امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 4.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خبرهای نجومی

#1

پيش‌بيني قطعي تقدير كهكشان راه شيري در برخورد با «آندروما»

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱-
ستاره‌شناسان ناسا با قطعيت پيش‌بيني كرده‌اند كه در رويداد بزرگ بعدي كيهاني كه بر جهان انسان تاثير خواهد گذاشت، كهكشان‌هاي آندروما و راه شيري با هم برخورد خواهند كرد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ به نظر مي‌رسد كه طبق پيش‌بيني‌ها، كهكشان راه شيري با يك تغيير عظيم در جريان اين برخورد روبرو مي شود كه زمان آن حدود چهار ميليارد سال ديگر خواهد بود.
احتمالا در اين رويداد خورشيد به يك بخش ديگر از كهكشان منتقل مي شود اما زمين و ديگر بخش‌هاي منظومه شمسي در خطر نابودي قرار مي‌گيرند.
اين پيش‌گويي در نتيجه سنجش‌هاي تلسكوپ هابل ناسا از حركت كهكشان آندروما پيش آمده كه همچنين با عنوان M13‌ نيز شناخته شده است.
اين كهكشان در حال حاضر در فاصله 2.5 ميليون سال نوري قرار دارد اما به طور اجتناب ناپذیری در اثر نيروي گرانشي دو كهكشان و ماده تاريك اطراف آنها در حال كشيده شدن به سمت راه شيري است.
پس از يك قرن گمانه‌زني در مورد آينده آندروما و راه شيري، محققان حداقل توانسته‌اند به يك تصوير واضح از چگونگي رخداد حوادث در ميلياردها سال آتي دست يابند.
اين سناريو مانند يك ضربه‌زن بيس‌بال بوده كه منتتظر توپ است. اگرچه آندروما با سرعت دو هزار برابر به سمت راه شيري در حال حركت است اما اين برخورد حدود چهار ميليارد سال به طول خواهد انجاميد.
شبيه‌سازيهاي رايانه‌يي از داده‌هاي هابل نشانگر آن است كه دو ميليارد سال پس از اين برخورد، كهكشان‌ها در اثر گرانش با هم ادغام شده و به شكل يك كهكشان بيضوي مشابه ديگر كهكشان‌هاي جهان تغيير خواهند كرد.
اين در حالي است كه ستاره‌هاي اين دو كهكشان به دليل مسافت زياد آنها با يكديگر طي اين رويارويي با هم تصادف نكرده، بلكه به مدارهاي مختلف در اطراف مركز جديد كهكشاني كشيده خواهند شد.
همچنين طبق اين شبيه‌سازي‌ها، منظومه شمسي احتمالا از هم پاشيده و فاصله بيشتري از هم پيدا خواهند كرد.
همچنين كهكشان همراه آندروما موسوم به كهكشان مثلث يا M33 در اين رويارويي شركت كرده و احتمالا در جفت آندروما/راه‌شيري ادغام خواهد شد. احتمال برخورداين كهكشان با راه شيري پيش از آندروما بسيار كم است.
جهان در حال گسترش و شتاب بوده و برخورد ميان كهكشانهاي نزديك به هم هنوز هم به دليل گرانش و ماده تاريك اطراف آنها رخ مي‌دهد. رصدهاي عمقي هابل از جهان نشان داده كه چنين برخوردهايي در گذشته به دليل كوچكتر بودن جهان بسيار بيشتر بوده است.
در يك قرن پيش ستاره‌شناسان از جدا بودن آندروما در وراي ستارگان راه شيري آگاه نبوده و ادوين هابل توانست مسافت بسيار آنرا با كشف چندين ستاره با عنوان نشانگرهاي كيلومترشمار اندازه‌گيري كند.
وي همچنين موفق به كشف انبساط جهان شد كه در آن كهكشان‌ها از يكديگر فاصله مي‌گيرند اما دانشمندان از مدت‌ها پيش دريافته‌اند كه اندروما با سرعت بيش از 400 هزار كيلومتر در ساعت به سوي راه شيري در حركت است. با اين سرعت مي‌توان مسير ميان زمين تا ماه را يك ساعته طي كرد.
اين سنجش‌ها با استفاده از اثر دوپلر انجام شد. اين تاثير به يك تغيير در فركانس و طول موج امواج توليد شده با يك منبع متحرك نسبت به مشاهده‌گر براي اندازه‌گيري چگونگي فشرده شدن نور ستارگان در كهكشان با حركت آندروما به سوي راه شيري گفته مي‌شود.
پيش از اين مشخص نبود كه آيا اين رويارويي يك ضربه زودگذر اشتباه بوده يا رو در رو اتفاق خواهد افتاد. اين مساله به حركت مماس آندروما بستگي دارد. تاكنون ستاره‌شناسان قادر به اندازه‌گيري حركت يك پهلوي آندروما در آسمان نبوده، اما با استفاده از تلسكوپ هابل اين حركات آشكار شده و هر گونه ترديد در مورد برخورد اين كهكشان با راه شيري در آينده دور از بين رفت.






پايان يك جنجال و پيروزي انشتين!

محققان سرن ادعاي «شكست سرعت نور» را رسما پس گرفتند




مركز تحقيقات هسته‌اي اروپا «سرن» با گذشت 9 ماه از نتايج تحقيقات جنجال برانگيز درخصوص شكست سرعت نور توسط نوترينوها رسما به اشتباه صورت گرفته در تحقيقات خود اذعان كردند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ماه سپتامبر سال 2011 ميلادي نتايج تحقيقات صورت گرفته در مركز تحقيقات هسته‌اي اروپا (CERN) جنجال بزرگي در حوزه علم فيزيك بوجود آورد كه فيزيك مدرن و تئوري نسبيت خاص انشتين را با چالش جدي مواجه ساخت.
نتايج تحقيقات پروژه Opera نشان مي داد كه نوعي ذرات زيراتمي يا همان نوترينوها مي‌توانند با سرعتي بيش از سرعت نور يعني معادل شش كيلومتر در ثانيه حركت كنند!
اين نتايج زماني حاصل شد كه پرتو نوترينوها از آزمايشگاه سرن در نزديكي ژنو سوئيس شش ميلياردم ثانيه زودتر از پيش بيني محققان به آزمايشگاه Gran Sasso‌ ايتاليا رسيدند.
پروژه Opera باعث شگفتي دانشمندان سراسر جهان شد، چراكه حركت سريعتر از سرعت نور در تضاد آشكار با تئوري نسبيت خاص انيشتين است و اگر چنين مسأله‌اي امكانپذير باشد، مي‌تواند راهي براي ارسال اطلاعات به گذشته بگشايد.
طي 9 ماه گذشته تحقيقات گسترده اي در خصوص نتايج بدست آمده در پروژه Opera توسط فيزيكدانان برجسته جهان صورت گرفت.
سرانجام «سرجيو برتولوچي» مدير تحقيقات مركز تحقيقات هسته اي اروپا (CERN) روز جمعه و در بيست و پنجمين كنفرانس بين المللي فيزيك نوترينو و اختر فيزيك در كيوتو ژاپن رسما اعلام كرد اطلاعات بدست آمده از چهار اجزاي مختلف آزمايشگاه Gran Sasso باعث بدست آمدن چنين نتيجه غير عادي شده و تئوري انيشتين درخصوص سرعت نور كاملا درست است!
وجود نقص در سيستم فيبر نوري در زمان انتقال نوترينوها، بروز خطا در سيستم GPS يا نقص سيستم رايانه‌اي از دلايل بدست آمدن نتايج غيرعادي در آزمايشات عنوان شده است.
بالاخره ماهیت پدیده نورانی پنج‌شنبه شب چه بود، موشک روسی یا پدافند غیرعامل ایران؟
ساعت 22:18 پنج‌شنبه 18 خرداد، پدیده‌ای نورانی بر فراز کشورهای خاورمیانه مشاهده شد. منابع رسمی اعلام کرده‌اند همزمان با این پدیده، دو عملیات در حال انجام بود: پدافند غیرعامل در ایران و آزمایش موشک بالستیک در روسیه.

ذوالفقار دانشی: حوالی ساعت 22:18 دیشب پنج‌شنبه 18 خرداد، در آسمان شمال و شمال غرب، نور سفیدی ناگهان منفجر شد و ابری در اطراف آن شکل گرفت که به سرعت گسترش پیدا کرد و نیمی از آسمان را گرفت. افراد متعددی در شهرهای مختلف کشور و دیگر کشورهای همسایه این پدیده را دیدند و به سرعت، گزارش‌هایی از مشاهده این پدیده را به پایگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها ارسال کردند.


مشاهده این پدیده در آسمان بسیاری از کشورهای منطقه بدان معنی بود که این رویداد در ارتفاع بالایی از سطح زمین رخ داده و فیلم‌ها و تصاویری که دقایقی پس از این واقعه در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب به اشتراک گذاشته شد، این احتمال را تقویت کرد که این پدیده مربوط به آزمایش موشکی در ارتفاع بالا باشد. مشابهت این پدیده با دو رویداد موشکی که در سال‌های 1386 در آسمان خاورمیانه و سال 1388 در آسمان نروژ دیده شد، بر تقویت این احتمال افزود.

با این حال، نیمه‌شب بود که خبرگزاری‌های داخلی اعلام کردند رزمایش سراسری پدافند غیرعامل به منظور ارزیابی واحدهای پدافندی کشور شب گذشته با موفقیت کامل به اجرا درآمده است. طبق گزارش روابط عمومی ستاد پدافند غیرعامل کشور ، شب گذشته با هدف ارزیابی آمادگی واحدهای پدافندی کشور رزمایشی سراسری با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقیت کامل انجام شد. رزمایش مذکور که بدون اطلاع قبلی واحدهای پدافندی انجام شد ، با عکس العمل بموقع و مناسب کلیه واحدها مواجه گردید و با موفقیت کامل به پایان رسید.
با انتشار این خبر، برخی‌ گمان کردند پدیده نورانی شب گذشته مربوط به رزمایش پدافند غیرعامل بوده و از آن‌جایی که در برخی شهرهای کشور، پدافند هوایی همزمان با مشاهده این پدیده اتفاق افتاده بود، این احتمال تقویت شد.
اما در اوایل بامداد، خبرگزاری‌های جهانی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که روسیه در ساعت 21:39 پنج‎شنبه 7 ژوئن به وقت مسکو (22:09 پنج‌شنبه 18 خرداد به وقت ایران) موشک بالستیک ‌قاره‌ای جدیدی از سری TOPOL-M را با نام RS-12M از جنوب این شلیک کرده و موشک با موفقیت در هدف موردنظر واقع در خاک قزاقستان فرود آمده است.موشک سری TOPOL-M سه مرحله‌ای است و حدود 47تن وزن دارد. طول آن 22.7 متر و قطر آن 1.2 متر است و می‌تواند محموله‌ایبه وزن 1200 کیلوگرم را حمل کند. سرعت آن در مدار زمین به بیش از 7000 متر بر ثانیه می‌رسد و می‌تواند با دقت 200 متر، هدفی در 11هزار کیلومتری را نشانه رود. مشخصات این آزمایش با زمان و ویژگی‌های ظاهری پدیده مشاهده شده در آسمان مطابقت داشت و به همین دلیل، اغلب کارشناسان حدس می‌زنند که پدیده نورانی شب گذشته مربوط به این آزمایش باشد. تصویر زیر مربوط یه یکی از این موشک‌هاست که در رژه نظامی به نمایش درآمده است.


موشک بالستیک، موشکی بسیار بزرگ است که کلاهک جنگی یا هسته‌ای خود را تا هزاران کیلومتر دورتر حمل می‌کند. این موشک با استفاده از موتورهای چندمرحله‌ای، خود را به مدار زمین می‌رساند، در آن‌جا به سوی هدف مورد نظر شتاب می‌گیرد و پیش از ورود مجدد به جو زمین، محموله را از دیگر بخش‌های موتور جدا می‌کند. احتمالا پدیده مشاهده شده مربوط به بخش جداسازی نهایی کلاهک از موشک بوده که طی آن، بخشی از سوخت باقی‌مانده در اتمسفر فوقانی زمین منتشر شده و با پخش شدن در شرایط کم‌فشار آن محل، پدیده نورانی شب گذشته را ایجاد کرده است.
مشابه این پدیده در خرداد 1386 در آسمان کشور نیز دیده شده بود. در آن شب، بخشی از سوخت مرحله دوم یکی از موشک‌های فضایی بر فراز آسمان خاورمیانه منتشر شد و ابر مثلثی‌شکل درخشانی را پدید آورد که پس از غروب آفتاب دیده شد. در آذر 1388 نیز مارپیچ نورانی عجیبی در آسمان نروژ دیده شد که دلیل آن، نقص فنی در آزمایش موشکی بالستیک بود که از یک زیردریایی اتمی روسیه در اقیانوس منجمد شمالی شلیک شده بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لینک مطلب
برای هر ستاره ای که ناگهان
در آسمان غروب می کند
دلم هزار پاره است،
دل هزار پاره را
خیال اینکه آسمان،
همیشه و هنوز
پر ستاره است،
چاره است.

محمد زهری
پاسخ
 سپاس شده توسط mohsenniceboy ، hh2000
آگهی
#2
دوست عزیز . بهتره اگه میخوای این لینکو ادامه بدی منتقل کنی به قسمت دانستنیها !
ممنون
دیوار کعبه رو بشکن
ولی دل کسی رو نشکن
دیوار رو خلیل ساخت
ولی دل رو خدای خلیل
پاسخ
 سپاس شده توسط مهرارا
#3
fogholade bod mer30nkyHeart
بعضی وقت ها یکی طوری می سوزونتت
که هزار نفر نمیتونن خاموشت کنن،

بعضی وقت ها یکی طوری خاموشت میکنه
که هزار نفر نمیتونن روشنت کنن.

زمانه ایست که خیلی چیزها آنطوری که بود یا باید باشد نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط مهرارا


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تقویم نجومی
  ۲۵ کشف نجومی برتر تاریخ
  ★شفق قطبی بر فراز آسمان||تصویر نجومی روز★
  مشاهده دو پدیده نجومی در آسمان فردا
  پرتوهای ضدشفقی بر فراز فلوریدا+تصویر نجومی روز
  نمایی از کهکشان مارپیچی M101+تصویر نجومی روز
  خورشید در آرامش+تصویر نجومی روز
  سحابی پروانه از نگاه هابل+تصویر نجومی روز
  شکارچی مغناطیسی+تصویر نجومی روز
  ستارگان ِ کهکشان مثلث+تصویر نجومی روز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان