امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ترمیم شهرغلغله در بامیان آغاز شد

#1
ترمیم شهرغلغله در بامیان آغاز شد 1
شهرغلغه که از  دو تمدن گذشته بودای و شاهان غوری به جا مانده، در حال ویرانی قرار دارد و اما اکنون توسط یک انجنیر افغانی تبار، مقیم جرمنی زیر نظر یونسکو، سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد ترمیم می شود.
مسوولیت ترمیم این شهر تاریخی را مجتبی میرزایی به عهده دارد.
میرزایی گفت:« تا یک سال دیگر مهم ترین بخش های این شهر که عبارت از گنبدها، برج ها و دیوارهای آن می باشد، ترمیم و تحکیم کاری به خاطر جلوگیری از تخریب شدن بیشتر صورت خواهد گرفت».
مرزایی علاوه کرد، این شهر که به عنوان یکی از میراث های فرهنگی جهان ثبت و راجستر یونسکواست، ترمیم و تحکیم کاری آن نیز زیر نظر این سازمان صورت می گیرد.
به گفتهٔ آقای میرزای در حین کار، « چندین تونل و مغارهٔ جدید را در سمت غربی شهر نیز کشف کرده که دارای اهمیت تاریخی و نشانگر پیچیده گی و سیستم های ایمنی شهر می باشد و دیدن آن برای توریستان بسیار جالب است».
خلیفه قربان یکی از باشندگان این ولایت که در ترمیم شهر غلغله کار می کند گفت:« اگر این شهر مرمت و تحکیم کاری نگردد، تا چند سال دیگر کاملأ نابود خواهد شد».
از او که درسمت جنوبی شهر غلغله در حال ترمیم یک گنبد فروریخته است می پرسم که تحکیم کاری و حفاظت از این شهر چه فایده دارد؟ خلیفه قربان می گوید:« هرگاه این شهر تاریخی ترمیم شود واز دیگر آبیده های بامیان خوب حفاظت گردد، با آمدن توریستان بیشتر در این ولایت روزگار مردم بهتر خواهد شد».
اما اینکه شهر غلغله چه جذبه می تواند برای تورستان داشته باشد؟ خیرالله حمیدی باشندهٔ ولایت پروان که جهت دیدن این شهر به بامیان آمده است گفت:« من به دلیلی در بامیان و به دیدن این شهر آمده ام که به تمدن گذشته این شهر آشنا شوم».
کبیردارس، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان گفت:« شهر غلغله که باهزینه حدود یک اعشاریه دو میلیون دالر امریکایی از کمک های کشورایتالیا ترمیم میگردد، سبب جذب گردشگران بیشتر در این ولایت خواهد شد».
او تأکیدکرد» درولایت بامیان دهها اثر فرهنگی دوره های مختلف تاریخی وجود دارد که شمار بیشتر آنان به اثر حوادث طبیعی، بی توجهی دولت مرکزی وعدم آگاهی مردم محل از اهمیت آن؛ در حالت اسفبار قرار دارند که تاکنون توجه اساسی به آنان نشده است«.
بخش اصلی شهر غلغله به وسعت بین چهارتاپنج هکتارزمین، بالای یک تپه سنگی مخروطی شکل که حدود 100 تا 140 مترارتفاع دارد، در مقابل مجسمه های تخریب شده بودا واقع است.
براساس شواهد تاریخی، قسمت بالایی این شهر، در زمان سلطنت آلشنصب، شاهان غوری توسط سلطان علاءالدین جهان سوز، ساخته شد و پس از آن سال ها به عنوان پایتخت حکمرانی این خاندان باقی ماند؛ تا اینکه  در سال 618 هجری قمری، توسط لشکر یان مغول به دستور چنگیز خان به تل از خاک تبدیل شد.
ترمیم شهرغلغله در بامیان آغاز شد 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Wєιяɗ
آگهی
#2
خاک بر سر خودمون کنن که بناهای تاریخیمون یکی یکی داره نابود میشه
Wнαтever I вecoмe , I decιde
.I нαve ɴo reɢreтѕ 
پاسخ
#3
واقعاً
ترمیم شهرغلغله در بامیان آغاز شد 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  شماری آثار باستانی در بامیان کشف شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان