امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

راز ناكامي نشست مسكو

#1

راز ناكامي نشست مسكو
پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۶
به گزارش افکارنیوز، تهران امروز نوشت: اختلافات بنياديني كه كاترين اشتون در نشست خبري بغداد از آن خبر داده بود، اين بار مذاكرات مسكو را در هاله‌اي از سردرگمي فرو برد تا اعلام نشست كارشناسي ايران و غرب مهم‌ترين چيزي باشد كه جليلي و اشتون به رسانه‌ها و جهان گفتند. دو روز گفت و گوهاي فشرده و پيچيده ايران و گروه ۱+۵ در مسكو به نشستي پايين‌تر از سطح نمايندگان كنوني قدرتهاي جهاني با ايران حواله شد. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از خاتمه مذاکرات مسکو، همچنان از شكاف‌هاي مهم ايران و غرب خبر داد و مدعي شد كه ايران است كه بايد تصميم بگيرد بر اساس ديپلماسي عمل كرده و به تعديل نگراني‌هاي بين‌المللي بپردازد. شايد آنچه كه اشتون را از آن غافل كرد اين بود كه غرب بايستي در ازاي گام‌هاي مهمي كه از ايران انتظار داشت با دستاني پر‌تر بر سر ميز مذاكرات مي‌نشست تا توازن برقرار نشده مطالبات ايران و غرب، به ناكارآمد شدن گفت و گوها منجرنشود. ايران و گروه ۱+۵ طي سه دور گفت و گوي مفصل، مواضع يكديگر را به خوبي شناختند. در حالي‌كه ايران، قاطعانه اعلام كرد كه به موجب حق عضويت در ان پي تي، اين توافقنامه بايد اساس گفت و گوها باشد و دو طرف بر اساس چارچوب مصرح اين توافقنامه، ‌قدم به قدم جلو بروند اما گروه ۱+۵، اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را اساس گفت و گوها با ايران دانست تا پاسخي كه اشتون قرار بود در روز دوم گفت و گوها به طرف ايراني بدهد راه به جايي نبرد.



امتناع غرب از امتياز دادن به ايران

رسانه‌هاي آمريكايي پيش از مذاكرات مسكو‌، تداوم تحريمهاي اقتصادي غرب عليه ايران را پاشنه آشيل مذاكرات با ايران دانستند و اعلام كردند كه غرب اگر بخواهد با رویکرد حفظ تحریم‌ها علیه ایران و در عین حال انتظار موفقیت در مذاكرات پای به مسکو بگذارد، موفقیتی به دست نخواهد آورد. در همين راستا با پايان مذاكرات مسكو روزنامه معتبر آمريكايي نيويورك تايمز با اشاره به فضاي سياسي داخلي آمريكا، ‌رد و بدل شدن امتياز ميان ايران و غرب را مسئله‌اي امكان ناپذير عنوان كرد. اين روزنامه به نقل از ولی نصر، مشاور سابق اوباما نوشت كه فرضیه پیشرفت آسان در مذاکرات به دلیل وجود بی‌اعتمادی بسيار ميان طرفين، امری بی‌منطق است. بر همين اساس،‌ گروه ۱+۵ حاضر نیست در ازای گام‌های ایران امتیازاتی ارائه کند.



موضع گيري انگليس و فرانسه پس از مسكو

همزمان با پايان گفت و گوهاي مسكو، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه ای مدعی شده كه ایران برای مذاکرات جدی برسر تعلیق غنی سازی ۲۰ درصدی برای تعدیل نگرانی های جامعه بین‌المللی آمادگی ندارد. به گفته هیگ، این یک فرصت از دست رفته برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین الملل است. از سوي ديگر فرانسه نيز در كنار انگليس به دنبال پايان مذاكرات، اعلام كرد كه به تقويت تحريم‌ها عليه ايران ادامه خواهد داد. بر همين اساس،‌ خبرگزاري رويترز از پاريس گزارش داد كه لورن فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه با تاكيد بر موضع خصمانه غرب عليه تهران گفت: متاسفيم كه ايران هنوز اقدامات ملموسي كه ما انتظارش را داريم انجام نداده است و آن مي‌تواند اولين گام به سمت عمل كردن به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي باشد. وي بدون اشاره به اينكه تحريم نفتي ايران موجب افزايش بهاي جهاني نفت خواهد شد پافشاري ايران بر ضرورت تعيين چارچوب مذاكرات و برداشتن گام‌هاي اعتمادساز از سوي غرب را سر باز زدن تهران از مذاكرات جدي خواند و گفت كه فشار عليه ايران با اجراي كامل تحريم‌هاي نفتي اتحاديه اروپا كه از اول جولاي (۱۱تيرماه) آغاز مي‌شود در صورتي كه ايران از مذاكرات جدي سر باز زند، تحريم‌ها همچنان تقويت خواهد شد.



تاكيد چين بر توافقنامه ان پي تي

دولت چين در كنار روسيه از اعضاي موافق موضع ايران در مذاكرات هسته‌اي بود كه طي گفت و گوهاي دو روزه تلاش كرد تا تهران را به تداوم نشست‌ها ترغيب نمايد. به دنبال پايان مذاكرات مسكو، لي يو چنگ، دستيار وزير امور خارجه چين كه رياست هيات چيني در مذاكرات ۱+۵ با ايران را به‌عهده داشت، گفت كه مذاكرات مسكو عملگرايانه و سودمند بود و راه را براي مذاكرات بيشتر در جهت رفع اختلافات موجود باز كرد. او گفت كه اگرچه اختلافات مهم پابرجاست، اما هر دو طرف به درك بهتري از مواضع يكديگر رسيده‌اند. از سوي ديگر به گزارش پرس تي وي، هونگ‌لي سخنگوي وزارت خارجه چين گفت كه ايران بر اساس معاهده منع اشاعه هسته‌اي حق برخورداري از انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز را دارد. سخنگوي وزارت خارجه چين بار ديگر مخالفت كشورش را با تحريم‌هاي يكجانبه و خارج از چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل، ازسوي آمريكا اعلام كرد و گفت: تعهدات در نظر گرفته شده در ان پي تي اجازه برخورداري از فن‌آوري هسته‌اي صلح آميز را به ايران مي‌دهد.
. ҉ مـے روے !!!

.::هَـوایـتـ نـیـسـت::.

و بـہـ هـمـیـטּ راحـتـے .:: احـسـاسـات ِ مـטּ خَـفـه ::. مـے شَـونـב...

.::آبـے کـہــ روز آخـر پـشتـ سـرتـ ::. ریـخـتـمـ ؟!

.::آبـروے בلـمـ ::. بـوב... ҉
پاسخ
 سپاس شده توسط Armina
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نشست امروز شورای امنیت درباره حمایت از غیرنظامیان در مناطق درگیر
  برگزاری نشست مجازی وزرای بهداشت جنبش عدم تعهد با موضوع "اتحاد علیه کووید-19
  هواپیمای مشهد - اصفهان در فرودگاه مشهد به گل نشست/عکس
  ملک سلمان فردا در راس نشست مجازی رهبران گروه ۲۰ با محوریت کرونا
  لاریجانی در نشست دولت و مجلس چه گفت؟
  پایان نشست هفت ساعته سوریهـ
  نشست مشترک کمیسیون برجام پیش از ظهر به وقت وین آغاز می‌شود
  بان کی مون نشست ژنو درباره یمن را به تعویق انداخت
  آخرین نشست ۱+۵ با ایران
Heart انتقاد شرق از نشست خبری رئیس جمهور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان