آسمان ایران معطوف ساخته و آرزو داشت مکانیسم هوانوردی را که خود طی کرده بود در کشور خود آموزش داده و هنر هواپیمابری را در آسمان کشور خویش نمایان سازد و جوانان وطن را در این کار آموزش و پرورش دهد
-----------
اما شرح قیلم او (این قسمت ازhttp://www.ir-psri.com)
هم مهر ۱۳۰۰ سالروز شهادت كلنل محمدتقي پسيان است . در تابستان سال 1300 كلنل محمدتقي خان پسيان با تصرف ادارات دولتي، نظامي و انتظامي استان خراسان‌، قيام خود عليه دولت قوام‌السلطنه را در دوران حاكميت رضاخان آغاز كرد.
اين رويداد، 2 ماه پس از سقوط كابينه سيدضيأالدين طباطبائي و آغاز كار دولت قوام السلطنه صورت گرفت‌. به هنگام كودتاي سيد ضياء، قوام‌السلطنه والي خراسان بود و كلنل پسيان فرماندهي ژاندارمري اين استان را برعهده داشت‌. پس از كودتا، خبر رسيد كه قوام درصدد انجام اقداماتي عليه سيد ضياء است‌. سيد ضياء نيز مخفيانه به پسيان دستور داد تا او را دستگير و روانه تهران كند. كلنل پسيان كه از ماهيت نخست وزير كودتا مطلع نبود و از طرفي قوام را عنصري ضدمردمي مي‌شناخت، دستور دولت را اطاعت كرده و 13 فروردين 1300 قوام و عده‌اي از مسئولان شهر را دستگير و تحت الحفظ روانه تهران كرد. دوماه پس از اين واقعه، كابينه سه ماهه سيدضيأ سقوط كرد و قوام كه در زندان بود آزاد و مأمور تشكيل كابينه شد.
چون خبر نخست وزيري قوام انتشار يافت، كلنل پسيان به طور ضمني از اطاعت وي سرپيچي كرد. قوام السلطنه ضمن دريافت كمك از رضاخان و فرستادن نيروي نظامي به خراسان، صمصام السلطنه بختياري را به حكومت خراسان منصوب كرد. صمصام پيش از حركت به خراسان تلاش كرد تا مشكل پسيان را از راه مذاكره حل كند. وي به پسيان اطلاع داد كه با هدف مذاكره با او عازم خراسان است‌. پسيان نيز به وي پاسخ داد تنها در صورتي كه بدون نيروي بختياري رهسپار خراسان شود، حكومت او را در اين استان خواهد پذيرفت‌. صمصام كه از حل مشكل پسيان با روش‌هاي سياسي و گفتگو نا اميد شده بود، به قوام اطلاع داد كه با وجود پسيان در رأس قواي نظامي ژاندارمري استان خراسان، قادر به حكومت بر اين استان نخواهد بود.
5 مرداد 1300، با كمك نيروهاي خود، تمامي مراكز اداري، دولتي، نظامي و انتظامي استان خراسان را به تصرف درآورد. قوام السلطنه نيز درصدد سركوب پسيان برآمد و قزاقهاي مسلح را به سوي خراسان روانه كرد. علاوه بر نيروي قزاق‌، قوام كه پيش از اين خود حاكم خراسان بود و روابط صميمانه‌اي با خوانين اين خطه داشت‌، به آنان دستور مقابله با پسيان داد.
سردار معزخان بجنوردي به كمك خوانين شيروان موفق به بسيج كردهاي قوچان عليه پسيان شد. پسيان نيز براي دفع اين شورش، به قوچان آمد و با نيروي اندك خود در جعفرآباد قوچان با شورشيان مواجه شد. در جنگي كه روي داد، عده‌اي از ژاندارمها متواري شدند و كلنل نيز ناگزير با حداقل نيروي باقي مانده به مقاومت پرداخت‌. سرانجام مابقي افراد نيز كشته شدند. كلنل به تنهايي به مقاومت ادامه داد تا اين كه به محاصره افتاد و با اصابت چند تير زخمي شد. در حالي كه وي آخرين لحظات زندگي مي‌گذرانيد، در نهم مهر 1300 ، توسط چند نفر سرش از بدن جدا شد.

نابود باد کمونیسم نابود باد صیهونیسم







قیام محمد تقی خان پسیان 1
عضو گروه تاریخ انجمن




















پاسخ
 سپاس شده توسط .ali.
آگهی
#2
خدایش رحمت کند
ادم خوبی بود
A little thought can make all the difference
پاسخ
 سپاس شده توسط 1939


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان