امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چشم‌ها هم قوز می‌کنند

#1
قوز قرنیه چگونه ایجاد می شود
محققان، علت اصلی بروز قوز قرنیه را بدرستی نمی دانند؛ ولی این عارضه چشمی، مشکل شایعی نیست و از هر 2000 نفر فقط یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.
 
این مشکل ممکن است زمان بلوغ و اواخر نوجوانی شناسایی شود. محققان در بسیاری از نقاط دنیا مواردی از ابتلا به قوز قرنیه را مشاهده کرده اند و بر این باورند که نمی توان به منطقه جغرافیایی خاصی اشاره کرد که آنجا شیوع بیشتر باشد.
 
فیبرهای نازک پروتئینی در چشم که به کلاژن معروف است، به ثابت باقی ماندن قرنیه در جای خود کمک می کند و مانع تورم آن می شود. با ضعیف شدن فیبرهای پروتئینی، آنها دیگر قادر به حفظ حالت طبیعی قرنیه نیستند و باعث بیرون زدگی قرنیه و مخروطی شدن آن می شود.
 
بررسی های صورت گرفته حاکی است قوز قرنیه ارثی است و ابتلای برخی افراد خانواده به این عارضه چشمی، هشداری برای دیگر اعضا محسوب می شود و آنها باید به علائم هشداردهنده توجه کنند.
 
والدینی که صاحب فرزند مبتلا به قوز قرنیه هستند فرزندان دیگر خود را نیز باید برای معاینه بیشتر نزد پزشک ببرند. این بیماری در برخی افراد با مشکلات خاص بیشتر مشاهده می شود؛ به عنوان مثال، مبتلایان به واکنش های حساسیتی بیش از دیگران در معرض ابتلا به قوز قرنیه قرار دارند.
 
علاوه بر این، برخی عوامل محیطی مانند نور فرابنفش، مالش بیش از حد چشم ها، بروز برخی حساسیت ها و استفاده غیراصولی از لنزهای تماسی در شمار عوامل بروز این بیماری قرار می گیرند.
 
قوز قرنیه به طور معمول، ابتدا در یک چشم و سپس در چشم دیگر ایجاد می شود. این بیماری اغلب در یک یا هر دو چشم بروز می یابد، ولی احتمال ابتلای هر دو چشم به این عارضه حدود 90 درصد است.
 
قوز قرنیه امکان تمرکز چشم روی مشاهده اجسام و محیط را بدون استفاده از عینک یا لنزهای تماسی بسیار دشوار کرده، در برخی موارد، بیمار به پیوند قرنیه نیاز پیدا می کند.
چشم‌ها هم قوز می‌کنند 1
درمان قوز قرنیه
قوز قرنیه به دلیل ناهنجاری ای که برای چشم ایجاد می کند، باید بسرعت تحت درمان قرار بگیرد، زیرا زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.
 
درمان های بالینی این عارضه چشمی بسته به شدت بیماری از سوی پزشک انتخاب می شود و موارد متعددی را در برمی گیرد.
 
درمان این عارضه معمولا با تجویز عینک طبی یا استفاده از لنز تماسی از سوی پزشک آغاز می شود که به منظور اصلاح نزدیک بینی شدید و آستیگماتیسم در مراحل ابتدایی بیماری به کار می رود. در موارد خفیف بیماری، عینک یا لنز تماسی باعث دیدن تصویر واضحی از اشیاء می شود.
 
با پیشرفت بیماری و تداوم نازک شدن و تغییر شکل قرنیه، عینک و لنزهای معمولی اثری روی بهبود دید بیمار ندارد و پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به قوز قرنیه از لنزهای تماسی سخت با قابلیت نفوذ گاز استفاده کنند.
 
هدف از کاربرد چنین لنزهایی، اصلاح آستیگماتیسم نامنظم ایجاد شده بر اثر قوز قرنیه و برقراری دید مناسب و دقیق است.
 
این لنزهای سخت، سطح نامنظم قرنیه را پوشش می دهند و با تغییر سطح انکساری، عملکرد قرنیه را بهبود می بخشند.
 
در واقع، لنزهای سخت، دید واضحی ایجاد می کنند، اما استفاده از این لنزها کمی دشوار است و کاربران باید مرتب برای معاینه به پزشک مراجعه کرده، از تغییرات ایجاد شده در لنز مطلع شوند و نقایص آن را برطرف کنند.
 
از روش های دیگر اصلاح قوز قرنیه می توان به شیوه جراحی کاشت حلقه هایی داخل قرنیه اشاره کرد.
 
جراحان در طی عمل جراحی 15 تا 20 دقیقه ای، اقدام به کاشت حلقه های پلاستیکی زیر سطح چشم و اطراف قرنیه می کنند.
 
این عمل به صورت سرپایی و در مطب پزشک انجام می شود. بیشتر افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند، همچنان باید از عینک یا لنز استفاده کنند.

برخی بیماران چون نمی توانند لنزهای تماسی را تحمل کنند و نیز قرنیه شان زخم می شود، باید تحت عمل پیوند قرنیه چشم قرار بگیرند



از درمان های جدیدی که طی سال های اخیر برای درمان قوز قرنیه به کار می رود، استفاده از روش پیوند متقاطع بین رشته های کلاژن قرنیه با استفاده از اشعه ماورای بنفش و دارویی موسوم به ریبوفلاوین است. روش جدید، روند پیشرفت بیماری را کند می کند و از سوی دیگر، باعث تقویت بافت قرنیه می شود. 
 
برخی تصور می کنند قوز قرنیه را همانند سایر ناراحتی های چشمی می توان با لیزر اصلاح کرد، در صورتی که محققان اعلام کرده اند این کار باعث تشدید بیماری می شود و اثر مثبتی به جا نمی گذارد.
 
عده ای از پزشکان معتقدند با ابداع روش جدید پیوند متقاطع بین رشته های کلاژن قرنیه، می توان پس از رفع قوز قرنیه، عیوب انکساری چشم را نیز با عمل لیزر برطرف کرد.
 
پیوند، راه نهایی
گاهی قوز قرنیه تا حدی پیشرفت می کند که هیچ یک از درمان ها، راهکار مفیدی برای بهبود شرایط بیماران نخواهد بود. بررسی ها حاکی است بین 15 تا 20 درصد مبتلایان به این بیماری، در نهایت باید تحت عمل پیوند قرنیه قرار بگیرند.
 
در واقع، پیوند قرنیه زمانی انجام می شود که سطح قرنیه بسیار نازک می شود و همچنین عیوب انکساری چشم با کمک عینک یا انواع لنزهای تجویزی درمان نمی شود.
 
از سوی دیگر، برخی بیماران چون نمی توانند لنزهای تماسی را تحمل کنند و نیز قرنیه شان زخم می شود، باید تحت عمل پیوند قرنیه چشم قرار بگیرند.
 
در این عمل، قرنیه ای که دچار برآمدگی و به اصطلاح قوز شده، با قرنیه سالم پیوندی از فرد اهداکننده جایگزین می شود و فرد پس از بهبودی، دید طبیعی خواهد داشت.
چشم‌ها هم قوز می‌کنند 1
پاسخ
 سپاس شده توسط mahdi1441
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چه کسانی نمیتوانند واکسن کرونا را دریافت کنند؟
  7 غذای سالم که از پرخوری جلوگیری می کنند
  چه کسانی نباید سرکه سیب استفاده کنند؟
  داروهایی که قلب را ضعیف می کنند و موجب نارسایی می شوند
  معرفی غذاهایی که استرس و اضطراب را بیشتر می کنند
  مواد غذایی که اشتها را کم می کنند کدام هستند؟
  عینک آنتی رفلکس چیست و چه کسانی باید استفاده کنند؟
  زنان باردار برای حفظ سلامتی خود و جنین از این موارد دوری کنند
  رحم اجاره ای چیست؟ چه کسی باید از رحم اجاره ای استفاده کنند؟
  30 تا 40 ساله هایی که میخواهند باردار شوند به این نکات توجه کنند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان