امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاریخچهء ریال ( واحد پولی ایران )

#1
قرار است که چهار صفر از واحد های پولی ایران برداشته شود و نام واحد پول ایران به نام هایی منثل پارسه ، دریک ( واحد پول زمان هخامنشی) و نظایر آنها تبدیل شود.

هم کنون ریال ، واحد پولی دو کشور ایران و عربستان سعودی می باشد .

بد نیست نگاهی به تاریخچهء ریال و ریشهء آن بیاندازیم



تاریخچهء پول ایران

به نقل از روزنامهء آلیک – مورخ پنج شنبه 21 جولای 2011


ریشهء واحد پول ایران به دینار باز می گردد که واحد پول رمی بوده است . این واحد پول به دیناریوم Dinarium موسوم بود . وقتی قلمرو امپراطوری بیزانس یا رم شرقی از سوی عثمانیها تصرف شد دینار تبدیل به واحد پول آنها گشت . اکنون نیز واحد پول برخی از کشورهای عربی دینار است .

بدین ترتیب حکومت ها و سلسله های پادشاهی ایرانی از دینار به عنوان پول رسمی خود استفاده کردند . بعدها بر اثر تنزل ارزش دینار نیاز به واحدهای پولی بزرگ تری احساس شد که ریشهء همهء آنها به دینار باز می گردد .

بعد از یک دیناری ، اولین واحد پولی ایران صد دیناری بود که به سنار موسوم شد یعنی یک سنار معادل صد دینار بود . این پول را محمود غزنوی منتشر کرد که علاوه بر سنار، نام آن را محمودی گذاشت . همزمان از سوی حکومت سامانیان ، پول فلزی نقره ای انتشار یافت که به شاهی موسوم شد و پنجاه دینار معادل یک شاهی گردید و یک سنار یا یک محمودی معادل یک شاهی بود .

البته از قران که معادل هزار دینار و تومان که معادل ده هزار دینار بود تنها به عنوان واحدهای شمارش پول استفاده می شد و تا آن زمان هرگز پول فلزی به عنوان یک قرانی یا یک تومانی انتشار نیافت .

تومان یک کلمهء مغولی و به معنای ده هزار است و سمت های تومان باشی و امیر تومان به معنای حاکم یا فرمانده ده هزار نفر است .

در زمان سلسلهء صفویه ، شاه عباس صفوی پول فلزی دویست دیناری منتشر ساخت که به عباسی موسوم شد . این واحد پولی ، رونق زیادی یافت و زمانی طولانی مورد استفاده قرار می گرفت . در همان زمان پرتغالیها با دربار ایران روابط نزدیک و حسنه ای ایجاد کردند و همین امر باعث شد که پول فلزی پرتغالی که رئال نامیده می شد در ایران رواج یابد که ارزش آن معادل 1175 دینار بود . از این واحد پولی تا به امروز هم در مستعمرات پرتغال استفاده می شود .

همین واحد پولی در ایران به عنوان ریال مرسوم و معروف شد و بدین ترتیب دولت اقدام به انتشار ریال کرد که برای واحد های پولی بزرگ استفاده می شد .

در اواخر قرن نوزدهم ، نادر شاه افشار ، واحد پولی معادل پانصد دینار را منتشر کرد و نام آن را نادری گذاشت ولی از سوی مردم به جای نادری از لفظ ده شاهی استفاده می شد زیرا یک شاهی معادل پنجاه دینار بود و بنابراین پانصد دینار معادل ده شاهی می شد .

واحدهای پولی مورد استفاده در زمان قاجاریه عبارت بودند از شاهی ، سنار ، عباسی و ده شاهی .

در اواخر دوران حکومت قاجاریه ، واحدهای پولی هزار و دو هزار دیناری هم منتشر شد ند که موسوم به یک قرانی و دو قرانی شدند .

در زمان اوائل دوران حکومت پهلوی به منظور یکی کردن واحد پولی ایران ، پول فلزی ریال معادل 1175دینار و هزار دینار معادل یک قران شده و ریال تبدیل به واحد پول رسمی ایران شد . همچنین به خاطر مبادلات اقتصادی ، پولهای کاغذی پنج و ده ریالی منتشر شدند .

از سال 1798 تا 1825 یک تومان معادل هشت ریال و یک ریال معادل 1250 دینار و یک قران هم معادل هزار دینار بود . از سال 1932 یک تومان معادل ده ریال شد .

تومان از سوی مردم به جای ریال استفاده شد ولی واحد رسمی پول ، ریال باقی ماند .
تاریخچهء ریال ( واحد پولی ایران ) 1
پاسخ
 سپاس شده توسط maria-masiha ، سپهر A
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کد تلفن، واحد پول و پایتخت کشورهای جهان
  کیف پولی که با گرمای بدن شارژ می‌شود+تصاویر
  واحد فرمان موتور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان