امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا آثاری از موزه «صنعتی» گم شده‌اند؟

#1
آیا آثاری از موزه «صنعتی» گم شده‌اند؟ 1
[rtl]دختر استاد صنعتی از رئیس شورای شهر تهران درخواست کرد به وضعیت وخیم موزه صنعتی پایان داده شود و گفت: ‌اگر این موزه هم از بین برود سومین موزه صنعتی نابود شده است.[/rtl]
[rtl]

احمد مسجدجامعی صبح دیروز (جمعه 27 دی‌ماه) در برنامه تهران‌گردی‌اش به موزه علی‌اکبر صنعتی رفت که در این بازدید دختر استاد مرحوم و همچنین رئیس جمعیت هلال احمر او را همراهی می‌کردند.

دختر استاد صنعتی از رئیس شورای شهر تهران درخواست کرد به وضعیت وخیم موزه صنعتی پایان داده شود و گفت: ‌اگر این موزه هم از بین برود سومین موزه صنعتی نابود شده است.

مسجدجامعی نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: اصلا ما به افتخار موزه استاد صنعتی طرحی را برای میدان حسن آباد تهران داده‌ایم. این مکان ارزش هنری و تاریخی دارد و موزه صنعتی از ارزش‌های پنهان این منطقه است.

او سپس به رئیس جمعیت هلال احمر توصیه کرد؛ تندیسی از استاد صنعتی ساخته و در محل موزه برپا شود.

مسجدجامعی همچنین به برخی آثار این موزه که به گفته دختر صنعتی گم شده است، اشاره کرد و افزود: برخی از مجسمه‌ها هم‌چنان در موزه وجود دارد ولی گفته می‌شود برخی آثار هم گم شده‌اند اما طبق اطلاعات موجود، این آثار وجود دارند ولی برای حفاظت به جای دیگری منتقل شده‌اند.

وی اضافه کرد: شاید این آثار و مجسمه‌ها برای بهسازی و نگه‌داری بیشتر به جای دیگری منتقل شده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران درباره آسیبی که گذر مترو به موزه صنعتی وارد می‌کند، گفت:‌ ساختمان‌های زیادی هستند که مترو از زیر و یا کنار آن‌ها گذر می‌کند و اگر آسیبی به آن‌ها وارد شود از نظر مهندسی، بررسی و مقاوم‌سازی خواهند شد.

فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر درباره اینکه آیا این سازمان برای آسیبی که عبور مترو به موزه صنعتی وارد کرده از شهرداری پولی می‌گیرد و اگر آن را گرفته برای چه چیز این موزه خرج کرده است؟ گفت: از این موضوع بی‌اطلاعم.

فرهاد علی‌اکبری گاوزن (مسئول موزه علی‌اکبر صنعتی که از سوی جمعیت هلال احمر انتخاب شده است) درباره برخی آثار مثل «بهشت و جهنم» که در موزه صنعتی دیده نمی‌شود و تابلوهایی که نام آثار روی آن‌ها نوشته شده ولی خبری از اثر در کنارشان نیست، توضیح داد: در حال حاضر اثر «بهشت و جهنم» در موزه موجود است ولی برخی تابلوهای نقاشی به خاطر اینکه چهار سال درِ موزه بسته بود و امکان آسیب دیدن آن‌ها وجود داشت به مکان دیگری منتقل شدند.

وی ادامه داد: 110 اثر که بیشتر آن‌ها نقاشی هستند به موزه و مرکز اسناد ملی جمعیت هلال احمر انتقال یافته‌اند اما تمام مجسمه‌ها همچنان در موزه موجود است.

موزه «علی‌اکبر صنعتی» تا پیش از بازگشایی دوباره آن که ظاهرا قرار است اتفاق افتد، انبار کسبه محل بود و طبق اعلام مسئولان جمعیت هلال احمر درِ موزه به مدت چهار سال کاملا بسته بود. روی بسیاری از مجسمه‌ها غبار نشسته و به گفته مسئول موزه برخی از مجسمه‌ها نیز به دلیل جنس گچی آن، از درون آسیب دیده‌اند. طبقه دوم موزه نیز که به دلیل گذر مترو از زیر آن مقاومت بسیار ضعیفی داشت و هنگام بازدید رئیس شورای شهر و همراهانش پی‌درپی به دلیل عبور مترو می‌لرزید، از وجود بسیاری از آثار استاد صنعتی تخلیه شده بود و بجز چند تندیس اثر دیگری در طبقه دوم دیده نمی‌شود.

احمد مسجدجامعی در برنامه تهران‌گردی امروز جمعه از مجموعه آثار موجود در میدان مشق تهران که شامل موزه ملک، موزه ایران‌باستان، موزه پست، ساختمان قدیمی‌ترین بانک ایران که در حال مرمت است، قزاق‌خانه، ساختمان قدیمی ثبت احوال و همچنین موزه علی‌اکبر صنعتی و یک خانه تاریخی بازدید کرد که در جریان آن درخواست کرد بناهایی که در حال مرمت و بازسازی هستند، زودتر به نتیجه برسند.

او همچنین با توجه به وضعیت وخیم امارات قزاق‌خانه که هم‌اکنون در اختیار دانشگاه هنر تهران است، درخواست کرد؛ کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شورای شهر تهران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه هنر برای رسیدگی به این وضعیت تشکیل شود.

[/rtl]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انقلاب صنعتی
  حمام خرم سلطان تبدیل به موزه شد!
  نگاهی به بهترین موزه های دنیا-«لوور» همچنان در رتبه اول...!!!!!!!
  از متن سرود ملي مشروطه تا شبنامه مشروطه خواهان در كاخ موزه نياوران
  اقدامات صنعتی-اقتصادی شاه
  چه میراثی از تمدن ایران در موزه بریتانیا است؟+عکس
  میراث‌ تمدن ما در موزه متروپولیتن نیویورک+عکس
  نگاهی به بهترین موزه های دنیا-«لوور» همچنان در رتبه اول
  موزه «آبگینه» در عمارتی کم نظیر و تاریخ شیشه گری ایرانیان
  گنجینه های هنری تمدن ایران در موزه های جهان/ متروپلیتن؛ شکار قوچ قبادشاه+عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان