امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دود، آب، آتش و جوانان قلیان کش.بسیار تاسف بار

#1
فکرش را هم نمی توانید بکنید که در کشور خودمان 15 درصد از جمعیت 13 تا 15 سال کشیدن قلیان را تجربه و 12 درصد از جمعیت بالاتر از 15 سال مصرف کننده مواد دخانی هستند. مصرف مواد دخانی در میان جوانان شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد رواج بسیاری دارد.
برای بررسی موضوع تصمیم گرفتم سری به سفره خانه ها و مراکز تفریحی تهران بزنم. بهترین مکان منطقه فرحزاد بود. منطقه ای خوش آب و هوا که خانواده ها، دختر و پسر و دوستان در آنجا جمع شده بودند . وقتی به چند رستوران درجه 2 رفتم متوجه شدم بر سر میز 90 درصد افراد قلیان وجود دارد . افراد از نوجوان 10 ساله تا زن و مرد و دختر همه مشغول کشیدن قلیان بودند و آن را تفریحی برای خود می دانستند.


فریبرز که به همراه دوستانش به فرحزاد آمده بود در رابطه با قلیان کشیدن گفت: هفته ای 2 بار به اینجا می آییم و به همراه دوستان پکی به قلیان می زنیم. البته فقط تفریحی است و در منزل این کار را انجام نمی دهیم. وقتی کلمه تفریح را از فریبرز شنیدم در باره تفریح بودن قلیان برای جوانان ایرانی و به خصوص تهرانی پرسیدم . ببین داداش تو یا خیلی مایه داری یا تا حالا اصلا تفریح نرفتی. می دونی یه بار بری پیست چقدر پیاده ای؟ شنیدی کارتینگ یا جت اسکی چقدر پول می خواد؟ اما قلیان رو با 4 هزار تومان می کشی و تفریحت را انجام داده ای!



وقتی قلیان با قلیان فرق می کند

این بار به چهار راه کالج می روم. قهوه خانه ای که از پیر مرد تا جوان دبیرستانی در آن حاضر هستند. مرز میان جوانان و افراد مسن تر یک ردیف نسبتا خالی است. جوانان وقتی قلیان های میوه ای برایشان می آورند آن را با ولع خاصی می کشند و پیرمردها هر از چندگاهی در میان صحبت پکی به خوانسار و برازجان می زنند. یعقوب صاحب قهوه خانه کار و کاسبی قلیان را سکه می داند و می گوید: من اگر شبی کمتر از1 تومان در بیاورم در مغازه را می بندم. 7 نفر از این قهوه خانه نان می خورند و روزگار می گذرانند.




یعقوب در رابطه با مشتریانش می گوید: اکثرا جوانانی هستند که همیشه و برخی هر روز می آیند ضمن اینکه مردان مسن تر نیز هر ازچند گاهی سر می زنند. ما اینجا مشتری های ثابتی داریم و هر از چند گاهی افراد گذری نیز مراجعه می کنند.

مقصد بعدی میدان ولیعصر و سفره خانه شقایق است. جایی که وقتی وارد می شوی به قول یکی از دوستان جو تورا می گیرد. دختران و پسران جوان به راحتی قلیان می کشند و هر از چند گاهی آبمیوه ای و یا ساین شاینی را می خورند. هزینه یک قلیان در این مکان بدون مخلفات 6 هزار تومان است و اگر چای و آبمیوه را اضافه کنی باید حداقل 15 هزار تومان پرداخت کنی. این در حالی است که یک قلیان و چای در چهار راه کالج 2200 تومان می شود.

دوستان می گویند سفره خانه سنتی میراث فرهنگی در میدان هفت تیر جای خوبی برای گزارش است. به آنجا که می رسی چهره های آشنایی از جمله فوتبالیست های معروف، مداحان اهل بیت، برخی خوانندگان و هنرمندان را مشاهده می کنی. اجازه نزدیک شدن به آنها را نداری چون وارد حریم خصوصی افراد نمی توانی بشوی. می خواهد روی سکوهای دور سفره خانه بنشینی که مطلع می شوی رزرو است و باید روی میز بنشینی تا فوتبالیست سابق آبی به همراه دوستانش بیایند در جای هیشگی شان. اینجا خبری از قلیان 2 هزار تومانی نیست و پذیرایی با کیک و آبمیوه و در صورت در خواست چای صورت می گیرد. هزینه قلیان اینجا 12 هزار تومان روی میز و 15 هزار تومان روی سکوها است. ضمنا نباید از دربند درکه و پارک ها و جنگل های تهران نیز گذشت.



دختران پای ثابت سفره خانه ها

اگر به سفره خانه های مناطق شمالی شهر، فشم و آبعلی سری بزنید دختران جوانی را مشاهده می کنید که با چه شور و نشاطی قلیان های میوه ای را می کشند. اخیرا گرایش جوانان به خصوص دختران به کشیدن قلیان افزایش بی سابقه ای یافته است و حتی در مواردی از پسران نیز پیشی می گیرد. دختران جوان و بعضا دبیرستانی در سفره خانه ها دیده می شوند در حالی که ارائه قلیان به دختران و زنان در سفره خانه ها ممنوع و با عرصه کنندگان به شدت برخورد خواهد شد اما این تبعیت از قانون را با گشتی در سفره خانه ها خواهیم دید. تنها دو چیز در قلیان کش های پایتخت مشخص بود یکی جوانی و دیگری تبدیل شدن به تفریح ثابت!



1833 سفره خانه جدید تاسیس می شود

رییس پلیس اماکن عمومی پایتخت در رابطه با قلیان های موجود در سطح شهر به برنا گفت: پلیس چندی قبل طرح جمع آوری قلیان ها را از سطح شهر اجرا و با سفره خانه ها و قهوه خانه های غیر مجاز نیز برخورد کرد. اما این طرح بنا به دلایلی پس از چندی متوقف شد و اکنون نیز برای اجرای دوباره طرح نیاز به درخواست مجدد وزارت بهداشت و انجام هماهنگی ها است. هم اکنون تعداد بسیار زیادی درخواست برای دریافت مجوز سفره خانه صادر شده است که تا کنون صلاحیت 1833 نفر برای دایر کردن سفره خانه تایید شده است.

وقتی طرح جمع آوری قلیان متوقف شد

پس از سخنان رییس پلیس اماکن به سراغ دکتر امامی رضوی رفتیم در خصوص جمع آوری قلیان سوالاتی را از معاون سلامت وزارت بهداشت پرسیدیم. امامی رضوی با بیان پیگیری مجدد طرح جمع آوری قلیان گفت: آیین نامه ای دو سال گذشته به تصویب رسید و نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری قلیان از اماکن عمومی کرد اما پس از مدتی طرح با دستور رییس جمهور متوقف شد. وزارت بهداشت طرحی را آماده کرده بود که تا کنون اجازه اجرایی شدن آن داده نشده است. ضمن اینکه هم اکنون نیز طرح جدیدی در دست نیست.

وقتی مرگ سراغ جوانان می آید

دکتر رسول انتظار مهدی در رابطه با بیماری های قلیان به سایت پلیس گفت: قلیان یکی از مواد دخانی است که چون مصرف آن همراه با نوعی پک زدن عمیق همراه است، لذا مصرف طولانی مدت آن باعث بروز بیماریهای ریوی از جمله «آنفیزم» که جزو بیماریهای غیرقابل درمان است، می شود.


وی افزود: فردی که قلیان مصرف می کند هنگام تنفس، حجم مفید ریه را از دود پر می کند که این خود عامل بروز سرطان دهان می شود.
این مقام علمی همچنین معتقد است: مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می گیرند دارای فلزات سنگینی هستند که می توانند عامل بروز بیماریهای کبدی و یا کلیوی در فرد مصرف کننده باشند.



یک فوق تخصص ریه هم به خانواده ها هشدار داد، با وجود اینکه قلیان علایم بالینی اش دیر ظهور می کند، اما مضرراتش از سیگار بیشتر است.
دکتر صمد قدرتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: توتون های استفاده شده در قلیان علاوه بر مضرراتی که مشابه سیگار دارند به خاطر مواد افزودنی دیگری که برای طعم بخشیدن و بو بخشیدن به آن اضافه می شود ایجاد یک سری علایم حساسیت چه به صورت پوستی و چه به صورت تنفسی می کند و در پاره ای موارد باعث نمایان شدن آسم خفته در افراد می شود.


وی افزود: قلیان می تواند روی سیستم قلبی، عروقی و ریوی تأثیرات سوء داشته باشد، همچنین دود سیگار و قلیان در مراحل اولیه باعث ایجاد تنگی در مجاری هوایی کوچک و بتدریج با افزایش میزان مصرف باعث تنگی مجاری هوایی بزرگتر و تشدید تنگی نفس می شود.


تنها دو چیز در بین قلیان کش های پایتخت مشخص است یکی جوانی و دیگری تبدیل شدن قلیان به تفریح ثابت!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16295438986692
پاسخ
 سپاس شده توسط reza789 ، shawkila ، Ƥαяℓσนʂ ϱiяℓ
آگهی
#2
منم عاشق قلیونم به خصوص دوسیب ونعنا
[img=20x20]http://دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دود، آب، آتش و جوانان قلیان کش.بسیار تاسف بار 1 [/img]Inam eshgham
پاسخ
 سپاس شده توسط armin1997
#3
حالم از همش به هم میخوره!
پاسخ
#4
(08-12-2013، 14:13)nafas1999 نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
منم عاشق قلیونم به خصوص دوسیب ونعنا
عاشق تفاهممونم
پاسخ
#5
اینکه چیزی نی همسایه ما فرقون داره
ارﮧ اوبی مارو دیدی سرو بنداز پایین
.
دود، آب، آتش و جوانان قلیان کش.بسیار تاسف بار 1

پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چرا گوشواره های نامتقارن جایگاه خاصی در بین جوانان پیدا کرده اند؟
Heart روحانی: «سهام عدالت» معمولا مربوط به شرکت‌های «بسیار سود ده» است
  سکته مغزی ناگهانی جوانان در اثر کرونا
  چرا جوانان سوئدی تنها زندگی می‌کنند؟
Wink کتابخانه بسیار زیبا شبیه به کشتی بزرگ + تصاویر
Big Grin سگی بسیار خوشبخت با 1500 دست لباس! +تصاویر
  چهره بسیار عجیب این دختر او را خانه نشین کرده (عکس)
  مردی عجیب با دندانهای اهنی و بسیار قوی (عکس)
  پیرزن 84 ساله ای با بیماری بسیار نادر و عجیب ! (+عکس)
  تطهیر جنایت‌های منافقین حرکتی مرموز و تاسف‌بار است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان