امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معرفی و نقد بازی F1 2013

#1
Codemasters را همگی با سری های متعددش در سبک مسابقه ای می شناسیم. DiRT ،Race Driver و F1 جزو بهترین عناوین این سبک در چند سال اخیر هستند. F1 2013 که توسط شعبه بیرمنگام Codemasters ساخته شده، پنجمین نسخه رسمی از این مجموعه است و طبق وعده های سازندگان، قرار است تا تجربه ای بسیار واقعی و نزدیک به مسابقات فرمول یک را داشته باشد.
معرفی و نقد بازی F1 2013 1
گرافیک
این روزها دیگر آنقدر استودیوهای بازیسازی در زمینه فنی تبحر پیدا کرده اند که به سختی می توان از آن ها انتظار چیزی غیر از کیفیت بالا را داشت. مدل اتومبیل ها بسیار دقیق طراحی شده اند و از جزئیات زیادی برخوردارند. بافت های محیط خوب طراحی شده اند و به سختی می توان اثری از شتاب زدگی در آن ها دید. فیزیک نیز در سطح مطلوبی است و در هنگام برخوردها هیجان مناسبی را القا می کند. سایر موارد، مانند نورپردازی و انعکاس آن روی جاده و اتومبیل ها، افکت های بصری و طراحی پیست ها نیز به خوبی کار شده اند. البته طراحی نسبتاً ضعیف تماشاگران کمی آزار دهنده است، اما در حالت کلی نمی توان ایراد خاصی به گرافیک بازی گرفت. هر چند که F1 2013 استانداردها را رعایت کرده، اما آن ها را ارتقاء نمی دهد و البته نمی توان گرافیک بازی را همتراز با عناوین درجه یکی مانند Forza و Gran Turismo دانست.
معرفی و نقد بازی F1 2013 1
موسیقی/صداگذاری
شاید Codemasters در این بخش کمی عجله کرده، چرا که صداگذاری بازی چندان دقیق نیست و بدتر از آن، انتخاب موسیقی به درستی صورت نگرفته است. بر خلاف عناوینی چون Forza و Gran Turismo که حتی نوع صدای موتور هر اتومبیل با دیگری متفاوت است، این ظرافت و دقت در صداگذاری F1 2013 وجود ندارد و این کمی حس واقعی فضای بازی را می گیرد. البته در سایر موارد، مانند صدای ساییده شدن لاستیک روی آسفالت و یا برخورد اتومبیل ها به یکدیگر، افکت گذاری مناسبی صورت گرفته است. حتی اگر از اشکالات صداگذاری هم بگذریم، از موسیقی سطح پایین بازی نمی توان گذشت، چون بجای اینکه حس تحرک را در مخاطب ایجاد کند، او را مجاب می کند تا صدای تلویزیون را قطع کند!
معرفی و نقد بازی F1 2013 1
گیم پلی
به طور کلی هسته اصلی گیم پلی، همان چیزی است که در نسخه های پیشین دیده ایم. سازندگان تمرکز بازی را روی شبیه سازی مسابقات فصل 2013 فرمول یک گذاشته اند. بنابراین 11 تیم در قالب 22 راننده به رقابت می پردازند. یکی از نکات جالب بازی، این است که می توانید بجای تمام رانندگان معروف، نظیر لوییس همیلتون (Lewis Hamilton) و یا سباستین فتل (Sebastian Vettel) بازی کنید که علاوه بر کمک به واقعی تر شدن بازی، برای طرفداران مسابقات F1 خالی از لطف نیست. همان طور که پیشتر اشاره کردم، نمی توان تغییرات زیادی در گیم پلی بازی نسبت به نسخه های قبل یافت.
مانند گذشته، بازی دارای یک بخش Career است که در آن با پیوستن به تیم، وارد مسابقات مختلف می شوید و با کسب رتبه به مسابقات سطح بالاتر راه می یابید. البته بازی دارای مدهای دیگری هم هست که می توان از بین آن ها به Season Challenge و Scenarios Mode اشاره کرد. در Season Challenge باید در 10 فصل مسابقه دهید که از مسابقات کوتاه تا طولانی تشکیل می شود. در Scenarios Mode نیز شما می توانید از یک راننده فقیر و سطح پایین تبدیل به بزرگ ترین راننده مسابقات F1 شوید. متأسفانه باید گفت که در هر دو مد نمی توان نکته جدیدی یافت و حتی بخش آنلاین بازی نیز کمکی به تنوع آن نمی کند. چون همه مواردی که در بخش آفلاین آنلاین وجود دارند، بارها و بارها تجربه شده و باز هم به همان تکرار مکررات می رسیم.
معرفی و نقد بازی F1 2013 1
گذشته از بحث مدهای بازی و عدم نوآوری، گیم پلی F1 2013 خالی از نکات مثبت هم نیست. هندلینگ اتومبیل ها بسیار خوب و دقیق کار شده و مشکلی برای مخاطب ایجاد نمی کند. هنوز هم روند گیم پلی دارای جزئیات بسیار زیادی است که از یک شبیه ساز انتظاری جز آن نمی رود. البته سازندگان بخشی با عنوان Young Driver Test در بازی قرار داده اند که بیشتر برای مخاطبان تازه کار طراحی شده تا با اصول F1 2013 آشنا شوند. اما مسئله ای که سازندگان به طرز عجیبی آن را فراموش کرده اند، ایجاد انگیزه برای دوباره بازی کردن است. فارغ از تمام نکات مثبت و منفی این بخش، واقعاً نمی توان آنچنان تغییری در گیم پلی F1 2013 نسبت به نسخه قبل حتی در زمینه گرافیکی مشاهده کرد که بازیکن را مجاب به خرید نسخه جدید کند. این ضعف بزرگ در GRID 2 نیز مشاهده می شد و حالا مسئله تلاش نکردن برای ارتقاء استانداردها در F1 2013 بیشتر به چشم می خورد، چرا که با مجموعه ای روبرو هستیم که هر سال عرضه می شود. بنابراین با تمام نکات مثبت گیم پلی و رعایت استانداردها، عالی دانستن آن نوعی دهن کجی به واژه نوآوری است.
معرفی و نقد بازی F1 2013 1
نتیجه گیری
Codemasters با ارائه F1 تلاش دارد تا با تقلید از بازی های ورزشی ای چون FIFA و NBA 2K هر سال نسخه جدیدی را منتشر کند. بزرگ ترین چالش پیش روی این شیوه، این است که سازندگان باید علاوه بر حفظ کیفی عنوان خود، عناصر جدیدی را هم به آن اضافه کنند. به طوری که پیشرفت به وضوح در آن آشکار شود. به خصوص اینکه در انتهای نسل هفتم هستیم و واقعاً سطح انتظارات بالا است. مسئله ای که F1 2013 نتوانسته از عهده آن براید و در خوش بینانه ترین حالت، یک عنوان خوب برای طرفداران دو آتشه سبک مسابقه ای است.
معرفی و نقد بازی F1 2013 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درخواست نویسندگی در بخش معرفی و نقد بازی ها و زیرشاخه ها
  معرفی چند بازی با ژانر های مختلف برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی چند بازی برای کنسول های بازی برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بازی War Brokers
  معرفی بازی ماینکرافت
  معرفی بازی های اندرویدی که قابلیت پشتیبانی از دسته بازی را دارند
  معرفی ۱۰ بازی‌ برای افزایش مهارت برنامه نویسی
  معرفی بهترین بازی های اکشن اندروید (آفلاین)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان