امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر

#1
نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت)

١-هخامنش
٢-چئیش پئیش
٣-کورش یکم
۴-کمبوجیه یکم

۵-کوروش بزرگ
۶-کمبوجیه
٧-بردیای دروغین (گئومات مغ)
٨-داریوش بزرگ
٩-خشایارشا
١٠-اردشیر یکم
١١-خشایارشای دوم
١٢-سغدیانوس
١٣-داریوش دوم
١۴-اردشیر دوم
١۵-اردشیر سوم
١۶-ارسس
١٧-داریوش سوم

لازم به ذکر است که عبارت نام «هخامنشیان» پس از به سلطنت رسیدن کوروش بزرگ بیان شد.

مرسـی ... به امیـد نویسـندگی و موفقیـت

____________________________________________________________

مُـعـرفــه ؛

نقش رستم (مقبره پادشاهان هخامنش؛ خشایارشا، داریوش کبیر، اردشیر اول، دایوش دوم)
نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر 1
نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر 1
نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر 1

=
نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر 1
اولین نقش
این فضای خالی بزرگ حجاری نشده ای که به چشم می خورد شاید به منظور حجاری حوادث تاریخی اواخر دوران ساسانی تهیه گردیده بوده، اما فرصت اتمام آن به دست نیامده است. طول این مجلس 10 متر و ارتفاع آن 5 متر می باشد و حدود 2 متر از سطح زمین در مرکز این قسمت حجاری نشده کتیبه بیست سطری به زبان فارسی حک گردیده است که بسیار جدید می باشد و وقف نامه ای مربوط به "محمد رفیعخان، ابن الخان العظیم" است. لازم به ذکر است که این کتیبه در بسیاری از مراجع و حتی تابلو راهنمای کنار اثر به عنوان "تقسیم آب مصرفی برای زمین های مزروعی کنار نقش رستم" ذکر شده است.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر 1
مجلس خالی و کتیبه جدید به زبان فارسی

دومین نقش
تاجگذاری نرسی (294-304 میلادی)
نرسی پسر شاپور اول و فرمانروای ارمنستان در سال 294 میلادی بر بهرام سوم پسر بهرام دوم و نوه بهرام اول (یعنی پسر برادرزاده خود) شورید و تاج و تخت ایران را به دست آورد. این نقش صخره ای بسیار مشهور، تاجگذاری نرسی را نشان می دهد. حلقه دیهیم دار شاهی میان او و نقش زنی تاجدار قرار دارد و مانند آن است که نرسی آنرا از دست بانو می گیرد. بانوی مذکور در سمت راست ایستاده است، موهای مجعدش در بالای تاج کنگره داری آراسته گشته و لباس بلند و آویزانش با کمربندی بسته شده و با دکمه ای روی سینه اش و زیر گردنبدنی گوهرنشان استوار گردیده است.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر 1
تاجگذاری نرسی؛ نقش رستم

سومین نقش
پیروزی بهرام دوم (274-294 میلادی) را بر دو دشمن خویش نشان می دهد. این نقش در دو صحنه یکی بالای دیگری که به وسیله خط باریکی از هم جدا گشته اند حجاری شده است. بهرام سوار بر اسب چهارنعل به سوی دشمنی سواره می تازد و نیزه بلند خود را چنان بر او زده که نیزه دشمن شکسته شده است. در پشت سر بهرام، سواری آراسته درفشی را به دست گرفته است که میله ای افقی مزین به سه گوی بر فراز آن است و دو طره پارچه ای از آن آویخته است. شاید این همان درفشی باشد که آمیانوس مورخ رومی می گوید ساسانیان به هنگام حمله بر می افراشتند و رنگ آن سرخ همچون شعله آتش بوده است.
از زیبایی های این نقش یکی روکش پارچه ای منگوله دار اسب است و دهانه و لگام آراسته آن و دیگری تیردان بلندی که بر ران راست پادشاه آویخته شده. در این صحنه نقش یک سرباز رومی را هم حجاری کرده اند که بر زمین افتاده و زیر اسب بهرام لگدکوب شده است.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر 1
پیروزی بهرام بر دشمنان؛ نقش رستم

چهارمین نقش
پیروزی شاپور اول (239-270 میلادی) بر والرین امپراطور روم را نشان می دهد. در زمان شاپور اول، سه پادشاه رومی به ایران حمله ور شدند. یکی "گردیانوس" جوان بود که در 242 میلادی کشته شد. دیگری "فیلیپ عرب" بود که در برابر شاپور ناچار به عجز شد و قبول کرد که باج سالیانه بپردازد و سوم "والرین" بود که در 262 میلادی با هفتاد هزار سرباز و امیر و سناتور رومی به دست ایرانیان اسیر گشت. شاپور پیروزی خود را بر دیوار کعبه زرتشت در نقش رستم توصیف نمود.
شاپور در این کتیبه می گوید:
"والرین با سپاهی که مشتمل بر 29 گروه اروپایی بود (وی یکی یکی نام آنها را می برد) و به هفتاد هزار نفر بالغ می شد به جنگ ما آمد. در اطراف الرها و ادسا جنگ بزرگی بین ما و امپراطور والرین درگرفت. ما امپراطور والرین را با دست های خویش به اسارت گرفتیم و همگی آنها را به ایالات ایران انتقال دادیم".

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر 1
پیروزی شاپور اول بر والرین؛ نقش رستم


این صحنه پیروزی شاپور از زیباترین نقش برجسته های تاریخی نقش رستم است و از حادثه ای حکایت دارد که مایه سرافرازی ایرانیان می باشد. شاپور با تاج کنگره ای و جامه آراسته سوار بر اسب رو به سمت چپ نقش شده است و در پیش او فیلیپ عرب امپراطور باجگذار رومی زانو زده است (این امپراطور بر خلاف تصور والرین نیست). پادشاه یک دست خویش را به طرف او دراز کرده تا نشان قبول باجگذاری او باشد. فیلیپ تاج رومی بر سر دارد و بالاپوش او بر روی دوشش به اهتزاز درآمده چنانکه گفتی با شتاب دویده است تا پیش شاه ایران به زانو درآید. وی هر دو دست خویش را به حالت بخشش به جلو دراز کرده است. بزرگی و عظمت پادشاه از لباسش، زینت آلات او (گردنبند، دستبند و تاج) و طرز آرایش موهای چین دار و بر شانه افتاده اش و نیز دهنه و زین و لگام اسب مغرورش همه نشانی از عظمت دارد.
کنار شاپور، امپراطور رومی دیگری ایستاده است که شاپور مچ او را به نشانه اسیر گرفتنش به دست دارد و این امپراطور اسیر والرین می باشد. چنین به نظر می رسد که افراد این نقش کاملا زنده می باشند و این امر مهارت و استادی هنرمندان دوره ساسانی را تایید می نماید. در پشت سر اسب شاه تصویر موبد بزرگ "کرتیر" دیده می شود که کلاه بیضی شکل مزین به نشان قیچی به سر دارد و انگشت سبابه دست راست خویش را به نشانه احترام به سوی شاپور دراز کرده است و گردن بند مرواریدی آراسته شده به گردن دارد و بالاپوشش با سنجاقی در جلو سینه قفش شده است.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نام های پادشاهان هخامنشی (به ترتیب حکومت) و معـرفـه اثـآر 1
پیروزی هرمز دوم بر امپراطور رومی؛ نقش رستم


پنجمین نقش
در زیر مقبره اردشیر اول یک مجلس حجاری با دو نقش دیده می شود. نقش بالایی به آذر نرسه یا شاپور ذوالاکتاف می باشد (310-379 میلادی). این نقش تقریبا به طور کامل از بین رفته است. نقش پایین متعلق به هرمز دوم می باشد (302-310 میلادی).
هرمز دوم نوه شاپور اول ساسانی است. این نقش صحنه پیروزی هرمز را بر دشمن او نشان می دهد. پادشاه چهارنعل بر دشمن تاخته و اسب دشمن را سرنگون کرده است. دشمن رومی دارای ریشی است که پایین آنرا بریده اند و کلاه خودش مانند خودهای رومی آرایشی تاج مانند دارد.

تیردان بلندی در کنار پای راست پادشاه دیده می شود. اسب پادشاه به نحو جالبی با زینت آلات پشمی و منگوله بر روی ران اسب تزئین یافته است.دم است به شکل گوئی گره خورده و اسب با افسار و براق تزئین شده است. در پشت سر پادشاه پرچمدان دیده می شود.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

مـرسـی از ایـن که وقت گذآشتـین و مشـآهده کـردیـن ..

شـرمـندتونم اگـر یه سری عکـسـآ کوچـک بود چـون نتونستم عکس هایی در ابعـآد بزرگ تر گیـر بیـآرم ...

بـه امیـد نویـسندگـی و موفـقیـت ...
پاسخ
 سپاس شده توسط Ƥαяℓσนʂ ϱiяℓ ، இFATEMEHஇ ، ~~SARA:HIVA~~ ، shawkila ، ღ narges ღ ، # αпGεʟ ، בחור משוגע ، marjan74 ، Mr.Unnamed
آگهی
#2
ما ایرانیا با کارا ایی که داریم میکنیم تن کوروشو تو قبر گزاشتیم تو ویبره
پاسخ
 سپاس شده توسط marjan74 ، !~IмДи~!
#3
مرسیHeart
پاسخ
 سپاس شده توسط !~IмДи~!


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عکس های هنری پادشاهان اتریشی[مارگراف اتریش]
  کدام یک از پادشاهان تاریخ رادوست دارید؟؟
  اسامی شاهان ایران به ترتیب سلسله تشکیل شده
  پادشاهان هنرمند یا جنگجو؟!
  اولین حکومت نظامی در دوره پهلوی
  46 سال حکومت زندیه چگونه گذشت؟
  رفاه و بهزیستی و امنیت اجتماعی در عصر هخامنشی
  داریوش هخامنشی که بود؟
  موسیقی های دوران هخامنشی
  یوتاب سردار هخامنشی ، یوتاب زنی دلیر ، بانو جنگجو ایران ، خواهر آریو برزن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان