امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علت شیوع بد حجابی در ایران

#1
بِســمِ اللهِ النُّـــور



چرا بدحجابي بين زنان ايران شيوع پيدا كرده است و چرا توبة فرهنگي سخترين توبه ها است؟


با سلام و احترام خدمت شما پرسشگر گرامي كه به دنبال رفع دغدغه هاي علمي به تلاش و كاوش فكري پرداخته و از رهگذر سؤال به شكوفايي انديشه خود ياري ميرسانيد.
از اينكه با مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه مكاتبه نموده ايد صميمانه تشكر ميكنيم، اميد آن كه تحقيق و پاسخ ارايه شده رهگشاي انديشه پويشگرتان باشد.
خواهر گرامي! ضمن تشكر و سپاس از اين كه سوالات خود را با در ميان گذاشتيد همين دو سوالي كه مطرح كرده ايد نشان دهندة روحية مذهبي شما است. در عصر كه انحرافات اخلاقي عده اي زيادي از جوانان را در ورطة سقوط قرار داده و فساد و بي بند و باري به اوج خود رسيده است، پرسش از "توبة فرهنگي" و "بد حجابي زنان" شخصيت معنوي و احساس مسئوليت شما را به نمايش مي گذارد. اميد است اين روحية مذهبي و احساس مسئوليت، هر چه بيشتر در وجود شما تقويت گردد و بتوانيد به سهم خود در هدايت جوانان به خصوص دختران نقش مؤثري ايفا كنيد. با اين مقدمة كوتاه اينك مي پردازيم به علل بدحجابي در جامعه و اينكه چگونه مي توان نقش و مسئوليت خود را انجام داد.
مسألة فحشاء و از جمله بدحجابي زنان از پديده هاي جديد اجتماعي نيست، بلكه از ديرباز اين عنصر ضد اخلاقي در جامعه وجود داشته است، لكن در سالهاي اخير و به ويژه سالهاي پس از دفاع مقدس به موازات تحولات اجتماعي و سرازير شدن انواع محصولات فرهنگي بيگانه و تساهل و تسامح در مقولات فرهنگي، بدحجابي ابعاد تازه اي به خود گرفته است.[1]
در يك نگاه كلي، عوامل و زمينه هاي مؤثر بر رشد بدحجابي عبارتند از:


1. تضعيف باورها و اعتقادات مذهبي در جامعه؛

رفتار انسان محصول انديشه و بينش او است. در جامعه اسلامي بر هر فرد مسلمان بر اساس جهان بيني و باورهاي اعتقادي خويش عمل مي كند. حجاب نيز نماد و تبلور اعتقادات فردي است. هر اندازه افراد از نظر اعتقادي و مذهبي قويتر باشند، رفتارها، عملكردها و نوع پوشش و لباسشان نيز مطابق با اصول و معيارهاي مذهبي و ديني خواهد بود.
شواهد نشان مي دهد كه در سالهاي پس از انقلاب باورها و اعتقادات مذهبي در جامعه به ويژه در ميان نسل جوان و نوجوان كمرنگ شده است.[2] البته اين به معناي نفي گرايش هاي قوي مذهبي نيست، بلكه نشان دهندة افزايش بزهكاري در جامعه است.
تضعيف باورها و اعتقادات مذهبي خود معلول چندين عامل است. يكي از عوامل عمدة آن القاي اين تفكر است كه دين توانايي حلّ مشكلات بشر را در اين زمان ندارد.
اين تفكر انحرافي باعث شده است تا جوانان و نوجوانان، قوانين و احكام مذهبي را زير پا بگذارند و به انواع انحرافات اخلاقي از جمله بدحجابي و بي حجابي، رو آورند.


2. تهاجم فرهنگي دشمن

يكي از عوامل رواج بدحجابي و بي حجابي تهاجم فرهنگي غرب در جامعة ما است.[3]
از آنجا كه در غرب و اروپا، معنويت و مذهب به حاشية زندگي خزيده است همة وجود زن براي استفاده هاي جنسي مطرح شده است. غرب با گريزان كردن دختران از چادر و حجاب كامل، در واقع بين آنان و ارزشهاي جامعه شان فاصله ايجاد كرده است. كشورهاي غربي به شيوه هاي مختلف اين ايده و تفكر را در جوامع اسلامي ترويج نموده تا حدودي موفق بوده اند.


3. گسترش روحية غربگرايي و غرب زدگي

علاوه بر تهاجم فرهنگي كه از برون مرزها اعمال مي شود، نوعي روحية غربگرايي و غرب زدگي در خود جوانان و نوجوانان نيز به چشم مي خورد. تلقي برخي افراد اين است كه اگر بخواهيم متمدن و پيشرفته شويم بايد در رفتار عملكرد، نوع و مدل لباس از غرب تقليد كنيم. در اين رويكرد، متمدن شدن به معناي غربي شدن و تقليد از الگوها و هنجارهاي غربي است؛ لذا برخي جوانان و نوجوانان كه از نظر اعتقادي و ديني باورهاي لازم را ندارند، تلاش مي كنند در نوع پوشش و لباس از غرب تقليد كنند.[4]

4. تقليد از الگوهاي غربي و خارجي

از ديگر عوامل و زمينه هاي رشد بدحجابي و بي حجابي در ميان جوانان و نوجوانان ناديده گرفتن الگوهاي خودي و روي آوري به الگوهاي بيگانه است. روشن ترين و صريحترين اظهار نظر در اين زمينه همان مصاحبه اي بود كه "اوشين" به عنوان الگوي زن امروز معرفي گرديد و شخصيت و مقام معنوي حضرت زهرا(س) به فراموشي سپرده شد. اين سخن باالصراحه به زبان يكي از دختران نسل امروز جاري شد، اما بازخواني ذهن و رفتار همه يا اكثريت كساني كه حجاب و مسايل اسلامي را مراعات نمي كنند، نشان دهندة همين نوع تفكر است.
فقط براے خودمـ هستـمـ...
مَــن ...؟!
چه دوحرفـے ـه وسوسه انگیزیســت
ایـن مـَـن! نه زیبایـَـمـ ، نه مهـربانـَـمـ ... نه عـاشق و نه محتاج ِ نگاهـے ...!
فرارے از پسران ِ مانکن پرست... !!!
فقط براے خودمـ هستمـ ... خود ِ خودمـ ! مال ِ خودمـ ! صبــورمـ و عجــول !!
سَنگیــن ... سَرگــردان ... مغــرور ... قـانــع ... با یک پیچیدگـے ِ سادهـ
و مقدارے بــے حوصلگـے ِ زیـاد
و براے تویــے که چهره هاے رنگ شده را مـے پرستـے نه سیرت ِ آدمــے ؛ هیــچ ندارمـ

علت شیوع بد حجابی در ایران 1
پاسخ
 سپاس شده توسط mohsenniceboy
آگهی
#2
کلا بخواطر بی فرهنگیه ماستUndecided
زان روزهاى خوب ، گویی هزار سال گذشته...
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  حضور امام رضا (ع) در ایران چه تأثیری در گسترش تشیع در ایران داشته است؟
  پرچم حجابی ها بالا
Smile نماینده اصفهان ذر مجلس خبرگان : بی حجابی باعث بیماری روده و معده می شود
  دختران هرچقدر می توانند بد حجابی کنند
  حجابی که عفاف نیست!!
  بی حجابی یواشکی علنی شد!
  چرا مسئولین اعلام نمی کنند که از بی حجابی متنفر هستند
  کی گفته بی حجابی مزایا نداره؟اینم مزایاش
  حجاب مسئله اجتماعی یا امنیتی؟ /حجابی که اکثر خانم ها دارند حجاب نیست
  عطش جنسی و بد حجابی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان