امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نهادینه شدن منشور شهروندی از طریق آموزش

#1
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ˈالهام امین زادهˈ عصر سه شنبه در همایش منشور حقوق شهروندی در گفتمان مردم سالاری دینی در دانشگاه امام صادق (ع) افزود: حتی با روانشناسان ، صحبت شد تا کودکان از اول ابتدایی به صورت خیلی خوب و جذاب ، حقوق شهروندی را آموزش ببینند و با پایان تحصیلات کاملا هم به حقوق خود و هم حقوق دیگران مسلط باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای تهیه منشور حقوق شهروندی ، اقداماتی در جهت اقناع ذهن روشنفکران توانمند دینی ایرانی و برای خدمتی شایسته به مردم ایران ، انجام شد.

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: رسالتی به نام تنظیم سند حقوق شهروندی در طول 100 روز گذشته به این معاونت محول شد و در همین راستا با اساتید دانشگاه های تهران ، وزارتخانه ها و کارشناسان و 200 حقوقدان و استاد جامعه شناسی و روانشناسی ، تبادل نظر شد.

امین زاده ادامه داد: مطالعاتی نیز در این راستا شروع کردیم و همه اسناد از قانون اساسی کشور تا فرمان هشت ماده ای امام راحل به صورت نسبی جمع آوری کردیم و حتی با هماهنگی وزارت خارجه ، منشور دیگر کشورها را از سفارتخانه ها اخذ کردیم و در نهایت نگارش منشور حقوق شهروندی آغاز شد.

وی با بیان اینکه بخش اول منشور حقوق شهروندی تا 50 صفحه نوشته شده بود ، گفت: از آنجا که رییس جمهور بر قابل درک بودن منشور برای مردم تاکید داشت ، نگارش را به زبانی ساده و به صورت کوتاه تر انجام دادیم.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: من از سال 80 به صورت تئوریک و از سال 84 به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به طور عملی درگیر حقوق شهروندی بودم و با دست یافتن به این سمت ، عرصه را برای تدوین منشوری جامع مناسب دیدم.

امین زاده اضافه کرد: برای تنظیم حقوق شهروندی در اولین گام از فضای سیاسی وتبلیغاتی به طور کامل خارج شدیم.

وی با تاکید براینکه معیار منشور برگرفته از آیه قرآن و عبارت گوهربار حضرت علی (ع) در مورد کرامت بخشیدن به انسان ها است، گفت: ما نیاز به اقتباس از جای دیگر نداریم چراکه در ارزش های دینی ما ، شهروندان محترم شمرده شده اند.

معاون حقوقی رییس جمهور یکی از ایرادات وارده به منشور حقوق شهروندی را همپوشانی حقوق شهروندی با حقوق بشر و فصل سوم قانون اساسی عنوان کرد و گفت: حقوق شهروندی مانند حقوق بشر مناسبتی نیست و با تاکید رییس جمهور این منشور حتما پشتوانه قانونی پیدا می کند.

معاون حقوقی رییس جمهور با استناد به فرمان هشت ماده امام راحل در رابطه با تنظیم منشور حقوق شهروندی گفت : زمانی که انقلاب شد و هنوز انسجامی وجود نداشت فرمان هشت ماده ای امام راحل به حقوق شهروندی اشاره داشت و هنوز هم جزو بهترین حقوق است .

وی افزود: بیانات و کلام امام و مقام معظم رهبری را هم جمع آوری و در تنظیم این سند لحاظ کردیم.

امین زاده با برشمردن ویژگی های منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: متکی بودن بر ارزش های دینی و مذهبی ،نقد نکردن قوانین داخلی ،رعایت اصول تفکیک قوا،اشاره داشتن به همه اقشار جامعه از جمله ویژگی های این منشور است .

وی ادامه داد: برنامه حقوق شهروندی برنامه عملیاتی است و شاید این سند بتواند جلوی تورم قوانین را بگیرد.

به گفته امین زاده ،تعادل بین حقوق مدنی ،سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی در این منشورایجاد شده و حتی حق توسعه برای آیندگان هم لحاظ شده است .

وی افزود: این سند یک سند ایرانی و بومی سازی شده است و مکانیزیمها و ساز و کارهای اجرایی در آن پیش بینی شده است .

وی با بیان اینکه اخیرا اعلام شده این سند یک کپی از سند دیگر است ،اظهار داشت : در حقوق شهروندی غیر از حق حیات نمی توان چیز دیگری را مطرح کرد و در حقوق شهروندی نمی شود حق جدیدی را اختراع کرد و در بسیاری از کشورها همین مطالب مشابه مشاهده می شود.

به گفته امین زاده ،از همان شب صحبت های رییس جمهور در تشریح عملکرد 100 روزه ،منشور حقوق شهروندی حدود دو میلیون بازدید کننده داشت و تاکنون 400 پیشنهاد مکتوب به دست معاونت حقوقی رییس جمهوری رسیده است .

وی خاطرنشان کرد: این سند را قاطع و تمام شده نمی بینیم و شاید سالهای آتی هم نیاز به تکمیل داشته باشد.



**لایحه جرم سیاسی با همکاری مجلس نهایی می شود

معاون حقوقی رییس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد لایحه جرم سیاسی گفت: این لایحه در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و در صورت نهایی شدن به دولت ارسال می شود.

وی در مورد نرسیدن به یک تعریف از جرم سیاسی ، تصریح کرد: طبق ماده 168 قانون اساسی ، تعریف جرم سیاسی باید اجرا شود و این لایحه هم اکنون در مجلس در دست بررسی است و با همکاری مجلس ، نهایی می شود.

وی در مورد ضمانت اجرایی منشور حقوق شهروندی ، افزود: ضمانت اجرایی این منشور در بخش پایانی منشور آمده است.
^__^

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نهادینه شدن منشور شهروندی از طریق آموزش 1

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آموزش رقص و حرکات موزون در شمال شهر تهران +عکس
  مقاومت‌هایی در اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی وجود دارد
Heart نامه تشکر وزیر آموزش و پرورش به مقام معظم رهبری
  آموزش فریب پسرها توسط دختران در یک سریال!!
  توضیح درباره خبر جعلی انتقال کرونا از طریق هوا
  مردمی که از طریق واکسن به ایدز مبتلا شدند
  خاطره ای آموزنده و اثر آن در آموزش (خطوط روی کف دستها)
  امکان ارسال پول از طریق صوت!
  اسکلت یک معلم روی میز مدرسه برای آموزش! + عکس
  استیضاح وزیر آموزش و پرورش رای نیاورد / فانی باقی ماند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان