امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

استادیوم های فوتبال جهان

#5
استادیوم های فوتبال جهان


گنجایش: ۹۴۷۳۶ نفر
ورزشگاه اختصاصی: تیم فوتبال کایزر شیفز
نام کامل : ورزشگاه ساکر سیتی
نام سابق : اف ان بی
شهر : ژوهانسبورگ
کشور : آفریقای جنوبی
تاریخ شروع ساخت : ۱۹۸۶
مدت زمان ساخت: ۳ سال
تاریخ افتتاح: ۱۹۸۹
تاریخ بازسازی : ۲۰۰۹
هزینه ساخت :
مالک : شهرداری ژوهانسبورگ
مهندس ساخت (طراح) : اچ او کی اسپرت
اندازه زمین:۱۱۰ × ۶۸ متر

ورزشگاه ساکر سيتي در 10 کيلومتري جنوب غربي مرکز کلانشهر شهر ژوهانسبورگ بزرگترين و مهم ترين شهر اين کشور و اين قاره قرار گرفته است

اين ورزشگاه که در واقع در سال 1989 (1368) با نام اف ان بي (نخستين بانک ملي) و با سرمايه همين بانک آفريقاي جنوبي ساخته شده است طي چند سال اخير تغييرات اساسي را به خود ديده است تا بتواند براي ميزباني از اصلي ترين بازي هاي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي آن آماده شود.

ساکر سيتي که در واقع بخشي از يک ورزشگاه بزرگ در مجاورت شلوغ ترين شهرک سياهپوست و فقير نشين آفريقاي جنوبي يعني "سووتو" است که نخستين حرکت ها و شورش هاي مردمي براي انقلاب ضد تبعيض نژادي آفريقاي جنوبي نيز از همين شهرک آغاز شده است .
اين ورزشگاه خاطرات بزرگي از انقلاب ضد آپارتايد دارد از جمله اينکه ميزبان اولين تجمع 100 هزار نفري مردم اين کشور پس از آزادي "نلسون ماندلا" از زندان در سال 1990 (1369) بوده است که اين مهم در همه ادبيات داستاني و نمايشي مربوط به تاريخ سياسي اين کشور نيز آمده است.
مردم سووتو از اين ورزشگاه خاطرات مهم ديگري نيز دارند و آن پيروزي تيم ملي فوتبال کشورشان در فينال جام ملت هاي آفريقا در سال 1996 (1375) درست يک سال پس از پيروزي انقلابشان در سال 1374 بود ،به گونه اي که آفريقاي جنوبي توانسته بود تيم ملي تونس را در آن بازي به راحتي شکست دهد و همين موضوع بر افتخار و غرور ملي و انقلابي آنها افزوده بود.
مردم سياهپوست اين شهرک در جنوبي غربي ژوهانسبورگ از پرشورترين هواداران فوتبال در اين کشور هستند در حالي که اقليت سفيد و حتي رنگين پوست اين کشور علاقه اي به فوتبال نداشته و فقط به بازي هاي راگبي و کريکت و گلف مي پردازند.
لذا براحتي مي توان گفت که فوتبال ورزش، بازي و سرگرمي سياهان آفريقاست و نکته قابل توجه اينکه همين سياهان علاوه بر عادت ورزشي از عادت غدايي خاصي نيز برخوردار هستند که ملاحظه اين مهم در فرهنگ ورزشي آنها نيز لحاظ گرديده است.
به طور مثال در بازار ميوه و تره بار همه شهرهاي آفريقاي جنوبي بيش از 10 نوع کدو برزگ و کوچک با مزه و طعم و طبخ هاي مختلف فروخته مي شود که اين نشان از توجه خاص سياهپوستان آفريقاي جنوبي به اين صيفي جات ارازن قيمت و فراوان در بازار کشورشان است که اغلب از آن در غذا هاي خود استفاه مي کنند.
همچنين در خصوص ساکر سيتي نيز بايد گفت که مهندسين ساخت آن با اقتباس از يکي از معروف ترين اين کدوهاي بيضي شکل طرح اين ورزشگاه را طراحي کرده و معماران و هنرمندان نيز با ظرافت و دقت خاص براي شکل دادن به اين کدو خيالي مورد علاقه سياهان بر زيبايي آن افزودند.
اگر بخواهيم با يک نگاه هنري و فرهنگي به طرح ورزشگاه ساکر سيتي بنگريم بايد گفت که اين ورزشگاه با شباهت خود به کدو در عين حال گلداني شکل نيز هست .
اين ورزشگاه گلداني در عين حال شباهت زيادي به نوعي سفالينه خاص آفريقاي جنوبي نيز دارد لذا ماهيت وجودي آن علاوه بر ورزشي بودن، بار فرهنگ آفريقا را نيز با خود حمل مي کند.
از همين رو بود که چندي پيش گروه "مهندسان و معماران بوتگرتامان و شرکا" شرکت سازنده اين ورزشگاه، جايزه "بهترين "معماري دقيق" رشته مهندسي ساختمان اين کشور را به دليل رعايت اصول فرهنگي و الهام گرفتن از معيارهاي بومي براي دميدن روح فرهنگ بومي آفريقايي به اين ورزشگاه ،از آن خود کرده بودند.
صندلي هاي سفيد و آبي اين ورزشگاه بزرگ و مسقف نيز در ترکيب نماي زرد کدويي بيروني اين ورزشگاه چنان زيبايي به آن بخشيده است که چشم ها را براي دقايقي چند به خود خيره مي کند.

اين ورزشگاه ابتدا 80 هزار نفره بود ولي با طراحي و برنامه ريزي که براي ميزباني جام جهاني 2010 صورت گرفت، گنجايش آن به 94 هزار و 736 نفز افزايش يافت .
قابل توجه اينکه جايگاه خبرنگاران اين ورزشگاه دو هزار و 451 صندلي دارد که اين نشان از اهميتي است که مسوولان فوتبال آفريقاي جنوبي به حرفه خبرنگاري مي دهند.
از جمله امکانات این ورزشگاه، 15,000 ظرفیت برای پارکینگ دور استادیوم و 4,055 جای پارک ویژه زیر زمینی، رستوران با ظرفیت 300 نفر، موزه فوتبال، بخش رسانه با ظرفیت 2451 نفر است.استادیوم دارای 184 سوئیت و اتاق VIP بسیار بزرگ است به طوری که میتواند 300 نفر را در خود بگنجاند. جعبه های شخصی، ارائه 8 استودیو تلویزیونی، به استادیوم اضافه شده است.

همچنين درباره کاربري اين ورزشگاه ياد آوري مي شود که اين ورزشگاه فقط به فوتبال اختصاص ندارد، بلکه قرار است بازيهاي داخلي و جهاني راگبي نيز در آن دنبال شود.


در هر حال اين ورزشگاه علاوه بر ميزباني بازي هاي افتتاحيه ميان تيم هاي آفريقاي جنوبي و مکزيک در 11 ژوئن (20 خرداد) و بازي اختتاميه جام جهاني 2010 در 11 ژوئيه (20 تير)، شش بازي ديگر اين تورنمنت جهاني را نيز در خود جاي مي دهد.
اين ورزشگاه هشتمين بازي ميان هلند و دانمارک در 14 ژوئن (24 خرداد)، بيستمين بازي بين آرژانتين و کره جنوبي در 17 ژوئن (27 خرداد)، بيست و نهمين بازي ميان بزريل و ساحل عاج در 20 ژوئن (30 خرداد)، سي ونهمين بازي ميان غنا و آلما در 23 ژوئن (دوم تير)، پنجاه و دومين بازي يک هشتم نهايي در 27 ژوئن (6 تير) پنجاه و هشتمين بازي يک چهارم نهايي در دوم ژوئيه (11 تير) را نيز ميزباني خواهد کرد.

اين ورزشگاه به حدي زيبا است که "ديه گو آرماندو مارادونا" بازيکن معروف و سابق فوتبال آرژانتين و جهان در ديداري که اسفند ماه گذشته از آن داشته، آن را زيباترين ورزشگاهي که در عمرش ديده است، توصيف کرده بود.

استادیوم های فوتبال جهان
پاسخ
 سپاس شده توسط Interstellar


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
استادیوم فوتبال ساکر سیتی - ☼آریا☼ - 23-03-2014، 13:15

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  واکنش آذری جهرمی به آیتم جنجالی فوتبال برتر
Information محرومیت بی‌سابقه امیر قلعه‌نویی از فوتبال
  تکرار ماجرای فصل گذشته بیرانوند در تیم فوتبال آنتورپ
  فدراسیون فوتبال و اعلام استادیوم های جام جهانی به AFC
  فوری: شکایت فدراسیون فوتبال هند از پرسپولیس تایید شد! شایعه نیست
  شکایت فدراسیون فوتبال هند از پرسپولیس؟
  درخواست نویسندگی در بخش فوتبال و سایر ورزش ها و زیرشاخه ها
  جهانبخش و تنیس فوتبال به جای اردوی تیم ملی(عکس)
  شرم آور؛ تکرار یک اتفاق تلخ در فوتبال انگلیس
Heart روزهای درخشان در انتظار مرد ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومانی فوتبال ایران!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان