امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فرصت طلبان در سوریه دست به اسلحه شدند

#1
پروفسور استفن زونس در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین:
فرصت طلبان در سوریه دست به اسلحه شدند
خاورمیانه - پروفسور استفن زونس استاد و مدیر برنامه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه سان‌فرانسیسکوی آمریکا به خبرآنلاین گفت که نگران طولانی شدن حوادث در سوریه است.

جواد حیران‌نیا

استفن زونس روزنامه‌نگار و استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و مدیر برنامه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. او در زمینه‌های سیاست در خاورمیانه، سیاست خارجی آمریکا، تروریسم بین‌المللی، عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و اقدامات غیر خشونت آمیز استراتژیک صاحب آثار متعددی است. او مؤلف کتابهایی چون"جنگ، ملیت و احتمال منازعه" و "صحرای غربی" است. زونس از منتقدان سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه به ویژه در زمان ریاست جمهوری بوش به شمار می‌رود. آنچه در ادامه می‌آید مصاحبه خبرآنلاین با این کارشناس مسائل خاورمیانه و اندیشمند معاصر در خصوص حوادث سوریه و آینده ترتیبات امنیتی در خاورمیانه است.

ارزیابی و پیش بینی شما از آینده تحولات سوریه چیست؟
تحولات سوریه از سوی برخی کشورها به گونه‌ای هدایت می‌شود که دولت اسد سقوط کند. اگر حکومت اسد با مخالفان به بحث و گفتگو بنشیند و در انجام اصلاحات بیشتر همت گمارد در این صورت شاهد خواهیم بود که این کشور قادر خواهد بود که کنترل اوضاع را به دست بگیرد. در ابتدا اعتراضات در سوریه جنبه غیر خشونت آمیز داشت و گروهی از مردم سوریه خواهان دموکراسی و عدالت اجتماعی بودند. صرف نظر از خواسته‌های مردم، در مراحل بعد بسیاری از فرصت طلبان در سوریه دست به اسلحه شدند.

چه عواملی باعث شد حوادث سوریه به خشونت کشیده شود؟
یکی از دلایل این امر نفوذ سلفی‌ها و دخالت برخی از کشورهای سلطنتی عربی در این کشور بود. علاوه بر دخالت برخی از کشورهای پادشاهی و سلطنتی در حوادث سوریه، برخی از کشورها و قدرتهای غربی نیز با دخالت خود در این کشور به خشونتها دامن زدند. در حال حاضر این هراس وجود دارد که این حوادث طولانی شوند.

پیش بینی شما از آینده ترتیبات امنیتی خاورمیانه با توجه به حوادث سوریه چیست؟
به هر میزان که جامعه مدنی در خاورمیانه تقویت شود و گروههای طرفدار دموکراسی در این منطقه قوت بگیرند در این صورت دخالت کشورها و قدرتهای غربی در این کشورها کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر تقویت جامعه مدنی و گسترش دموکراسی خواهی در میان کشورهای خاورمیانه باعث خواهد شد که نقش قدرتهای غربی در ترتیبات و مسائل امنیتی کشورها خاورمیانه کاهش یابد. اینکه کشورهای خاورمیانه در یک رقابت با یکدیگر پول و ثروت خود را به جای آنکه صرف رفاه مردم خود کنند صرف هزینه‌های نظامی و خرید تسلیحات از غرب می‌کنند موضوعی است که ایجاد چالش می‌کند. در واقع مادامیکه این کشورها به این رویه ادامه دهند وضعیت امنیتی خاورمیانه با چالشهای جدی مواجه خواهد بود.

چه پیش شرطهایی برای تحقق امنیت واقعی در خاورمیانه لازم است؟
امنیت واقعی در خاورمیانه زمانی محقق خواهد شد که کشورهای خاورمیانه به عدالت توجه داشته باشند. از سوی دیگر امنیت واقعی در این منطقه را زمانی شاهد خواهیم بود که این کشورها به نیازهای واقعی کشور خود توجه داشته باشند تا اینکه پاسخگوی نیازهای قدرتهای غربی باشند. به عبارت دیگر برخی کشورهای خاورمیانه به جای اینکه برآورنده نیازهای مردم کشورهای خود باشند تأمین کننده خواستها و نیازهای قدرتهای غربی هستند و در زمین این کشورها به بازی مشغول هستند.
. ҉ مـے روے !!!

.::هَـوایـتـ نـیـسـت::.

و بـہـ هـمـیـטּ راحـتـے .:: احـسـاسـات ِ مـטּ خَـفـه ::. مـے شَـونـב...

.::آبـے کـہــ روز آخـر پـشتـ سـرتـ ::. ریـخـتـمـ ؟!

.::آبـروے בلـمـ ::. بـوב... ҉
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پس از اینستاگرام و واتساپ گوگل پلی و اپ استور نیز فیلتر شدند !
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
  چینی ها در لامپ خوری هم بهترین شدند!
Heart مسکو: اطلاعات موثق داریم که شماری جنگجو از سوریه به قره باغ انتقال یافته اند
Heart رئیس‌جمهور ارمنستان:حوزه قفقاز در حال تبدیل به سوریه‌ دیگر است
  عوامل اجرای موسیقی خیابانی بدون رعایت الزامات فرهنگی و بهداشتی در ایلام دستگیر شدند.
Heart نباید سناریوی سوریه در لیبی تکرار شود
  روایت خلبان ماهان از پرواز سوریه
  مردگانی که زنده شدند!
  نصرالله: اسرائیل درباره "پیروزی‌های خیالی بر ایران در سوریه" به مردمش و جهان دروغ می‌

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان