همه انسانهاروزی به بهشت میروند یعنی اگرشخصی وارد درجهنم شودبه اندازه ی اعمال گناه ومعصیتش عذاب خواهد دید وسپس ازجهنم آزادشده وبه بهشت واردمی شود شمادرهمین دنیا دقت کنید درزندانها افراد چگونه اند . عده ای چندماه درحبسندوعده ای هم تاآخر عمرشان وبعضیها هم همان اول یا اعدام می شوند یا آزاد می شوند حساب وکتاب پروردگار درجهنم هم به همین صورت است اما درمورد عذاب جهنم نبایدفکرکنیم مثل عذابهای دنیا هستند
یکی ازاشتباهات کسانی که گناه راسبک می شمارند این است که کیفیت عذاب درقیامت ومدت توقفشان درآتش را بادنیامقایسه می کنند وخیال می کنندآتش جهنم یعنی شعله کبریت ومدت توقف به اندازه سوختن وخاکسترشدن . وحال آنکه حقیقتی که در روایات ترسیم شده خارج از قکروخیال آنهاست
قرآن مجید درآیه 23 سوره نباء می فرماید = درآنجاچندحقب توقف خواهند داشت . هرگزدرآنجا قطره ای آب سردونوشیدنی پاک نیاشامند مگر آبی گرم وسوزان . دربین مفسرین درمقدارحقب اختلاف است . احقاب به معنی مدت طولانی وسالیان دراز وپی درپی است بی آنکه پایان یابد وهرزمانی که می گذرد زمان دیگری جایگزین آن می شود
هرحقب هشتادسال است وهرسال 360 روز وهر روزی هزار سال ودر جهنم هشتاد حقب توقف دارند
حقیقت عذاب ودردناکی جهنم دراین سرای قابل ادراک وتصورنیست وآنچه که درلابلای آیات وروایات ذکرشده ازباب تقریب به ذهن می باشد
عذاب جهنم دریک درجه نیست بلکه سوزندگی آتش درجات مختلفی دارد
امام صادق (ع) می فرمایند درجهنم آتشی هست که اهل آتش ازآن پناه می برند
ایشان می فرمایند ساده ترین عذاب روزقیامت عذاب شخصی است که کفشی از آتش درپای او کنند که مغزش دراثر کثرت گداختگی وحرارتش ذوب شود ودرجهنم فکرمیکند عذابش ازهمه بیشتر است وحال آنکه عذابش ازهمه سبکتر می باشد
اما باهمه این چیزها اگرچه همه گناهکاریم وفقط پیامبران معصومند خداوند بخشنده ومهربان بهترین نعمت را برای ما گذاشته که اگر توفیق استفاده ازآن راداشته باشیم خودرا ازهمه عذابهای جهنم دورکرده ایم وآن نعمت همان توبه است وما بندگان که ازگناه معصوم نمی توانیم باشیم چه خوب است اگر هر روز صبح وهرشب قبل ازخواب چندکلامی باخدای خودصحبت کنیم واز او بخاطر گناهانمان طلب بخشش کنیم و اطمینان داشته باشید که خداوند خودش را توبه پذیر معرفی کرده است پس هیچوقت خلافش را انجام نمی دهد واوبسیاربخشنده ومهربان است.
به امید اینکه همه شما وخودم توفیق توبه را داشته باشیم .
ممنونم ازشما. لیلی
یکی ازاشتباهات کسانی که گناه راسبک می شمارند این است که کیفیت عذاب درقیامت ومدت توقفشان درآتش را بادنیامقایسه می کنند وخیال می کنندآتش جهنم یعنی شعله کبریت ومدت توقف به اندازه سوختن وخاکسترشدن . وحال آنکه حقیقتی که در روایات ترسیم شده خارج از قکروخیال آنهاست
قرآن مجید درآیه 23 سوره نباء می فرماید = درآنجاچندحقب توقف خواهند داشت . هرگزدرآنجا قطره ای آب سردونوشیدنی پاک نیاشامند مگر آبی گرم وسوزان . دربین مفسرین درمقدارحقب اختلاف است . احقاب به معنی مدت طولانی وسالیان دراز وپی درپی است بی آنکه پایان یابد وهرزمانی که می گذرد زمان دیگری جایگزین آن می شود
هرحقب هشتادسال است وهرسال 360 روز وهر روزی هزار سال ودر جهنم هشتاد حقب توقف دارند
حقیقت عذاب ودردناکی جهنم دراین سرای قابل ادراک وتصورنیست وآنچه که درلابلای آیات وروایات ذکرشده ازباب تقریب به ذهن می باشد
عذاب جهنم دریک درجه نیست بلکه سوزندگی آتش درجات مختلفی دارد
امام صادق (ع) می فرمایند درجهنم آتشی هست که اهل آتش ازآن پناه می برند
ایشان می فرمایند ساده ترین عذاب روزقیامت عذاب شخصی است که کفشی از آتش درپای او کنند که مغزش دراثر کثرت گداختگی وحرارتش ذوب شود ودرجهنم فکرمیکند عذابش ازهمه بیشتر است وحال آنکه عذابش ازهمه سبکتر می باشد
اما باهمه این چیزها اگرچه همه گناهکاریم وفقط پیامبران معصومند خداوند بخشنده ومهربان بهترین نعمت را برای ما گذاشته که اگر توفیق استفاده ازآن راداشته باشیم خودرا ازهمه عذابهای جهنم دورکرده ایم وآن نعمت همان توبه است وما بندگان که ازگناه معصوم نمی توانیم باشیم چه خوب است اگر هر روز صبح وهرشب قبل ازخواب چندکلامی باخدای خودصحبت کنیم واز او بخاطر گناهانمان طلب بخشش کنیم و اطمینان داشته باشید که خداوند خودش را توبه پذیر معرفی کرده است پس هیچوقت خلافش را انجام نمی دهد واوبسیاربخشنده ومهربان است.
به امید اینکه همه شما وخودم توفیق توبه را داشته باشیم .
ممنونم ازشما. لیلی