امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دلیل فتح بیت‌المقدس توسط مسلمانان چه بود؟

#1
دلیل فتح بیت‌المقدس توسط مسلمانان چه بود؟
بیت المقدس، در اندیشه اسلامی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. نخست اینکه قبله اول مسلمانان بود. سومین شهر مقدس مسلمانان بعد از مکه و مدینه است.
دلیل فتح بیت‌المقدس توسط مسلمانان چه بود؟ 1

به گزاش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، در جریان گسترش متصرفات اسلامی، اولین نبرد مسلمانان با رومی ها در شمال دریای سرخ روی داد.

در دوران حکومت خلیفه دوم، سپاه مسلمانان، رومیان را شکست داد و جنوب فلسطین و بیت المقدس در 17 مارس سال 636م به تصرف لشگریان اسلام درآمد.

پس از این شکست، امپراتور روم سپاه عظیمی به سرزمین فلسطین فرستاد اما در نبردی که در فلسطین به وقوع پیوست، رومی ها بار دیگر به سختی از لشکر اسلام شکست خوردند و در پایانِ نبرد، فرمانده سپاه روم کشته شد و دمشق به تصرف مسلمانان درآمد. از آن پس مسلمانان در فلسطین و شام مستقر شدند و در دوران حکومت بنی عباس، تابع مرکز خلافت در بغداد بودند. اما در دوران خلافت فاطمیون در مصر، فلسطین، بخشی از قلمرو فاطمی ها شد. از 1097م مسیحیان، جنگ های صلیبی را برای تصرف بیت المقدس آغاز کردند و پس از چندین بار رد و بدل شدن این شهر بین طرفین، سرانجام در 1250م، بیت المقدس توسط صلاح الدین ایوبی سردار مسلمان آزاد شد و از آن پس در دست مسلمانان باقی ماند.

بنابراین گزارش، تاریخ نویسان آورده اند که حضرت داوود (ع) به فرمان خداوند اقدام به بنای بیت المقدس کرد. بعد از وفات حضرت داود(ع) ،حضرت سلیمان (ع) بنا به وصیت پدر تصمیم گرفت خانه مقدس را تجدید بنا کند.

بعد از فراهم شدن مصالح، حضرت سلیمان بنای خانه را آغاز کرد و بعد از اتمام کار ، تمام موقوفات پدر را به داخل خانه خدا برد و طلا و نقره و سایر آلات و ادوات را که برای خانه خدا به هدیه آورده بودند در خزاین جای داد.




*کورش دستور بازسازی بیت‌المقدس را داد

از میان شاهان ایران ،اولین بار کوروش پادشاه هخامنشی دستور داد بنای بیت المقدس مجدداً بازسازی شود .او برای عملی شدن این مقصود با صدور فرمانی ، اسیران بابل را آزاد کرد و از همه آن ها خواست تا برای تجدید بنای خانه ی خدا به اورشلیم بروند.



در سال دوم سلطنت داریوش دوم ،پادشاه فارس،دوباره بنای ساختمان شروع شد. آسایش و آبادانی اورشلیم تا پایان سلطنت داریوش سوم یا «دارا» ادامه داشت اما با حمله اسکندر مقدونی در سال 332 ق.م به ایران ،سـوریه ، فنیـقیه و مصر اوضاع،تغییریافت.

وی از یهودیان سرزمین بنی اسراییل و سایر ساکنان آن خواست که تسلیم او شوند و در امور نظامی به او کمک کنند، اما ساکنان فلسطین درخواست او را نپذیرفتند لذا اسکندر خشمگین به سمت اورشلیم حرکت کرد و بزرگـان یـهود چون پایـداری را بیـهوده می‌دیدند شهر را تسلیم کردند.



با مرگ اسکندر در سـال 322 ق . م جــانشـیـنان او مجال یافتند تا به غارت و ویرانی بپردازند و درعصر جانشینان بطلمیوس اول، قدس رو به ویرانی گذاشت و دیوارهای آن فرو ریخت و این ویرانی تا تسلط رومیان ادامه داشت .



در سال 63 ق.م . «پمپیوس»،سردار رومی به بیت المقدس حمله کرد و شهر را ویران نمود و تعداد زیادی یهودی را کشت و فلسطین را به تصرف خود درآورد.سپس امپراطور «تیتوس»، شهر را از نو به شکل شهر های رومی بنا کرد و از آن تاریخ تا 50 سال اخیر یعنی نزدیک به دوهزارسال ، یهود با بیت المقدس هیچ ارتباطی نداشته است.



*ایران پس از جنگ امپراطوری روم بیت‌المقدس را تصرف کرد

در زمان خسرو پرویز جنگ میان ایران و امپراطوری روم شرقی بالا گرفت و در سال 614م. سپاهیان ایران پس ازبیست روز محاصره بیت المقدس را تصرف کردندو صلیب مقدسی که عیسی (ع) را با آن مصلوب ساختند، به غنیمت گرفتند زیرا خسرو با این کار می خواست بر دنیای مسیحیت نفوذ داشته باشد.

در زمان جانشینان خسروپرویز ، اورشلیم دوباره به دست مسیحیان افتاد و تا زمان خلیفه دوم ،حضرت عمر (رض)، در دست مسیحیان باقی ماند.

در زمان خلافت حضرت عمر (رض) فتوحات بسیاری نصیب مسلمانان شد؛ از جمله این فـتوحات: ایران، مصر، شـام و بـیـت المـقـدس بـود. در ایـن مـیـان فــتـح بیت المقدس در سال 15 هجری اتفاق افتاد.

بیت المقدس، در اندیشه اسلامی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

اولاً نخستین قبله مسلمانان بود، ثانیاًسرزمین اِسرا و محل معراج پیامبر اسلام (ص)بود، ثالثاً پس از مکه و مدینه، سومین شهر مقدس مسلمانان بود.

قبل از فتح بیت المقدس، جنگ‌های خونین زیادی میان مسلمانان و رومیان روی داد. دریکی از این جنگ‌ها،« ابوعبیده جراح » یکی از اصحاب پیامبر (ص) در محلی به نام «اجنادین»، نزدیک بیت المقدس،سپاه روم را شکست داد اما شهر قدس تسلیم نشد،لذا ابوعبیده شهر را مدت زیادی محاصره کرد تا این که سرانجام کمبود غذا و شیوع بیماری و مشکلات دیگر مردم شهر را وادار به مصالحه کرد.
چــِِِِِِِِـ ـ ـ ـــرآ تـــــ ـ ـ ــــوكـِِِِِِِِِِـــ ـ ـ ـــدِِِِِِِِِري دآيـــــ ـ ـ ــــي؟!
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  فتوحات مسلمانان
  افشای توطئه ربودن پاپ توسط هیتلر
  اصلاح قانون اساسی فرانسه به دلیل ترور نافرجام ژنرال دوگل + عکس
  (تصاویر) بیت‌المقدس در سال 1841
  عکس: بیت المقدس پیش از اشغال (2)
  عکس: بیت المقدس پیش از اشغال
  سلطان صلاح‌الدین بیت المقدس را محاصره کرد + عکس
  بوسیدن دست ملکه دانمارک توسط رضا شاه+عکس
  دلیل منقرض نشدن انسان های نخستین کشف شد!
  نقد و بررسی زن و جنسیت در تغییر تاریخ توسط استاد مطهری

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان