امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اعزام تیمی از تهران برای پیگیری پرونده اتباع ایرانی اعدام شده در عربستان

#1
با وجود گذشت چند روز از اقدام ضد‌انسانی کشور عربستان، یک تیم حقوقی قضایی و کنسولی از کشورمان برای پیگیری موضوع پرونده اتباع ایرانی اعدام شده در عربستان به‌زودی به ریاض می‌رود.

در پی تأیید خبر اعدام تعدادی از اتباع کشورمان در عربستان به اتهام حمل مواد‌مخدر آن هم بدون اطلاع دولت ایران و بدون اینکه از حق دسترسی کنسولی و داشتن مترجم و وکیل برخوردار باشند، قرار است این تیم حقوقی قضایی و کنسولی از جمهوری اسلامی ایران راهی ریاض شود.

واکنش ایران

در پی تأیید خبر اعدام اتباع ایرانی در عربستان حسن زید کاردار این کشور در تهران در غیاب سفیر عربستان 22خرداد ماه به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعترض شدید کشورمان به اقدام ضد‌انسانی دولت عربستان سعودی به وی ابلاغ شد. از سوی دیگر رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن ابراز تأسف از این اقدام دولت عربستان، گفت: متأسفیم که دولت سعودی با اظهارات متناقض وضعیت بغرنجی را به‌وجود آورد و چنین حادثه‌ای رخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دولت سعودی باید به کنوانسیون‌های بین‌المللی حق دسترسی کنسولی احترام می‌گذاشت، یادآور شد: متأسفانه این افراد از حقوقشان از جمله دسترسی کنسولی، مترجم و گرفتن وکیل بهره‌مند نبودند. وی تصریح کرد که این موضوع از طریق کنوانسیون‌های ذی‌ربط پیگیری می‌شود. لازم به ذکر است در پی این اقدام ناقض حقوق بشر دولت عربستان، هیچ هیأتی از کشورمان برای شرکت در مراسم تدفین ولیعهد عربستان به این کشور اعزام نشد. اقدام دولت عربستان در اعدام اتباع ایرانی در حالی صورت گرفت که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی متناقض و در پاسخ به پیگیری‌های علی‌اکبر صالحی به وی اطمینان داده بود که این افراد اعدام نخواهند شد.

از سوی دیگر در پی این اقدام خلاف مقررات بین‌المللی دولت عربستان سفر معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان به این کشور نیز لغو شد. حسین امیر‌عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان قرار بود 24خرداد ماه در جده با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان درخصوص روابط تهران و ریاض و تحولات منطقه‌ای دیدار کند و دعوتنامه محمود احمدی‌نژاد از پادشاه عربستان برای شرکت در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم‌تعهد در تهران را تحویل مقامات این کشور دهد.

محکومیت اقدام عربستان

همچنین سازمان عفو بین‌الملل اعدام چند ایرانی در عربستان را به اتهام قاچاق مواد‌مخدر ناعادلانه خواند و از این کشور خواست به اعدام مجرمان مواد‌مخدر پایان دهد. عفو بین‌الملل چندین سال است گزارش‌هایی را منتشر می‌کند که نشان می‌دهد جمعیت زیادی در عربستان پس از محاکمه در دادگاه‌های ناعادلانه اعدام می‌شوند به‌ویژه کسانی که تبعه دیگر ملیت‌ها هستند با تبعیض نژادی مواجه می‌شوند. به گزارش عفو بین‌الملل، این چهار نفر ایرانی حتی از داشتن مترجم در جریان بازجویی و در دادگاه محروم بوده‌اند که همه این شرایط ذکر شده برخلاف حقوق بین‌الملل در برخورداری از دادگاه عادلانه است.

فعال‌ترین دستگاه دیپلماسی در جهان

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه در گفت‌وگو با همشهری گفته بود که ما در حدود سه هزار زندانی در خارج از کشور داریم. از این رقم، بیش از 800نفر سال گذشته با تلاش وزارت امور خارجه و سفرای ما از زندان آزاد شدند یعنی یک‌سوم زندانی‌ها. حسن قشقاوی در ادامه می‌گوید که در فرانسه، انگلیس، آلمان و سایر کشور‌ها وقتی یک زندانی از زندان آزاد می‌شود چقدر کار تبلیغاتی صورت می‌گیرد؟

پس می‌بینید که وزارت امور خارجه ما در این زمینه مظلوم واقع می‌شود. وی تأکید کرد: وزارت خارجه یکی از فعال‌ترین دستگاه‌های دیپلماسی جهان در دفاع از حقوق ایرانیان است و فاصله عمیقی با سایر دستگاه‌های دیپلماسی در جهان دارد. اغلب زندانی‌های ما مهاجرینی هستند که با هدف تحصیل یا کار به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شوند و سوار بر قایق‌های مرگ که عمدتا در توفان‌های دریایی غرق می‌شوند راهی کشور‌های دیگر می‌شوند.
اعزام تیمی از تهران برای پیگیری پرونده اتباع ایرانی اعدام شده در عربستان  1
پاسخ
 سپاس شده توسط frozen✘girl
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سگی ایرانی سوژه جدید در آمریکا شد (+عکس)
  پیج بچه پولدارا های تهران در اینستاگرام چه خبره ؟+ عکس ها
  قیمت لحظه ای سهام امروزشرکت ها دربازار بورس تهران
  زالی: وضعیت تهران نگران کننده است/ خودداری از دورهمی شب یلدا
  جو بایدن اصالتا ایرانی است؟
Heart ابهامات پرونده ابتلای ترامپ به کرونا/ کاخ سفید شفاف عمل نمی‌کند
  آموزش رقص و حرکات موزون در شمال شهر تهران +عکس
  دعا کنید در تهران زلزله نیاید/ برای زلزله بالای ۷ ریشتری مشکل قبر هم داریم
  فرود پلیکان غول پیکر در منزل مسکونی در تهران
Heart وقتی فیلم انفجار «فیلادلیفا» با شرق تهران جابجا می شود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان