امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گل سوسن چلچراغ - رودبار

#1
گل سوسن چلچراغ - رودبار 1


گل سوسن چلچراغ نخستین گیاهی است که به عنوان میراث ملی در ایران به ثبت رسیده است.
از آنجا که شکوفه ‌های این گل با رنگ سفید به صورت واژگون باز می ‌شوند نام سوسن چلچراغی به خود گرفته است. انتهای گلبرگ های آن پوشیده از دانه ‌های برجسته و پرچم های بسیار بلند است. قامت این گل حدود یک متر است.
گل سوسن چلچراغ از جمله گل های نادر و کميابي است که تاکنون، فقط در دو نقطه جهان شناسايي شده است؛ يکي در روستاي داماش و ديگري در منطقه لنکرن جمهوري آذربايجان.
اين گل زيبا نخستين بار توسط يک محقق انگلسي به نام «لدر بودي» کشف گرديد و در سال 1354، از طرف اداره کل محيط زيست استان گيلان زيستگاه اين گل کمياب به عنوان اثري طبيعي ملي به ثبت رسيد.
در گذشته، در هفت نقطه روستای داماش (در حدود شش هکتار) اين گل به عمل مي‏آمد، ولي متأسفانه امروزه، فقط در يک نقطه (در حدود دو هکتار) به عمل مي‏آيد و از طرف اداره محيط زيست شهرستان رودبار مورد حفاظت قرار مي‏گيرد.

هر ساله، در نيمه دوم خرداد ماه، هنگامي که سوسن چلچراغ به گل مي‏نشيند، از طرف سازمان محيط زيست يک روز به نام روز طبيعت و گلگشت تعيين مي‏شود و جشنواره با شکوهي در اطراف داماش برگزار مي‏شود؛ اهالي منطقه عمارلو با لباس های محلي زيبا در آن شرکت می کنند و با شادي و نشاط به رقص و پايکوبي و انجام ورزش های بومي می پردازند.
همچنين در اين روز، بازارچه های محلي برپا مي‏شوند و نغمه های شورانگيز و ترانه‏هاي دلنشين روستايي با همراهي سازهاي ني، تنبک، تنبور، کمانچه و سنتور به گرمي جشنواره سوسن چلچراغ مي‏افزايند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تصاویری زیبا از سوسن چلچراغ
  منطقه کوهستانی درفک - رودبار

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان