امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اکبر اکسیر شاعر فرانو و نویسنده ی آستارایی

#1
اکبر اکسیر
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اکبر اکسیر شاعر فرانو و نویسنده ی آستارایی 1


در چهارم اسفند1332در محله آبروان شهرستان مرزی آستارا متولدشد . دوران دبستان ودبیرستان را در آستارا و دوره کاردانی و کارشناسی ادبیات را در رشت به پایان رساند . دبیر ادبیات دبیرستانهای آستارا شد . در سال 1357 با ملیحه نظمی ازدواج نمود که حاصل آن دو پسر به نام های عرفان و ایثار می باشد . بازنشسته ی آموزش و پرورش آستارا و در حال حاضر همراه با طراحی آرم وگرافیک به شعر و نقد شعر مشغول است .

شعرراازسال 1347شروع نمود ودرانواع قالب ها شعر را ادامه داده است . در سال1361اولین مجموعه شعرش به نام "درسوگ سپیداران"توسط انتشارات امیرکبیر (11هزارنسخه)چاپ ومنتشر نمود که شامل شعرهای قبل و بعد از انقلاب می باشد . در طول مدت شعر و شاعری نقد شعر را با فعالیت های هنری در زمینه ی گرافیک ادامه داد .

درسال 1372تا سال 1381 از شعر کناره گرفته و بعد از ده سال با پیشنهاد شعر فرانو به جامعه ادبی دوره جدید شعری خود را آغاز نموده است و طنز به مفهوم مطلق را با شعرهای جدیدش عرضه نموده .

اولین آلبوم این نوع شعر به نام "بفرمائید بنشینید صندلی عزیز!"سال 1382ازسوی انتشارات نیم نگاه تهران در سه هزار نسخه چاپ ومنتشر شد که بلافاصله نایاب شد .

در سال 1385 دومین آلبوم شعر فرانو با نام "زنبورهای عسل دیابت گرفته اند"از سوی انتشارات ابتکار نو چاپ و منتشر شد که برگزیده حوزه هنری به عنوان کتاب سال طنز و منتخب کتاب سال جمهوری اسلامی گردید و بلافاصله به چاپ دوم رسید(1386) .

همزمان با چاپ دوم مجموعه شعر "زنبورهای عسل دیابت گرفته اند"انتشارات مروارید سومین آلبوم شعر فرانو را با نام "پسته لال سکوت دندان شکن است"را در 1650 نسخه (بهار87)منتشر نمود . همچنین انشارات مروارید اولین آلبوم شعر فرانو را (بفرمائید بنشینید صندلی عزیز!)به چاپ دوم رساند .

لازم به ذکر است که در سال 1384 مجموعه غزلیات شاعر آستارایی "میرزا محمد رحیم طائر "را که از بنیانگذار ان آموزش نوین آستاراست را با نام "طائر خیال "توسط انتشارات گیلکان رشت به چاپ رسانده است .

در محدوده نقد شعر جایزه ی دوم خبرنگاران را در سال 84 دریافت نموده و در حال حاضر به انتشار شعرهای فرانویی خود در مطبوعات مشغول است و در جوار آن به طرح آرم می پردازد . آرم علوم پزشکی گیلان .. شرکت صنعتی جبال و سازمان خصوصی سازی کشور از کارهای اوست .

شعر فرانو با ویژگیهایی از قبیل : کوتاهی ... ایجاز ... طنز نهان ... استفاده از واژه های معمول با سادگی و روانی از محیط زیست و میراث فرهنگی و مصائب انسان ِ امروز می گوید با پرهیز از عاشقانه های لوس وشعارهای سیاسی دارای پوسته ای برای عوام وهسته ای برای خواص شعری متناسب با ذوق وذائقه ایرانی با چنین مهندسی واژگان به جذب مخاطب امروزتوجه دارد و توانسته است با لحنی معصومانه و طنز آلود به معضلات اجتماعی بپردازد و در جذب مخاطب موفق باشد .

اکبر اکسیر در کنار فعالیت های هنری با تشکیل حلقه فرانو شاعران جوان آستارا را به جامعه ادبی ایران معرفی نموده است و از این بابت توانسته در معرفی شعر آستارا موفق باشد .

در سال 1385 هفته نامه همشهری آستارایی را تا 8 شماره به صورت دستی چاپ و منتشر نموده است .

مقاله نوستالژیک "آستارای من سارای من"که به آستارای قدیم و جدید و فولکلور آن می پردازد از معروفترین مقالات ایشان است .

مصاحبه معروف بحران ایشان با دکتر رضا براهنی چاپ شده در مجله دنیای سخن و جلد سوم طلا در مس دکتر براهنی از مصاحبه های جنجال برانگیز اکسیر است که اولین نظرات رسمی دکتر براهنی در زمینه شعر امروز و بحران ادبی را در بَردارد .

از اکبر اکسیر دو مجموعه شامل غزلیات وشعرهای آزاد به طور چاپ نشده (محصول 1361-71)باقی مانده است که قصد چاپ آنها را ندارد و تمام فعالیت ایشان صرف شعر فرانو می شود .

اکسیر اولین انجمن ادبی را بعد از انقلاب در آستارا را تشکیل داده است .

لازم به ذکر است اکبراکسیر در جوار فعالیت های روزنامه نگاری ... شعر ... نقد و طراحی در زمینه ی شعرهای فکاهی ترکی نیز سابقه درازی دارد که اکثر شعرها ی انتقادی فکاهی ایشان در آستارا ورد زبان خاص و عام است شعرهایی چون :چوروک معلم ، اکابر قضیه سی ، من هاراشورا هارا .



متولد 4/12/1332 شهرستان مرزی آستارا
لیسانس ادبیات فارسی
دبیر بازنشسته ی دبیرستانهای آستارا
ازدواج با ملیحه نظمی1357
حاصل ازدواج عرفان و ایثار
فعالیت های هنری : شعر ، نقد ، طنز ، روزنامه نگاری ، طراحی آرم
شروع به شعر از سال 1347 در تمام قالبان کلاسیک و نو
همکاری با مطبوعات ادبی در سطح کشور
^__^

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اکبر اکسیر شاعر فرانو و نویسنده ی آستارایی 1

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بیوگرافی|5 نویسنده برجسته
  بیوگرافی اسدی طوسی شاعر و نویسنده ایرانی
  <<شاملو؛شاعر عصیان و عشق + ویدئویی از شعرخوانی او>>
  ریچارد براتیگان،نویسنده ای با ذهن و نگاه شرقی
  نویسنده‌ای که با کلمات شوخی می‌کند
  شاعر ایرانی دکترقيصر امين پور
  نویسنده ای از «سرزمین گناه»
  درباره نورمن میلر، نویسنده مطرح آمریكایى
  فریدون مشیری»شاعر دلاویزترین شعر دنیا«
  بیوگرافی فروغ فرخزاد | شاعر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان