امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آرگو؛ روی میز نقد کاربران

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آرگو؛ روی میز نقد کاربران 1


این یک نقد نیست ! اساسا نوشتن نقد از عهده بنده خارجه ، پس سعی کردم تنها یادداشتی بر این فیلم داشته باشم . با احترام .
آرگو تریلر سیاسی ساخته بن افلک ، برنده جایزه اسکار امسال ، فیلمی خوش ساخت و دلنشین است که به احتمال زیاد ، هیچ کس از دیدن آن پشیمان نمی شود . زمان دو ساعته فیلم به سرعت می گذرد و در طول تماشای فیلم ، احساس خستگی نخواهید داشت!
داستان فیلم درباره واقعه سیزده آبان است ، زمانی که دانشجویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا حمله می کنند و عوامل آمریکایی را گروگان می گیرند . گروهی شش نفره موفق به فرار می شوند و با کمک سفارت کانادا منتظر کمک از سوی کشور متبوعشان هستند . ادامه فیلم نحوه آزاد سازی این گروگان ها از خاک ایران را نشان می دهد .
ارگو موضوع جالبی را انتخاب کرده است . برخلاف تریلر های جاسوسی نظیر سری جیمز باند ، این بار با یک موضوع سیاسی طرف هستیم ، پس می توانیم غیر از جذابیت های خود تریلر ، نشان دادن برهه ای از تاریخ و مهم تر از همه برای ما ایرانیان ، نگرش مردم آمریکا به کشور خودمان را شاهد باشیم.
آرگو ابتدا با مرور مختصری از تاریخ معاصر ایران ، به سراغ ماجرای تسخیر سفارت می رود . در اینجا با نشان دادن بعضا تصاویر مستند و در کنار آن تصاویر گرفته شده توسط خود افلک ، به شدت مشتاق تماشای ادامه فیلم می شویم . افلک در ابتدا با مخاطب کاری می کند که تا انتها با او بماند ؛ این کار دقیقا همان عملی است که اسپیلبرگ در مونیخ با مخاطب می کند و هر بیننده ای که مونیخ را دیده باشد ، با تماشای ابتدای ارگو فورا به یاد مونیخ خواهد افتاد.
ولی بر خلاف مونیخ ، که اساس فیلم شخصیت پردازی زیبا و تحولات کاراکتر های فیلم بودند ، در این فیلم کمتر به چشم می آیند ؛ تا آنجا که می توانیم بگوییم تنها با یک تریلر فوق العاده مواجهیم و فیلم از این حد فراتر نمی رود .
در صحنه های ابتدایی فیلم ، آرگو حق را به ایرانیان می دهد و شاید در اینجا برای ما خوشایند هم باشد ، ولی تصویری که از ایران نشان می دهد ، در نیمه دوم فیلم اتفاق می افتد . وقتی که کاراکتر اصلی فیلم ، تونی مندز (با بازی بن افلک) وارد ایران می شود و می خواهد که گروگان ها را نجات دهد . تصویر نشان داده شده از ایران وحشی گری انقلابیون ، جرثقیلی که وسیله اعدام است و در ادامه برخورد خود مردم با آمریکاییان ، همه و همه در طول فیلم باعث می شود که تماشاگر از جو حاکم بر ایران و حتی خود مردم ایران متنفر شود .
آرگو به خوبی از پس کاری که باید بکند بر می آید . در این راه دو عامل بیشتر از همه به ارگو کمک کرده است . یکی موسیقی بی نظیر فیلم که در لحظات حماسی ما را خوشحال و در لحظاتی به شدت باعث نفرت ما می شود . عامل دیگر تدوین بی نظیر فیلم است . برش های موازی ، ریتم تند و کنار هم قرار دادن شخصیت هایی از دو جنس مختلف در کنار هم در نیمه دوم فیلم که بسیار هم به چشم می آید ، باعث شده فیلم حتی از آنچه هست ، فراتر به نظر برسد .
عاملی که ارگو از آن لطمه خورده است ، در بیست دقیقه پایانی فیلم ظهور می کند . فیلمنامه سرهم بندی شده و تعلیق غیر منطقی و باور ناپذیر فیلم . خوشبختانه همان دو عامل ذکر شده در بالا باعث می شود که این مورد ، کمتر به چشم آید .
ارگو به بازیگرانش متکی نیست ، به همین دلیل ، در طول فیلم عملکرد چشم گیری از سوی بازیگران مشاهده نمی شود . حتی نقش آرکین هم چیزی نیست که به چشم آید . بازی خود بن افلک در نقش کاراکتر اصلی فیلم هم از سطح معمولی فراتر نمی رود و اگر بن افلک آن را به شخص دیگری داده بود ، شاید بهتر می شد!
در کل ، آرگو فیلم زیبایی است ، در طول فیلم اصلا خسته نمی شویم ، احساسات ما برانگیخته می شود و کارگردان کارخود را به خوبی انجام می دهد .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ​ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خب آرگو همانطور که در فیلم هم به آن اشاره شده،قرار نیست یک فیلم باشه،خود بن افلک میگه قرار مثلا یه فیلم بسازیم ولی در اصل فیلمی نمی سازیم،فقط با تبلیغ و ... جنجال به پا می کنیم.که همان هم شد.
این ماقبل فیلم،به شدت یک( اجبارا باید بگم!)فیلم ما قبل سطحی است.کلا فیلم نامه ای در فیلم وجود نداره،دکوپاژ شلخته و سر هم بندی است.بازی ها به شدت ضعیف و مقوا گونه است.شخصیت پردازی برای اون 6 نفر و حتی خود بن افلک نه ضعیف بلکه اصلا نشده است!تدوین فاجعه است،کات های بی جا و....
نما ها و قاب بندی ضعیف است.انتخاب لوکیشن ها برای ایران،خیلی بی خود و غلط صورت گرفته.کِی در زمان انقلاب،خیابان های ایران سنگ فرش بوده؟!!
یا اون سیاه لشگر هایی که به عنوان ایرانی قرار گرفته بودند،اصلا شبیه ایرانی نبودن و مشخص بود که یا افغان ها رو زور کردند که بازی کنند یا از کشورهای همسایه دیگه آوردن.چون لهجه هاشون اصلا ایرانی نبود.یا در فرودگاه مهرآباد،شاهد هستیم که کادر خانم فرودگاه یا کارمندانش،بی حجاب هستند!! در صورتی که به موازات همین خانم ها،اون فرد کمیته ای یا سپاهی رو می بینیم که به اون 6 نفر میگه این عکس خانم رو مجله این خانم هستن؟! با این لباس؟! تو ایران؟! شاه رفت،دیگه ازین خبرا نیست و... !!!
یا اون ماشین پلیس هایی که هواپیما رو تعقیب می کنند،کاملا آمریکایی هستن!!در صورتی که لوکیشن،مثلا فروگاه مهرآباد تهران هست!
فیلم در حد،جایزه زالزالک طلایی هم نبود،چه برسه به اسکار!!
پاسخ
 سپاس شده توسط یه دختر
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان