امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد مخاطبين: «میدان نبرد 4»؛ آغاز نسلی نو

#1
نسل جدید با عرضه «میدان نبرد 4 »آغاز شد، نسلی که در آن اکثر صاحب نظران و کارشناسان اعتقاد دارند دوران شوتر های اول شخصی نظیر CoD و Battlefield به اتمام رسیده است و این ژانر دست خوش تغییراتی خواهد شد و به سوی آنلاین شدن پیش خواهد رفت. این را می توان با تجربه بخش تکنفره Battlefield 4 و CoD:Ghosts به خوبی احساس کرد. کاملا مشخص است که این بخش تک نفره تنها قسمت کوچکی از بازی است و تیم سازنده تمرکز و انرژی خود را برای بخش چند نفره به خرج داده اند. Titanfall و Destiny ، تنها آغازی بر شوتر های چند نفره آنلاین هستند ، پس اگر در سال آینده دیگر خبری از بخش تکنفره در CoD و شاید میدان نبرد ،نبود اصلا جای تعجب آور نیست.

کلیشه ای دیگر…

داستان دقیقا جایی است که سری میدان نبرد در آن همیشه نسبت به سایر عناوین تیراندازی های اول شخص دیگر ضعف داشته است. پیش از عرضه بازی، سازندگان از یک داستان خوب و درگیر کننده و بهتر نسبت به نسخه سوم خبر می دادند و می توان گفت تا حدود به این وعده خود عمل کرده اند. وقایع این نسخه در سال 2020 روی می دهد، در زمانی که تنش میان روسیه و ایالات متحده آمریکا به اوج خود رسیده است و هر لحظه امکان آغاز نبردی عظیم میان این دو کشور وجود دارد. از طرفی دیگر دریاسالار چانگ( Admiral Chang) از نیروی دریایی کشور چین، اقدام به براندازی سیستم حکومتی کشور چین و آغاز نبرد با ایالات متحده امریکا را می کند و به همین ترتیب چین با پشتیبانی کامل روسیه ، در مقابل ایلات متحده آمریکا قرار می گیرند و جنگ جهانی دیگری آغاز می شود. اما ما در کجای این داستان هستیم؟ در بازی ما کنترل گروهبان دنیل رک رکر(Sgt.Daniel “Reck” Recker) از گروه نظامی ای موسوم به “Tombstone” را بر عده داریم که وظیفه اصلی شان از بین بردن چانگ، به عنوان عامل اصلی منازعات و جنگ است.

داستان میدان نبرد 4 چیز جدیدی ندارد، از این دست داستان ها در سالیان اخیر زیاد شنیده ایم. داستان تکراری تقابل غرب و شرق ، نبردی نابرابرانه و المان های فیلم ها دهه های نود و هشتاد ( مخصوصا رامبو) که یک گروه به تنهایی سرنوشت یک جنگ را تغییر می دهند. اصلی ترین مشکل میدان نبرد 4 در بخش داستانی به انتاگونیست اصلی داستان یعنی دریاسالار چانگ باز می گردد. متاسفانه برخلاف اعضای گروه ” tombstone” که شخصیت پردازی خوبی دارند ، انتاگونیست اصلی داستان به هیچ وجه خوب پرداخت نشده است. این چه انتاگونیستی است که مخاطب حتی چهره اش را در طول بازی یک بار هم به خوبی نمی بینید؟ این چه انتاگونیستی است که مخاطب حتی از انگیزه اش برای کسب قدرت و آغاز نبرد خبر ندارد؟ کافیست چانگ را با شخصیتی چون Makarov از سری CoD مقایسه کنید تا ببینید اگر چانگ یک شخصیت پردازی درست و قوی داشت چقدر سطح کیفی داستان میدان نبرد 4 بهتر می شد.

برخلاف پلات( Plot) اصلی بازی که چنگی به دل نمی زند شیوه روایت بازی نسبت به نسخه سوم بهتر شده است اما متاسافنه این عنصر با پیشروی در بازی افت می کند. مرحله نخست بازی ( fishing at Baku) را به خاطر آورید، آن فلش بک ابتدایی و اتمسفر عالی بازی ، به خوبی مخاطب را درگیر خود می کند اما در ادامه روایت داستان افت می کند و برای مخاطب سوالات بسیاری را بوجود می آورد. برای مثال در فصل فرار از زندان ، ما با شخصیت Dimitri “Dima” Mayakovsky ( یکی از شخصیت های اصلی نسخه سوم) ملاقات می کنیم اما داستان بازی هیچ جوابی به این سوال که او اینجا چه کار می کند؟ مگر او در انفجار هسته ای پاریس در قسمت سوم کشته نشد؟ متاسفانه تعداد این سوالات بی جواب کهتا پایان بازی ذهن شما را درگیر می کند، افزایش می یابد و در پایان با یک پایان بندی مبهم و سطحی و کلیشه ای ” همه چیز با خوبی و خوشی به اتمام رسید” نویسندگان بخش داستانی بازی را سریعا به اتمام می رسانند تا بیش از این ذهن مخاطب را درگیر حفره های داستانی نکنند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://news.dbazi.com/wp-content/uploads/2013/11/RCHI3QG-2013-11-07-22-38-08-34-700x525.jpg
ندای میدان نبرد

مرحله نخست میدان نبرد 4 همان چیزی است که از یک میدان نبرد انتظار داریم. محیط های بزرگ و تخریب پذیر که نحوه پیش روی را در اختیار شما قرار می دهد با صحنه های سینمای بسیار زیبا و جلوه های بصری فوق العاده. ای کاش تمامی مرحل میدان نبرد 4 از همین الگو پیروی می کردند اما متاسفانه طراحی مراحل میدان نبرد 4 نیز با پیشروی در بازی افت محسوسی می کند و به تدریج خطی و خطی تر می شود و شکل و شمایل سری CoD را به خود می گیرد. سازندگان میدان نبرد 4 هیچ تلاشی برای ارتقا استاندارد های زانر تیر اندازی اول شخص نکرده و همان فرمول های قدیمی را در بازی خود تکرار کرده اند. همانند قسمت قبل، مخاطب در بخش هایی از بازی کتترل وسایل نقلیه ی مختلفی مانند تانک، قایق و .. را بر عهده می گیرد. با توجه به سابقه استودیو سازنده در این قسمت، کنترل این وسایل به خوبی پیاده سازی شده است و مشکلی را برای مخاطب بوجود نمی آورد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://news.dbazi.com/wp-content/uploads/2013/11/bf4_x86-2013-11-02-15-04-13-94.jpg
رابط کاربری طراحی مناسب و کارامدی داردو فضای کمی را اشغال می کند. در گوشه راست ، اطلاعاتی نظیر میزان مهامت و سلامتی و در گوشه سمت چپ تصویر نقشه بازی(که عملا با توجه به خطی بودن اکثر مراحل بازی کاربرد خاصی ندارد) قرار داده شده است. DICE در این قسمت مکانیزم فرمان دادن را نیز در بازی جای داده است. البته این مکانیزم در مقایسه با عناوینی چون Operation Flashpoint بسیار ساده و سطحی می باشد. شما با استفاده از این مکانیزم می توانید به همراهان خود دستور دهید که با دشمنان وارد نبرد بشوند ، همین و بس. صحبت از همراهان شما در طول بازی شد و باید بگوییم یکی از نقاط ضعف میدان نبرد 4 در بخش گیم پلی همین همراهان شما هستند. یاران شما از هر مرگ و زخمی شدنی مصون هستند و دشمنان هیچ گاه ان ها را نمی ببینند و به ان ها هیچ کاری ندارند. دشمنان شما تنها با شما مشکل دارند و هدفشان تنها نابودی شما است. این تناقض واقعا آزار دهنده است. مگر یاران ما دشمنان چینی ها نیستند پس چرا آن ها مورد حمله اکثرا واقع نمی شوند؟ چرا ان ها کشته و یا زخمی نمی شوند؟ چرا ان ها برای ما مزاحمت درست می کنند و مانع از سنگر گرفتن ما می شوند؟ در یک کلام هوش مصنوعی همراهان و نحوه پیاده سازی آن ها در بازی افتضاح است. البته در مقابل دشمنان بازی از هوش مصنوعی به مراتب بهتری بر خورار هستند. به خوبی و در مکانهای مناسبی سنگر می گیرند و با توجه به قدرتشان تصمیمات مناسبی می گیرند برای مثال اگر تعدادشان از شما بیشتر بود اقدام به حمله مستقیم می کنند و اگر کمتر بودند بیشتر به سنگر گیری می پدازند. یکی دیگر از مشکلات میدان نبرد 4 عدم در تنگا قرار دادن مخاطب در زمینه مهمات است. در هر قسمت از بازی تعدادی جعبه های سلاح و مهامت یافت می شود که شما می توانید به راحتی خشاب هایتان را پر کرده و سلاح های تان را تغییر دهید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://news.dbazi.com/wp-content/uploads/2013/11/bf4-2013-11-04-15-19-25-63.jpg
در مجموع سازندگان میدان نبرد 4 هیچ تلاشی برای ارتقاء استاندارد های شوتر های اول شخص نکرده اند و از طرفی تمرکز آن ها بر روی بخش چند نفره، باعث شده است میدان نبرد 4 در بخش تک نفره یک شوتر استاندارد باشد نه چیزی بیشتر.

بفرمایید نسل بعد!

از گرافیک فنی این بازی چه می توان گفت ؟ یک شاهکار گرافیکی و یکی از پر زرق و برق ترین بازی های ساخته شد که بخوبی گرافیک بازی های نسل هشتم را نشان می هد. از همان ابتدا شروع بازی سازندگان نورپردازی HDR و پویا خود را به رخ می کشند. پرتو های خورشید که از پنجره ها و شکاف های دیوار به داخل ساختمان تابیده می شوند بدون شک تفاوتی با واقعیت ندارند. بافت ها بسیار حجیم و پرجزییات می باشند، عنواع و اقسام فیلتر ها و افکت های سینمایی مانتند بوکه (Bokeh) و Lens Flare چشمان شما را نوازش می کنند و تخریب پذیری عالی بازی گاهی اوقات شما را مبهوت می کند. میدان نبرد 4 در زمینه انیمیشن های صورت به طرز قابل محسوسی نسبت به میدان نبرد 3 پیشرفتکرده است. طراحی چهره واقها باور پذیر هستند و جزییات صورت دیوانه کننده است. انفجار های واقعا طبیی به نظر می آیند و کیفیت آب بازی بسیار عالی است.گرافیک بصری بالا و جزییات فوق العاده در بازی باعث شده است که اتمسفری بی نظیر در بازی خلق شود، میدان نبرد 4 نشان می دهد چطور گرافیک فنی بالا و استفاده از افکت های مختلف می تواند در خلق اتمسفری درگیر کننده به سازندگان کمک کند.در بخش صداگذاری نیز همانند قبل موتور Frostbite قدرت خود را نشان داده است. صدای انفجار ها ، شلیک گلوه، تعویض سلاح ها و له شدن اتومبیل ها زیر تانک ها (!) به لطف استفاده از Frostbite 3 عالی است. صداپیشگی شخصیت های بازی نیز دست با استفاده از صداپیشگان حرفه ای عالی از آب درآمده است و به خوبی حس و حال شخصیت های بازی به مخاطب منتقل می شود. اما در بخش موسیقی متاسفانه میدان نبرد نامید کننده ظاهر شده است. در طول بازی چند قطعه بیشتر پخش نمی شود و همین تداد اندک موسیقی با جو و اتمسفر بازی همخوانی ندارد. مخصوصا در لحاظات احساسی و هیجان انگیز بازی که اهنگ ساز می توانست با یک موسیقی محزون و ارام و( در قسمتهای هیجان انگیز و پر زد و برخورد) با یک موسیقی با ضرب اهنگ بالا به ترشح ادرنالین در ما کمک کند و حس حال بهتری به مخاطب منتقل شود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://news.dbazi.com/wp-content/uploads/2013/11/RCHI3QG-2013-11-07-22-25-30-58-700x560.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://news.dbazi.com/wp-content/uploads/2013/11/RCHI3QG-2013-11-07-22-23-08-04-700x560.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://news.dbazi.com/wp-content/uploads/2013/11/RCHI3QG-2013-11-07-22-37-24-98-700x525.jpgمیدان نبرد 4 در بخش تکنفره همان طور که پیش تر گفتم یک شوتر استاندارد و خوش ساخت است. البته به قولی کسی که میدان نبرد را می خرد بیشتر بدنبال بخش چند نفره اش هست تا بخش تکنفره. سازندگان هم برای همین است بر روی بخش چند نفره تمرکز کرده اند. چرا که مخاطبانشان از آن ها چنین چیزی را می خواهند.

پلتفرم تست: PC

8/10

نکات مثبت:

گرافیک فنی فوق العاده
صداگذاری عالی
تنوع خوب سلاح ها
شخصیت پردازی و داستان بهتر نسبت به نسخه سوم
نکات منفی:

پایان بد داستان و مشکلات دیگری داستانی که در متن ذکر شد
موسیقی
باگ های آزاردهنده
هوش مصنوعی
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تاریخ آغاز فصل پنجم Apex Legends مشخص شد
  توسعه‌دهنده‌ی Playerunknown’s Battlegrounds ربات‌های بیشتری را به میدان مبارزات اضافه
  رویداد فصلی بازی Borderlands 3 از این هفته آغاز خواهد شد
  شایعه: تولید GTA VI از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است و نقشه‌ی بازی بسیار بزرگ خواهد بود
  تاریخ آغاز جشنواره‌ی بازی‌های استیم مشخص شد
  بتای محدود عنوان NHL 17 آغاز شد
  تخفیفات ویژه‌ی استیم برای عناوین واقعیت مجازی آغاز شده است
  حراج سری Metal Gear Solid در PSN آغاز شد!
  UK GAMES CHART: آغاز فرمانروایى شوالیه ى تاریکى
  تصاویر جدیدی از Batman : Arkham Knight منتشر شد : آغاز یک پایان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان