امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کوهنوردا بیـــــــــــــــــــــــــــان تو

#1
مرگ نخبگان کوهنوردي، از جلال رابوکي تا آيدين بزرگي:


گم شدن سه کوهنورد جوان ايراني در قله برودپيک پاکستان، نخستين حادثه منجر به مرگ در تاريخ کوهنوردي ايران نيست اما از بعد پوشش رسانه‌اي و حساسيت افکار عمومي، در صدر حوادث تاريخي اين رشته قرار گرفته است.


وبلاگ‌ باشگاه‌هاي مختلف کوهنوردي که پيش از اين عمدتاً از جانب اعضاي همان تيم بازديد مي‌شدند، زير بار سنگين جستجوهاي اينترنتي و اشتياق ايرانيان نقاط مختلف دنيا براي کسب خبر از وضعيت کوهنوردان گمشده، بارها از کار افتادند.


در بررسي علت بازتاب گسترده ماجراي کوهنوردان باشگاه آرش، غير از رشد شبکه‌هاي اجتماعي در سال‌هاي اخير، موضوع ديگري هم در ميان بود: حوادث قبلي با اعلام خبر مرگ کوهنوردان آغاز مي‌شد، اين بار اما اميد به زنده ماندن سه هيماليانورد جوان و تعليق مستتر در دل خبر، مخاطبين رسانه‌ها را نسبت به فاجعه برودپيک حساس کرد.


اخبار کوهنوردي حرفه‌اي که از دشوارترين رشته‌هاي ورزشي است، در ايران کمترين انعکاس را در رسانه‌هاي ورزشي دارد و اگر اعضاي تيم آرش به سلامت بازمي‌گشتند، اغلب روزنامه‌هاي ورزشي مانند نمونه‌هاي پيشين، حتي خبر موفقيت را منتشر نمي‌کردند.


کوهنوردي ايران بسياري از نخبگان خود را در کوران حوادث نهفته در صعودهاي داخلي و بين‌المللي از دست داده است. کوه‌پيماهايي که پس از مرگ‌شان، مطبوعات ورزشي فهرستي را از سهل‌انگاري‌هاي شخصي و تيمي، کارشکني‌هاي دولتي و بداقبالي‌هاي روز حادثه منتشر مي‌کنند. سپس رشته کوهنوردي از گردونه اطلاع‌رساني بيرون مي‌افتد تا حادثه مرگبار بعدي.


آيدين بزرگي، پويا کيوان و مجتبي جراحي از جمعه ?? تير در ارتفاع بالاي هفت هزار متر بوده‌اند. کوهنوردان بيش از سه روز نبايد در چنين ارتفاعي بمانند و در صورتي که به هر دليلي ناگزير شدند بمانند، عمليات نجات بايد حتي قبل از بروز حادثه آغاز شود. اما آيدين آخرين تماس را شنبه شب، ?? تير گرفته و حتي اگر پس از آن هم زنده نمانده باشد، ? روز در اين موقعيت دوام آورده! ? روزي که حداقل سه روزش بدون آب و آذوقه بوده. استقامتي حيرت‌انگيز که بر استعداد شگرف اين جوان ?? ساله در هيماليانوردي دلالت دارد.


در ادامه، مروري شده است بر تعدادي از مهم‌ترين حوادث کوهنوردي ايران در ?? سال اخير. سقوط‌ها، بهمن‌ها يا تحليل قواي جسماني که نخبگان کوهنوردي را به کام مرگ کشيده.




جلال رابوکي


جلال رابوکي از اسطوره‌هاي کوهنوردي ايران که پيش از فراگير شدن اينترنت، در ?? سالگي جان باخت و بسياري حتي با نام او آشنا نيستند.


او که از نسل اول هيماليانوردان ايراني است، سال ???? در برنامه شناسايي اورست از يخچال خومبو شرکت داشت. در دهه ?? تا ارتفاع بالاي ???? متر قله ماناسلو نيز صعود کرده بود که با توجه به شرايط و امکانات آن موقع، بي‌نظير ارزيابي شده است.


جلال رابوکي فروردين ???? در دماوند جان سپرد و طي شش ماه، صعودهاي فراوان براي يافتن پيکر او بي‌نتيجه ماند. بالاخره مهر همان سال اعضاي باشگاه دماوند به سرپرستي فرشاد خليلي، جسد او را در جايي يافتند که هيچکس تصورش را هم نمي‌کرد، دره يخار.


تيمي ?? نفره با مشکلات فراوان پيکر جلال را از ارتفاع ???? متري دره مخوف يخار پايين آوردند. پرسش اين بود که او چگونه توانسته خود را در آن شرايط جوي، از جبهه جنوبي به طرف شرق و داخل دره يخار که ريزشي، ديواره‌اي و يخچالي است، برساند؟ با گذشت اين همه سال، تنها پاسخ ممکن اين است که باد شديد او را به آنجا پرت کرده باشد!


جلال پايه‌گذار صعود سرعتي در ارتفاعات ايران بود و سالانه حدود ?? بار دماوند را از مسيرهاي مختلف و در هر چهار فصل صعود مي‌کرد. رکورد از ? جبهه (جنوبي، غربي، شمالي و شمال‌شرقي) به دماوند به طور پيوسته در ?? ساعت، از ماندگارترين رکوردها در تاريخ ورزش ايران است. گرچه تصورش هم غير ممکن باشد که کسي در يک روز، دماوند را چهار بار برود بالا و برگردد پايين!


?? مسير مختلف دماوند را شناسايي کرد. عکاس و گزارش‌نويس هم بود اما آثار او در اختيار کوهنوردان قرار نگرفته. هم کوه‌نورد بود و هم کويرنورد. براي نخستين بار مسير روستاي طرود به عروسان در کوير مرکزي به طول ??? کيلومتر را بدون استفاده از شتر در سال ???? پيمود.




محمد اوراز


محمد اوراز نخستين ايراني فاتح قله اورست در سال ???? است. سال ?? هنگام صعود به گاشربروم در پاکستان بر اثر سقوط بهمن، پس از انتقال به بيمارستاني در اسلام آباد پاکستان درگذشت. سال ???? به قله راکاپوشي صعود کرد و سال ?? به قله چوايو با ارتفاع ???? متر. همان سال قله شيشاپانگما به ارتفاع ???? را نيز فتح کرد.


سال ?? قله ماکالو را بدون ماسک اکسيژن در نورديد. سال بعد قله ???? متري لوتسه را بدون استفاده از ماسک اکسيژن فتح کرد. صعود به مون بلان بلندترين قله رشته کوه آلپ هم از صعودهاي پرشمار اوراز است.




داود خادم


داود خادم هيماليانوردي که همزمان مربي کشتي هم بود. متخصص صعودهاي زمستاني در ارتفاعات ايران. عضو تيم ملي کوهنوردي در صعود سال ???? به اورست بود که تا ارتفاع ???? متر بالا رفت. دو سال بعد به قله‌هاي چوآيو و شيشا پانگما در تبت صعود کرد. سال?? به قله ماکالو و بهار ?? به قله لوتسه صعود کرد.


طي دوران اقامت ?? ساله در ژاپن، بيش از ?? بار قله فوجي ياما را فتح کرد و عضو افتخاري تيم امداد و نجات توکيو بود. هم‌طناب محمد اوراز و مقبل هنرپژوه در گاشربروم. او نيز مانند بسياري از هيماليانوردان ايراني، در تمام برنامه‌ها هزينه‌اش را خودش پرداخت مي‌کرد. خادم سال ?? هنگام تلاش مستقل در قله ?K در سن ?? سالگي ناپديد شد. تا سال‌ها بعد، مادرش همچنان در بالکن خانه چشم انتظار بازگشت داود بود.




سامان نعمتي


کوهنوردان باشگاه دماوند در صعودي مستقل موفق به فتح قله‌ نانگاپاربات در پاکستان شدند اما سامان نعمتي در جريان اين صعود جان باخت و پيکرش هم پس از جستجوهاي فراوان پيدا نشد. خانواده او از اعضا و ليلا اسفندياري سرپرست تيم شکايت کردند. پرونده از شعبه دوم بازپرسي قتل تهران براي انجام تحقيقات به آگاهي مرکز ارسال شد و کليه اعضاي تيم بازجويي شدند.


ماجراي صعود مستقل و عدم تاييد و صدور مجوز از سوي فدراسيون در حادثه اخير برودپيک، در آن برهه نيز جنجال‌ساز شد. سرانجام دادسراي جنايي تهران، ليلا و بقيه اعضاي تيم را بي‌گناه شناخت. نانگاپاربات از پرتلفات‌ترين قلل دنياست. سامان در ارتفاع ???? متري به خاطر بيماري از حرکت باز ايستاد و قرار شد مسير را بازگردد. صعودکنندگان گفتند پس از فتح قله وقتي بازگشتيم، ديديم او در همان نقطه قبلي است و حتي برايمان دست تکان داد. اما وقتي رسيديم، اثري از سامان نبود. حدس اسفندياري بر اين بود که او پشت سنگ‌ها پنهان شده تا پس از پايين رفتن گروه، به تنهايي براي پيمودن ??? متر آخر اقدام کند.


مقبل هنرپژوه


مقبل هنرپژوه جوان‌ترين فاتح کوه لوتسه نپال با ارتفاع ???? متر در ?? سالگي. او در ?? سالگي هم‌طناب مرحوم محمد اوراز در گاشربروم بود. صعودي که منجر به مرگ اوراز شد. هنرپژوه در اثر سقوط بهمن حدود ??? متر سقوط کرد اما زنده ماند.


او که در آخرين سفرش به هيماليا سرپرستي تيم ملي کوهنوردي ايران در صعود به برودپيک را برعهده داشت، پاييز ?? و در ارتفاعات کوه برده زرد بوکان، هشت متر سقوط کرد و پس از چند روز در سن ?? سالگي در بيمارستان اروميه درگذشت.




ليلا اسفندياري


ليلا اسفندياري صعودهاي متعددي را به عنوان «نخستين زن ايراني» به ثبت رساند. در يکي از شاخص‌ترين صعودهاي خود موفق شد به قله دشوار نانگاپاربات صعود کند. صعودي که از مجوز و حمايت فدراسيون برخوردار نبود. اسفندياري براي تامين هزينه صعود به قله کي 2 خانه خود را فروخت. ?? تير ???? در آخرين صعود، پس از فتح گاشربروم و در مسير بازگشت با از دست دادن تعادل، سقوطي ??? متري داشت. او از شيب يخي زير قله سقوط کرد و در حدود ارتفاع???? متري در مکاني خارج از مسير، ميان صخره ها و بين دو شيب يخي متوقف شد. وصيت خود او نيز همين بود که پيکرش در کوهستان باقي بماند.




مهدي اعتمادفر


مهدي اعتمادفر فاتح دو قله برودپيک و گاشربروم. او سال ????به صورت مستقل و در دومين تلاش براي صعود به قله دائولا گيري در هيماليا، نزديک قله مفقود شد و کسي هيچ نشاني از او پيدا نکرد. متولد ???? بود، تنها کوهنورد ايراني که موفق شده تمام قلل بالاي هفت هزار متر شوروي سابق را فتح کند و نشان پلنگ برفي را بگيرد.




عيسي ميرشکاري


عيسي ميرشکاري سال ???? هنگام صعود به ماناسلو هشتمين قله مرتفع جهان در نپال دچار مرگ مغزي شد و در ?? سالگي جان خود را از دست داد. تيم امداد، جسد او را پايين آورد. جعفر ناصري هم يک سال بعد در مسير بازگشت از همين قله به دليل تاريکي هوا، سرماي منفي ?? درجه و اشتباه GPS از مسير اصلي منحرف شد و در شيب تندي سقوط کرد. تيم مشترک ايتاليايي و کانادايي در آستانه رسيدن به قله، قيد صعود را زده و به تجسس پيکر ناصري پرداخت اما بي‌نتيجه بود.




فرشاد خليلي


پانزدهم بهمن ?? سقوط بهمن در محور شمشک به ديزين جان ? نفر را گرفت. فرشاد خليلي يکي از جان‌باختگان بود که سرپرستي تيم ملي کوهنوردي در فتح گاشربروم هيماليا را برعهده داشت. مجيد شهپري، ناديا نجفي، اکبر کشاورز، مهدي خراساني، حميد کاظم‌زاده، علي‌اکبر ابراهيم زاده و سعيد طاهري (اسکي باز) از ديگر جان‌باختگان اين حادثه بودند.


دو گروه کوهنوردي و اسکي به دليل بسته بودن جاده، با پاي پياده در حال بازگشت بودند که با سقوط بهمن، زير برف مدفون شدند. فرشاد خليلي براي برگزاري دوره آموزشي در منطقه حضور داشته که پس از سقوط بهمن براي نجات شاگردانش اقدام کرد اما بر اثر سقوط دومين بهمن، جان خود را از دست داد. رئيس هيات کوهنوردي استان تهران گفت اين حادثه در پي فعاليت لودر رخ داده و جاي سوال است که وقتي چنين فعاليتي انجام مي‌شده، چرا جاده را نبستند و تردد همچنان در آن ادامه داشته است.




مهدي عميدي




هيماليانورد مستقل و تنها ايراني که توانسته اورست را بدون استفاده از کپسول اکسيژن صعود کند. مهر ???? که براي صعود انفرادي به مون بلان، عازم فرانسه شده بود مفقود شد. دو کوهنورد لهستاني آخرين کساني بودند که او را حوالي پناهگاه در ارتفاع ???? متري ديدند. بالگرد تجسس بر فراز کليه مسير و محورهاي سقوط پرواز کرد بلکه نشانه‌اي بيابد اما حاصلي نداشت.


دادگاه محلي، اطلاعات عميدي شامل DNA را در فهرست ناپديد شدگان قرار داد تا در صورت پيدا شدن پيکرش، قابل شناسايي باشد. او از منتقدان عملکرد فدراسيون کوهنوردي بود. همچنين از صداوسيما هم انتقاد کرده و مي‌گفت: صداوسيما فيلم‌هاي خارجي صعود به اورست را خريداري و پخش مي‌کند اما از خريداري و پخش فيلم‌هاي کوهنوردان ايراني خودداري مي‌کند. من ?? ساعت فيلم از اورست تهيه کرده‌ام که سه ساعتش بالاي ???? متر و يک ساعت بالاي ???? متر بوده که کم‌سابقه است، در حالي که تنها بودم و دوربين نيز يخ زده بود.
مهم این نیست که قشنگ باشیم
قشنگ اینه که مهم باشیم
پاسخ
 سپاس شده توسط яᎧмιиα ، kourosh A ، ʂհმოἶო ، Ma30h *_*
آگهی
#2
من کوهنورد نستـــــم ولی بابابزرگــــم هر جمعه کوهنوردی میکنهBig Grin
کوهنوردا بیـــــــــــــــــــــــــــان تو 1
پاسخ
 سپاس شده توسط @adrian@


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کوهنوردا بیان.اصفهانیها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان